Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by 40crew »

Jeg havde fødselsdag i går, og havde egentlig aftalt med konen at vi skulle have os et spil Terra Mystica og noget god rødvin efter vores søn var lagt i seng. Men pludselig ringede det på døren og 3 af mine venner stod uden for og sang fødselsdags sang. Rigtig fed overraskelse. Så istedet stod det på lagkage, varm cacao og et spil Lords of Waterdeep (da ingen af de 3 havde spillet TM før).

Og selvom jeg egentlig troede at jeg havde fået nok af Waterdeep for nu, så var det faktisk den sjoveste omgang vi har spillet af det ind til videre. Da vi var 5 blev stort set alle felter brugt, også selvom alle byggepladserne blev fyldt op i løbet af spillet. Men på trods af det gik det rigtigt godt og kun min kone var for alvor bagud (tabte med over 70 point, ved ikke lige hvad der gik galt der :D). Den ene af mine kammerater havde ikke prøvet spillet før, men alligevel tog spillet lidt under 2 timer, det synes jeg var ret godt klaret med øl på bordet og en masse sludder og sladder.

Dette ene spil i går aftes tror jeg solgte os på at vi nok også må investere i udvidelsen.
Image
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Udvidelsen gør waterdeep meget mere interessant uden at kompleksiteten ryger i vejret. Og husk at man godt må bygge bygninger, selvom der ikke er mere plads på brættet :)
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Igår fik jeg - efter ferie m.m. - endelig spillet lidt bræt igen. Det blev til et enkelt spil Thunder Alley. Det bliver næppe nogen nyklassiker, men jeg synes det er et af de bedre racing-spil jeg har prøvet. Det er et spil hvor du kun i begrænset omfang kan planlægge fremad. Du kan godt planlægge lidt, men du er i høj grad nødt til at vente på din tur, og så se hvordan tingene ser ud på det tidspunkt. Du kan ikke rigtig planlægge en eller flere ture frem, da situationen fra runde til runde kan skifte ret markant. Hvis man har det svært med spil, hvor man kan se der måske er nogle muligheder næste gang man har tur, og når det så endelig er ens tur, så er det slet ikke muligt alligevel, så skal man nok gå udenom Thunder Alley. Jeg følte mig fint underholdt for det spillet nu er. 7/10.
Sidst spillet:
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by 40crew »

JoelP wrote:Udvidelsen gør waterdeep meget mere interessant uden at kompleksiteten ryger i vejret. Og husk at man godt må bygge bygninger, selvom der ikke er mere plads på brættet :)
Det var jeg ikke klar over, vi havde nok haft en bygning eller 2 mere i så fald.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Pathfinder ACG: Skulls & Shackles.
I sidste uge blev min person jo dræbt i scenarie 3, så denne gang måtte jeg starte forfra og valgte LEM, så tjente mig så udmærket igennem hele sidste års Rise of the Runelords. Han er dog ikke helt så sej i den nye version, så jeg spændt på hvordan han klarer sig.

Vi fandt jo Runelords-spillet alt for nemt, så denne gang har vi besluttet for at spille med et Lokalitet mere end der burde være i henhold til til antallet af spillere, og det har fungeret forrygende. Det er lige tilpas sværere at gennemgøre scenarierne i første hug, og hvis vi løber tør for tid gennemspiller vi scenarier igen, men uden den ekstra lokalitet.

Så i går genspillede vi scenarie 3: Dangerous Waters, og måtte spille scenarie 4: Sunken Treasure to gange før vi vandt. Eivind var tæt på døded, men vi fik ham overbevist om at han ikke behøvede at spille helt for at hjælpe os andre - og det lykkedes Martin at nedkæmpe skurken netop som tiden løb ud!

Tlførelsen af skibe og de andre småændringer i spillet, gør spillet meget bedre end den gamle version, og vi glæder os spændt på at aflutte introduktions-scenariet i næste uge! 9/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK fik jeg spillet det første scenarie i Tragedy Looper, med et fint (men noget minimalistisk) hjemmelavet eksemplar*. :)

(*: Spillet selv består nemlig stort set kun af en håndfuld kort, et bræt inddelt i fire zoner, og en række hjælpeark. Kuber/brikker i forskellige farver kan man låne fra andre spil. Reglerne kan læses på nettet, og definitionen af det første scenarie kan man ... deducere ... ved at kigge i forskellige PBF-tråde på BGG).

