Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
På Consimmødet fik jeg kun spillet et enkelt spil: Nauticus med Eivind og Jesper X.
Eivind vandt naturligvis. Det er stadig et fint spil. 8/10
Da vi var blevet færdige var det ene hold gået hjem, det andet hold spillede som bekendt Xia (stadigvæk) og det tredie hold var netop gået i gang med La Granja. Så jeg fortrak til grønnere græsgange på Nørrebro, hvor jeg endte i med at spille Nations med Martin, Rasmus og Niels i et lokale med bierstube-stemning og fadøl. De andre spillede såmænd også Xia, men da de var halvvejs i reglerne da jeg kom, måtte jeg lade mig nøje med noget jeg kendte. Vinderrækkefølgen blev naturligvis som listet ovenfor. Kan ikke sige at jeg er den store fan af spillet, men jeg spiler det dog gerne. 7/10
Vi sluttede aftenen af med et nyt worker placement spil kaldet: Worker Placement, og det var lige så åndsvagt som titlen antyder. 5/10
Eivind vandt naturligvis. Det er stadig et fint spil. 8/10
Da vi var blevet færdige var det ene hold gået hjem, det andet hold spillede som bekendt Xia (stadigvæk) og det tredie hold var netop gået i gang med La Granja. Så jeg fortrak til grønnere græsgange på Nørrebro, hvor jeg endte i med at spille Nations med Martin, Rasmus og Niels i et lokale med bierstube-stemning og fadøl. De andre spillede såmænd også Xia, men da de var halvvejs i reglerne da jeg kom, måtte jeg lade mig nøje med noget jeg kendte. Vinderrækkefølgen blev naturligvis som listet ovenfor. Kan ikke sige at jeg er den store fan af spillet, men jeg spiler det dog gerne. 7/10
Vi sluttede aftenen af med et nyt worker placement spil kaldet: Worker Placement, og det var lige så åndsvagt som titlen antyder. 5/10
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Posts: 1557
- Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Location: Taastrup (København)
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 330 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Mens andre var i Valby til Consim møde havde jeg en hjemme hygge dag med Mani og sørme om vi ikke fik spillet brætspil. Vi spillede nemlig både Thebes og Thebes: The Tomb Raiders for første gang,
Vi startede med Thebes og tog så en omgang Thebes: The Tomb Raiders inden vi nappede endnu en omgang Thebes i et forsøg på at finde ud af hvilket vi bedst kunne lide. Det fandt vi så ikke helt ud af, da vi egentlig godt kunne lide begge to. Det er klart sjovere at trække tiles fra en pose i brætspillet, men til gengæld har kortspillet både et tyv og et tomb raider kort, som er sjove. Kortspillet er lidt mere fiddly og ender næsten med at tage mere plads end brætspillet, men til gengæld slipper du for at bruge tid på at bevæge dig rundt på kortet. Det kræver lidt flere spil inden jeg kan kalde hvilken version, som jeg bedst kan lide.
Begge spil ligger sig i den familie- og gateway venlige ende af brætspilsspektret, hvor også spil som Ticket to Ride, Alhambra og Augustus ligger, hvis man er til sådan noget og det er jeg heldigvis. Spillene er meget random, da man kan trække møg uheldigt eller super heldigt når man graver efter skattene og det vil irritere og frustrere, men det passer faktisk meget godt til temaet og giver en skøn mulighed for hånlig jubel, når man endelig trækker noget rigtig godt...
Vi hyggede os ihvertfald og Mani spørger allerede hvornår vi skal spille igen....
Vi startede med Thebes og tog så en omgang Thebes: The Tomb Raiders inden vi nappede endnu en omgang Thebes i et forsøg på at finde ud af hvilket vi bedst kunne lide. Det fandt vi så ikke helt ud af, da vi egentlig godt kunne lide begge to. Det er klart sjovere at trække tiles fra en pose i brætspillet, men til gengæld har kortspillet både et tyv og et tomb raider kort, som er sjove. Kortspillet er lidt mere fiddly og ender næsten med at tage mere plads end brætspillet, men til gengæld slipper du for at bruge tid på at bevæge dig rundt på kortet. Det kræver lidt flere spil inden jeg kan kalde hvilken version, som jeg bedst kan lide.
