Hvad har du spillet i dag? Maj 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2009

Post by Larsine »

Maj måned er på vej til at blive en af de dårligste måneder, i hvert fald med hensyn til hvor mange spil jeg har spillet...

Lørdag blev det dog alligevel til nogle stykker. Vi var i sommerhuset, og medens vi ventede på gæsterne spillede Larna, Lilli og jeg Carcassonne - Jægere og Samlere. Af forskellige årsager blev vi aldrig færdige, men da vi stoppede førte jeg minimalt. Spillet var stadig åbent og vi kunne alle tre have vundet.

Om aftenen spillede Lisa og jeg Five Crowns med vores to gæster. Det er blevet lidt af en tradition, og vi betaler 25 ører for hver point vi scorer. Når så vi har nok penge tager vi en tur i byen og drikker pengene op. Denne aften endte det med at Jeg fik 2 anden pladser og 1 første plads. Lisa fik 2 første plades og en sidste plads. Alt i alt komme det til at koste os kr. 114,25 medens vennerne måtte betale kr. 130,50.

Lars
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Vivi og jeg fik afprøvet Blackbeard i mandags, hvilket var rigtig fedt, men med vores spiltemperament vil det klart have godt af flere spillere, da vi normalt ikke er så aggressive i vores spillestil. :D

Tirsdag kom San Juan på bordet - det blev til et rigtigt spændende spil som først fandt sin afslutning til aller sidst - den faldt ud til Vivi's fordel med 37-36.

Efterfølgende tog vi et spil Roma som jeg vandt i overlegen stil, da jeg havde så mange muligheder for at score VP at Vivi simpelthen ikke kunne følge med - da jeg stjal med arme og ben... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften var hovedretten StarCraft: The Board Game, der længe har været blandt de spil, jeg gerne ville prøve. Forventningerne var derfor rimeligt høje. Mit håb har været, at finde en let udgave af Twilight Imperium 3rd Edition... et spil i samme genre, men som kan spilles på noget kortere tid. Og StarCraft: The Board Game ser ved første gennemspilning ud til at kunne levere varen. I første omgang er det naturligvis helt umuligt at vurdere de forskellige teknologiers værdi og meget andet men umiddelbart virker spillet og dets kompleksitet ikke overvældende. Så håbet for et godt og ikke mindst underholdende spil lever endnu! :D

Vi afsluttede aftenen med et spil Mykerinos, der er et af de spil, jeg igen og igen kan vende tilbage til. I øvrigt en sjov oplevelse at spille de to spil lige efter hinanden, da Mykerinos i indpakning er et af de mest underspillede spil (relativt lille æske, små kuber...), hvilket man jo langt fra kan sige om StarCraft: The Board Game, der når det kommer til indpakning og komponenter på godt og ondt er et typisk FFG-spil.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Lørdag blev indledt med et spil Skak med min søn - og i bund og grund er det et spil, jeg stadig holder af, selvom jeg aldrig bliver særlig god til det. Og når nu min søn opfordrer mig til at spille, slår jeg gerne til!

Om aftenen havde vi besøg af Gunness og Maibritt og det gav et positivt gensyn med Princes of the Renaissance, der er et spil jeg længe har set frem til at få lejlighed til at genspille. I mine øjne er det et af Martin Wallaces absolut bedste spil og selv et knebent nederlag kunne ikke ændre den holdning til spillet! :)

Aftenen bød også på et spil Cutthroat Caverns, der som vanligt er super-hyggeligt. Til min store glæde blev spillet vel modtaget af de kvindelige spillere. I min store naivitet havde jeg forventet at temaet måske kunne vække modstand men blev glædeligt overrasket.
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Det har været en uge i spillets tegn... :D

Onsdag fik vi prøvet et ny-indkøb - Terra Nova - meget abstrakt, ganske fornøjeligt - det skal nok komme på bordet igen.

Torsdag blev det til et par Ebeltoft favoritter... Roma, San Juan og Jambo med udvidelse.

Fredag var vi lidt kvæstede af en længere, men rigtig hyggelig, shoppingtur, så det blev kun til et enkelt spil Roma.

Lørdag fik vi endnu en nyhed på bordet... American Megafauna. Det blev et spændende bekendtskab, mange regelfejl, fortolkninger og andre spændende misforståelser... men sikkert et spil vi vil prøve igen - omend det mere let tilgængelige Origins nok vil vinde i de fleste tilfælde.

