Page 2 of 4

Posted: Sat Jun 16, 2007 9:19 pm
by Andrea
qute wrote: Glæder mig til Andrea inviterer :lol:
Hehe! Men det kræver vist liiiige, at jeg får fat i spillet i første omgang :P

Posted: Mon Jun 18, 2007 9:48 am
by Stony
For dem der er nysgerrige, og vil se lidt af spillet i aktion, samt generel salgshype:

http://www.fantasyflightgames.com/tannh ... pport.html

Posted: Mon Jun 18, 2007 9:58 am
by Jens_Hoppe
Jeg synes det er utroligt at selv producenterne af spillet ikke kan udtale "Tannhäuser" rigtigt... :evil:

Bortset fra det ser det absolut ikke ud som et "Jens-spil": Som computerspil kunne det sikkert være OK, men jeg har aldrig følt at brætspil som medium kunne levere et tema der var stærkt nok til at "eventyrspil" som disse fungerer for mig. Nok den vigtigste grund til at et gennemsnitligt FFG-spil med masser af plastik ikke siger mig det store.

Posted: Mon Jun 18, 2007 10:35 am
by Stony
Jeg må være tilbøjelig til at tilslutte mig. Jeg var nysgerrig på hvad det ville blive til, men videoen har nok slukket min interesse mere end den har tændt den.

En anden ting jeg godt kan blive lidt træt af, er deres politik med "masser af expansion". Så går der sikkert Runebound i Tannhäuser. Når jeg ser det, kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvad med lidt mere kvalitet frem for kvantitet. Var der ikke nogle af disse ting, der med rimelighed kunne være inkluderet i den oprindelige pakke?

Men det er uden tvivl den mest økonomiske måde at gøre det på. Hold prisen lav på det oprindelige produkt, og hvis folk kan lide det, SÅ skal de malkes.

Posted: Mon Jun 18, 2007 4:40 pm
by Rune Petersen
Jeg forstår ikke helt deres marketing. Den har virkeligt fået fuld skrue på det seneste med computeranimerede klip, interviews osv. En ting er at deres spil er flot produceret, men det er som om de prøver at oversælge produktet i en grad jeg kun mindes at have set indenfor computerspil.

Det jeg har set tænder mig ikke helt vildt (temaet virker som en blanding af Hellboy tegneserien og et rodet horror-rollespil) og jeg har ikke rigtigt noget overblik over hvordan det dersens super-mega-innovative pathfinder system passer med resten af spillet. Det lugter lidt af hype som man kender det fra computerverdenens E3 messe, hvor alle de nye spil bliver fremvist med alskens løfter der så i praksis viser sig at være en fis i en hornlygte.

Posted: Mon Jun 18, 2007 5:03 pm
by qute
Rune Petersen wrote:Det jeg har set tænder mig ikke helt vildt (temaet virker som en blanding af Hellboy tegneserien og et rodet horror-rollespil) og jeg har ikke rigtigt noget overblik over hvordan det dersens super-mega-innovative pathfinder system passer med resten af spillet. Det lugter lidt af hype som man kender det fra computerverdenens E3 messe, hvor alle de nye spil bliver fremvist med alskens løfter der så i praksis viser sig at være en fis i en hornlygte.
Det der pathfinder er bare at man nemt kan se hvilke felter en person kan se. Ikke super fantastisk, men måske det kan nedsætte tiden lidt. Jeg spillede Memoir 44 i går og der var engang imellem man lige skulle kigge efter. Sådan 3-4 gange i løbet af en time :D

Posted: Mon Jun 18, 2007 5:05 pm
by qute
Andrea wrote:
qute wrote: Glæder mig til Andrea inviterer :lol:
Hehe! Men det kræver vist liiiige, at jeg får fat i spillet i første omgang :P
Jeg er en tålmodig mand.

Har jeg sagt tak for sidst? Anyways: Det var hyggeligt selvom jeg fik så mange tæv. Men det var vist mest Helle's skyld :P

Posted: Mon Jun 18, 2007 6:02 pm
by Kanzler
Jeg er meget enig med tidligere kommentarer. Det virker mest som en intro til et computerspil, og det er ikke mange af brætspilsmekanismerne der kommer frem. Umiddelbart er jeg i hvert fald ikke solgt.

Derudover minder historien utrolig meget om plottet i pc-spillet "Return to Castle Wolfenstein". Her havde tyskerne også åbnet en port til helvede og en masse zombier og fæle tyskere prøvede at tage livet af min helt :wink:
Ved ikke rigtig hvad jeg vil sige med det sidste, udover at temaet er set før. I hvert fald i pc-spil..

("Return to Castle Wolfenstein" er i øvrigt et ganske underholdende spil, selvom det efterhånden er en del år...)

