Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Omalley »

Efter en alt for lang pause fra brætspil, 3-4 måneder vil jeg tro, var det endelig blevet tid til at spille igen. Vi var 4 personer, og det blev tid til at stifte bekendskab med to nye spil, som jeg ikke havde prøvet før. Først fik vi spillet 7 wonders to gange, det første skal man jo lige lære spillet at kende, derefter et enkelt spil Ingenius. Begge spil er gode spil, som vi vil sætte på vores ønskeliste.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Vi var samlet tre mand høj til den (næsten) faste ugentlige spilledag.

I dagens anledning havde jeg fået læst op på reglerne til Constantinopolis. Det er et ret jævnt eurogame. Det kan være at det vinder ved nærmere bekendtskab, efterhånden som man får øjnene op for de forskellige muligheder. Kanzler syntes det føltes ret solitaire-agtigt, og det er jeg tilbøjelig til at give ham ret i. Jeg tror dog et par gennemspilninger mere, vil gøre at folk er mere fokuserede på hvad der skal købes først, og det vil give en skærpet konkurrence i spillets auktionsdel, for eksempelvis at få lov til at vælge først.

Det bliver nok til et seks- eller syv-tal på BGG.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Absolut enig. Men man jo ikke forvente at et amerikansk forlag kan få fat i de bedre Eurogame-spil 8)
Og ja, der er skam masser af konkurrence om bygningerne, skibene og varerne undervejs!

Men man kan undre sig over hvor mange variationer af handelstemaet man kan komme op med - og de fleste lægger sig et pænt stykke under Puerto Rico. Mindre kan naturligvis gøre det, men de fleste ender noget langt fra toppen, og Constantiopolis er ikke en undtagelse. Absolut ikke ringe, blot heller ikke specielt nytænkende.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Fredag morgen havde Severin og jeg igen et spil under armen, da vi tog til hans skole; denne gang King of Tokyo. De samme drenge som sidst satte sig straks klar og vi gik efter en kort introduktion fra Severin igang med spillet. Vi nåede akkurat at blive færdige på de ca. 50 minutter, vi kan klemme ind på det tidspunkt af dagen. Drengene var godt underholdt og endnu en gang var det tydeligt at også andre end de deltagende kredsede omkring det der foregik. Jeg er nu spændt på, hvor længe vi kan holde interessen og i hvilken grad jeg kan gøre dem interesseret i mere abstrakte spil. I første omgang forsøger jeg mig med spil med en relativt tydelig tematik - men med en spilletid på maksimalt 50 minutter er der i længden grænser for hvor mange spil, jeg vil kunne finde i min samling, der kan leve op til disse kriterier, da de jo heller ikke må være for komplekse.
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Torsdag var det endnu en gang tid til brætspil.

Jeg startede med et spil Isla Dorada, som vi havde til overs fra sidste års Essen - og det går jo ikke, når indeværende års Essen er lige om hjørnet. Spillet virker totalt uoverskueligt fra en start, specielt med de mange kort, der ikke har noget tekst på. Efter reglerne er forklaret, givet det dog rigtig god mening, og spillet er faktisk dejligt simpelt. Jeg tror at Isla Dorada er det første spil, med en bydemekaniske, som jeg har brudt mig rigtigt om - respekt for det, Bruno Faidutti. Jeg kom så vidt jeg husker på en delt andenplads. 8/10

Dagens andet spil blev Ca$h & Guns - et spil jeg har ønsket mig at prøve i laaang tid, og torsdag blev endelig dagen jeg fik overtalt 'folket'. Jeg elsker det taktile i, at sidde og pege på hinanden med pistoler, og bluffe sig igennem dagen. Jeg kom vidst på en flot midt-i-feltet plads, men det er helt sikkert et spil jeg godt kunne tænke mig at prøve igen/eje en dag. 7/10

Til sidst hoppede jeg langt om længe på Innovation. Innovation er et spil, jeg lidt har gemt mig for, da det - efter sigende - skulle minde mekanisk om en prototype, jeg leger med. I realiteten er det dog et helt andet spil, end jeg havde forventet ~ måske en kende for tilfældigt, til at holde i det lange løb...ellers er det lige præcis så tilfældigt, at det vil holde i lang tid. Jeg tvivler dog på, at det er et spil der vil blive spillet meget om 5 års tid. 6.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Efter en laaaang pause lykkedes det at samle den "gamle" spillegruppe, som består af folk jeg har kendt i 20 år eller mere. Det blev i den anledning til tre spil.

Først blev det til The Resistance. Jeg var den eneste der havde prøvet det før, men de øvrige var meget begejstrede. Det blev så første gang jeg oplevede, at modstandsfolkene faktisk havde held med at få gennemført tre missioner.

Derefter tog vi et spil Puerto Rico med Nobles udvidelsen. Det var et fint gensyn, da vi alle har prøvet det før. Det var kun udvidelsen der lige skulle forklares. Udvidelsen ændrer ikke noget fundamentalt. Det er mere af det samme, hvor man bare har mulighed for et par nye strategier, gennem de nye nobles.

Til sidst rundede vi af med en anden gammel kending: Modern Art. Det er et spil jeg efterhånden har fået spillet en del gange, men det er længe siden jeg har haft det fremme.

Det var rart med en aften, hvor det for en gangs skyld næsten ikke var nødvendigt at forklare regler.
Sidst spillet:
Image
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Brætspils dag på Næstved bibliotek.. Fik vi spillet "Kill Doctor Lucky" og et enkelt spil "A touch of evil"..