Begge spil ligger sig i den familie- og gateway venlige ende af brætspilsspektret, hvor også spil som Ticket to Ride, Alhambra og Augustus ligger, hvis man er til sådan noget og det er jeg heldigvis. Spillene er meget random, da man kan trække møg uheldigt eller super heldigt når man graver efter skattene og det vil irritere og frustrere, men det passer faktisk meget godt til temaet og giver en skøn mulighed for hånlig jubel, når man endelig trækker noget rigtig godt...

Vi hyggede os ihvertfald og Mani spørger allerede hvornår vi skal spille igen....
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Mandag spillede vi Russian Railroad i anledning af at spillet jo står til at få overrakt to priser i næste uge:
Deutscher Spiele Preis om onsdagen, hvor den bliver overrakt i Saal Essen aftenen før messen officielt åbner,
og så International Gamers Award om torsdagen kl. 13:00 på BGG's stand: 1D-133.
Torben Ussing havde travlt med at færdiggøre sit rollespilsscenarie til Viking-con, og så passede det jo fint med et 4-mandsspil. Martin vandt naturligvis en overvældende sejr, med Torben Polack på en andenplads. Jeg havde forventet en sidsteplads, men til min overraskelse havde jeg valgt en bedre slutstrategi end Eivind - så det var (næsten) en sejr i sig selv

- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Vi fik tygget os igennem reglerne til Steam Donkey (Ragnar Bros) og prøvet et spil med 3 og et med 4 deltagere.
Kan ikke sige at jeg fandt det videre interessant. Spillerne der gerne igen - hvis det skal være... 5/10
Så var aftenens hovedspil langt bedre: Legendary Encounters (Alien-spillet). Vi prøvede filmscenarie 3 for første gang, og der var spænding til det sidste. Vi klarede opgaven, men det kunne lige så godt være gået den anden vej.
Stadig et yderst interessant kooperativt deck-building spil. 8/10
Kan ikke sige at jeg fandt det videre interessant. Spillerne der gerne igen - hvis det skal være... 5/10
Så var aftenens hovedspil langt bedre: Legendary Encounters (Alien-spillet). Vi prøvede filmscenarie 3 for første gang, og der var spænding til det sidste. Vi klarede opgaven, men det kunne lige så godt være gået den anden vej.
Stadig et yderst interessant kooperativt deck-building spil. 8/10
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Posts: 1557
- Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Location: Taastrup (København)
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 330 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Havde spilaften med Merete og Jesper igår og aftalen gik på Citrus og Oddville og det lykkedes os at holde os til den plan.
Vi startede med Citrus, som blev spillet imens Merete lavede mad, som hun åbenbart og heldigvis blev lidt hæmmet af, for hun kom til at hjælpe mig lidt på vej mod hvad der alligevel endte med en relativ sikker sejr med et par lidt for hurtige beslutninger i sidste tur. De to andre kæmpede nemlig indædt i den ene ende af kortet, imens jeg med en kæmpe blod-appelsin lund (altså de røde brikker) og med en kæmpe limefrugt lund (altså de grønne brikker) fik sat mig tungt på fremtidige byggepladser i den anden ende af kortet. Da alle fincaer kom på brættet (takket være Merete - jeg takker..
) scorede jeg så stort på slutscoringen, hvilket var klart den største årsag til at jeg kunne kåres som aftenens bedste frugtavler.
Citrus har en supergod balance, da man konstant er tvunget til at opgive nogle af sine områder for at få penge til at købe nye frugter (altså brikker), så det giver nogle solide hovedbrud, da man jo samtidigt også både skal have spoleret de andres planer og få fremmet sine egne. Bundsolidt og sjovt tile laying spil, som stadig har en plads i min samling.
Efter mad spillede vi to omgange Oddville, som er et kortspil, hvor man er fælles om at bygge en by. Der var i det forholdvis simple spil gang i en del mekanikker på en gang. Man havde hand management (man havde 4 kort på hånden, som man spillede for at tage forskellige aktioner), worker placement (når man brugte kortet fra hånden til at få ressourcer), tile laying (når man skulle placere bygninger i byen) og et helt meta spil omkring de såkaldte guild kort (som man fik når man byggede bestemte bygninger i byen). Det var så åbenbart lidt for meget for mig, da jeg fik store stryg i begge spil.
Merete vandt det første, da hun havde næsten samtlige guild kort til sidst og Jesper gjorde så det samme i næste spil og vandt det.
Jeg kan godt se potentialet i spillet, da man kunne følge mange forskellige strategier og finde mange komboer i kortene og er derfor også klar på at få prygl igen, men jeg føler stadig at der næsten var gang i en mekanik for meget.
