Anbefaling søges ... af bøger

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Allan Jacobsen »

Af andet ældre, er der også Gillian Bradshaws Majfalken. Men noget siger mig, jeg først læste den som 13-14 årig...

Men når vi er i gang med ældre fantasy...er der måske nogen, der kan hjælpe mig med at komme i tanke om 2 bøger.

1) har kun et meget svagt minde om den her...forsiden er noget med et tårn, og i bogen skal hovedpersonen også klatre op i et tårn...

2) den anden er vist af en tysk forfatter. På et tidspunkt bliver en af hovedpersonene til en faun-lignende ting...der er flere bøger i serien. Måske noget med en fløjte

Det er ikke meget at gå efter :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Larsine »

Hvad med A Song of Ice and Fire serien af George R. R. Martin, eller er den lidt for voksen?

Jeg har ikke selv læst den, men ud fra de klip jeg har set af serien er den måske på den voksne side.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Jens_Hoppe »

Hæ, GRRM's ASoIaF-bøger er ikke alene "lidt for voksne", de er noget nær det sidste litteratur jeg ville anbefale til børn: Sindssygt brutale og voldelige, laaange (det kan godt være vi har at gøre med en 10-årig som læser bedre end gennemsnittet, men her taler vi om fem bind på næsten 1000 tætskrevne sider hver, og forfatteren kan undertiden viiirkelig godt lide at tage sin tid med at avancere handlingen), adskillige hundrede hoved- og bipersoner i persongalleriet, politik og intriger en masse, og med masser af udpenslede og mere eller mindre depraverede sexscener. :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Larsine »

Jamen så er han da underholdt et stykke tid :lol:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Hæ, GRRM's ASoIaF-bøger er ikke alene "lidt for voksne", de er noget nær det sidste litteratur jeg ville anbefale til børn: Sindssygt brutale og voldelige, laaange (det kan godt være vi har at gøre med en 10-årig som læser bedre end gennemsnittet, men her taler vi om fem bind på næsten 1000 tætskrevne sider hver, og forfatteren kan undertiden viiirkelig godt lide at tage sin tid med at avancere handlingen), adskillige hundrede hoved- og bipersoner i persongalleriet, politik og intriger en masse, og med masser af udpenslede og mere eller mindre depraverede sexscener. :mrgreen:

Tak, det er lige præcis en 10 årig, der læser lidt mere og lidt bedre end gennemsnittet, men som ikke skal have alt muligt andet, der ikke hører til i en 10 årigs verden. Og hvis det er kompliceret for voksne, så er det for svært. Hvis det er avanceret for voksne, så er det for svært. Gennemsnitlig voksenlæselitteratur sværhedsmæssigt vil være ok, men ikke indholdsmæssigt - det er deri udfordringen består.

Moderen har været noget ærgerlig over, at hun fik prakket ham Harry Potter på - efterhånden som de kom blev indholdet værre og værre med død, vold og ødelæggelse. Barnet får heller ikke lov til at se de sidste par Harry Potter film uden videre ... og film der hedder 11 år er ikke 'bare' noget han får lov til at se.
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by shh »

Far og mor må da have en del brætspilsregler der kan underholde knægten ;)

Spøg til side.

Kan anbefale J. Ottesen "Fjeren og Rosen".

Super bog. Fik den læst højt i 2 klasse og læste den selv senere.

Ellers er Michael Ende "Den uendelige historie" også god læsning.

Der kan heller ikke gå mange år før han skal introdukseres for "Hitchhikers Guide to the galaxy" ;) Fåes både på dansk og engelsk!

/Shh
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by weilmann »

Der er et nyt bind i serien om Hitchcock's 3 detektiver på vej - opdateret version! Hvor drengene er flyttet til vor tid og har mobiltelefoner og sådan noget...!
Hvad med noget "Sherlock Holmes" eller Agatha Christie? De er ikke specielt blodige...
Mvh
Martin
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

weilmann wrote:Der er et nyt bind i serien om Hitchcock's 3 detektiver på vej - opdateret version! Hvor drengene er flyttet til vor tid og har mobiltelefoner og sådan noget...!
Hvad med noget "Sherlock Holmes" eller Agatha Christie? De er ikke specielt blodige...
Det kunne være en idé, selvom der nok skal vælges lidt. Jeg husker stadig hvordan jeg i en periode som barn kiggede bag alle døre og den slag, da jeg havde læst for mange kriminalromaner - blandt de sidste bøger du foreslog faldt langt de fleste i god jord, så vi lytter gerne igen! Jeg har en stak shortstories på engelsk med Poirot og Miss Marple. Selvom jeg tror, at de er lidt for tunge for ham på engelsk.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Sir William wrote:Har snakket med Pernille og hun anbefaler, at din søn forsøger sig med "Cheerub" af Robert Muchamore. Det skulle være en super serie, du kan læse mere om ham og hans serie her http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Muchamore

Han har også skrevet andet.