Kom lidt sent men det var som altid hyggeligt.. :P
Image
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Omalley »

I aften fik vi spille 2 spil carcasonne, hvor jeg vandt begge. Derefter tog kæresten kraftig revanche ved at slå mig to gane i Setlers. Så er alle jo glade :D
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Skæbnen er en sjov størrelse nogle gange. Det viser sig, at jeg i mit nye job som lærer, deler ansvaret for 1.a med en af HeroClix drengene. Så i dag tog jeg med til VikingCon og blev introduceret til HeroClix verdenen, hvilket udmøntede sig til en særdeles hyggelig og fornøjelig oplevelse. Der er stadig en del regler og superpowers, som jeg på ingen måde har tjek på, men det lykkedes mig aligevel af uransaglige årsager, at vinde begge spil, som jeg deltog i, hvilket nok mest af alt skyldtes en vis form for blødsødenhed over for nye spillere.
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Indtil videre er det blevet til Dungeon Lords (et hyggeligt gensýn), Terra Nova (abstrakt, men godt designet), Stone Age (tabte finalen, men blev da kvalificeret til den) og Quarriors (helt fin, men kræver næsten en lup) på Viking Con.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Justaangel »

Omalley wrote:I aften fik vi spille 2 spil carcasonne, hvor jeg vandt begge. Derefter tog kæresten kraftig revanche ved at slå mig to gane i Setlers. Så er alle jo glade :D
Ja det var en god dag for os begge :D
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Her til aften fandt vi lige 7 wonders, Pandemic og Forbidden Island frem..

7 wonders skal vi lige spille et par gange mere, men det er helt klart et spil der er fedt.

Pandemic og Forbidden Island er rigtig sjove og små hurtige spil.. Dog er Forbidden Island noget lettere end Pandemic.. Men de skal klart på bordet igen.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

En fredelig dag på hjemmefronten, hvor vi fik luftet Schotten-Totten, Evolution: The Origin of Species, Schatz der Drachen (et par gange) og Innovation.
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

I går havde vi besøg af to af vores faste spillevenner, så der skulle sjovt nok spilles brætspil :)

Vi startede ud med et spil Tobago, som vi alle gerne har ville prøve i noget tid. Jeg synes at spillet er interessant, men når alt kommer til alt er det måske lige en tand for familie-spillet, til at det er et, man gider hive frem igen og igen. Derimod tror jeg lige præcis, at det er familiet (og flot!) nok, til at man kan overvende folk til at prøve andre simple brætspil. Alt i alt er jeg dog godt tilfreds med, at det er et spil der blev lånt, og ikke købt. 6/10

Efter Tobago blev det tid til endnu et spil, der skulle prøves for første gang; Save Dr Lucky! Jeg synes spillet var udemærket, men da vi kun var 4 var det ikke rigtigt så kaotisk som jeg havde forestillet mig, og heller ikke så sjovt som det kunne have været. 5/10 - med 4 spillere, i hvert fald.

Bagefter kunne folk ikke tage et valg, så jeg hev Doom: The Boardgame frem. Spillet skinner klart mest igennem når man er maks (altså 4) spillere. Vi tog det på den 'normale' sværhedsgrad, og det kom decideret ned til sidste runde, om jeg (som den onde GM) vandt, eller om de 3 space marines løb af med sejren. De blev guidet hjem, og dagen blev reddet. Alt i alt et godt spil, med masser af adrenalin til sidste sekund. 7.5/10

Efter aftensmaden tog vi os et spil Carson City.Der er masser af god taktik i Carson City, og vi spillede med det aggressive bræt (med floden på) - og det kunne mærkes. Jeg endte med at løbe af med en sejr, nok fordi jeg fik gemt mig i et par hjørner. Stadig et spil jeg er glad for, og som kan spilles meget mere. 8/10

Nu var det ved at være sent på dagen, så vi hev King of Tokyo frem, og fik spillet os to spil. KoT er nok min yndlingsfiller lige pt - et af årets bedste køb. 9/10

Nu var tiden til lidt mere afslapning, og efter en bemærkning om Carcassonne (og at det var ærgeligt det fyldte så meget, og ville tage tid at sætte op) hev jeg min iPad frem, så vi fik spillet os et spil på den. Det er nu en dejlig måde at gøre det på, når man lige sidder og er træt - så slipper man også for at skulle regne point ud selv :) 7/10

Til sidst tog vi to spil Zombie Ninja Pirates. Det er meget simpelt, men ja...for et spil jeg har betalt 0,- har det været alle pengene værd ;) 5.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Jeg havde Madeline (7 år) med på VC junior, og det var en kæmpe succes. Stort tak til de hjælpere der altid var klar med reglforklaringer. Jeg var meget spændt på børnene, og havde frygtet at det var mest drenge der var der, men det var faktisk 50-50. Vi fik spillet Den magiske labyrint, Woolfy, Schatz der Drachen, Kakerlaken suppe, Kakerlaken Salat, Tarantela Tango (som hun også vandt en æske af). Hun fik også malet 2 figurer og det fungerede som et godt afbræk når hun var lidt træt af at spille. Det var dejligt at være tilbage på VC efter 20 års fravær, og hun strålede af glæde og meldte at det ville hun gerne med til igen næste år.
Danny

Image
Post Reply