Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Hvad har du købt idag?

Post by netsapiens »

Postdamen bragte nyt i form af mit Duel of Ages og Arkham Horror.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

netsapiens wrote:Postdamen bragte nyt i form af mit Duel of Ages og Arkham Horror.
Claus! Du må være min hemmelige tvillingebror!
... vi bestilte nemlig Duel of Ages gennem Fantask for ganske nylig*, og Jens er i skrivende stund forbi butikken for at hente det! :)

* lad mig i øvrigt tilføje, at det gik usædvanligt hurtigt med at få det hjem fra leverandøren - super service!!
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I dag ankom tre små krigsspil fra det nye og lille spilfirma Victory Point Games: Caesar XL, Waterloo 20, og Ancient Battles Deluxe. Alle spillene er noget minimalistiske - de kommer i ziplock-poser og har papir-mapsheets, men er dog farverige og pæne og med "mountede" papbrikker som man forventer i et krigsspil.

Caesar XL er designet af Joe Miranda. XL'et i titlen er ikke en henvisning til Julles tøjstørrelse, men derimod en indikation af at spillet kun indeholder 40 brikker og 40 kort. (De 40 brikker er dog kun enhederne - udover det er der et par og tyve markers af forskellig slags). Spillet handler om borgerkrigen mellem Cæsar og Pompeius på strategisk niveau, så kortet dækker det meste af Middelhavsområdet.

Waterloo 20 er et lille spil om, ja, gæt engang. Igen har vi at gøre med simple regler, og denne gang har hver part i spillet højst 20 (flotte! ;)) brikker at rykke med.

Endelig er der Ancient Battles Deluxe, et lidt mere avanceret remake af det Ancients, som bl.a. blev udgivet af 3W i gamle dage. Her er lidt flere komponenter at gøre godt med end i de førnævnte spil, men hver af de 8 scenarier i spillet er stadig meget minimalistiske. Titlen til trods dækker scenarierne over slag fra oldtiden (Kadesh) op til middelalderen (Bannockburn).

Så minimal-krigsspil til den store guldmedalje! :)

Victory Point Games er en mærkelig lille firma-idé. Da der nærmest er tale om et avanceret desktop publishing firma, er de i stand til næsten at producere spil "on demand": Er et spil udsolgt fra dem, og er der flere der gerne vil købe det, laver de bare 30 eksemplarer mere. :) Spillene sælges også kun gennem deres website. De tilbyder også at stå som producenter for amatør-designere der gerne vil have spil publiceret hos dem - forudsat at ens spil kan opfylde en række kriterier (se evt. deres website for detaljer).

Links:
Victory Point Games
Caesar XL
Waterloo 20
Ancient Battles Deluxe
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Igår kom et eksemplar af Trivial Pursuit - Disney Pixar Udgave til huse, hvor spørgsmålene udelukkende er baseret på Pixar filmene. Nu glæder jeg mig til at få prygl af min søn i spillet! :D
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Så har vi fået et par småting i huset ...

et par logik-spil: Tower of Logic, Airport, udvidelse til Fleet 1715, udvidelse til Meisterdiebe og Gipf 3 udvidelsen, samt spillet Black Stories, som vi tester her på siden .... forhåbentlig senere i dag ... under Puzzles
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 719 times
Been thanked: 841 times

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Igår kom et eksemplar af Trivial Pursuit - Disney Pixar Udgave til huse, hvor spørgsmålene udelukkende er baseret på Pixar filmene. Nu glæder jeg mig til at få prygl af min søn i spillet! :D
God fornøjelse :) Nu har quiz-spillene jo generelt fået en del høvl her på GG, men hvis temaet og selskabet er i orden, kan det jo være underholdende nok.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor holdningerne er så stærke imod quiz-spil. I mine øjne giver det ikke mening at sammenligne dem med andre spil, for de er sjældent originale og de brætspilsmæssige kvaliteter er der oftest heller ikke mange af. For mig at se er det dog en hyggelig måde at tilbringe en aften på i godt selskab og så længe spillene ikke bliver elitære, syntes jeg at det kan være et rigtig hyggeligt tidsfordriv. Og så er det ofte endda sådan, at man støder på viden, man ellers ikke ville være stødt ind i og ikke mindst opnår man at snakke om nogle ting med de folk, man spiller med og imod på en måde, man ellers ikke ville være kommet til. Generelt syntes jeg dog, at de fleste quiz-spil egner sig bedst til at blive spillet som hold, så det ikke blot bliver et spørgsmål om paratviden men at fokus i stedet forskydes imod at fremskaffe viden.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Frouvne wrote:Jeg har lidt svært ved at se hvorfor holdningerne er så stærke imod quiz-spil. I mine øjne giver det ikke mening at sammenligne dem med andre spil, for de er sjældent originale og de brætspilsmæssige kvaliteter er der oftest heller ikke mange af. For mig at se er det dog en hyggelig måde at tilbringe en aften på i godt selskab og så længe spillene ikke bliver elitære, syntes jeg at det kan være et rigtig hyggeligt tidsfordriv. Og så er det ofte endda sådan, at man støder på viden, man ellers ikke ville være stødt ind i og ikke mindst opnår man at snakke om nogle ting med de folk, man spiller med og imod på en måde, man ellers ikke ville være kommet til. Generelt syntes jeg dog, at de fleste quiz-spil egner sig bedst til at blive spillet som hold, så det ikke blot bliver et spørgsmål om paratviden men at fokus i stedet forskydes imod at fremskaffe viden.
Jeg er ikke specielt glad for quiz spil. Det hjælper self. hvis det er spørgsmål som jeg synes er bare lidt interessante.
Så f.eks. hvem der var statsminister i 67 synes jeg er sådan cirka 0% sjov.

