Hvad har du spillet i dag? Maj 2025

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 734 times
Been thanked: 859 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2025

Post by Gunness »

Ingen redning af verden her, er jeg bange for. I går havde jeg min lokale spilmakker forbi. Vi lagde ud med Trekking Through History, som jeg kort havde set på og opfattet som lidt Timeline-agtigt. Det er det nu ikke. På papiret handler det om at rejse gennem historien og opleve forskellige store begivenheder. I praksis er begivenhederne ligegyldige, og det er rent en form for set collection, hvor man gerne vil lægge kort i en bestemt rækkefølge, men også tage de rigtige kort, så de udløser tokens, der scorer point. Ultra-letbenet, men ok underholdende.

Dernæst stod den på Mistwind, et pick up & deliver-spil med flyvende hvaler, men som min kammerat sagde, kunne det lige så godt have handlet om Ubertaxaer :) Hvalerne er dog sjovere.

Image

Spillerne bygger ruter ud på et stort bræt og hyrer nye hvaler/taxaer, der kan opsamle og levere varer. Måden at vælge handling på i sin tur er ret sjov. I starten af hver runde har hver spiller 5 jetoner med numrene 1-5. Man discarder i hemmelighed én af dem inden rundens start, og herefter har man fire sæt handlinger, også nummereret 1-5, at vælge imellem. Hver værdi kan kun bruges én gang per runde, så hvis man bruger nr. 4 på en bestemt handling, har man samtidig afskrevet sig fra at bruge de tre andre 4'er-handlinger. Noget af ikonografien var mindre intuitiv, men ellers var jeg positivt overrasket over, hvor enkelt spillet flød, samtidig med, at der var en del taktiske muligheder. Absolut en succes.

Vi sluttede af med Fromage. Og da min kone kom fra arbejde lidt senere, hev vi Trekking... frem (igen) og spillede to spil, der begge endte meget tæt.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire
Seneste: How to Save a World, Dark Quarter, Altay, Trailblazer, Deep Regrets
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 646 times
Been thanked: 953 times

Post by Frouvne »

Efter lang tids fravær fra spillebordet tog vi endnu en gang Lost Ruins of Arnak frem. Det var meget langt væk i min brætspils-hukommelse og jeg undredes undervejs over hvad det var, jeg på et tidspunkt satte så meget pris på ved det spil. Ingen tvivl om, at jeg kom til at spille spillet for meget som en deck-builder og glemte at fokusere på, hvad der egentlig giver point. Så det må snart frem igen, så jeg kan bruge mine fejl fra dette spil. For fejl var vist det eneste, jeg tog med fra dette spil... :roll:

Til morgen har min datter meget gerne villet spille Uno, så det har vi gjort. Vi har dog også fået støvet Eternal Decks af imens vi gjorde klar til dagens brætspilsmæssige hoved-event... Det er et ret fedt spil!
frouvne, administrator

Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 563 times
Been thanked: 342 times

Post by Jonezy »

Uhhh, ikke meget kærlighed til Arnak der. :lol: Jeg elsker det spil, men tror også at tema og artwork hjælper gevaldigt for mig. Men en deckbuilder er det ikke.

Jeg har også hygget lidt med brætspil de sidste dage. I torsdags besøgte Mani og jeg Merete og hendes søn Storm. Det blev mest til Nintendo hygge, men vi fik da spillet en enkelt omgang Dorf Romantik ind. En ganske hyggelig co-op tilelayer, men klart i den letbenet ende, så godt med mugglers.

De sidste to dage har jeg så været til Tamriel igen med The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Age. Efter turen med Carsten følte jeg, at jeg stadig var meget i læringsfasen, så spillede på letteste niveau og med kun 1 helt. Det blev så en Necromancer High Elf, som tog på tur i Black Marsh. Første session var lidt rough og jeg fik ikke rigtigt min necromancer op og køre, så det blev med hiv og sving og med brug af Guild Assisten at komme igennem. Anden session gik meget bedre; blev master necromancer og fandt masser af XP i flere delves. Følte mig endelig som necromancer. Tredje session og endgame er altid noget af en mundfuld, da der er mange særregler udover de almindelige regler at holde styr på, men det gik. Spillede sikkert en masse forkert, især i sidste session, men havde kæmpe fornøjelse. Necromancer klart bedste oplevelse so far,
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 646 times
Been thanked: 953 times

Post by Frouvne »

Jonezy wrote: Sat May 31, 2025 1:36 pm Uhhh, ikke meget kærlighed til Arnak der. :lol: Jeg elsker det spil, men tror også at tema og artwork hjælper gevaldigt for mig. Men en deckbuilder er det ikke. [...]
Nej, det var der ikke i aftes. Men jeg vidste også hvor fejlen lå; dels havde jeg lidt glemt de finere nuancer i spillet og så valgte jeg også stivnakket at holde ved en strategi, jeg egentlig godt kunne se var forkert. Nå, men jeg kom op på hesten igen til aften og klarede mig væsentlig bedre. Jeg høstede et stort nederlag, men min score var noget højere og jeg nåede helt op med mit forstørrelsesglas og fik også både en 11 points bonus og flere 2 points øverst på dette track. Jeg nedjusterede min score et enkelt point på BGG fordi jeg realistisk nok ikke vil gøre noget aktivt for at det kommer på bordet. Men Helle er mere begejstret end jeg og jeg kan ikke forestille mig at afslå et spil.

I eftermiddags havde vi besøg af min bror og en af hans døtre fordi vi skulle spille Hidden Games Crime Scene: The Midnight Crown. Jeg tror, at vi alle har været meget begejstrede for det første spil i serien. Dette spil kunne i mine øjne ikke helt leve op til det. Men det hang sammen og vi kunne løse det uden at skulle opsøge hjælp. Spilletiden var også noget kortere end da vi spillede det første, så måske var spillet bare lidt lettere.

Og så blev der ellers spillet Crokinole i eftermiddags. Og det kan jeg jo ikke rigtig få for meget af! :D
frouvne, administrator

Image
Post Reply