Posted: Mon Jun 18, 2007 7:01 pm
by Andrea
qute wrote: Har jeg sagt tak for sidst? Anyways: Det var hyggeligt selvom jeg fik så mange tæv. Men det var vist mest Helle's skyld :P
Ja, det er noget værre pjat, at regelforklareren også skal vinde! :D

Kanzler wrote: Ved ikke rigtig hvad jeg vil sige med det sidste, udover at temaet er set før. I hvert fald i pc-spil..
Sandt nok - til gengæld ser jeg gerne mere af den slags i brætspil :)

Posted: Fri Sep 07, 2007 11:30 am
by Gunness
Anmeldelserne af FFG's udgave er begyndt at trille ind på BGG, og det virker overordnet ikke som om folk er voldsomt begejstrede.
Jo, spillet er flot og lækkert produceret, men skulle være ret ubalanceret (i ze evil nazis favør) og have for få variationer i opsætningen.

Lidt kedeligt - Rune nævnte Hellboy som en mulig inspiration, og det er da en kanonskæg tegneserie (ligesom Wolfenstein-serien er prima underholdning). Jeg kunne sagtens se mig selv sidde og spille med en gang Wagner i anlægget og et glas tysk humle til ;)

Posted: Fri Sep 07, 2007 11:48 am
by Varming
Jeg har selv en pre-order på spillet og håber at snart kommer rullende med posten.

Jeg har også fulgt lidt med på BGG og kan se, at flere folk til gengæld påpeger, at de anmeldelser der er lavet, er lavet af folk der har prøvet Tannhäuser som demo på en messe og/eller af folk, som efter 1-2 spil anmelder det, i nogle tilfælde uden helt at have forstået reglerne helt.

Jeg aner endnu ikke om spillet er skidt eller hit, men idéen om at det er inspireret af computerspil afskrækker mig nu ikke - jeg har indtryk af, at Descent er et ok brætspil (har ikke prøvet det) og det er jo også bygget på et computerspil.. samme gælder vel Railroad Tycoon og Civilization...

Mht "masser af expansion" gælder dette også Carcasonne, BattleLore, Memoir 44, Tide of Iron (er der vist ikke tvivl om), Arkham Horror og sikkert mange andre spil, som jeg bare ikke lige har top of mind.
Det gør selvfølgelig ikke udviklingen bedre, at flere og flere spil bliver udvidet på den måde, men sådan er vores onde verden vel bare efterhånden - se som eksempel Ipod og alt det udstyr man finder til den, samt mange andre ting.. :wink:

Jeg synes nu i øvrigt ikke det er så skidt, at man kan købe sig til et endnu bedre spil end grundspillet, det står jo enhver helt frit for, om man vil nøjes med grundudgaven - og er grundspillet helt skidt, er der jo næppe basis for, at folk gider købe en flok udvidelser.

Just my 2 cents.. :)

Posted: Fri Sep 07, 2007 11:58 am
by Gunness
Varming wrote:Jeg har også fulgt lidt med på BGG og kan se, at flere folk til gengæld påpeger, at de anmeldelser der er lavet, er lavet af folk der har prøvet Tannhäuser som demo på en messe og/eller af folk, som efter 1-2 spil anmelder det, i nogle tilfælde uden helt at have forstået reglerne helt.
Det er så ikke helt korrekt:
Anmeldelse 1(ikke begejstret, har spillet det otte gange)
Anmeldelse 2(ikke begejstret, har også spillet det otte gange)

Indrømmet, det er ikke meget at gå ud fra, men det er bare lidt påfaldende, at mange af kritikpunkterne er de samme. Men jeg ser frem til at høre, hvad du får ud af det :)

Posted: Fri Sep 07, 2007 12:59 pm
by Jens_Hoppe
Personligt kan jeg godt lide denne artikel der handler om spillets historiske mangler. :D Ja ja, selvfølgelig er det et fantasy-spil, men det er jo baseret på en historisk setting!

Posted: Fri Sep 07, 2007 1:30 pm
by Varming
Gunness: Ok, dem havde jeg ikke set, det er et par dage siden, at jeg læste på BGG om spillet sidst.

Hehe, jeg kan godt li' at nogle har skrevet om spillets historiske mangler.. Gad vide om nogle har gjort det samme om Castle Wolfenstein? :D

Posted: Fri Sep 07, 2007 2:30 pm
by Gunness
Haha, jeg morede mig virkelig godt over den artikel, Jens :D Men helt dumt er det nu ikke - en af de sproglige sjuskefejl kunne godt have været undgået uden at ødelægge spillets stil. Det behøver man vist ikke engang være indfødt tysker for at sætte pris på.