Jens_Hoppe wrote:At filmen skulle være specielt banebrydende (og derfor nominérbar til en Oscar for bedste film) kan jeg nu ikke se. Den teknologiske udvikling går jo kun én vej
På den konto kan man jo affærdige al teknologisk nyskabelse

Men du må da indrømme, at udviklingen ikke er jævn, og at der sker lidt kvantespring ind imellem. Star Wars. Terminator 2. Jurassic Park. Og nu Avatar. Jeg kan i alt fald ikke komme i tanke om andre film med CGI-hovedpersoner, der når Avatars til sokkeholderne mht udtryksfuldhed og fotorealisme. Når vi først har nået dette stadie, er vejen åbnet for at begynde arbejdet på at rendere nulevende - og afdøde - skuespillere i fotorealistisk CGI. I længden sikkert meget nemmere og billigere end at skulle give Tom Cruise 120 mio kr hver gang

(kunstnerisk set en virkelig dårlig idé, men det stopper næppe nogen)
Jens_Hoppe wrote:man skal passe på ikke at ende i en fælde hvor det altid bare er årets høj-budget blockbuster der render med Oscar'en (ikke at det ville være et ukendt fænomen

).
Årets vinder, The Hurt Locker, er den Bedste Film-vinder til dato, der har indspillet færrest penge, så det.....

Hvis du ser tilbage på de senere års vindere, bl.a. Crash og No Country For Old Men, har det heller ikke været de store pengemaskiner eller big-budget-affærer.
Mht. 3D har Avatar jo haft den kedelige sideeffekt, at alskens dyrt opsatte 2D-film skal konverteres til 3D i 11. time, fx. Alice in Wonderland og Clash of the Titans. Det bliver ikke nødvendigvis særlig godt. Cameron har tænkt sin 3D ind i processen fra starten af, og det kan ses.