Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:I mine øjne virkede Automobile ikke specielt fiddly. Faktisk var spillet overraskende strømlinet i forhold til hvad jeg syntes den gode Wallace f.eks. udsatte os for med Brass.
Stort set alle spil inden for euro/hybrid genrerne er mindre fiddly og mere strømlinede end Brass, så det siger ikke så meget... 8)
Frouvne wrote:På trods af at spillet på mange måder er knastørt fungerer tematikken alligevel fint. Mit førstehåndsindtryk er meget positivt men på trods af det har jeg på fornemmelsen, at det ikke vil finde vej til min samling.
Hvordan kan det være, hvis indtrykket er "meget positivt"?
Hmmmmmm heldigvis behøver man ikke købe alle spil, som egentlig er meget gode, og heldigvis for det, for ellers kunne man jo have 300+ spil stående hjemme i stuen!
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:for ellers kunne man jo have 300+ spil stående hjemme i stuen!
Det troede jeg I var vant til. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Juni måned har fået en lige så skidt start, som maj måned fik. Bla. blev min fredagsspil aflyst, selvom der pt. arbejdes på at det bliver gennemført lidt forsinket.

Mandag d. 1. spillede hele familien Colosseum. Jeg fik mulighed for at satse på skibe og gladiatorer, hvilket er en af mine foretrukne strategier. Det betyder nemlig som regel at man er ene om skibene, og dermed kun skal slås om gladiatorene. Det gik rigtig fint, men jeg fik stort set ingen medaljer, hvilket også kunne ses i sidste runde. Jeg havde uden tvivl det største show og endda besøg af et par af de fine herrer, men med kun 3 medaljer kunne jeg kun få en anden plads. Lisa vandt igen, hendes anden sejr i træk.

Onsdag d. 3. dukkede kun Carsten op til spil. Jeg intrdoucerese ham til Carcassonne: The Castle. Det havde han nu ikke svært ved at forstå, og så vidt jeg husker vandt han begge spil.

Fredag d. 5. havde vi kæmpe familiesammenkomst i sommerhuset, men da gæsterne var gået spillede vi Five Crowns. Børnene fik lov til at spille sammen med os andre, så vi endte med at være 6 spillepar. Det gik rigtig dårligt for mig og Sofie, og vi endte på en fornem sidsteplads. Min mor havde mere held i spillet, og vandt overlegent.

Lørdag d. 6. spillede vi igen Colosseum, og igen gik Lisa hen og vandt, for tredie gang i træk :?

Mandag d. 8. spillede jeg to spil Rosenkönig med Larna. Vi har spillet det en del på Your Turn My Turn, men det er noget andet at spille det F2F. Desværre endte det med at Larna udtværede mig totalt i det første spil, og vandt en kneben sejr i det andet spil.

Onsdag d. 10. havde Carsten taget sit Agricola med til spille aften. Jeg havde kun prøvet det en gang før på RubiCon, og Eik havde også kun prøvet det en gang før på Viking-Con i Family versionen. Så Carsten forklarede regler, og spillet gik i gang. Det blev ikke nemmere af at det var en tysk udgave, og kortene naturligvis var på tysk. Carstens referencepapirer blev flittigt brugt, men det var nu lidt svært at huske alle kortene alligevel, og specielt hvordan de evt. arbejder sammen. Nu er Agricola jo et spil hvor man kan tænke meget over tingene, og Eik er i forvejen en spiller der tænker meget over sine træk. så det blev et langt spil. Men man må så til gengæld sige at det kunne betale sig for Eik, for han vandt. Jeg kom ind på en flot sidste plads. Jeg ar dog efterfølgende fundet ud af at Carsten "snød", han fik nemlig tidligt i spillet en ekstra person uden at han skulle udvide sit hus. Men han glemte at når man udvider sit hus efterfølgende, så flytter denne person ind i det nye rum, så man ikke kan få flere personer før man har bygget et nyt rum (med mindre de kan det i forvejen). Jeg tror nu ikke at det ville have haft den stor betydning for min placering alligevel.

Nu har jeg så spillet Agricola to gange og mener derfor godt at jeg kan tillade mig at give det en karakter på BGG, men det kan altså ikke snige sig over 7. Jeg synes at det er for meget soliatire for flere personer, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor der skal være så mange forskellige kort i spillet, hvilket efter min mening gør det svært at lægge en strategi, og gør det alt for tilfældigt da der er meget forskel på kortene og hvordan de passer sammen. Jeg vil gerne spille Agricola igen, men det er nok aldrig et spil der kommer til at indgå i min samling.

Onsdag .d 17. dukker Carsten og Michael op, og vi spillede to spil Ticket to Ride: Nordic Countries. Carsten vandet det første spil total overlegent (omkring 150 point, mod mine ca. 80 og Michaels ca. 60), så vi måtte tage en revence. Men det bleve det ikke bedre af. Carsten fik igen ca. 150 point, medens Michael og jeg havde byttet plads).

