Interessant debat! Tak for Andreas dybt intelligente indspark
Jens_Hoppe wrote:Ja, virkeligheden er ikke nem at gengive overbevisende og komplet i et computerspil.

Jeg er dog af den overbevisning af computer-RPG'er ER enormt meget bedre end brætspil til netop det. Den detaljerigdom du kritiserer ovenfor er jo netop en væsentlig del i at kreere en virtuel verden, da netop
detaljer jo er noget der er temmelig karakteristisk for den virkelige verden.

Altså, hr. Hoppe, man bliver en kende bekymret for Deres hensygnende fantasi!

Du har ret i, at et moderne computerspil kan simulere virkeligheden uendeligt meget bedre end et brætspil, men vores diskussion gik jo oprindeligt på
indlevelse. Og er det virkelig nemmere at leve sig ind i en "virkelig" verden? Jeg vover pelsen med et par eksempler i en lidt anden boldgade:
- Er det sværere at leve sig ind i et teaterstykke (i forhold til en film), fordi man godt kan se, at væggene er lavet af bølgepap og gaderne består af to kridtstreger på gulvet?
- Er Frank Millers Sin City totalt håbløse at engagere sig i, i forhold til mere "realistiske" tegneserier, bare fordi den er så stiliseret (og i sort/hvid, endda?)
- Er Casablanca mindre involverende, fordi man egl. godt kan se, at skyerne bare er malet på et stort lærred og byen bare er tre-fire kulisser?
- Er Star Wars - A New Hope en ringere film end Lucas' nyeste epos, når nu det er åbenlyst for enhver, at Dødsstjernen bare er en 4 meter stor papmache-model?
Det retoriske svar: No, I says!
Jens_Hoppe wrote:Selvfølgelig er der huller i computerspillets gengivelse af virkeligheden, og selvfølgelig kan de huller være af en karakter der gør at man mister evnen til indlevelse
Nemlig. Og med al deres tilstræbte virkelighed havner mange moderne computerspil i en
uncanny valley-fælde, hvorimod man med de ældre spil var 100% bevidst om, at der var tale om en abstraktion.
Jens_Hoppe wrote:I dit eksempel laver spillerne jo bare deres eget lille rollespil ved siden af brætspillet - brætspillets medfødte begrænsninger er der stadigvæk. Det ville svare til hvis man i Khamwese: Death in the Temple bare legede over for sig selv og dem man spillede med, at man havde åbnet pengekassen - og derpå hævdede at man var kommet forbi computerspillets medfødte begrænsning.
Jamen oplevelsen af rolle-, bræt- og computerspil må da også ses som en helhed. Brætspil er fx. en social aktivitet, og en stor del af fornøjelsen ved brætspil er jo netop interaktionen, når man sidder ansigt til ansigt (det er vel også derfor, at brætspil online trods alt ikke er lige så sjovt som den ægte vare). Til gengæld ligger det ikke lige til venstrebenet at "rollespille" sine computerspil, da man enten spiller alene (hvor det kan virke lidt anstrengt med de store Hamlet-udgydelser) - eller sammen med de andre MMORPG'ere, der ikke kan se, at man rollespiller foran computeren, da de sidder i Taiwan og Bolivia.
Hvis man bare ser brætspil som et bræt, nogle brikker og nogle regler, ja så kan jeg godt forstå din holdning

Men så kan man jo også kritisere et klassisk rollespil for bare at være en bog med nogle regler i, og det er der jo ærligt talt ikke meget spas i.