Vi startede med Citrus, som blev spillet imens Merete lavede mad, som hun åbenbart og heldigvis blev lidt hæmmet af, for hun kom til at hjælpe mig lidt på vej mod hvad der alligevel endte med en relativ sikker sejr med et par lidt for hurtige beslutninger i sidste tur. De to andre kæmpede nemlig indædt i den ene ende af kortet, imens jeg med en kæmpe blod-appelsin lund (altså de røde brikker) og med en kæmpe limefrugt lund (altså de grønne brikker) fik sat mig tungt på fremtidige byggepladser i den anden ende af kortet. Da alle fincaer kom på brættet (takket være Merete - jeg takker..

Citrus har en supergod balance, da man konstant er tvunget til at opgive nogle af sine områder for at få penge til at købe nye frugter (altså brikker), så det giver nogle solide hovedbrud, da man jo samtidigt også både skal have spoleret de andres planer og få fremmet sine egne. Bundsolidt og sjovt tile laying spil, som stadig har en plads i min samling.
Efter mad spillede vi to omgange Oddville, som er et kortspil, hvor man er fælles om at bygge en by. Der var i det forholdvis simple spil gang i en del mekanikker på en gang. Man havde hand management (man havde 4 kort på hånden, som man spillede for at tage forskellige aktioner), worker placement (når man brugte kortet fra hånden til at få ressourcer), tile laying (når man skulle placere bygninger i byen) og et helt meta spil omkring de såkaldte guild kort (som man fik når man byggede bestemte bygninger i byen). Det var så åbenbart lidt for meget for mig, da jeg fik store stryg i begge spil.

Jeg kan godt se potentialet i spillet, da man kunne følge mange forskellige strategier og finde mange komboer i kortene og er derfor også klar på at få prygl igen, men jeg føler stadig at der næsten var gang i en mekanik for meget.
- Stony
- 5000+ indlæg
- Posts: 9326
- Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Location: Taastrup
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Jeg fik spillet Xia for anden gang i går aftes. Jeg synes stadig det er et spil der giver en god oplevelse, men jeg synes også jeg kan spotte nogle punkter, hvor det skinner igennem at det er et kickstarter produkt. Jeg ser frem til at der - med stor sandsynlighed - på et tidspunkt kommer nogle reviderede regler og/eller varianter.
Vi så eksempelvis en ability fra et tier-3 rumskib, som virkede ret ubalanceret. Allan scorede på den bekostning 7 famepoint på en enkelt runde, og hvis ikke Jeppe og jeg havde rottet os sammen og skudt ham i smadder, ville det have udmyntet sig i en storsejr. Jeg har ikke noget problem med at nogle abilities er stærkere end andre, men dette virkede på kanten til absurd.
Jeg ved ikke om det er temaet der gør det. Det hjælper nok på det. Det er i hvert fald det første oplevelsesspil, hvor jeg føler at jeg kan leve mig ind i rollen.
Vi så eksempelvis en ability fra et tier-3 rumskib, som virkede ret ubalanceret. Allan scorede på den bekostning 7 famepoint på en enkelt runde, og hvis ikke Jeppe og jeg havde rottet os sammen og skudt ham i smadder, ville det have udmyntet sig i en storsejr. Jeg har ikke noget problem med at nogle abilities er stærkere end andre, men dette virkede på kanten til absurd.
Jeg ved ikke om det er temaet der gør det. Det hjælper nok på det. Det er i hvert fald det første oplevelsesspil, hvor jeg føler at jeg kan leve mig ind i rollen.
Sidst spillet:

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 15051
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 917 times
- Contact:
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
For mig var det første møde med Xia: Legends of a Drift System i aftes og det var en rigtig positiv oplevelse. Jeg havde bidt mærke i kritikken af terningerne i.f.m. at man skal afgøre hvor langt man kan flyve. Undervejs oplevede jeg det slet ikke som et problem, selvom jeg egentlig havde forventet, at det ville være et frustrationsmoment. Dels er der så mange terningslag og dels indstiller man sig vel lidt på, at man er i terningernes vold, når man sætter sig til at spille et sådant spil. Og i praksis kommer frustrationerne lige så ofte, når man slår en otter, hvor man skulle bruge en nier, så det er i mine øjne bare en del af spillets charme ... i nogle situationer dog mest i modspillernes øjne! Men alt i alt et rigtig underholdende spil med masser af action, godt flow og en fin historiefortælling. Det gider jeg godt spille igen! 