Tragedy Looper er (som måske bekendt) et japansk manga-tematiseret deduktionsspil, hvor op til tre protagonister gennemspiller den samme historie et antal gange, i forsøget på blot én gang at forhindre at tragedien indtræffer. Mod sig har de en mastermind, som er den spiller der kender alle hemmelighederne i scenariet (det var mig i går). Der er ingen genspillelighed som protagonist i et scenarie, for har man én gang klaret det, kender man jo alle hemmelighederne.

Spillet foregår på et bræt med fire lokationer - hospital, byen, templet og skolen - hvor en række personer befinder sig. Mastermind'en ved hvilke plots der er specificeret i scenariet, og hvert plot giver mulighed for at personerne kan have visse hemmelige roller (f.eks. "morder"). Scenariet specificerer hvor mange gennemspilninger (loops) spillerne max. kan lave af det, og hvert loop består af en række dage/ture, hvor både mastermind og protagonister kan spille kort for at forsøge at påvirke personerne på brættet. Klarer protagonisterne sig gennem alle dage i et loop uden at udløse en af de mange plot/rolle/scenarie-bestemte tabsbetingelser, har de vundet spillet. Tabte de, er det i stedet bare videre til et nyt forsøg i næste loop!

Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort at undgå at tabe, for til at starte med ved protagonisterne absolut ingenting om scenariet. Men ved at observere hvad der sker i scenariet, og ved at forsøge at aktivere personernes goodwill abilities, håber de at tilegne sig mere viden, så de til sidst kan gennemskue hvilke plots og roller der er i spil, og helt kan forhindre de forskellige tragedier i at indtræffe.

En yderligere komplikation er incidents: Hændelser der sker på en fast dag i et scenarie, og som alle netop har én af personerne udpeget som den skyldige. I scenarie 1, for eksempel, ved alle spillere at der muligvis vil ske et mord på dag 2, og et selvmord på dag 3, men protagonisterne ved selvfølgelig ikke hvem der er "skurken" i hvert tilfælde.

Scenarie 1 er et decideret intro-scenarie: Der er ikke særligt mange plots og roller at vælge imellem, og mine garvede deduktionsspillere gennemskuede hurtigt hvordan det hele nok hang sammen. Scenariet giver dem max. tre loops (hver med fire dage), og godt nok tabte de med et hult drøn i første loop, men de klarede faktisk at overleve allerede i andet loop. Godt klaret! Lidt simpelt var det måske, men efter at have kigget på hjælpearkene der følger med spillet, kan jeg se at kompleksiteten i de senere scenarier kan blive enorm, for der er rigtigt mange plots, roller, incidents, og forskellige personer i spil.

Tragedy Looper indeholder (eller "vil indeholde", måske, da jeg jo strengt taget ikke har et eksemplar endnu) 10 scenarier, hvoraf de to første bruger det formindskede plot/rolle/etc. sæt. Der er altså på den ene side en del at tage fat på, men 10 scenarier skal man jo på den anden side nok komme igennem, og der er som nævnt ingen mulighed for at genspille et givet scenarie som protagonist. (Men kender man et scenarie, kan man selvfølgelig spille det som mastermind for en ny gruppe protagonister). Til den japanske udgave er der dog allerede udgivet en række ekstra scenariepakker, så mon ikke det er noget Z-Man også vil overveje, hvis spillet bliver en succes i vores del af verden? Uanset hvad giver spillet også hints til hvordan man selv kan lave sine scenarier, baseret på de plots m.v som følger med.

Jeg kunne rigtigt godt lide spillet, og i hvert fald et ... flertal (!) af de tre protagonister var også begejstrede. Det er selvfølgelig en lidt tør omgang med al den deduktion, men sjovt og spændende var det nu absolut. Jeg glæder mig i hvert fald til at få fat i et rigtigt eksemplar af spillet!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Jeg kunne rigtigt godt lide spillet, og i hvert fald et ... flertal (!) af de tre protagonister var også begejstrede. Det er selvfølgelig en lidt tør omgang med al den deduktion, men sjovt og spændende var det nu absolut. Jeg glæder mig i hvert fald til at få fat i et rigtigt eksemplar af spillet!
Jeg tør slet ikke læse hvad du skriver, Jens, af frygt for Spoilers for Tragedy Loopers er sammen med [redacted] et par af de spil, jeg ser allermest frem til at få fingrene i et eksemplar af og få afprøvet! :)
frouvne, administrator

