Nu har jeg fået spillet en hel del Diablo 3 de sidste dage, og føler at jeg har et lidt bedre fundament for at give lidt feedback. Jeg har ferie, og efter en vel overstået Copenhagen Marathon, har jeg en god undskyldning for at sidde foran computeren og rekonvalescere.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
(Bare rolig. Jeg har også været ude i det gode vejr)
Da jeg gik igang med Diablo 3, bekymrede det mig lidt, at det var
meget nemt at gennemføre på Normal sværhedsgrad. Glædeligvis kan jeg erfare at det ændrer sig på næste sværhedsgrad. Jeg har været igennem med to forskellige klasser. Først kastede jeg mig over Wizard. Dernæst prøvede jeg Monk. Så mine konkrete erfaringer er - indtil videre - baseret udelukkende på disse to klasser. Med Wizard var det egentlig kun enkelte af bosserne der gav noget udfordring. Resten kørte jeg ret let igennem. Med Monk var det byttet lidt rundt. For der klarede jeg bosserne ret nemt. (Jeg
pløjede nærmest igennem dem.) Til gengæld havde jeg pludselig udfordringer med nogle grupper af modstandere. Især "Uniques" der gav meget melee skade, kunne decimere mit liv til ingenting på nul-komma-fem, hvis jeg var uopmærksom. Det giver en dejlig afveksling fra klasse til klasse.
Det er Diablo som man kender det, og man føler sig hurtigt hjemme. Klasserne er blevet rystet lidt rundt, så man får lidt fornyelse. Dertil er der nogle andre nye tilføjelser. Nogle ting kan betragtes som små spil-i-spillet. Du kan få XP-bonus for at lave en længere sammenhængende stribe af monstre der er slået ihjel, eller ting der er slået i stykker. Ikke det store, men der kan godt gå lidt sport i det ind imellem, når muligheden for en lang serie opstår. Det nye skill-system virkede først lidt.... fladt. Men efter at have kigget lidt nærmere på det, kan jeg godt se at der med de forholdsvis få parametre, er mulighed for at lave en del forskellige "builds" af en given karakter, så du eksempelvis kan fokusere på at give rigtig meget skade eller om du vil kunne agere tank for en gruppe. Det er dog et aspekt jeg ikke har dyrket så meget endnu, idet alt det jeg har spillet indtil nu har været solo. Klasserne er meget forskellige at spille, og på normal sværhedsgrad kunne jeg gennemføre med Monk på cirka den halve tid af hvad det tog mig med Wizard. Men det var også kun muligt, fordi jeg kunne lave et ensidigt jeg-smadrer-det-hele build med min Monk, med dual-wield sværd og fokus på skade fremfor liv, uden at bekymre mig synderligt om at få skade, for de slår ikke så hårdt på normal. Det har jeg så måtte revidere på Nightmare, og skifte det ene sværd ud med et skjold. Det fungerer også fint. Jeg giver knapt så meget skade, men kan selv tåle en del mere. Det er apekter der skal udforskes yderligere når jeg kigger nærmere på coop-spil.
Endelig synes jeg at Diablo stadig er et klassisk hack'n'slash, men måske er blevet lidt mere
tænkerens hack'n'slash. Du kan sagtens kaste dig blindt ind i den ene kamp efter den anden. Og det går nok også godt på Normal sværhedsgrad. Men når du går et niveau op, og monstrene begynder at slå noget hårdere, så bliver du straffet for det. Du skal i højere grad holde øje med hvad modstanderen gør. Hvis jeg eksempelvis står overfor en Unique der kæmpe med en stor tohånds hammer, som gør nuller-naller at blive ramt af, så skal jeg holde øje med hvornår den bliver trukket op til et ordentligt hug, for så skal jeg flytte mig, eller foretage mig noget der kan afbryde det slag. (En stun-effect, en pushback-effect el.lign.) Ellers kan man meget hurtigt gå fra 70% liv til død i
eet hug. I LIKE THAT. Endelig synes jeg der er særlige evner hos monstrene på Nightmare som jeg slet ikke så på Normal. Så det giver også et frisk pust, når man gerne vil igennem anden gang. Der er også i andet gennemløb noget nyt som du må regne ud hvordan du bedst kan tackle.
Så er der som allerede nævnt et nyt crafting-system, hvor man kan lave sit eget udstyr. Jeg kunne godt tænke mig at der var lidt bedre kontrol over resultatet. Men det er så ikke værre, end at jeg eventuelt kan auktionere resultatet, såfremt det ikke passer til en af mine egne karakterer.
Det bringer mig til auktionerne. Jeg har været lidt skeptisk. Især m.h.t. real-money auktionerne. Men jo mere jeg tænker over det, jo bedre kan jeg egentlig favne ideen. I denne form for spil har der jo næsten altid være folk der auktionerede ting væk via eBay. Og der har også været en del ballade på den konto, når folk er blevet snydt. Det kommer der forhåbentlig helt styr på, når det bliver en integreret del af spillet. For nu kan folk ikke længere kræve penge, og så undlade at aflevere det solgte. For det er nødt til at aflevere det for at kunne sætte det til salg, og resten styrer serveren. Man kan så synes om konceptet eller lade være. Men jeg må bøje mig, at sige at det er et skridt i den rigtige retning, når det bevæger sig hen, hvor det bliver sværere for fuske-røvene at finde huller hvor de kan tørre nogle naive teenagere for penge. Markedet er der allerede. Nu bliver der bare lidt bedre styr på det. Så det er en kamel der for mit vedkommende allerede er slugt og fordøjet.
Så kommer der always-on, som også er lidt af en kamel at sluge. Jo mere jeg tænker over det, jo overbevist er jeg om at det er for at trække på Blizzards solide erfaringer fra World of Warcraft, og som ikke alene skal bekæmpe mulighederne for at kopiere spillet, men også bekæmpe mulighederne for at snyde i spillet. Og begge dele kan jeg kun bifalde. Ja, det er træls at jeg skal være online for at kunne spille, men på den anden side er det den vej tingene bevæger sig, og hvis det er prisen for at få skovlen under de folk der eksempelvis tidligere Diablo-udgaver kunne skabe en mystisk level-0 karakter, og så rende rundt og chikanere andre spillere, så hilser jeg det velkommen med åbne arme. (Fik jeg nævnt at folk der ikke spiller fair hænger mig ud af halsen? Ja, jeg har lidt erfaringer på det område.)
Samlet set er mine skeptiske tanker en for en gjort til skamme, og jeg synes at Diablo III fremstår som en solid spilleoplevelse. Det kan helt afgjort spilles solo. Det kan uden tvivl spilles kooperativt, idet det mig bekendt er det de første og fremmest har forsøgt at designe spillet til. Så du kan spille det som du vil. Jeg er overbevist om at det ender som en klassiker på højde med forgængerne.
Det var lige et par strøtanker.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)