frouvne, administrator

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Jeg købte Warhammer 40k Conquest forleden, i håbet om at det var lettere tilgængeligt for min kone og jeg, end Game of Thrones LCG spillet har været. Grundet syg knægt har vi endnu ikke kunne færdiggøre et spil, men jeg er overbevist om at det er lettere at lære og spille, end GoT er. Dermed ikke sagt at strategien ikke er dyb, for det er den! jeg glæder mig til at få spillet mere, og få flere kort til samlingen.
På nuværende tidspunkt består spillet af 7 faktioner (2 på vej i udvidelser), så der er masser af forskellige racer at give sig i krig med. Et turneringsdeck skal bestå af minimum 50 kort, og et deck må bestå af en hoved faktion, med kort "splashed" fra én ud af to mulige faktioner. Der er restriktioner på hvilke racer der må parres, og det giver måske ikke 100% mening efter universet, men de har løst det på en fin måde.
Der er selvfølgelig ikke kort nok i boksen til 7 turneringsdeck (dem der har prøvet FFGs LCG spil forstår hvad jeg mener, faktisk køber de fleste 2 eller 3 æsker for at kunne bygge de bedst mulige decks. Vi har blot nøjes med 1 æske for at se om spillet er for os.), men der er så man kan prøve alle decks med hvad de kalder "learner decks" eller var det bare "starter decks"? Det er ligemeget, det er så vidt jeg husker ca 35 kort i de decks, som består af en general, nogle kort der SKAL følge den general, kort der tilhører racen som fx Space Marines og så nogle neutrale kort der kan gå i alle decks.
Der er derfor kort nok til at man kan bygge 2 turneringsdeck ad gangen, men der er den begrænsning at med de få kort der er, så kan man altså ikke bruge kort fra samme racer. Altså man kan ikke begge vælge og "splashe" fra en race. Men det skal ikke være noget problem hos os.
Hvis i vil høre mere om hvordan spillet virker, så spørg endelig
Bonus info: De pap-tokens og hvad der ellers følger med, virker af virkelig god kvalitet, langt bedre end hvad jeg havde forventet.
På nuværende tidspunkt består spillet af 7 faktioner (2 på vej i udvidelser), så der er masser af forskellige racer at give sig i krig med. Et turneringsdeck skal bestå af minimum 50 kort, og et deck må bestå af en hoved faktion, med kort "splashed" fra én ud af to mulige faktioner. Der er restriktioner på hvilke racer der må parres, og det giver måske ikke 100% mening efter universet, men de har løst det på en fin måde.
Der er selvfølgelig ikke kort nok i boksen til 7 turneringsdeck (dem der har prøvet FFGs LCG spil forstår hvad jeg mener, faktisk køber de fleste 2 eller 3 æsker for at kunne bygge de bedst mulige decks. Vi har blot nøjes med 1 æske for at se om spillet er for os.), men der er så man kan prøve alle decks med hvad de kalder "learner decks" eller var det bare "starter decks"? Det er ligemeget, det er så vidt jeg husker ca 35 kort i de decks, som består af en general, nogle kort der SKAL følge den general, kort der tilhører racen som fx Space Marines og så nogle neutrale kort der kan gå i alle decks.
Der er derfor kort nok til at man kan bygge 2 turneringsdeck ad gangen, men der er den begrænsning at med de få kort der er, så kan man altså ikke bruge kort fra samme racer. Altså man kan ikke begge vælge og "splashe" fra en race. Men det skal ikke være noget problem hos os.
Hvis i vil høre mere om hvordan spillet virker, så spørg endelig

Bonus info: De pap-tokens og hvad der ellers følger med, virker af virkelig god kvalitet, langt bedre end hvad jeg havde forventet.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Onsdag startede Eik, Laban og jeg med et spil Carcassonne - New World. Det startede rigtig dårligt for mig, og da de andre rundede 50 point, lå jeg omkring de 30. Men i løbet af de næste par omgange ændrede det sig, og jeg var den første til at runde de 100 point. Mit eneste problem var at jeg ikke var med på nogle af sletterne, og lå derfor til ikke at score så mange point når spillet sluttede. Jeg fik også trukket en hel del bondegårde, men hver gang stod jeg og manglede en brik for at kunne lukke dem, og var uheldig at trække noget jeg ikke kunne bruge, før de andre nåede at score noget som flyttede guldgraverne, og derfor annullere mine bønder. Da spillet sluttede lå jeg omkring de 170 point. Efter optælling endte jeg på 187 point, men Eik endte på 188 point og Laban på 175 point.
