Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Larsine »

Efter flere dage uden spil, fik jeg overtalt to af tøserne til et spil Dominion i går aftes. Vi spilled med tilfældige kort, og fik Cellar, Bureaucrat, Counsil Room, Throne Room, Witch, Militia, Laboratory, Mine, Moneylender og Smithy. Lilli startede med at købe en witch og derefter slagtede hun os mildest talt. Jeg endte med 17 point, Larna fik 13 point og Lilli endte på 41 point. Lilli havde kun købt 4 kingdom kort, men hun fik dem så det passede hver gang. Jeg spiller faktisk bedre på BSW end jeg gør mod Lilli.

Lars
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Jeg var til Consim søndag og her blev det til en del spil. Bl.a. startede vi med 2 spil Dominion med tilfældige kort. Altid en fornøjelse.

Så fik vi spillet Palais Royal, og for en gang skyld kørte jeg klat med kagen, så det blev til en sejr til mig. Efter 3 spil begynder jeg rent faktisk at nyde spillet. Det er godt, solidt, ikke noget nyskabende, men bund solit.

Såkom Age of Steam på bordet og vi valgte Irland banen. Det er en meget lille bane, men jeg synes nu dett kkørte helt godt, især fordi jeg fik lov til at køre alene oppe nordpå. Og det endte da også med en kneben sejre til mig.

Så skulle vi fordrive tiden med noget simpelt, så HeckMeck kom på bannen. Det ersimpelt, men jeg bliver altidså fustreret når jeg spiller, og det var til mine modspillers store fryd. Jeg endte med 1 orm, og det er endda meget for mig, mens Janne vandt med 9 orm. Jeg ved ikke hvorfor jeg spiller det spil.

Til afslutning blev det igen til 2 spil Dominion. Og så var den dag gået, og så alligevel ikke helt.

Hjemme igen, skulle jeg lige forklare Memoir 44' og det blev til et spil Pegasus Bridge. Jeg spillede Allierede og jeg må med skam melde at jeg tabte til tyskerne. Pyha. Krigsspil er jeg ikke så god til.

Tirsdag fik jeg mulighed for at spille Le Havre i et 2 personers kort spil.
Jeg ved ikke helt hvad der skete, men maden hang på træerne, så på intet tidspunkt i spillet var jeg i bekneb for mad. Der er også Harvest i så godt som hver runde, og jeg havde hurtigt skaffet med både korn og Køer. I slutspillet skulle det vise sig at jeg havde vundet, men min modstander var ikke lang bagefter og for en gang skyld gav Banken pote. 17 ekstrapoint, så det gav ialt 33 point at bygge banken i sidste tur. Godt gået. nu må det snart være på tide at komme igang med et langt spil Le havre.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Larsine wrote:Efter flere dage uden spil, fik jeg overtalt to af tøserne til et spil Dominion i går aftes. Vi spilled med tilfældige kort, og fik Cellar, Bureaucrat, Counsil Room, Throne Room, Witch, Militia, Laboratory, Mine, Moneylender og Smithy. Lilli startede med at købe en witch og derefter slagtede hun os mildest talt. Jeg endte med 17 point, Larna fik 13 point og Lilli endte på 41 point. Lilli havde kun købt 4 kingdom kort, men hun fik dem så det passede hver gang. Jeg spiller faktisk bedre på BSW end jeg gør mod Lilli.

Lars
Det er da godt at høre, at du også får nogle tæv .... generelt har jeg bemærket, at du har en ret høj vinderscore, når du spiller mod pigerne ....
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Her til aften havde vi Morten på besøg (aka Ebbe herinde), og han havde medbragt Dominion, så vi fik lige taget os to slaw af det. Planen var egentlig, at vi skulle have testet et nyt deck til Agricola (har kun fået spillet med E-decket indtil videre, fordi vi har introduceret det til en del), men folk var lidt kvæstede, så vi tog i stedet en omgang Alhambra samt Sitting Ducks Gallery. Rart at få spillet lidt på en hverdagsaften - og nu er det tilmed sket to gange i denne uge! :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Helle wrote: Det er da godt at høre, at du også får nogle tæv .... generelt har jeg bemærket, at du har en ret høj vinderscore, når du spiller mod pigerne ....
Ja sådan har det altid været. Jeg har ikke lagt fingre imellem, for de kan jo lige så godt vænne sig til det. Det eneste jeg måske har gjort, er at jeg har tænkt knap så langt frem i mit spil, som jeg ville gøre med en voksen modstander. Men også her er det slut med at være blødsøden.

