Taibi wrote:Saint Petersburg...Jeg er lidt i syv sind om spillet, da jeg ikke kan finde ud af om der er nogen strategi i spillet eller hva'...
Man føler sig i alt fald lidt fastlåst efter nogle spil. De fleste starter med at købe arbejdere, og når de genererer penge nok, går man over til at købe bygninger. Der er ikke helt nok variation i spillet for min smag, men derudover er det ganske hyggeligt.
I går fik vores fire mand store spillegruppe Imperial på bordet, og det var en meget positiv oplevelse. Jeg kan forstå på de andre, at de ved tidligere firemands-spil har oplevet spillet som ret statisk, men det var ingenlunde tilfældet her. Der blev spillet temmelig agressivt, og lederskabet af de forskellige lande skiftede hænder en del gange under spillet. Bortset fra, at spillet føles lidt vel langt (og jeg har svært ved at se, at vi skulle kunne høvle ret meget af spilletiden) var det underholdende hele vejen igennem.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Taibi wrote:Saint Petersburg...Jeg er lidt i syv sind om spillet, da jeg ikke kan finde ud af om der er nogen strategi i spillet eller hva'...
Man føler sig i alt fald lidt fastlåst efter nogle spil. De fleste starter med at købe arbejdere, og når de genererer penge nok, går man over til at købe bygninger. Der er ikke helt nok variation i spillet for min smag, men derudover er det ganske hyggeligt.
Ja, det var også det jeg fandt frem til da vi prøvede igen i går - godt hjulpet på vej af en heldig hånd og en uheldig vurdering fra Vivi's side der gav mig 4 arbejdere for 7 rubler i 3. runde.
Jeg vandt dette spil med over 80 point - om det var held eller forstand må næste spil vise... men jeg kan sagtens følge din tankegang - det kunne godt gå hen og blive netop fastlåst - og så et spørgsmål om hvem der sidder for når det rigtig gode kommer på bordet.
Vi fik også afprøvet 4 Blue Moon udvidelser over to drabelige slag... skægt.
Mere Call of Cthulhu LCG.. et spil som jeg af mystiske grunde er rigtig god til, og vinder de fleste spil
Og så fik jeg ENDELIG Kremlin på bordet efter en pause på rigtig mange år (15 stykker eller noget nær), og spillet var fuldstændig som jeg husker det.. kaotisk, morsomt og råbende.
Det lykkedes os også at slagte størstedelen af politikerne i Kreml, så der kun var 8 ud af 26 tilbage da spillet sluttede.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Gunness wrote:[...] I går fik vores fire mand store spillegruppe Imperial på bordet, og det var en meget positiv oplevelse. Jeg kan forstå på de andre, at de ved tidligere firemands-spil har oplevet spillet som ret statisk, men det var ingenlunde tilfældet her. Der blev spillet temmelig agressivt, og lederskabet af de forskellige lande skiftede hænder en del gange under spillet. Bortset fra, at spillet føles lidt vel langt (og jeg har svært ved at se, at vi skulle kunne høvle ret meget af spilletiden) var det underholdende hele vejen igennem.
Ja, det var så sandelig et meget anderledes spil Imperial end de par stykker, jeg tidligere har prøvet. Jeg var langt mere aggressiv og fungerede i det store og hele mere som krigsherre end kapitalist. Desværre betød det, at jeg fik kørt såvel flere lande som min egen økonomi i sænk. Som Gunness sad også jeg med en følelse af, at spillet trak lige lovlig langt ud, men derudover må jeg sige, at jeg var godt underholdt og endnu en gang forlod spillet med en rigtig god fornemmelse!
Man føler sig i alt fald lidt fastlåst efter nogle spil. De fleste starter med at købe arbejdere, og når de genererer penge nok, går man over til at købe bygninger. Der er ikke helt nok variation i spillet for min smag, men derudover er det ganske hyggeligt. [...]
På godt og ondt tror jeg, at det er strategien i det spil! Jeg fandt det rimelig underholdende, men man sad og rodede rundt med pengene, hvilket fik spillet til at trække mere ud, end det kunne holde til. Jeg blev dog ikke skræmt væk. Føler du, at der er et eller andet der trækker og du ikke har lyst til at investere den nødvendige tid, eksisterer der en udmærket computer-version, hvor man meget hurtigt kan få spillet nogle spil.
I går lykkedes det os for første gang at få gennemspillet Martin Wallaces relativt nye spil Waterloo. Jeg tror, Waterloo indeholder Martin Wallaces mest komplicerede regelsæt til dato og det gjorde også, at min første gennemlæsning af reglerne på ingen måde gjorde, at spillet stod klart i min bevidsthed. Anden gennemlæsning hjalp gevaldigt herpå og som sådan var vi rimeligt velforberedte, da vi satte os til bordet. Da der undervejs er en del tabelopslag i hvert tilfælde ved en første gennemspilning, blev det en smule bøvlet og vi valgte at spille på en sådan måde, at vi hellere fremprovokerede nogle situationer, hvor vi kunne få testet reglerne i detaljen end efter hvad der måske ville være et klogere strategisk valg. På baggrund af første spil har jeg derfor svært ved at bedømme spillet - men vi skyndte os at lave en ny aftale om at få spillet på bordet igen, så fuldkommen bortskræmt var vi altså ikke.
Vi fik endvidere spillet et par spil M:tG. Denne gang spillede vi med nogle pre-konstruerede turneringsdeck. Dem var der dog ikke meget sjov i, så det var faktisk en lidt anti-klimatisk oplevelse.