Derefter blev det et spil Loot. Selvom spillet er en Reiner Knizia spil, så var der ingen af hans sædvanlige pointmekanismer med. Det galt simpelthen om at score flest point, færdig basta. Man scorer point ved at spille handelsskibe, og håbe at de andre ikke har angrebet dem inden det bliver din tur igen, eller ved at angribe de andres (eller dine egne) handelsskibe med dine piratskibe. Piratskibene kommer i 4 farver og styrker fra 2 til 4. Når man først er startet med en farve mod et handelsskib, kan man kun fortsætte med samme farve mod dette skib, og det gælder om at have højest styre mod et skib når din tur starter. Derudover kommer der lidt ekstra regler for piratkaptajner, som er stærkere end alle andre skibe tilsammen, og en admiral som gør handelsskibet lige så stærkt. Rimeligt simplet, men alligevel med et vis del taktik.
Første spil vandt jeg ved at score en masse små skibe, medens de andre sloges om de store skibe. 21 point til Laban, 23 til Eik og 54 til mig.
Jens ankom lige da vi var ved at være færdige, så vi blev enige om at spille det i den par-variant som også er i spillet, så man kan spillet det 2-5 spillere enkeltvis eller 4-6-8 spillere i par. Jeg spillede sammen med Laban, og det betød endnu mere taktik idet man måtte vise sine kort til hinanden og diskutere hvad der skulle spilles og hvornår. Laban og jeg havde et perfekt samarbejde, hvor jeg spillede handelsskibe, som Laban kunne angribe hvis de andre havde angrebet dem, eller blot score hvis de ikke havde angrebet dem. Det fungerede perfekt, og vi endte med 65 point mod Jens og Eiks 31 point.
Så blev det et spil Goblins: Epic Death, som er kaotisk og tilfældigt, men dog med lidt mere taktik end først forventet. Eik spillede helt klart på at vinde alle sine kampe på Epic Death, hvor man skal have styrke under halvdelen af det man angriber, og så tabe alle sine goblins. Men det betyder at man er et let bytte for de andre spillere. Jeg fik en dårlig start, hvor jeg fik bank af de første to landkort jeg forsøgte at indtage. Laban syntes at det var irriterende og alt for tilfældigt, medens det gik over stok og sten for Jens som så ud til at nyde det, lige indtil jeg faldt ham i ryggen, slog alle hans goblins ihjel, og stjal hans sidst erobrede land, så var det pludseligt ikke sjovt. Vinderen blev, til alles overraskelse Laban, som stille og roligt havde tage en pæn portion landkort der alle havde hæderlige værdier. Nøjagtigt lige så sjovt og kaotisk som forventet, selvom krigsmaskinerne og heltene ikke spillede så stor indflydelse som jeg havde forventet.
Jens og jeg sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg tidligt fik en Guildhall, og derfor gik efter at bygge masser af små produktionsbygninger. Det lykkedes over al forventning, og da der oven i købet også kom et palads på bordet var sejren sikret. 28 point til Jens, 35 til mig.
Derefter blev det et spil Loot. Selvom spillet er en Reiner Knizia spil, så var der ingen af hans sædvanlige pointmekanismer med. Det galt simpelthen om at score flest point, færdig basta. Man scorer point ved at spille handelsskibe, og håbe at de andre ikke har angrebet dem inden det bliver din tur igen, eller ved at angribe de andres (eller dine egne) handelsskibe med dine piratskibe. Piratskibene kommer i 4 farver og styrker fra 2 til 4. Når man først er startet med en farve mod et handelsskib, kan man kun fortsætte med samme farve mod dette skib, og det gælder om at have højest styre mod et skib når din tur starter. Derudover kommer der lidt ekstra regler for piratkaptajner, som er stærkere end alle andre skibe tilsammen, og en admiral som gør handelsskibet lige så stærkt. Rimeligt simplet, men alligevel med et vis del taktik.
Første spil vandt jeg ved at score en masse små skibe, medens de andre sloges om de store skibe. 21 point til Laban, 23 til Eik og 54 til mig.
Jens ankom lige da vi var ved at være færdige, så vi blev enige om at spille det i den par-variant som også er i spillet, så man kan spillet det 2-5 spillere enkeltvis eller 4-6-8 spillere i par. Jeg spillede sammen med Laban, og det betød endnu mere taktik idet man måtte vise sine kort til hinanden og diskutere hvad der skulle spilles og hvornår. Laban og jeg havde et perfekt samarbejde, hvor jeg spillede handelsskibe, som Laban kunne angribe hvis de andre havde angrebet dem, eller blot score hvis de ikke havde angrebet dem. Det fungerede perfekt, og vi endte med 65 point mod Jens og Eiks 31 point.