10 spil på 18 dage... det ser ud til igen at blive en dårlig måned.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:I mine øjne virkede Automobile ikke specielt fiddly. Faktisk var spillet overraskende strømlinet i forhold til hvad jeg syntes den gode Wallace f.eks. udsatte os for med Brass.
Stort set alle spil inden for euro/hybrid genrerne er mindre fiddly og mere strømlinede end Brass, så det siger ikke så meget... 8)
Frouvne wrote:På trods af at spillet på mange måder er knastørt fungerer tematikken alligevel fint. Mit førstehåndsindtryk er meget positivt men på trods af det har jeg på fornemmelsen, at det ikke vil finde vej til min samling.
Hvordan kan det være, hvis indtrykket er "meget positivt"?
Fordi vi ikke allesammen behøver at eje alle spil i hele verden, Jens! :D Wallace har ud fra mine standarder lavet nogle rigtigt gode spil. Age of Steam og Liberté (og måske endda også Princes of the Renaissance) er blandt mine absolutte favoritter blandt alle mine spil. Da jeg yderligere har mindst en håndfuld af hans øvrige spil er min kvote af hans spil nok ved at være opbrugt og min forventning trods alt ikke er, at Automobile vil nå helt op i eliten af hans spil, kan jeg godt leve uden at have det stående på mine hylder. Jeg håber at få lejlighed til at spille det igen og er det godt nok, vil jeg naturligvis også ændre holdning. At min første indtryk er så positivt kan også hænge sammen med, at mine forventninger til Treefrog-spillene er begrænsede: jeg syntes at det har været nogle fine spil, men jeg er ikke blevet blæst bagover af begejstring. Min positive indstilling kan til dels også være affødt af, at mage til spraglet spillebræt skal man lede længe med og på trods heraf viste spillet sig alligevel at være let tilgængeligt. Selvom tematikken virkede passende er det ikke et tema jeg specielt tænder på. Så alt i alt var jeg positiv men nok ikke begejstret. Det skal der for tiden til for at et spil kommer ind i en spilsamling, der gerne skal reduceres.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Fordi vi ikke allesammen behøver at eje alle spil i hele verden, Jens! :D
Hæhæ, vi er jo som to alen af et stykke, Allan! Selvbeherskelse og afholdenhed når det kommer til spilindkøb er vejen frem. Det er det, jeg altid har sagt. ;)

Når jeg spurgte var det mere for at afklare, hvad der for mig lød som en sjov kontrast mellem et meget positivt førstehåndsindtryk, og så den efterfølgende konklusion, at det nok ikke var noget man behøvede eje. Jeg har nok lagt for meget vægt på ordet "meget" i den sammenæng.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Når jeg spurgte var det mere for at afklare, hvad der for mig lød som en sjov kontrast mellem et meget positivt førstehåndsindtryk, og så den efterfølgende konklusion, at det nok ikke var noget man behøvede eje. Jeg har nok lagt for meget vægt på ordet "meget" i den sammenæng.
"Meget" var nok heller ikke velvalgt i den sammenhæng fra min side... men det var en positiv oplevelse. Jeg har nok blot en fornemmelse for tiden af hele tiden at spille spil som egentlig er rigtigt solide (eks.: Stone Age) men som jeg næsten bliver lidt irriteret på inden spillet er omme fordi det jo blot er en variation over velkendte mekanismer og stort set altid en gentagelse af gammel-kendte (mere eller mindre påklistrede) temaer. Automobile var tilstrækkelig godt til at det ikke irriterede mig! :lol: Men det er en hård konkurrence, hvis et spil virkelig skal udmærke sig og presse sig ind i en samling, der i forvejen er fyldt med alt for mange udmærkede spil, man får spillet alt for lidt. Men Automobile er absolut et spil, jeg med glæde vil kaste mig over igen, hvis en anden vælger at sætte det på bordet.
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Selvbeherskelse og afholdenhed når det kommer til spilindkøb er vejen frem. Det er det, jeg altid har sagt. ;)
Hvem er du? Og hvad har du gjort med den rigtige Jens?

Jeg fik spillet med min "månedlige spilgruppe". Det blev til Automobile, Smallworld og et afsluttende For Sale.

