Larsine wrote:Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor det står at man ikke skal betale told af spil mv. Det eneste jeg har fundet ind til videre, er at brugte bøger ikke skal fortoldes, men det gælder kun hvis de importeres med videresalg for øje, og at man skal have et firma til dette (CVR-nummer).
Desuden betyder det at man selv skal stå for fortoldningen, og indberetning af moms.
Hvis man har et sådant firma, og man selv indberetter, kan man altså slippe for den 1% told, men de 25% moms skal stadig betales. Hvis man videresælger, trækker man naturligvis momsen fra, da det jo kun er slutbrugeren der reelt skal betale momsen.
Man sparer således også de kr. 150,- som Post Danmark nu om stunder opkræver for at lave fortoldningen.
Men for os dødelige, er det stort set ingen vej uden om, andet end at håbe på at pakken smutter igennem. Selv har jeg været uheldig 2 gange, en gang da begyret var kr. 50,- og en gang da det var kr. 75,-. Efter det er steget til kr. 150,- køber jeg enten inden for EU, eller hos danske forhandlere.
Lars
Men det er faktisk ikke told du betaler - det er fortoldningen, det er det, at Postdanmark sender pakken gennem tolden og skriver, at der ikke er told på, hvis der var told på, ville der, så vidt jeg ved, komme et gebyr på x% oveni ... for cowboybukser og T-shirts er det noget i retning af 12,5% ...
Det kan være, at der siden jeg fik slået det op i tabellerne hos toldvæsnet er kommet 1 % på i moms, det skal jeg ikke kunne sige, men dengang, da ledte de efter både kort og brætspil ... legetøj mm