Hvad har du spillet i dag? November 2006

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Nej forhåbentlig ikke...
Jeg venter spændt på at det seks-personers spil der er sat op starter.
og er klar til at spille endnu et lidt mindre.
Helle wrote:
Jesper wrote:Jeg er blevet lidt fortabt i Vinci verdenen og har lige taget hvad der forhåbentlig er både det sidste og det vindende træk i mit tredje (eller fjerde) spil.
Hmmm er det dit sidste Vinci-træk forever eller ....
Jesper Rugård Jensen
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Hej Jesper

Lav gerne et spil, hvor jeg må være med :-)
jeg går nemlig ud fra, at du forsøger at vinde i vores fælles spil - så en revanche ville íkke være uinteressant :-)

Helle
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Har lige set spillets resultat - lidt uventet - men tillykke med sejren. Hmmmm jeg havde vist ikke lige regnet med, at du kunne blive færdig i dette træk - jeg satsede på, at ved at angribe Kanzler, så vandt jeg en tur mere i spillet ....
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

havde valgt diplomati mod kanzler, og det var vist lidt af en hjælp. Udover det er det en ynkelig civ jeg har her til sidst.
Helle wrote:Har lige set spillets resultat - lidt uventet - men tillykke med sejren. Hmmmm jeg havde vist ikke lige regnet med, at du kunne blive færdig i dette træk - jeg satsede på, at ved at angribe Kanzler, så vandt jeg en tur mere i spillet ....
Jesper Rugård Jensen
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det blev til lidt online spil idag.

Jeg hoppede på Brettspielwelt, og fik arrangeret et spil Carcassonne. Til trods for at jeg - statistisk set - vinder tre ud af fire spil når jeg spiller en mod en, så fik jeg et knebent nederlag. Pokkers!

Så dukkede Helle mindsanten op. Jeg fik givet hende en generel introduktion til hvordan man kan starte et spil, og finde en anden spiller som allerede er online. Så fik vi spillet Yinsh, og efter at Helle ved en fejl fik smidt en strategisk vigtig cirkel væk, vandt jeg 3-1.

Derefter introducerede jeg hende for Packeis am Pol / Hey thats my fish!
Det første spil vandt jeg komfortabelt, men i en hurtig revance fik jeg mere kamp, og måtte hive sejren hjem med blot et enkelt point i difference.

Vi takkede af, men lidt senere var jeg på igen, og fik spillet et enkelt spil Um Krone und Kragen. Men på det tidspunkt var det ikke længere "idag" men "imorgen" da klokken var blevet over midnat. Så nu vil Steen i seng.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hej Stony

Ja, tak for spillet - man må sige, at du næsten er for fair i beskrivelsen af Yinsh-kampen :D

Jeg tænkte lidt senere, at jeg også ville prøve igen - og ville starte et spil Heck.... og fik 3 medspillere i løbet af 2 min - men spillet ville ikke starte - så min debut uden guide var mildest talt en fiasko :oops: . Jeg tror dog, at selve spillet låste ... hvis det overhovedet kan lade sig gøre, så vælger jeg at tro på den version.... :D Måske var det startspilleren, som ikke vidste, hvad vedkommende skal gøre, det kan også være...

Helle
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

I går fik jeg spillet 2 spil Memoire 44, 1 spil Ticket to Ride, 1 spil Roborally, 2 spil Carcassonne og 1 spil Ricochet Robots. I dag fik jeg spillet et spil Ricochet Robots med min ægteviv, min lillesøster og hendes kæreste. Jeg var lidt spændt på om det kun var noget for drengene. Det var det heldigvis ikke, og min søster frydede sig over, at hun var skarpere end sin geekede bror.
Danny Rasmussen
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

I fredags introducerede jeg tre veninder til Lord of the Rings, og selvom vi tabte de tre spil, vi nåede, så var de imponerede over spillet (jeg var i øvrigt overrasket over, at det var væsentlig sværere at spille i denne omgang, men det skyldes måske, at spillerne ikke kendte alle finesserne, og at vi i flere scenarier trak usædvanligt uheldigt).

I dag fik kæresten og jeg så testet det nyindkøbte Mr. Jack, og det var en behagelig og sjov overraskelse. Første spil blev lidt famlende og endte i en 50/50 chance, hvor det faldt ud til Jacks fordel, mens andet spil blev væsentlig kortere og også var temmelig tæt, men hvor detektiven vandt.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Indtil nu er det ikke blevet til så meget i dag... *snøft* Min søn foretog en fin regelforklaring af Rechen-Piraten for mig, hvorefter vi spillede Rechen-Piraten. Regelforklaringen var bedre end spillet! Der er øjensynligt fire varianter og vi spillede grundet hans unge alder en barberet udgave af den ene variant. Så der er endnu lidt håb!

I eftermiddags brugte jeg en del tid på at lege med mit Sac Noir. Det er en æstetisk fornøjelse... og man skal ikke have mange brikker i spil, for at de vanskelige at stable.

Image
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Vi tog lige et hurtigt spil Schildi Schildkröte her til morgen. Den lille ved egentlig godt, at der ikke er så meget tid til leg om morgenen, meeeen inden jeg nåede at sige nej til at lege, så ville han gerne spille et spil ... og så er vejen jo lidt kortere til "ja" end hvis man skal til at begynde en leg, som man ikke helt kan ende igen...

Spillet gik glimrende, vi rullede vores skildpadder afsted, og sønnike vandt ved at lave bedre "præcisionsrulning" end sin mor - derudover, så forventer jeg at tage et par gode Vinci-træk (kan anbefales - sig endelig til, hvis nogle vil være med) ... men vi må se, hvad dagen bringer!
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Igår blev der lejlighed til et par to-spiller spil, da den anden halvdel af spilgruppen var forhindret.

Det blev først til Hammer of the Scots, som Anders introducerede mig for. Det er et spil som jeg - som så mange andre - forlængst har købt, men aldrig haft lejlighed til at få prøvet af.
Efter en regelgennemgang var vi klar til spil. Ifølge Anders, var det i hans forrige spil som regel gået sådan at skotterne startede med at presse englænderne sydpå, hvorefter englænderne pressede den anden vej, efterhånden som de fik "smuglet" nogle flere tropper op i Skotland.
Jeg spillede skotterne og Anders tog englænderne, og det startede også som beskrevet. Jeg fik presset englænderne, og fik omvendt klanoverhovederne i nordskotland som var loyale overfor england, så jeg efter et par runder havde ryggen fri. Så vendte krigslykken. Man trækker nogle kort som bestemmer din handlingsmuligheder. Der er 1'er kort, 2'er kort og 3'er kort, og så nogle helt specielle handlingskort. Og deres værdi ligger nok i nævnte rækkefølge. 1'ere er mindst lukrative, og 3'er kort og de specielle kort er de mest eftertragtede. På de ti kort jeg trak i de to runder, fik jeg tre 2'er kort og resten af kortene lutter 1'er kort. Og for at føje spot til skade, trak Anders både 3'ere og specialkort.
Jeg havde egentlig ikke noget imod at krigslykken vendte. Jeg var mere frustreret over følelsen at jeg ikke kunne gøre en disse for at forhindre det. Efter de to omgange kastede jeg håndklædet i ringen. Dels fordi jeg følte at jeg ikke kunne stille noget op, og dels fordi jeg også gerne ville nå at spille noget andet.

Det var ikke nogen særlig fed introduktion til et spil, som jeg egentlig havde glædet mig til at prøve. Det skal afgjort prøves igen, men mit førstehåndsindtryk er at kortene KAN have en alt for stor indflydelse på spillet. Det er altid sjovt, at ens muligheder kan variere fra runde til runde, men spændet fra optimale kort og ned til de knapt-så-eftertragtede kort er efter min mening for stort. Det kan så være at jeg var møguheldig, men set i bakspejlet, vil jeg nok overveje en house-rule der tillader at man trækker fem nye kort, hvis man føler at man har fået en møghånd.

Bagefter fik vi spillet Medici vs Strozzi. Anders havde hurtigt skimmet reglerne, og jeg har spillet det en enkelt gang da vi var i Essen, så vi fik ved fælles hjælp stykket reglerne sammen.

Jeg startede bedst, og kunne efter første omgang notere mig en lille føring. Anders kom dog efter det, og det var omtrent status quo efter anden omgang. Den sidste omgang blev der til gengæld spillet højt spil. Jeg kom nok til at forregne mig en anelse, for jeg fik først betalt lidt rigeligt for at bringe mig selv i en fordelagtig situation. Det lykkedes så ikke helt, men det kostede alligevel. På den aller-sidste sending vurderede jeg at Anders ville være nødt til at betale godt for at få varerne, så jeg satte en hamper pris. Efter lang tids overvejelse afstod han, hvilket nok også var den rigtige beslutning. Jeg blev så nødt til selv at tage de dyre varer og afslutte runden. Og efter optælling kunne Anders notere sig endnu en sejr. *dyyyybt suk* :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Det skal afgjort prøves igen, men mit førstehåndsindtryk er at kortene KAN have en alt for stor indflydelse på spillet. [...]
Held spiller en rollei Hammer of the Scots... om den er for stor, er jeg knap så sikker på. Jeg tror ikke, man skal undervurdere den fordel, der er forbundet til de lave kort, nemlig at man har muligheden for at reagere på den andens træk, da billedkort spilles først og herefter kortene efter faldende værdi. Så jeg tror bestemt ikke, du skal lade dig skræmme af et lidt dumt introduktionsspil. Håber, at du kan vende tilbage med fornyet mod for det fortjener spillet!
frouvne, administrator

Image
Post Reply