På arbejde vil de gerne arrangere "spil"-aften, men da det oftest bliver quiz-aften istedet takker jeg nej med mindre jeg får lovning på der er 3 andre som vil spille :D
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

qute wrote:
Frouvne wrote:Jeg har lidt svært ved at se hvorfor holdningerne er så stærke imod quiz-spil. I mine øjne giver det ikke mening at sammenligne dem med andre spil, for de er sjældent originale og de brætspilsmæssige kvaliteter er der oftest heller ikke mange af. For mig at se er det dog en hyggelig måde at tilbringe en aften på i godt selskab og så længe spillene ikke bliver elitære, syntes jeg at det kan være et rigtig hyggeligt tidsfordriv. Og så er det ofte endda sådan, at man støder på viden, man ellers ikke ville være stødt ind i og ikke mindst opnår man at snakke om nogle ting med de folk, man spiller med og imod på en måde, man ellers ikke ville være kommet til. Generelt syntes jeg dog, at de fleste quiz-spil egner sig bedst til at blive spillet som hold, så det ikke blot bliver et spørgsmål om paratviden men at fokus i stedet forskydes imod at fremskaffe viden.
Jeg er ikke specielt glad for quiz spil. Det hjælper self. hvis det er spørgsmål som jeg synes er bare lidt interessante.
Så f.eks. hvem der var statsminister i 67 synes jeg er sådan cirka 0% sjov.

På arbejde vil de gerne arrangere "spil"-aften, men da det oftest bliver quiz-aften istedet takker jeg nej med mindre jeg får lovning på der er 3 andre som vil spille :D
Jeg kan egentlig godt lide quizspil - MEN kun hvis der er en vis sandsynlighed for, at jeg kan svare på noget ... ellers bliver det møghamrende kedeligt .... vi havde på et tidspunkt en sportsquiz - hvilket nærmest er som sort tale for mig - ligeledes underholdning - og så er det altså ikke sjovt ... holder vi os til emner, hvor der er en sandsynlighed for, at man komme med kvalificerede bud på svar, så synes jeg egentlig at det er ret ok ... hvis altså så at spillerne er nogenlunde jævnbyrdige .... så mange betingelser ....
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 719 times
Been thanked: 841 times

Post by Gunness »

Helle wrote:holder vi os til emner, hvor der er en sandsynlighed for, at man komme med kvalificerede bud på svar, så synes jeg egentlig at det er ret ok
Det er jo i bund og grund også for ringe, at der ikke er lavet et quizspil om brætspil :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Gunness wrote:
Helle wrote:holder vi os til emner, hvor der er en sandsynlighed for, at man komme med kvalificerede bud på svar, så synes jeg egentlig at det er ret ok
Det er jo i bund og grund også for ringe, at der ikke er lavet et quizspil om brætspil :)
Hov hov ...

Men lad os dog gå i gang ...
Tilsammen her på siden burde man faktisk kunne finde 6 kategorier - så man kunne spille spillet på et standard tp bræt.
Og har man først kategorierne så er det jo bare at gå i gang med spørgsmål....
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Gunness wrote:
Jeg har engang ladet mig fortælle, at der rent faktisk er lavet et trivia-spil, hvor emnet er bræt- og kortspil.

Men jeg kan ikke huske hvem der fortalte mig det, og de to som jeg regner for mest vidende om bræt- og kortspil, har ikke kunnet hjælpe mig. Jeg har heller ikke været i stand til at finde det på BGG.

Inden for rollespil er der trivia-spil (AD&D Trivia), men det bliver altså ikke et bedre spil selvom jeg kan (kunne) svare rigtigt på 90% af alle spørgsmålene.

Lars
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Larsine wrote:
Gunness wrote:
Jeg har engang ladet mig fortælle, at der rent faktisk er lavet et trivia-spil, hvor emnet er bræt- og kortspil.

Men jeg kan ikke huske hvem der fortalte mig det, og de to som jeg regner for mest vidende om bræt- og kortspil, har ikke kunnet hjælpe mig. Jeg har heller ikke været i stand til at finde det på BGG.

Inden for rollespil er der trivia-spil (AD&D Trivia), men det bliver altså ikke et bedre spil selvom jeg kan (kunne) svare rigtigt på 90% af alle spørgsmålene.

Lars
Heldigvis er smag og behag meget forskellig .... :D
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Larsine wrote:
Gunness wrote:

Lars
Jeg kan da komme i tanke om mindst et quizspil om brætspil:
Anno Domini - Spiel des Jahres http://www.boardgamegeek.com/game/18058 handler om årets spil og hvornår de blev udgivet.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

En pakke er i dag ankommet fra Leisure Games i England, indeholdende et par nye spil (links til billeder på BGG):

Monastery - et nyt tile-laying spil fra Ragnar Brothers (dem med bl.a. History of the World, Canal Mania og Fire & Axe). Det ligner Carcassonne lidt, men skulle efter sigende spille helt anderledes.

Image

Ice Flow - spillerne skal have tre opdagelsesrejsende hen over Beringstrædet - til fods. Spillet inkluderer fine blå plastik-isflager og hvide træ-isbjørne-meeples. :)

Image
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply