Hvad har du spillet i dag? December 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2009

Post by Gunness »

1960 ville da også være lidt af en mundfuld på en juleaften :) (i alt fald hvis der er børn involveret, så plejer aftenens juletræsindslag mv. at fylde en del)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Johan »

Det har været en spilrig 1. juledag. :D Hele familien var samlet til julefrokost hos farmor (ligesom sidste år, og året før, og året før, og...). Efter vi havde spist os meget mætte, tog mig og min lillesøster et spil TTR-europa som jeg havde fået dagen før. Efter jeg havde forklaret hende reglerne (uden tunneller, stationer og færger) var hun meget skeptisk og synes det lød kompliceret, men efter et par runder var hun helt med hvad det gik ud på (jeg må vidst lige tage min regelgennemgang om til genovervejelse :oops: ).

Lidt senere tog vi så et spil Cranium, som familie fik af nissen for en uges tid siden. Det var et okay spil, men udviklede sig ikke til at være lige så morsomt som det kan være. Jeg er meget positivt overrasket over Cranium, med de rigtige mennesker kan det ende i de sygeste grineflip :D

Da vi kom hjem tog min lillesøster og jeg endnu et spil TTR. Denne gang var det noget sjovere, men imorgen har vi planer om at tvangsindlægge resten af familien, og så skal der nok komme lidt mere konflikt brættet. :D

Efter det tog lillesøster og jeg så vores andet spil Lost Cities . Vi spillede det for første gang igår, og vi endte begge med en meget dårlig score. Denne gang synes jeg det gik noget bedre for mig, selvom der nok lige skal et par spil til før taktikken er helt på plads :wink: Min søster endte med en score på -50 så der er også lidt at arbejde med :D

- Johan
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

I dag mødtes vi lige nogle stykker for at få afreageret efter en brætspils-tynd juleperiode.
Det blev til ikke mindre end 8 spil og vi var 3 spillere

1 x Caylus
Dagens eneste sejr til den flotte gule (/orange) farve. Skønt det aldrig lykkedes mig at få bygget en eneste blå bygning, så kom jeg alligevel ind på en sikker førsteplads. Det blev et ret mystisk spil, da der ikke blev bygget ret mange bygninger. Til gengæld blev de lyserøde ressourcebygninger hurtigt bygget om til de grønne huse, hvorfor det var næsten umuligt at få samlet ressourcer. Det gav en noget anden rytme end det typiske spil, hvor der som regel bliver flere og flere ressourcer tilgængelige for spillernes umættelige ressourcesult. Her var det nærmere omvendt. Jeg synes det er en fin ting ved Caylus, at det kan udvikle sig på mange forskellige måder, og der ikke er en bestemt vej til sejr.

1 x Hamburgum (Londinium siden)
Det blev et rigtigt byggehyggespil, hvor alle huse på nær et blev bygget. En spiller lagde sig solidt i front ved at lave første donation til fire af kirkerne, hvorefter han forsvarede sin føring resten af spillet og vandt en særdeles overbevisende føring med lige over 100 points og altså mere end 30 over de rare gule (spillet af undertegnede)

2 x Dominion
I det første spil havde vi “black market” med, og jeg må indrømme, at jeg ikke er specielt begejstret for dette lidt anderledes kort. På den positive side åbner det op for, at hver spiller kan lave et unikt deck og i en eller anden grad tilpasse det deres strategi, men på den anden (og negative) side, giver black market en masse ekstra arbejde med at fedte rundt med black market deck’et og finde de rigtige kort i æsken og hvad ved jeg. Jeg synes det tager lidt af tempoet og dynamikken ud af spillet, hvorfor jeg vil prøve at slippe uden om black market fremover – væk med det! Heller ikke et af disse to spil formåede jeg at vinde – tværtimod fik jeg færrest points begge gange!

2 x Pandemic
Da en af os ikke havde prøvet det før, tog vi lige en prøverunde på “normal” sværhedsgrad, hvor vi vandt en forrygende sejr, efter vi nær i kækhed havde smidt det hele væk: ”Lad dem bare outbreak’e, vi kan tåle det. Vi skal bare koncentrere os om de to sidste cures”. Der gik et øjeblik og så sagde det svupti svupti, hvorefter vi kun kunne tåle to outbreaks mere. Vi to ”garvede” spillere var lige ved at få sved på panden, da den sidste cure endelig fandt vej til spillebordet. Det havde jo ikke set godt ud at tabe et ”normal sværhedsgrad” spil efter at have bræget op om, hvor let det var, og når vi tilmed havde en medic til at gøre det hele let som en leg. - - - Derefter startede alvoren. Vi kastede os over et ”heroic” spil og startede med en grufuld ulykke, da vi trak Operations Expert som en af vore roller. Uheldet ville ikke stoppe, da vi lynhurtigt trak den første epidemic, der straks gav to outbreaks inden første runde var bragt til ende. Derefter var det op ad bakke, og det blev også baktusserne, der løb af med sejren trods vores ”heroic” indsats. Ak – jeg kan snart ikke huske hvornår jeg sidst vandt et heroic spil Pandemic! Det må spilles meget meget mere – før eller siden må vi være heldige nok til at vinde uanset hvor tumpet vi så ellers spiller.