Angående Trudy Canavan, mener Pernille at den nok vil være for avanceret for en på 9 år. Men da Andrea også har læst den serie og kender din søn bedre end os, så kan hun måske tages med på råd.
Nu er der faktisk gået et par år, og jeg vil stille og roligt få lagt de for mange år siden indkøbte bøger ind på sønnikes natbord. Jeg indkøbte dengang Magicians Apprentice og Magicians Giuld. Skal lige have fundet ud af, hvad der er først.

Blandt alt det andet, som dengang blev anbefalet har knægten fornyeligt selv fundet frem til Alistair MacLean. GoT er stadig lukket land på trods af, at en af klassekammeraterne er halvvejs gennem serien - på engelsk.
Han læser stadig flydende på begge sprog - men reglerne er stadig de samme - der skal ikke alt for meget 'for-voksent' ind i en næsten teen-agers godnathistorier. Heldigvis er han meget modtagelig for de bøger og anbefalinger, som vi videregiver, når vi falder over dem :wink:
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Sir William »

Læste også Alistair MacLean som barn, spændende bøger og de fangede mig.

I foråret kom jeg gennem Percy Jacksons eventyr, kan godt lide græsk mytologi og den serie fangede mig rigtig godt.

Hvis du ikke kender serien, så handler det om græske halvguder i nutiden - jeps Olympen eksisterer stadig - og deres prøvelser og kamp mod det onde. Filmen "Percy Jackson og Lyntyven" er lidt æv i forhold til bogen, da de blander noget fra bind 2 ind i den. Men alle de kendte personer fra den græske mytologi dukker op over tiden, så lidt kendskab til græsk mytologi kan anbefales, da der er tilfælde hvor forfatteren forventer at læseren har lidt baggrundsviden.

Skal så lige overveje om jeg skal i gang med serien omkring de ægyptiske guder.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Severin har læst flere af bøgerne i serien (men mangler vist den sidste faktisk !?) - og har også læst 'Den røde pyramide' som vist er den første i serien om de græske guder? For nyligt læste han også de fire bøger i Divergent serien .. Dem har jeg dog ikke læst endnu... Men håber på det bedste - jeg prøver, at få læst det meste af, hvad han læser, men får ikke nået det hele :D .
Men flere anbefalinger modtages selvfølgelig meget meget gerne !!
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Larsine »

GoT bøgerne (som jeg har læst siden sidst) er slet ikke så eksplicitte som tv-serien, men de er stadig ret voksne og ikke mindste komplicerede, med alt for mange hoved- og bipersoner, beskrivelser af personerne tøj, hvad de spiser, hvem der dør, hvordan de dør, hvem der holder med hvem, hvem der stikker hvem, og alt for meget andet. Alliigevel glæder jeg mig til han får skrevet næste bog færdig, og til den næste sæson af tv-serien. Personligt ville jeg ikke have noget imod at en af mine døtre begyndte at læse dem som 12-årig, men det gjorde de så ikke da de havde travlt med at læse alt muligt andet.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Sir William »

Hvad med Ken Follets bøger især hans historiske dramaer, de er spændende og ikke spor "voksne". Selvfølgelig nogle til tider voldsomme handlinger, men det er vel op til fantasien om man ser det helt for sig.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Foppwin »

Bartimæus (4 bøger) vil passe fint. Bartimæus
Danny

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Andrea »

Har han egentlig læst Skammerens Datter? (must read inden for dansk fantasy). Jeg kom også til at tænke på Anne McCaffreys dragebøger (første bog: Dragonflight). Hendes trilogi om skjalden Menolly findes også på dansk (men er nok ikke i handlen længere).

... og så kan jeg også varmt anbefale Hunger Games-serien, Gone-serien og Everlost-serien - de to første er dystopiske serier mens den sidste mere er en form for scifi/fantasy-serie (obs - men det er forholdsvis barske bøger, da der i alle tre serier er en lang række episoder, hvor børn slår hinanden ihjel).
Post Reply