Så blev det et spil Goblins: Epic Death, som er kaotisk og tilfældigt, men dog med lidt mere taktik end først forventet. Eik spillede helt klart på at vinde alle sine kampe på Epic Death, hvor man skal have styrke under halvdelen af det man angriber, og så tabe alle sine goblins. Men det betyder at man er et let bytte for de andre spillere. Jeg fik en dårlig start, hvor jeg fik bank af de første to landkort jeg forsøgte at indtage. Laban syntes at det var irriterende og alt for tilfældigt, medens det gik over stok og sten for Jens som så ud til at nyde det, lige indtil jeg faldt ham i ryggen, slog alle hans goblins ihjel, og stjal hans sidst erobrede land, så var det pludseligt ikke sjovt. Vinderen blev, til alles overraskelse Laban, som stille og roligt havde tage en pæn portion landkort der alle havde hæderlige værdier. Nøjagtigt lige så sjovt og kaotisk som forventet, selvom krigsmaskinerne og heltene ikke spillede så stor indflydelse som jeg havde forventet.
Jens og jeg sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg tidligt fik en Guildhall, og derfor gik efter at bygge masser af små produktionsbygninger. Det lykkedes over al forventning, og da der oven i købet også kom et palads på bordet var sejren sikret. 28 point til Jens, 35 til mig.
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Posts: 1557
- Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Location: Taastrup (København)
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 330 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Fik indviet mit Wok Star spil med Mani i forgårs.
Wok Star er et realtime coop spil, hvor man skal lave mad i en kinesisk restaurant. Man bruger så terninger til at forberede sine ingredienser, som man skubber frem og tilbage på brættet, så man kan se hvor mange man har. Man trækker så et kunde kort, som viser hvilken ret kunden skal have, hvorefter man kigger på rettens opskrift for at finde ud af hvilke ingredienser den skal bruge og skubber så ingredienserne én tilbage på brættet. Panikken opstår så når man ikke har flere af de ingredienser man skal bruge, hvor så man hurtigt skal have lavet nogle flere hvis man kan og det kræver samarbejde da det hele foregår på tid. Hver ingrediens kan laves ved brug af bestemte terninge slag og man kan godt giver hinanden sine terninger.
Der er 4 runder og man tjener penge til nye opskrifter og opgradering af sine ingrediens kort imellem hver runde. I sidste og 4 runde nulstiller man sine penge og dem man tjener i den runde er din score.
Mani og jeg spassede totalt i første runde, men fik reddet lidt af æren ved at købe to nye reje retter og være næsten fejlfrie i de sidste runder. Det gav en score på 39 og man skulle have 40 for at vinde. Øv bøv og det var endda på easy mode, men det var sjovt!
Wok Star er et realtime coop spil, hvor man skal lave mad i en kinesisk restaurant. Man bruger så terninger til at forberede sine ingredienser, som man skubber frem og tilbage på brættet, så man kan se hvor mange man har. Man trækker så et kunde kort, som viser hvilken ret kunden skal have, hvorefter man kigger på rettens opskrift for at finde ud af hvilke ingredienser den skal bruge og skubber så ingredienserne én tilbage på brættet. Panikken opstår så når man ikke har flere af de ingredienser man skal bruge, hvor så man hurtigt skal have lavet nogle flere hvis man kan og det kræver samarbejde da det hele foregår på tid. Hver ingrediens kan laves ved brug af bestemte terninge slag og man kan godt giver hinanden sine terninger.
Der er 4 runder og man tjener penge til nye opskrifter og opgradering af sine ingrediens kort imellem hver runde. I sidste og 4 runde nulstiller man sine penge og dem man tjener i den runde er din score.
Mani og jeg spassede totalt i første runde, men fik reddet lidt af æren ved at købe to nye reje retter og være næsten fejlfrie i de sidste runder. Det gav en score på 39 og man skulle have 40 for at vinde. Øv bøv og det var endda på easy mode, men det var sjovt!

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3995
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Gemalen og jeg havde fornøjelsen af at besøge familien Gunness i går. Vi startede med en omgang Dixit, som endnu en gang var en underholdende oplevelse. Jeg bliver fortsat positivt overrasket over, hvor enkelt og alligevel interessant det spil er.