Søndag var det tid til Bison - også en nyhed - og ganske fornøjeligt, men også med risiko for at gå kold når mulighederne til sidst skal regnes ud og trækkene optimeres.

Alt i alt en rigtig god spil-uge... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Der er lidt dvale på spillefronten, men til gengæld har jeg læst regler til A Most Dangerous Time og glæder mig meget til at få det på bordet.
Derudover har jeg tegnet verdenskort og illustreret regler til Icehouse Riskklonen World War 5; hyggeligt når nu familien prioriterer anderledes end at spille med mig: Det endte da også med fem hurtige spil mod Magnus i går. Hvor han vandt overraskende mange (flere end jeg brød mig om).
Jesper Rugård Jensen
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag i sidste uge blev det igen til en normal spilleaften, efter aflysning ugen før.

Eik var der tidligt, så vi startede med en gang Dominion. Jeg fik fat i den første provins, men nåede kun at få to mere inden spillet sluttede. Desværre var der også hekse i spil, så jeg endte et godt stykke under 20 point, medens Eik endte over 30 point.

Da både Carsten og Michael var dukket op, blev det til et spil Puerto Rico. Michael havde spillet en gang før, men da havde vi glemt et putte penge på de roller der ikke blev taget, så efter en times spil hvor det var gået helt i stå stoppede vi. Denne gang huskede vi denne detalje. Carsten fik forklaret reglerne, og spillet gik i gang. Det gik rigtig godt og jeg fik flest penge, varer og point i langt den første del af spillet. Men pludselig endte jeg med ikke at have nok penge, og jeg fik aldrig købt nogle af de stor bygninger. Jeg endte derfor på 48 point. Michael havde aldrig rigtig fået gang i noget som helst, og endte da også kun på 34 point. De sidste mange runder havde Eik siddet og grædt højlydt over hvor meget bagefter han var, og hvor mange point Carsten og jeg scorede hver runde, buh huh... Men han nåede at få to at de stor bygninger og scorede 50 point. Da Carsten talte op endte han dog heldigvis på 53 point.

Eik tog hjem da han som den eneste skulle tidligt op næste morgen. Vi andre snuppede et spil Citadels. Carsten og jeg kendte det, så Michael fik forklaret reglerne. Det blev et rigtig godt spil, og jeg nåede som den første op på 8 bygninger. Jeg lavede kun en decideret fejl til sidst. Jeg havde bygget et Armoury i den sidste runde, hvilket jeg valgte at sprænge i luften. Michael havde to distrikter som hver gav ham 6 point, så det var naturligvis et af disse distrikter det gik ud over. Desværre viste det sig at Carsten havde et Map Room, som i sig selv var 5 point værd, men som også gav et point for hver kort på hånden, af hvilke han havde 4. Heldigvis betød det ikke så meget, for jeg vandt alligevel en overbevisende sejr.

Om fredagen fik min kone mig (igen) med i Ikea, så resten af weekenden spillede jeg det store "saml-selv-dine-møbler" spil, heldigvis uden at tabe en eneste gang.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Søndag blev jeg endnu en gang lokket til at spille Bakugan Battle Brawlers. Herefter assisterede jeg i et spil Skak og så tog Helle og jeg tre spil Black Box +. Black Box + egner sig nok bedre til computeren, men det er nu alligevel et fint lille hovedbrud.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet Descent i lørdags... meget....

Vi startede kl. ca. 12.30 og sluttede kl. ca. 23.30
Fedt!
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

KBK i går bød på en lang række af mere eller mindre fantastiske spil:

Først blev det til et forsøg med Fluch der Mumie, et snedigt lille magnetspil spillet på en lodret plade. Som mumie lykkedes det mig at fange de to skattejægere inden de kunne finde alle deres skatte, muahahaha! Good fun, men selvfølgelig ret light-weight.

Bagefter fik vi for første gang alea's nye terningspil Alea Iacta Est på bordet. Spillerne skiftes til at slå deres terninger og lægge mindst én terning til side på en af fem forskellige lokationer (der er forskellige regler for hvilke og hvor mange terninger det er lovligt at placere i hver lokation). Når en spiller har placeret alle sine terninger, køres runden færdig, hvorefter der opgøres "præmier" for de enkelte lokationer og spillerne tager deres terninger tilbage. Gentag X ture (hvor X afhænger af antallet af spillere).