Automobile steg lidt i graderne efter min lettere forvirrede start på det i onsdags. Jeg havde betydeligt mere overblik og overskud da jeg introducerede det for anden gang, og det gik betydeligt bedre for spillets deltagere. De andre sluttede med 3500-4500, mens jeg selv stak af til sidst og sluttede på 5600. Jeg tror så også at det er undtagelsen, at spillernes samlede produktion næsten til perfektion passede efterspørgslen i hver runde, med undtagelse af den allersidste, hvor der blev produceret for meget.
Den samlede oplevelse af spillet, hvor man havde bedre overblik og kunne gennemskue konsekvenserne af sine handlinger, løftede mit samlede indtryk af spillet, som efterfølgende er blevet opgraderet til en 8'er på BGG. Afgjort et spil der vil komme på bordet igen.
Sidst spillet:
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går fik vi så gang i vores "Første fredag i måneden spilledag", selvom det var 14 dage forsinket. På grund af fødsler, ferier og andre dårlige undskyldninger, blev vi kun tre spillere, Rune, Henrik og mig selv.

Da jeg kom direkte fra sommerfest på arbejde, havde jeg ikke taget nogen spil med, så det var Runes spil der skulle vælges imellem. Han havde dog kun taget Axis & Allies D-day, Risk 2210 A.D. og Fury of Dracula med, medens Henrik lå inden med Carcassonne. Henrik havde absolut ikke lyst til A&A, så vi startede med Risk 2210 A.D. selvom det aldrig bliver mit ynglingsspil.

Rune lagde ud med at lægge sig langt foran os andre, hvilket Henrik og jeg så gjorde noget ved. Det endte med at jeg pludselig var den store, men dog ikke så stor at det virkede faretruende. Desværre valgte jeg forkert i sidste runde, og valgte at gå først. Jeg havde glemt at man altid skal rykke sidst, da det er fuldstændigt ligegyldigt hvor tyndt man står når spillet slutter, bare man har en masse lande. Hvis vi havde spillet en runde til, kunne hverken Henrik eller Rune have overlevet, da mine styrket var langt de stærkeset. Men det havde jo ingen betydning for pointgivningen, og Rune gik hen og vandt en kneben sejr, med mig som nr. 2.

Herefter tog vi hul på et Fury of Dracula, hvor jeg fik lov til at spille Dracula. Det gik rigtig godt for mig, og selvom de hurtigt fandt mig, fik jeg alligevel lokket dem på vildspor. Det lykkedes også at få modnet en vampyr, så jeg var oppe på 4 point. Da de nu virkelig var på vildspor, betød det at vi fik en del hurtige runder, og jeg fik endnu et point i samme runde som jeg fik modnet min anden vampyr, og jeg havde dermed 7 point, og en overbevisende sejr til Dracula.

Lars
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Det blev til et enkelt spil Citadels i dag.

Her til aften har vi så afprøvet Roads & Boats som co-op single-player spil... for at få et indblik i spillets mekanismer og sammenhænge inden vi i morgen begiver os ud i et 2-player spil. Det bliver rigtig spændende, spillet virker godt på undertegnede som puzzle spil... :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Fik lige klemt et enkelt spil San Juan ind her til aften med Lilli og Larna.

Lilli fik som den først bygget et bibliotek. Derudover lykkedes det hende også at bygge både en Guild Hall og en City Hall, så det var svært at hamle op med hende. Men ved hjælp at en Sejrssøjle, en Helt og en Triumfbue endte jeg på 33 point ligesom Lilli, heldigvis havde jeg 4 kort på hånden, medens hun kun havde 1 kort. Larna endte på 25 point.

Jeg elsker at vinde i det spil, og specielt når det er på en tie-break.

Lars
Last edited by Larsine on Mon Jun 22, 2009 9:28 am, edited 1 time in total.
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Jeg startede dagen med et solo forsøg i Origins... det gik ganske katastrofalt og jeg måtte lide døden i Era III med 7 point.

Vivi og jeg spillede her til eftermiddag så Roads & Boats. Det blev et lang, godt spil - omend spændingen forsvandt lidt mod slutningen, da jeg havde en klar føring. Det gjorde at den sidste halve time blev lidt sløv... Jeg endte med at vinde med +300 point.

Her til aften er jeg gået igang med endnu et Origins solo, men det er dog ikke afsluttet endnu... :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Vi fik spillet nogle spil Zendo i eftermiddags - solid underholdning! :D
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Jeg fik spillet Origins solo færdig. Det blev væsentligt bedre og jeg nåede igennem Era IV - omend et par uheldige terningeslag til sidst kostede mig en god score så blev det til 21 point og noget bedre end de 7 point i første forsøg.

Det er klart anbefalelsesværdigt, hvis man nyder spillet men ikke altid har en makker eller tre... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Det er klart anbefalelsesværdigt, hvis man nyder spillet men ikke altid har en makker eller tre...
Hmm. Kunne være, at jeg skulle prøve at spille det solo. Det har jeg endnu ikke prøvet.
Hvordan håndterer du dissease? Bliver du altid ramt indtil din immunology er høj nok?
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Der er flere Origins på BGG. Er det denne du taler om?

Wow, jeg fandt denne undervejs: Non-solitaire games that have solo rules in BGG. Origins ligger som nummer 84 på listen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply