At konvertere sine venner til brætspillere

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Carlei wrote:
digter wrote:Will do. Det irriterer mig lidt at jeg har solgt mit Ticket to Ride. Jeg forstår stadig ikke spillets popularitet, men flertallet siger jo at det virker, så der må være noget om snakken. Jeg tænker at Hanabi, No Thanks, Settlers og Carcassonne må kunne gøre tricket :)
Jeg tror Ticket to Ride virker så godt fordi det er nemt at lære da der er få regler, og for folk der ikke spiller brætspil virker det egentlig meget jordnært at skulle bygge togruter i USA.

Det er som regel altid det første spil jeg introducerer "nye brætspillere" for, og det er altid en stor succes.
Ja jeg kender godt Ticket to Ride's "kvaliteter". Det virker bare overhovedet ikke for mig. Men ja, jeg burde nok have gemt min kopi til nye spillere :)
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Robert »

Carlei wrote:
digter wrote:Will do. Det irriterer mig lidt at jeg har solgt mit Ticket to Ride. Jeg forstår stadig ikke spillets popularitet, men flertallet siger jo at det virker, så der må være noget om snakken. Jeg tænker at Hanabi, No Thanks, Settlers og Carcassonne må kunne gøre tricket :)
Jeg tror Ticket to Ride virker så godt fordi det er nemt at lære da der er få regler, og for folk der ikke spiller brætspil virker det egentlig meget jordnært at skulle bygge togruter i USA.

Det er som regel altid det første spil jeg introducerer "nye brætspillere" for, og det er altid en stor succes.
Og fordi der hele tiden sker noget. Der er næsten ingen dødtid, og der er en masse (overskuelige) beslutninger der skal tages.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Jens_Hoppe »

digter wrote:Ja jeg kender godt Ticket to Ride's "kvaliteter". Det virker bare overhovedet ikke for mig.
Velkommen i klubben. Jeg synes det er et af de kedeligste spil jeg nogensinde har prøvet.

Og nej, ikke at jeg har brug for at "introducere nye spillere" særligt ofte, men jeg ville aldrig bruge TTR til det. Jeg risikerer jo bare at de kan lide det, og gerne vil fortsætte med at spille det. :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Mik »

Jeg kunne vældig godt lide TTR i starten, og har da købt 3 spil i alt. Men må erkende at jeg ikke har haft lyst til at spille det siden 2008, så derfor har jeg også lige nedgraderet det fra 7 til 6 ("kan overtales til at spille det").

Mht. nybegyndere vil jeg langt hellere introducere dem til Carcassonne.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Sir William »

Mik wrote:Jeg kunne vældig godt lide TTR i starten, og har da købt 3 spil i alt. Men må erkende at jeg ikke har haft lyst til at spille det siden 2008, så derfor har jeg også lige nedgraderet det fra 7 til 6 ("kan overtales til at spille det").

Mht. nybegyndere vil jeg langt hellere introducere dem til Carcassonne.
Kan desværre ikke selv finde ud af Carcassone, da jeg faktisk aldrig har spillet det andet end H&G primært på Yucata.

Som sagt, nævnte jeg nogle spil og så ville de gerne prøve TtR, da det er nemt at lære og spille, så jeg det som en god indgang til brætspil.

Reglerne er ligetil, scoringen giver mening og man føler der sker noget. Alternativet havde været Settlers of Catan.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1479
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 329 times
Been thanked: 187 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Jonezy »

Jeg holder til gengæld meget af Ticket to Ride og har stort set alle udgaver. Der er et eller andet over det simple gameplay, at samle på farver, bygge ruter og hurtig spilletid der tiltaler mig.

Gode spil til introduktion kunne også være Kings of Tokyo, Ave Caesar eller Survive, hvis folk ikke har noget imod noget solidt drilleri.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Sir William »

Frouvne wrote:
digter wrote:
Sir William wrote:Hah! det er sgu morsomt. Jeg holder også min første brætspilsaften i min boligforening i morgen og jeg har OGSÅ fået 2 tilmeldinger :). en af dem siger, at han, sammen med sin kone, er inkarneret Settlers fan, så det tegner egentlig meget godt. Den anden er blot nysgerrig. I går kom så en ældre dame hen til mig (60+) fra bebyggelsen og spurgte om arrangementet. Hun elsker at spille og har lige fået et nyt quizspil.

Lad os bare sige at jeg er MEGET spændt på hvordan det kommer til at gå :)
Det ska' sgu' nok blive sjovt! :D Du må endelig give en tilbagemelding med dine erfaringer! :lol:
Så blev vores første aften afviklet med 2 spil Ticket to Ride - USA. Det viste sig dog, at den ene allerede var bekendt med spillet og reelt også havde medbragt sin opgave og den anden havde generelt kendskab til brætspil med erfaringer fra bla. King of Tokyo, Formula D og Pandemic.

Så det var ikke uerfarne brætspillere, men nogen som var bekendt med dette univers.

Vi spillede dog TtR lidt anderledes, er vant til at skjule mine farvede kort fra de andre mens den ene som havde prøvet det før, var vant til at have dem liggende fremme på bordet. Tror ikke det har den store betydning, så jeg lagde dem også bare ned. Fik en sejr i det første spil da det lykkedes med at forbinde Seattle med Montreal via Los Angeles, New Orleans og New York. I spil nummer 2 forsøgte jeg samme model, denne gang med udgangspunkt i Calgary, men det gik helt galt og fik kun opfyldt 2 tickets og fik en straf på 22 point, da de andre fik taget sporene på østkysten inden jeg kunne sikre mig dem.