Flot, lidt Asterix-agtigt, "romersk" artwork. Efter et par spil var der bred enighed om at det var "ok" (men så nok heller ikke mere). For mig er det en af de bedre "tematiske yatzy-kloner", bedre end To Court the King og Queen's Airships.

I et kollektivt tilfælde af afmægtighed lykkedes det et medlem at få party-spillet Kakerlaken-Poker på bordet. Her giver man hemmeligt kort hen til hinanden, siger hvilket slags dyr kortet afbilder, og modtageren af kortet skal så gennemskue om det er rigtigt eller forkert. Gætteren modtageren korrekt skal afsenderen beholde kortet selv (åbent på bordet foran sig), gætter modtageren forkert skal han beholde kortet åbent foran sig. Modtageren har desuden i stedet mulighed for at give et kort videre til en tredie spiller, som så skal forholde sig til det. Har en spiller fire ens kort foran sig, har han tabt. Jo deet. Vi spillede med seks personer, og fem af os vandt... :roll:

Inspireret af kakerlakke-spillets eneste formildende feature, det at det opererer med simultant spil i stedet for faste ture, fandt vi pyramiderne frem og tog os to spil Ice Towers. Som sædvanlig var det en hektisk, men sjov, oplevelse. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I går aftes havde vi taget et par spil med, da vi besøgte nogle venner. Det blev til en omgang Boomtown og to gange No Thanks!
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Onsdag blev vores spilaften anvendt til at spilteste en prototype: Katastrophy. Som udgangspunkt syntes jeg, det er interessant at have lejlighed til at se et spil i dets udviklingsfase. Katastrophy bar dog præg af at være en meget ufærdig idé, hvilket tydeligst gav sig udtryk ved at temaet var udskiftet siden vi aftalte spiltestningen, at der samme dag var tilføjet en ny type kort. Det skal blive interessant at se, hvad spillet ender med at blive til. Som det så ud nu, var det dog et spil, der var langt mere kaotisk end jeg bryder mig om, så jeg forventer at min nysgerrighed kan styres via opslag på BGG.

Torsdag hev min søn Yu-Gi-Oh! Trading Card Game og introducerede mig for reglerne som han huskede dem. Jeg er helt sikker på, at det ikke er et spil, vi skal dyrke, men jeg fik faktisk lyst til lige at læse op på reglerne og give det endnu et forsøg. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at det er et billigt opkog på M:tG og som sådan ikke er et spil, jeg ser nogen grund til at investere meget tid på - og da slet ikke de penge det koster at holde sig opdateret på et tcg.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går blev det til et spil Battlestar Galactica. Da vi var fire spillere, var det inkl. sympatisør-kortet, som jeg fik den tvivlsomme fornøjelse af at trække. Jeg synes ikke rigtig, sympatisøren fungerer. Jeg spillede sidste halvdel af spillet som cylon, og i forvejen er det lidt begrænset, hvor varieret det er at spille afsløret cylon. Men som sympatisør har man endnu færre muligheder, og man vælger heller ikke, hvornår man vil afsløre sig. Gab. Men ellers et godt spil med en klokkeklar cylon-sejr.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Det er blevet til meget få spil i denne uge - 2 af slagsen.

Torsdag kom Carcassonne - The Castle på bordet. Hyggeligt spil som samtidig kunne introducere Vivi's veninde til brætspilsverdenen... jeg er nu ikke helt sikker på hun er omvendt, men det var en start... :)

I dag har vi spillet Origins med udvidelsen. Endnu engang et rigtig spændende spil, hvor der længe var spænding om udfaldet... til sidst trak jeg dog suverænt fra da Vivi hang fast i kaos... mens jeg kunne trække fede VP kort og score dem uden problemer.

Det endte 57-15 til mig... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag fik vi igen Boomtown på bordet, og så fik vi endelig prøvet Maharaja - et spil, som jeg oplevede som en pudsig blanding mellem Taj Mahal og Elfenland! :)
Det tog lige lovlig lang tid, men det skyldtes nok også, at vi ikke kendte spillet i forvejen. Jeg var desværre ikke så positivt overrasket, som jeg havde håbet, men nu vi lige se, om ikke vi kan få det på bordet igen, så vi kan lære det bedre at kende.
Post Reply