Anbefal en bog (eller bøger)

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Det er ret pudsigt, at du netop nævner disse to bøger, Kanzler.

Godfather overvejede jeg for nylig, om jeg skulle læse, da jeg faldt over en anden mafiabog hos boghandleren ("Mand af ære" eller noget den stil).

Pi's liv er jeg blevet anbefalet af flere og har derfor tænkt på at læse mere om.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Hmmmm nu hvor jeg lige så ovenstående indlæg (kanzlers men andrea var mig for hurtig!), så kom jeg til at tænke på en anden interessant bog i en særdeles anden genre:

En retmediciners bekendelser

Som en underholdende bog som hurtigt læses - men interessant i al sin dvælen i død og døde mennesker!
Last edited by Helle on Fri Jan 05, 2007 11:46 pm, edited 1 time in total.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Andrea wrote:Det er ret pudsigt, at du netop nævner disse to bøger, Kanzler.

Godfather overvejede jeg for nylig, om jeg skulle læse, da jeg faldt over en anden mafiabog hos boghandleren ("Mand af ære" eller noget den stil).

Pi's liv er jeg blevet anbefalet af flere og har derfor tænkt på at læse mere om.
Vi er jo nogle der har god smag :wink:

Synes bare du skal kaste dig ud i det!
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

OK hvis jeres smag her på siden her er så sammenfaldende kan den ikke være helt gal :D Så nu er Pi's liv bestilt.

Kunne vi lige få en vurdering af Hesse? Jeg har stadig et ordentlig kendskab til forfatterskabet til gode, men af en eller anden grund er det ikke helt lykkedes mig at blive fænget - selvom jeg egentlig har høje forventninger til bøgerne....
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Andrea wrote:
Gunness wrote: [...](skal Rowlings være den nye Stephen King?) [...]
Næhovhov! Det der var forhåbentlig ikke en skjult skodning af min barndomshelt ;)
Jeg var ret vild med Kings bøger, da jeg var yngre. Det var dengang, hvor han fokuserede på overnaturlige evner og horror - og ikke det der underlige socialrealisme, som lidt for mange af hans seneste bøger tager udgangspunkt i.

På et eller andet tidspunkt bør jeg også give William Gibson en chance mere.
Det eneste King jeg har læst er The Stand, som jeg har læst i dansk oversættelse under titlen Slutspil - spændende læsning. Og så har jeg et halv citat derfra "...og hans ansigt forsvandt i et sprøjt af blod, savl og tænder... " (måske ikke helt korrekt, da det er citeret efter hukommelsen).
Danny Rasmussen
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Nedenstående har jeg tyvstjålet fra mig selv i en anden tråd... (Kunne ikke finde ud at at linke dertil)

Colleen McCullough's 5 binds-værk: "Den Romerske Familie" - omhandlende romerriget i republikkens tid

Jeg fik langsomt men sikkert gnavet mig igennem denne serie over 2 sommerferier og kan klart anbefale bøgerne. Selvom der vel er op mod 4000 sider og ekstremt mange bipersoner der kommer og går, så formåede den i hvert fald at holde mig fanget! Bøgerne gennemgår alt hvad der skete fra år 110 fkr hvor den store General Gaius Marius gør sit indtog, til Cæsars død og jagten på hans mordere omkring 44fkr. Bøgernes store force er at man lærer stort set alt, hvad der er at vide om romerriget på den tid! Politik med dertil hørende intriger og magtkampe i senatet og i provinserne, samt om de store felttog til Afrika, Tyrkiet (lilleasien), Spanien og selvfølgelig Gallien.
Man lærer de berømte personer som Cæsar, Crassus, Pompeius at kende fra de er unge med dun på hagen, til de er garvede generaler, og man får et dybdegående kendskab til små såvel som store konflikter (f.eks. Crassus krig mod slaverne - uddødeliggjort med filmen Spartacus, og selvfølgelig Cæsars krig mod Pompeius ), istedet for TV-Serien "Rome's" ekstremt overfladiske måde at behandle sidstnævnte emne på. Nu er det godt nok en serie, men stadigvæk skuffer den mig...

Så hvis man er interesseret i Rom's historie så er det bare at gå i gang! Det er et enormt projekt at gå i gang med, men til gengæld vil det med garanti give en ekstra dimension næste gang man spiller et spil om romeriget!! 8)
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Og nøjagtig samme historie (lyder det til), kan man finde i:
Jeg er i øvrigt også fristet til at nævne Conn Iggulden med triologien om Cæsar ("The Emperor" på engelsk). Meget spændende
Signe

Post by Signe »

Har fulgt jeres spændende diskussion om bøger. Da jeg selv er udpræget bogorm, bliver jeg nødt til at blande mig ...

Nu vi er ved historiske romaner må jeg tilføje "Jomfrudronningen" af Susan Kay. Fantastisk intelligent roman om en af
tidens mest omdiskuterede dronninger. :wink:

Ellers kan jeg anbefale "Forbrydelse og straf" af Dostojevskij, F. M. En rigtig god bog om det gode og onde i alle mennesker.
:D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Signe wrote: Nu vi er ved historiske romaner må jeg tilføje "Jomfrudronningen" af Susan Kay. Fantastisk intelligent roman om en af
tidens mest omdiskuterede dronninger. :wink:
Uha... endnu en af de bøger, jeg har stående på hylden, men som jeg endnu ikke har haft tid til at læse :oops:

Og velkommen til Signe!
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hej Signe

Kunne du måske løfte sløret for, hvem en af de mest omdiskuterede dronning er? Jeg er ikke så historisk velbevandret endda!

Glæder mig til at høre meget mere fra dig :wink:

Helle
Signe

Post by Signe »

Hehe ....Jomfrudronningen handler om Elisabeth I af England.

:roll:
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Apropos:
Varming wrote:Jeg er i øvrigt også fristet til at nævne Conn Iggulden med triologien om Cæsar ("The Emperor" på engelsk). Meget spændende
Hvad minder den stilmæssigt om?
Er den historisk/fagligt tung?
Er fortællestilen langsom og stemningsfuld, eller er den hurtigere og mere actionorienteret?
... er det noget, Umberto Eco kunne have skrevet?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Er det medrivende litteratur, vi leder efter, har jeg et godt forslag: Edgar Allan Poe. Han er en forfatter, der formår at gøre mig fysisk dårlig, når jeg læser ham. Han er i den grad en god håndværker, der i sine forholdsvis korte tekster (de skal i følge ham selv kunne læses on a sitting) kan opbygge en stemning af uhygge og ubehag, der fascinerer mig meget.

Prøv det... hvis du tør!!! :twisted:
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Ja, Poe er fantastisk medrivende!
Historierne er samlet i et par samlinger (hvor der dog er gengangere hist og pist):

Sælsomme fortællinger
Ned i malstrømmen
Den sorte kat og andre hemmelighedsfulde fortællinger
Guldbillen og andre hemmelighedsfulde fortællinger
Den aflange kiste og andre uhyggelige fortællinger

Titlerne siger vist det hele ....
Måske oplagt at tage fat på igen?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Enig mht. Poe!

Jeg kan i øvrigt anbefale at låne gyserhistorier på biblioteket som lydbøger. Det kan godt give en mere creepy oplevelse end 'blot' at læse den selv :)
Post Reply