Det har givet så meget pote, at der var andre voksne der frygtede at komme til at spille med/mod mine piger til årets Viking-Con, de syntes simpelthen at det ville være for pinligt hvis du skulle tabe til en 9 eller 12 årig lille pige.

Til gengæld ved jeg også at når jeg taber til dem er det helt fortjent.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Onsdag aften var det atter tid til at spille. Michael, Eik og Carsten kom, og jeg foreslog at vi enten skulle afprøve Ringenes Herre Risk (med Mordor & Gondor udviddelsen) eller Barbarossa (ikke den der vandt SdJ i 1988, men et dansk udgivet spil fra Dan-Spil). Jeg havde prøvet RH Risk uden udviddelse i en 3-spiller udgave en gang, men aldrig med udviddelsen, lige som jeg heller ikke havde prøvet Barbarossa.

Det blev besluttet at afprøve RH Risk, og en af beslutningsgrundene var bl.a. det grafiske design, hvor Barbarossa helt klart taber. Det ligner mildeste talt ikke et professionelt produceret spil.

Jeg mindes at RH Risk spillede væsentlig hurtigere end almindelig Risk, så vi burde kunne afslutte det inden kl. 23.00 som vi normalt har som deadline, men sådan skulle det ikke gå. Det gik forholdsvis hurtigt, og vi var sikre på at spillet snart ville slutte, men da ringen kun manglede at flytte to felter, holdt vi op med at slå 4+, som man skal for at den flytter videre på de sidste felter. Det betød at spillet trak ud, og ud, og ud. Carsten blev udryddet, og det så en kort overgang ud som om Michael ville vinde, men da vi sluttede kl. 24.00, var det mest sandsynligt at Eik ville vinde, så Michael og jeg udråbte Eik som det store vinder.

Vi opdagede dog at vi havde læst en regel forkert, og tilladt lidt for mange troppetransporter.

Konklusionen blev, at Risk er og bliver Risk, og at det generelt tager alt for lang tid. I den tid det tog at spille dette spil, kunne vi sagtens have spillet 2-3 rigtig gode spil i stedet for.

Så nu har jeg et RH Risk inkl. udviddelse til salg.

Lars
Last edited by Larsine on Sat Jan 17, 2009 11:44 am, edited 1 time in total.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet Tomb, Hey that's my fish og CIA Vs. KGB i onsdags.

Tomb var faktisk overraskende sjovt, omen jeg godt kan se nogle af de kritiske røster der mener det er lidt for meget at holde styr på med mellemrum.
Der er nogle timing issues der er helt i skoven, men hvis man spiller med voksne mennesker der kan formå at træffe on-the-fly regelbestemmelser, så flyder det nu fint alligevel.
Jeg glæder mig til at prøve med mere end to, men jeg er overrasket over hvor sjovt det er, selvom man kun er to.

Hey Fish og CIA vs KGB er jo begge sjove fillers, jeg skal sgu bare snart til at lære at huske at hvis man laver "civil unrest" i CIA, så bliver agenten "terminated". Det betyder en STOR del for spillet.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Carcassonne - The Discovery i går, fordi vi kender det og kan spille det mens maden simrer...

Hazienda her til aften... hurtigt spil som 2-player, hvis man køber mange dyrekort... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

I aftes fik vi besøg af qute, der skulle finde ud af om Dominion var noget for ham. Vi lagde derfor ud med to spil Dominion med begynderopsætningen. Herefter blev der mulighed for det, der for mit vedkommende, var aftenens hovedspil: Dreamblade. Endnu en bekræftelse på at det vil kunne levere rigtig store oplevelser! To hurtige spil Drip og så tilbage til Dominion, hvor vi spillede yderligere tre spil med udvalgte kort. I de første to indgik Chapel, så dem var der fart over. I det sidste var der flere aggressive kort herunder Thief, hvorfor folk var tilbageholdende overfor at skaffe sig rede penge, hvilket fik spillet til at trække lige lovlig langt ud efter min smag.
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi får afprøvet nogen af de nye spil idag... Det er blevet til to gange Dos Rios, ganske underholdende, men ville vinde meget med flere spillere - der bliver lidt for lidt konkurrence om det kun med 2.