Derefter stod resten af aftenen på Manhattan Project. Det var dejligt endelig at stifte bekendtskab med spillet, som jeg har hørt meget godt om. Vi var dog ret udfordret af, at vi hele spillet igennem manglede ressourcer (hvilket først og fremmest skyldtes, at det var meget få ressource-fabrikker, der blev udbudt). Interessant og lidt anderledes form for worker placement.
Derefter stod resten af aftenen på Manhattan Project. Det var dejligt endelig at stifte bekendtskab med spillet, som jeg har hørt meget godt om. Vi var dog ret udfordret af, at vi hele spillet igennem manglede ressourcer (hvilket først og fremmest skyldtes, at det var meget få ressource-fabrikker, der blev udbudt). Interessant og lidt anderledes form for worker placement.
- Robert
- 1000+ indlæg
- Posts: 1579
- Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
- Location: Slangerup
- Been thanked: 2 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Fik prøvet Carcassonne: South Seas i aften på VC - 3 gange. 2 gange i kvalificeringen + finalen (som jeg desværre ikke vandt).
Det er et meget anderledes Carcassonne spil, som godt nok genbruger de basale mekanismer men giver dem et interessant twist. Det er ikke helt så enkelt at gå til som basalt Carcassonne. De spil jeg spillede var i perioder ret intense. Der er en del held i forhold til hvilke brikker man trækker, men det er bestemt ikke held alene der afgør hvem der vinder - i hvert fald ikke hvis man spiller flere spil.
Det er et meget anderledes Carcassonne spil, som godt nok genbruger de basale mekanismer men giver dem et interessant twist. Det er ikke helt så enkelt at gå til som basalt Carcassonne. De spil jeg spillede var i perioder ret intense. Der er en del held i forhold til hvilke brikker man trækker, men det er bestemt ikke held alene der afgør hvem der vinder - i hvert fald ikke hvis man spiller flere spil.
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3995
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Det var de bittesmå spil, der kom på bordet i dag, da jeg mødtes med nogle venner til en hyggelig eftermiddag. Vi lagde ud med Black Stories, hvor vi nåede igennem 5-6 gåder, inden vi gik videre til Hey, That's my Fish!, som vi spillede to gange. Dagen sluttede af med en omgang Volle Wolle.
- Robert
- 1000+ indlæg
- Posts: 1579
- Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
- Location: Slangerup
- Been thanked: 2 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Det blev til et laangt Eclipse med 5 spillere (hvoraf to tænkte sig en del om) i går, samt et Castles of Burgundy med BlueSwan som pausefylder (jeg tror ikke at jeg nogensinde bliver træt af det spil) og en gang Caylus til sidst (så jeg kunne lære det bedre at kende - det er vist på tide).
Jeg blev nr 2 i Eclipse (mit spil, ikke turneringen). Lukkede mig inde og byggede monolitter, men havde ikke helt produktionskapacitet nok til at slå igennem med det. Vinderen (med god margin) var Orion. Han fik for meget spillerum. Jeg skulle nok have været mere agressiv, men jeg det er tvivlsomt om det havde givet mig førstepladsen. Det havde formentlig gjort at vi var sluttet mere lige.
Jeg blev nr 2 i Eclipse (mit spil, ikke turneringen). Lukkede mig inde og byggede monolitter, men havde ikke helt produktionskapacitet nok til at slå igennem med det. Vinderen (med god margin) var Orion. Han fik for meget spillerum. Jeg skulle nok have været mere agressiv, men jeg det er tvivlsomt om det havde givet mig førstepladsen. Det havde formentlig gjort at vi var sluttet mere lige.
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Posts: 1557
- Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Location: Taastrup (København)
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 330 times
Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014
Imens andre var i Tårnby og hygge sig igår var jeg taget til Espergærde til en hygge spille dag med drengene.
Imens at vi ventede på at den sidste skulle dukke op nåede vi 2 omgange superhelte coop sjov med Sentinels of the Multiverse. Vi besluttede at få prøvet en masse af de helte som sjældent bliver spillet i vores spil, hvilket endte med et superhelte hold bestående af The Wraith, Fanatic, Parse, Knyfe og The Scholar, hvor jeg så fik æren af at lege The Scholar.