Efter en hyggelig aften, blev vi enige om at det skulle vi da gøre igen og så prøve nogle af de andre spil i min og deres samling. Super med brætspillere der bor på samme vej :D
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Larsine »

Sir William wrote:Vi spillede dog TtR lidt anderledes, er vant til at skjule mine farvede kort fra de andre mens den ene som havde prøvet det før, var vant til at have dem liggende fremme på bordet.
:shock: Hvorfor? Var det fordi de mente at det gav et bedre spil, eller fordi de havde misforstået reglerne? Jeg har det helt fint med husregler, hvis spillerne ved at det er husregler, og de har en forklaring på hvorfor de er bedre/anderledes. At afsløre hvilke togkort man har på hånden er IMO en stor ændring, og ikke til det bedre.

I mit sidste spil ville mine modspillere f.eks. have vidst at jeg sad med 2x6 ens togkort på hånden, og dermed have vidst at jeg kunne stoppe spille på 2 omgange selvom jeg havde 12 togbrikker tilbage. Normal er jeg ikke bange for at trække nye billetter hvis den spiller der har færrest togbrikker tilbage stadig har 12, men i dette tilfælde ville jeg jo vide at det var farligt, og derfor ikke trække nye togbilletter. En alt for stor ændring af spillet.

Men fedt at din aften forløb godt, og bragte dig sammen med flere brætspillere.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Sir William »

Larsine wrote:
Sir William wrote:Vi spillede dog TtR lidt anderledes, er vant til at skjule mine farvede kort fra de andre mens den ene som havde prøvet det før, var vant til at have dem liggende fremme på bordet.
:shock: Hvorfor? Var det fordi de mente at det gav et bedre spil, eller fordi de havde misforstået reglerne? Jeg har det helt fint med husregler, hvis spillerne ved at det er husregler, og de har en forklaring på hvorfor de er bedre/anderledes. At afsløre hvilke togkort man har på hånden er IMO en stor ændring, og ikke til det bedre.

I mit sidste spil ville mine modspillere f.eks. have vidst at jeg sad med 2x6 ens togkort på hånden, og dermed have vidst at jeg kunne stoppe spille på 2 omgange selvom jeg havde 12 togbrikker tilbage. Normal er jeg ikke bange for at trække nye billetter hvis den spiller der har færrest togbrikker tilbage stadig har 12, men i dette tilfælde ville jeg jo vide at det var farligt, og derfor ikke trække nye togbilletter. En alt for stor ændring af spillet.

Men fedt at din aften forløb godt, og bragte dig sammen med flere brætspillere.
Fordi han ikke både kunne overskue sine missionskort og byggekortene, og han altid kun fokuserede på sine egne planer ikke så meget på andre.

Argumenterede for, at man jo kunne få en ide om hvad de andre ville før de gjorde, men det bekymrede ham ikke.

Pernille spillede som vi plejer, nemlig med skjulte kort.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Frouvne wrote:
digter wrote:
Sir William wrote:Hah! det er sgu morsomt. Jeg holder også min første brætspilsaften i min boligforening i morgen og jeg har OGSÅ fået 2 tilmeldinger :). en af dem siger, at han, sammen med sin kone, er inkarneret Settlers fan, så det tegner egentlig meget godt. Den anden er blot nysgerrig. I går kom så en ældre dame hen til mig (60+) fra bebyggelsen og spurgte om arrangementet. Hun elsker at spille og har lige fået et nyt quizspil.

Lad os bare sige at jeg er MEGET spændt på hvordan det kommer til at gå :)
Det ska' sgu' nok blive sjovt! :D Du må endelig give en tilbagemelding med dine erfaringer! :lol:
Til gårsdagens brætspilsarrangement dukkede nøjagtig ÉN person op udover mig selv. Vi tog et slag billard og gik derefter hjem. Min hustru havde ondt af mig og indvilligede derfor i et spil Battlelore 2nd ed.

Næste skridt er at invitere HELE Trekroner :)

Dejligt at du havde en god aften Sir William
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Andrea »

digter wrote: Næste skridt er at invitere HELE Trekroner :)
Du kan også springe over, hvor gærdet er væltet, og besøge mig på et tidspunkt for at indvie mit nye Seasons :wink:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Larsine »

D. 27. holder jeg brætspilsaften på mit arbejde. Foreløbig er det kn for min egen afdeling (ca. 60 personer), men nu må vi se hvor mange der kommer, og om jeg evt. skal inviterer andre næste gang.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1479
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 329 times
Been thanked: 187 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Jonezy »

Andrea wrote:
digter wrote: Næste skridt er at invitere HELE Trekroner :)
Du kan også springe over, hvor gærdet er væltet, og besøge mig på et tidspunkt for at indvie mit nye Seasons :wink:
Jeg kommer gerne susende fra Taastrup, hvis I gør alvor af det og mangler en medspiller.... Bussen til Roskilde kører lige forbi min hoveddør.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Andrea wrote:
digter wrote: Næste skridt er at invitere HELE Trekroner :)
Du kan også springe over, hvor gærdet er væltet, og besøge mig på et tidspunkt for at indvie mit nye Seasons :wink:
Jeg kommer altid gerne og spiller med dig og gemalen :). Just say the word
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Carlei »

Jonezy wrote:
Andrea wrote:
digter wrote: Næste skridt er at invitere HELE Trekroner :)
Du kan også springe over, hvor gærdet er væltet, og besøge mig på et tidspunkt for at indvie mit nye Seasons :wink:
Jeg kommer gerne susende fra Taastrup, hvis I gør alvor af det og mangler en medspiller.... Bussen til Roskilde kører lige forbi min hoveddør.
Den kører også lige forbi mig og jeg kunne også godt være interesseret en gang imellem :)
Post Reply