Efterfølgende blev det til et langt spil Settlers - Card Game. Rigtig spændende hele vejen igennem. En familie favorit for tiden, når kæresten og jeg har tid for os selv. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I dag er det først blevet til et spil Dominion. Vi trak Chapel, Village, Spy, Gardens, Thief, Feast, Library, Remodel, Market og Moneylender. Jeg forsøgte mig med en Garden strategi, som sammen med nogle Villages, Markets, en Spy og en Thief fungerede rigtig godt. Jeg var meget heldig med min Spy/Thief idet jeg tror jeg trak dem sammen hver eneste gang. Det betød også at jeg i langt de fleste ture fik tre eller flere nye kort i min bunke, som endte på 52 kort. Mine 7 Gardens gav derfor 35 point alene. Jeg endte på 60 point. Larna endte på 51 point og Lilli endte på 43 point. Desværre havde de ikke lyst til at prøve det samme sæt igen.

Men Larna udfordrede mig i Lost Cities. Jeg synes det er et fremragende spil, men jeg har næsten altid tabt mere end jeg har vundet i dette spil. Jeg er dog begyndt at spille det på http://www.yourturnmyturn.com, og der går det OK, foreløbig har jeg vundet 19 ud af 35 spil, og er kommet i semifinale i min første turnering. Her spiller man dog kun et enkelt spil, medens vi valgte at spille bedste efter 3 spil som de foreslår i reglerne.

Efter første runde førte jeg med 36 point mod Larnas 33 point. Anden runde ændrede lidt på det, og jeg endte på 58 point mod Larnas 68 point. Men runde tre gik rimeligt godt for mig og jeg endte på 113 point mod Larnas 63 point.

Så jeg tror på at mine mange spil på nettet har hjulpet mig i mine F2F spil.

Lars
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi fortsatte med 2x Hannibal vs Rome (fra compilation Rome). Hurtigt og nemt spil - efter første spil tænkte vi begge det skulle vi ikke spille så tit - andet spil ændrede lidt på denne holdning, omend det klart er en fordel at have flest legioner.

Inden håndbold kampen sluttede vi af med et spil Iliade. Her er et spil der ikke egner sig til 2 spillere... ihvertfald ikke med det originale regelsæt... :D

Og efter kampen et spil Carcassonne - Hunters & Gatherers - en god afslutning på en dejlig spilledag.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi har idag spillet Imperium (igen fra Rome compilation), et ok spil der igen ikke er så velegnet til 2 spillere, men som kunne være ganske morsomt med flere. Hurtigt og nemt at gå til.

Inden aftensmaden fik vi endnu et spil Hunters & Gatherers, hvor det længe vippede, men hvor jeg med den sidste brik sikrede mig en bonus brik og her fik 4 fisk til min flod, der gjorde at jeg vandt med en enkelt pind... :P
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

En hel dag med familie-hygge og wii kulminerede med et spil Dreamblade. For første gang havde jeg brugt lidt tid på at forberede et par warbands og alene fornøjelsen ved at udvælge figurerne var stor. Om oplevelsen var meget større med de udvalgte warbands ved jeg ikke, men det er klart sjovere, når man får inkluderet nogle af de mere eksklusive figurer.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Frouvne wrote:En hel dag med familie-hygge og wii kulminerede med et spil Dreamblade. For første gang havde jeg brugt lidt tid på at forberede et par warbands og alene fornøjelsen ved at udvælge figurerne var stor. Om oplevelsen var meget større med de udvalgte warbands ved jeg ikke, men det er klart sjovere, når man får inkluderet nogle af de mere eksklusive figurer.
Hvem fik du lokket til at spille?

Selv har jeg spildt det meste af dagen på at spille Dominion på nettet :D
Prøvede også et solo spil Battlestar Galactica - det kan bestemt ikke anbefales. Jeg kom dog til at kende de forskellige kort lidt bedre og opdateret min taktik en smule, så helt spild var det ikke.
Image
Post Reply