Image
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg spillet det første scenarie i Tragedy Looper, med et fint (men noget minimalistisk) hjemmelavet eksemplar*. :)

(*: Spillet selv består nemlig stort set kun af en håndfuld kort, et bræt inddelt i fire zoner, og en række hjælpeark. Kuber/brikker i forskellige farver kan man låne fra andre spil. Reglerne kan læses på nettet, og definitionen af det første scenarie kan man ... deducere ... ved at kigge i forskellige PBF-tråde på BGG).
Er det ikke bare de scenarier i Masterbook du mangler? Den kan du finde (helt legalt) hos Zman:
http://zmangames.com/rulebooks/Tragedy_ ... erbook.pdf

Glæder mig vildt til spillet, synes det lyder som en feeeed idé :)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Varming wrote:
Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg spillet det første scenarie i Tragedy Looper, med et fint (men noget minimalistisk) hjemmelavet eksemplar*. :)

Er det ikke bare de scenarier i Masterbook du mangler? Den kan du finde (helt legalt) hos Zman:
http://zmangames.com/rulebooks/Tragedy_ ... erbook.pdf
Nej, der står ganske rigtigt en del om hvert scenarie i Master bogen, men detaljerne er ikke med: Præcist hvilke plots/roller/incidents/culprits/characters der er med i hvert scenarie. Hvert scenarie i spillet har nemlig to små kort; et til spillerne som indikerer incidents og antal loops/days, og til MM'en som desuden fortæller om plots, roller, og culprits.

PBF trådene på BGG giver adgang til fotos af scenarie 1 startopstillingen, og de to hjælpeark (et for hvert kortsæt - introsættet og det store sæt). Når der faktisk starter nogle PBF spil for de næste scenarier, vil jeg sikkert også være i stand til at udlede reglerne for dem. :)
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Jeg tør slet ikke læse hvad du skriver, Jens, af frygt for Spoilers
Bare rolig, ingen spoilers! :)
What are you, like 80?
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Jeg har lige bestilt Tragedy Looper, det skulle være til at få fingre i om ca 2 uger :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går blev det til et spil Guildhall med Eik og Laban, som jeg vandt stort. Så var Jens kommet, og vi tog endnu et spil Guildhall, som Laban vandt overbevisende.

Eik forlod os, og vi andre sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor Jens viste at man sagtens kan vinde ved at gøre kraftig brug af med en kran.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går i forbindelse med Guldbrikken fik jeg spillet nogle spil, og der var rig mulighed for at få spillet endnu flere, da der var masser af kyndige spilforklarere, både til de nominerede spil, og til helt nye spil, både færdige og prototyper.

Larna og jeg snuppede et spil Love Letter medens vi ventede på at den officielle del startede. Det var den nye skandinaviske udgave, hvor kortene er (alt for) store, og lavet af pap. Til gengæld er det nemmere at blande 16 store pap-kort, end de 16 almindelige kort. Desuden er teksten byttet ud med nogle ikoner, som jeg umiddelbart ikke fandt særligt intuitive, men der var heldigvis også et hjælpekort til hver spiller som beskrev de andre kort. De små kuber som man vinder i den engelske udgav, var byttet ud med små træhjerter, som er meget bedre for temaet, og så kommer det hele i en kasse. Alt i alt en lækker udførsel, som jeg gerne ville have fingrene i, hvis ikke det var fordi jeg allerede havde en anden udgave. Jeg vandt for resten vores spil.

I pausen mellem de to indlæg, fik jeg introduceret Love Letter til en ny spiller (da den officielle spilperson ikke var til stede), selvom vi ikke nåede at spille færdigt. Jeg så ham dog senere spille Love Letter så jeg havde åbenbart ikke skræmt ham væk.

Efter prisoverrækkelsen fik jeg prøvet to gange KLASK mod Larna, hvor jeg vandt begge spil. I første spil røg jeg adskillige gange i hullet. I andet spil oplevede vi at både bold, hvide brikker og spilbrikkerne fløj ud af banen. Skide skægt, og et spil som jeg godt kunne overveje at investere i.