I dag har vi spillet Lord of the Rings, der jo er et rigtig udmærket spil. For første gang forsøgte vi at krydre det med udvidelsen, Lord of the Rings - Friends & Foes, hvilket faktisk gjorde spillet endnu mere interessant. Vi følte os meget pressede størstedelen af spillet, men formåede alligevel at få gjort kål på 30 fjender og afgjorde dermed spillet.
Et spil Pandemic er det blevet til her - det gik nemt, men vi spillede med junior og havde besluttet os for bare at tage 4 epidemi-kort med, men ok meget pressede, kan man ikke sige, at vi var ....
Også her blev det til Pandemic. 5 spil fik vi spillet med tre spillere. Operations Expert var med i alle spil, hvilket gjorde det noget svært. Vi endte med at tabe 3 og vinde 2. Men stadig et glimrende og ikke mindst balanceret spil. Er udvidelsen værd at investere i?
Med mindre jeg er fejlorienteret er udvidelsen (On the Brink) slet ikke udkommet i den almindelige handel endnu? Men den er - mig bekendt - lige på trapperne.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Da vores ferie fortsatte ind i juli måned, betød det atter en måned med mange spil. Foreløbig er det blevet til 54 spil.
10 San Juan, 8 Poison, 6 Carcassonne Jægere og Samlere, 5 Bohnanza, 5 Ticket to Ride - Europe, 4 Whist, 3 City, 3 Colosseum, 3 Settlers, 3 Space Beans, 2 Mamma Mia, 1 Five Crowns og 1 Set.
Af alle dise spil vil jeg fremhæve et par stykker:
I et spil Colosseum fik Lilli 110 point, hvilket jeg tror er en rekord i vores familie. Jeg spillede som en pose nødder, så jeg skulle faktisk være ret tilfreds med min tredieplads. F.eks. kom jeg til at sælge to brikker som jeg skulle bruge, samt fortsætte med at opsætte et lille lallet show, selvom jeg havde et der var bedre.
Vi fik introduceret Poison til en familie som vi havde på besøg, samt til mine forældre og søster, samt en af mine døtres veninde. Det er et helt fint spil at introducere til ikke-spillere, og med 4-6 spillere er der absolut mere strategi og taktik end med 3 spillere, idet man har mulighed for at tælle kort, og lægge sin strategi efter hvilke og hvor mange kort man har. Efter nu 13 spil, mener jeg at det er et spil som vil forblive i vores samling, selvom det nok aldrig kommer blandt min top 10. På BGG skalaen får det et 6-tal, men det er på grænsen til et 7-tal da det er godt som introspil.
Eik havde fundet et gammel Wolfgang Kramer spil, City fra 1988, som han havde efterladt hos os så vi kunne afprøve det. De danske regler var naturligvis fejlbehæftet, hvilket bare beviser at det er en stolt tradition at fejloversætte brætspilsregler. Heldigvis indeholder spillet også regler på hollandsk, fransk, engelsk, svensk, italiensk og spansk, og ved at sammenligne dem af disse som jeg kan forstå, viste sig et det er de danske der er fejloversat. I spillet skal man tjene penge/point ved at flytte rundt på nogle kunder så de lander på de forretninger man selv ejer, eller i hvert fald forhindre at de lander hos de andre. Man slår en terning, med reslutaterne 1-3, 2, 3, 4, 5, 6, hvorefter man flytter en af 7 handlende. Derefter handler den flyttede brik, samt dem der står ved stormagasinerne, og man kan købe nye forretninger eller udvidde eksisterende forretninger for de penge/point man allerede har tjent. Den spiller der først når en omgang på penge/pointskalaen har vundet spillet. Det gælder altså om ikke at bruge for mange penge/point, men på den anden side investere dem fornuftigt. Spillet virkede helt fornuftigt, og man kan tydeligt se at Karmer her genbrugt nogle af principperne i andre spil, som f.eks. Colosseum.
Vi prøvede også at spille Settlers kl. 5.30 om morgenen. Vi var stået om for at se solopgangen, og gå til stranden bagefter. Da vi kom hjem spillede vi et par spil. Jeg tro det er første gang jeg har spillet spil kl. 5.30 om morgenen. Jeg var tæt på at vinde i Settlers, men Lisa fik lokket de to andre til at boycutte mig, og et uheldigt røverslag betød at jeg ikke vandt. Larna vandt med 10 point, Lilli og jeg havde begge 9 point medens Lisa kun nåede 6 point. Herefter spillede vi Ticket to Ride - Euorpe, San Juan, Carcassonne Jægere og Samlere og Set, inden vi spiste morgenmad. Det er godt jeg selv skal stå for Set turneringen på Viking-Con, for jeg er meget rusten i dette spil.
Da vi var i Nordjylland spillede Lisa og jeg stort set San Juan hver aften, men den næstsidste aften gik det helt galt for Lisa. I det første spil fik jeg bygget både en akvadukt og en trading post, så hver gang Lisa producerede, producerede jeg det samme, og når hun solgt solgte jeg det samme. Hun endte med at tabe med 22 point mod mine 30 point. Naturligvis ville hun have revance, men det gik ikke meget bedre. Faktisk gik det så skidt at hun nægtede at tælle point op, og blot pakkede kortene sammen. Jeg vandt med 25 point mode hendes ca. 15 point.
Gunness wrote:Med mindre jeg er fejlorienteret er udvidelsen (On the Brink) slet ikke udkommet i den almindelige handel endnu? Men den er - mig bekendt - lige på trapperne.
Hehe, der kan man bare se. Havde læst en del omkring udvidelsen, så havde bare fået indtrykket, at det var udkommet...
De sidste par dage har vi været på kanotur, og der var kun medbragt et enkelt spil, nemlig kortspillet Mad, der er en variant over Uno. Faktisk er Mad en del mere interessant end originalen og ikke mindst familiens yngste var meget begejstret for spillet, der blev spillet flittigt.