2 x To Court the King
I begge spil lykkedes det først for en af de andre spillere at få smisket kongen over til dem selv. Selvom min fine forsamling af storsmiskende adelige og andet godtfolk gjorde hvad de kunne, så faldt terningerne ikke rigtigt med den gunstige side opad, og skønt kongen defilerede forbi mine sleskende støtter i sidste runde, var det ikke nok til at holde ham væk fra dronningen, der fik smisket ham tilbage hvor han hørte til, og jeg måtte se yderligere to nederlag i øjnene.
Senest spillet:

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Da der var lidt fred i hjemme i eftermiddags fandt jeg At the Gates of Loyang frem. Det har jo som bekendt fået en lidt blandet modtagelse, så mine forventninger var beherskede omend ikke i bund. Og det viser sig da at være et rigtig interessant spil. I hvert tilfælde syntes jeg ikke et test-spil i solo-udgaven var nok og påbegyndte straks endnu et. Det er givetvis ikke sidste gang jeg spiller det - heller ikke som solo-spil. Det skal nu blive interessant at se hvordan det fungerer med flere spillere. Jeg kan godt se, at der kan være problemer forbundet med, hvis nogle tænker alt for længe. Selvom det har været et af problemerne med dette spil, kan jeg nu ikke se, at det burde blive et meget større problem end med så mange andre spil. Alt i alt en lovende begyndelse! :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi havde Morten på besøg i dag og havde planlagt en række spil i den lidt mere tidskrævende og tunge ende. Jeg startede med at snige Doom + expansion på bordet, og selvom Jens gjorde sit bedste (værste?) for at dræbe os, så han kunne komme ind til computeren for at spille Dragon Age*, så fik han os først ned med nakken lige inden sidste rum.

Jens og jeg spillede Stronghold for nogle uger siden, men havde fået et par regler galt i halsen, så det var spændende at se, hvordan det ville være i trepersoners-udgaven. Det viste sig at fungere ganske godt, men der er også relativ stor forskel på at være to eller tre personer i spillet. Det har helt sikkert potentiale til flere spil, og jeg glæder mig til at udforske det mere, men det tager lige lidt længere tid, end man først regner med :)

Som sidste spil måtte vi jo lige hive Agricola frem igen efter at have konstateret for nylig, at det var meget længe siden, vi sidst havde spillet det. Sidste gang spillede vi med K-decket, og denne gang hev vi I-decket frem. Der var en klar forskel på kortene - I-decket var nærmest en ren gavebod i sammenligning med K-decket, og vi væltede os i ressourcer.

*Ok, det var ikke hans plan, men når nu man lige har fået et nyt computerspil, så glæder man sig jo til at prøve det :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Familiens yngste havde åbenbart opsnappet, at jeg i går spillede At the Gates of Loyang. Det syntes han lød interessant og han bed vedvarende om at få lov at prøve. Vi kastede os derfor alle tre over spillet. Spillets kompleksitet oversted dog hvad den unge mand umiddelbart kunne klare, så han sprang fra omkring halvvejs. Vi andre fortsatte dog. Rart at få det prøvet med flere spillere og også denne gennemspilning bekræftede, at der er potentiale i dette spil!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Slæbte At the Gates of Loyang med i byen for at få det spillet og slæbte det hjem igen med uforrettet sag! :( Til gengæld ville min kone gerne spille det, da jeg kom hjem og vi spillede så et to-spillers spil! :D Spillet tog ca. 1½ time men jeg følte mig godt underholdt hele vejen!
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går blev det til et (lidt vel langstrakt spil) Through the Ages. De seneste dage er det blevet til adskillige spil 2 de Mayo herhjemme. I forhold til spillængde er der en hel del taktiske overvejelser i 2dM, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at der måske skulle have været testet lidt mere - trods en længere FAQ er der stadig flere uldne punkter i reglerne, end der burde være for et spil af dette omfang.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

I går introducerede jeg Carcassonne med Inns & Cathedrals for en ven. Vi spillede et par gange og han blev straks morderligt bidt af det, så det ud til.

Allerede i dag skrev han så, at han havde anskaffet sig spillet. Det varmede jo om spilformidlingshjertet.

Jeg synes så ubestridt at Inns & Cathedrals er den bedste udvidelse til Carcassonne. Simpel og med nogle gode twists - især med den store follower.

Hvilken Carcassonne-udvidelse er jeres foretrukne?
Senest spillet:

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Nytårsaften bød på såvel Race for the Galaxy som Pandemic. Jeg var blevet en smule rusten til flowet i det førstnævnte - men det skal nu nok komme i brug igen på et tidspunkt. Pandemic bød som altid på et tæt opgør - heldigvis nåede vi i sidste øjeblik at få styr på det hele.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Nytårsaften bød på såvel Race for the Galaxy som Pandemic. Jeg var blevet en smule rusten til flowet i det førstnævnte - men det skal nu nok komme i brug igen på et tidspunkt. Pandemic bød som altid på et tæt opgør - heldigvis nåede vi i sidste øjeblik at få styr på det hele.
... og så spillede jeg da også ØKO-MIG, der er et meget transportabelt quiz-spil.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Tja, jeg gik åbenbart kold i at få skrevet hvilke spil jeg fik spillet i december, men ud over de 8 jeg allrede har beskrevet blev det heldigvis til lidt flere spil i løbet af måneden.

Yderligere 6 gange kom Small World på bordet. Lilli fik Super 5 i pakkekalenderen d. 24. og det fik jeg spillet 4 gange. Da familien var til engelsk julemiddag d. 25. spillede vi som sædvanligt Five Crowns, og et besøg hos Eik d. 29. indbragte et spil Colosseum og et spil Elfenland.

Alt i alt kom jeg kun op på 21 spil i december måned.

Lars
Post Reply