The Scholar er lidt små kedelig. Han er sådan en ørken hippie, som kan se Ley lines og har en mærlig sten med særlige kræfter så han han lave om på former og især lave om på sig selv. Hans gimic er derfor at han kan heale sig selv og give det han healer ud som skade. Det betød at han hurtigt ender med at være highest hp helt og derfor tager en del skade, som han så langsomt healer igen og dermed giver lidt skade. Vigtig for holdet, men lidt kedelig at spille.
Det var et godt hold vi havde fået lavet ganske ubevidst for vi nåede både at tryne Kismet og The Plague Rat uden de helt store problemer. Altid fornøjeligt med SoTM.
Så kom sidste manden og det var tid til at få splattet en masse zombier, og jeg mener en masse zombier, i Zombicide. Vi nåede to scenarier fra Toxic Mall udvidelsen, som begge skulle være easy, men det var de ikke, ihvertfald ikke for os.
I første scenarie skulle vi finde en eller to andre survivors og kører væk i en bil. Det endte i katastrofe, da alle døde på nær min Elsa, som slap forbi zombi horden ved hjælp af sin slippery ability og fandt overleveren, som skulle reddes. Det lignede at det hele skulle ende i et Saving Private Ryan scenarie, da et væltet ølglas satter en stopper for spillet..... Alt blev reddet i lyn tempo og det endte med kun ganske få brikker som skulle lugte af øl fremover. Vi var enige om at det måtte have været National Guard som bombede scenariet med napalm og vi erklærede os alle sammen som tabere.
I andet scenarie skulle vi væk i en helikopter som manglede både benzin og reservedele, som skulle findes. Udfordringen var så at alle zombie spawning points lå i midten af kortet, hvor også helikopteren stod. Scenariet skulle kunne spilles på en time og være easy, men det var edder bakme ikke easy og det tog os 4-5 timer at klare... Men vi flippin klarede det med hiv og sving efter en episk kæmpen for livet. Samtlige survivors var i det røde felt og det væltede rundt med abominatons og fatties og myrider af zombier hver tur... Suveræn underholdning og episk win da vi alle fløj afsted i helikopteren til sidst....
Imens at vi ventede på at den sidste skulle dukke op nåede vi 2 omgange superhelte coop sjov med Sentinels of the Multiverse. Vi besluttede at få prøvet en masse af de helte som sjældent bliver spillet i vores spil, hvilket endte med et superhelte hold bestående af The Wraith, Fanatic, Parse, Knyfe og The Scholar, hvor jeg så fik æren af at lege The Scholar.
The Scholar er lidt små kedelig. Han er sådan en ørken hippie, som kan se Ley lines og har en mærlig sten med særlige kræfter så han han lave om på former og især lave om på sig selv. Hans gimic er derfor at han kan heale sig selv og give det han healer ud som skade. Det betød at han hurtigt ender med at være highest hp helt og derfor tager en del skade, som han så langsomt healer igen og dermed giver lidt skade. Vigtig for holdet, men lidt kedelig at spille.
Det var et godt hold vi havde fået lavet ganske ubevidst for vi nåede både at tryne Kismet og The Plague Rat uden de helt store problemer. Altid fornøjeligt med SoTM.
Så kom sidste manden og det var tid til at få splattet en masse zombier, og jeg mener en masse zombier, i Zombicide. Vi nåede to scenarier fra Toxic Mall udvidelsen, som begge skulle være easy, men det var de ikke, ihvertfald ikke for os.
I første scenarie skulle vi finde en eller to andre survivors og kører væk i en bil. Det endte i katastrofe, da alle døde på nær min Elsa, som slap forbi zombi horden ved hjælp af sin slippery ability og fandt overleveren, som skulle reddes. Det lignede at det hele skulle ende i et Saving Private Ryan scenarie, da et væltet ølglas satter en stopper for spillet..... Alt blev reddet i lyn tempo og det endte med kun ganske få brikker som skulle lugte af øl fremover. Vi var enige om at det måtte have været National Guard som bombede scenariet med napalm og vi erklærede os alle sammen som tabere.
I andet scenarie skulle vi væk i en helikopter som manglede både benzin og reservedele, som skulle findes. Udfordringen var så at alle zombie spawning points lå i midten af kortet, hvor også helikopteren stod. Scenariet skulle kunne spilles på en time og være easy, men det var edder bakme ikke easy og det tog os 4-5 timer at klare... Men vi flippin klarede det med hiv og sving efter en episk kæmpen for livet. Samtlige survivors var i det røde felt og det væltede rundt med abominatons og fatties og myrider af zombier hver tur... Suveræn underholdning og episk win da vi alle fløj afsted i helikopteren til sidst....