Der ligger ganske rigtig temmelig meget arbejde bag Fastaval og Viking con
Arbejdet på dette års Fastaval (som ligger i starten af april) begyndte allerede i sommers. Der er mange gengangere i arrangørgruppen hvert år - men også nye folk, der kommer til. Jeg har f.eks. været Fastavalgænger siden 1998, men det er først i år, jeg har lavet arrangørarbejde ifm. connen (ellers er det mest i livesammenhæng, jeg har været arrangør).
Fastaval har en general (aka hovedarrangør) og en bunker (generalens hjælpere/medarrangører). Bunkeren består i år af seks personer, der hver er tovholder på flere overordnede områder (f.eks. kommunikation eller aktiviteter), og under hvert område er der så arrangører for de enkelte delområder (der er f.eks. en kioskansvarlig og en turneringsansvarlig).
Det er forskelligt, om de ansvarlige for et delområde selv arrangerer hele aktiviteten, eller om de også er tovholdere over for andre - de scenarieansvarlige hjælper f.eks. scenarieforfatterne med sparring og idéudvikling og sørger for, at folk afleverer til tiden, mens den turneringsansvarlige skaffer brætspillene til turneringen og bestemmer, hvilke spil der skal køres.