Larna og jeg blev introduceret til Manno Monster. Et spil hvor man hurtigst muligt skal vende sine brikker, så de passer med det udlagte opgavekort. Hver spiller har 16 brikker, som forestiller monstre i fire farver og to størrelser. Opgaverne viser så en opstilling af monstre som du skal vende dig frem til. Opgaverne er delt i 6 niveauer og bliver sværere jo højere niveau. I stedet for blot at vise hvilke 16 monstre du skal finde frem, kan det være opgaver som "4 tykke monstre, flere grønne end røde monstre, lige mange gule og blå monstre, og 3 tynde røde monstre". Det kan blive ret kompliceret. Alle spiller med, og når den første spiller mener de har en løsning siger man færdig og tager et æggeur, og de resterende spillere skal så løse opgaven inden sandet løber ud. Jo hurtigere man har løst sin opgave, forudsat at den er løst rigtigt, jo flere point får man. Vi spillede to spil, som består af 9 opgaver. Et spil men niveau 1 opgaver, og et spil med niveau 2 opgaver. Første spil vandt jeg 16-10, og andet spil vandt jeg 15-11.

Medens vi ventede på at køen til burgene blev mindre, blev jeg introduceret til Augustus sammen med en anden spiller, og så Larna som havde prøvet det før. Vi spillede en lidt nemmer udgave, men ved ikke hvordan den var nemmere. det var meget fornøjeligt, og jeg scorede 48 point. Den anden spiller (som jeg ikke fik navnet på) scorede 31 point. Men Larna scorede 84 point.

Efter vores burger fik vi forklaret regler til Settlers fra Catan Junior, som vi dog ikke spillede da vi skulle nå et tog hjem. Det lyder umiddelbart som det spil jeg havde håbet på da vi investerede i Catan Junior (som er et forfærdeligt spil) tilbage i 2003. Hvis jeg stadig havde små børn var det helt sikkert et af de spil der var kommet med i samlingen.

En rigtig hyggelig dag. Gode indlæg fra Stone Librande og Stephanie Pareira. Eneste minus var at indlæggene og prisoverrækkelsen foregik på 2. sal, hvortil der kun var en trappe, og at der var alt for varmt og for lidt ilt i lokalet.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Doomtown: Reloaded er (vistnok) den tredie version af TCG-spillet fra 1998: Deadlands, som dengang blev rimelig populært. Jeg har selv et par Pineboxes fra dengang TCG-bølgen begyndte at miste interesse. Det blev dog aldrig spillet.
Den nye udgave er blevet strømliniet lidt, men det tog nu alligevel Martin og jeg en del timer at får styr på spillet. Æsken indeholder dog trods alt en tutorial som guider spillerne igennem den første halvdel af spillet.

Den nye udgave er ikke længere samlekort, så man ved hvad man får hvis køber en ny udvidelse. Regelrbogen er flot illustreret, men desværre er den ikke nær så dækkende som originalereglerne. Bland mangler der et ordentligt index og en ordliste med forklaringer på de mange Keywords. Heldigvis findes begge dele i originalreglerne, så der kunne jeg få svar nogle af de ting som de nye regler ikke forklarer.

Spillet kræver temellig megen plads selv med 2 spillere, og det var noget rodet med skøder,cowboys, våben, kontrolmærker, indflydelseschips, dusør-tokens og hvad ved jeg. Så det er lidt rodet at flytte rundt på en person med halv snes småting vedhæftet.

Det blev et langt spil, som Martin maturligvis vandt, men det var ganske underholdene. Kortene bliver dels brugt for deres tekst-evner og dels som pokerhænder når man skal slås.

Jeg skal lige have lidt mere styr på reglerne, men ellers glæder jeg da til at at prøve det igen! 7/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Jens_Hoppe wrote:blablaTragedyLooperblabla
Jeg fik ikke nævnt, at vi i tirsdags også spillede Euphrat & Tigris. En af de helt store euro-klassikere i min bog, fra den gang hvor eurogames godt måtte have direkte interaktion. :-)

Der blev spillet aggressivt, og det var først i de allersidste ture i spillet, at der overhovedet blev bygget monumenter. Til gengæld var der konflikter til den store guldmedalje. Jeg endte med 7-7-7-noget points, mens en af modstanderne havde 7-8-et-eller-andet, så det var jo nærmest uafgjort! ;-)

Dejligt spil, som det var rart at få et gensyn med.
What are you, like 80?
Post Reply