Det har været en rigtig fin spilleweekend.
Fredag gik vi i gang med 3. scenarie i
Vienna Connection med vores datter og hendes kæreste. Det var ikke på niveau med de to første, men det var jeg advaret om på forhånd. Vi arbejdede på at afsløre et planlagt terrorangreb af en art, men i forhold til de andre scenarier følte vi ikke, at der var ret meget råderum. Men vi stoppede lidt over midtvejs, så måske bliver det en bedre afslutning.
Lørdag stod jeg tidligt op for at stikke snuden mod Præstø, hvor Brian & Eva holdt "Halvvejs til DjengisCon"-minicon. En del var startet allerede fredag. Denne dag var vi 25-30 mennesker, og der var mange spændende Essen-nyheder og andre gode sager på bordet.
Jeg lagde ud med
Forests of Pangaia, et ret enkelt, men flot, taktisk spil om at placere træer i diverse mønstre, blokere for de andre spillere og kæmpe om kontrollen over den begrænsede plads. Lidt mere lightweight end jeg havde regnet med, men underholdende.
Vi havde lidt tid til overs inden frokost, så vi prøvede
Slide - en filler om at skubbe talkort rundt i et 4x4-grid og prøve at få ens tal til at ende ved siden af hinanden. Det var ok som tidsfordriv. Til gengæld kunne jeg virkelig ikke fordrage
Vegetable Stock, et lille kortspil om at manipulere med prisen på 5 slags grøntsager og sørge for, at man ender med den bedst mulige pris for sine egne grøntsager og de øvrige spillere det modsatte. Den første halvdel af spillet virkede ret tilfældig, og i forhold til, at det skulle være en let filler, blev det tungt og kedeligt at "læse" status for de forskellige spillere til sidst.
Jeg nåede også lige at prøve
Ito, som virkede meget som en coop-udgave af Wavelength, så jeg prøver nok at lave mit eget eksemplar
Efter frokost bød Brian på Essen-nyheden
Galileo Galilei, som jeg havde set meget frem til - og det skuffede ikke. Spillerne er astronomer på Galileis tid (jeg var Kopernikus), der skal observere himmellegemer, forbedre deres teleskoper og holde forelæsninger på universitetet - alt sammen uden at gøre sig alt for meget uvenner med inkvisitionen, der holder skarpt øje med alle, der overtræder de religiøse dogmer. Ved første øjekast så det en kende intimiderende ud, men Brian leverede en god regelforklaring, og så var spillets ikononografi ret vellykket. Det var især sjovt at balancere fremskridtene på teleskoperne, der bl.a. tillader at manipulere med spillets terninger, med at holde inkvisitionen på afstand. For kirkens folk kan virkelig bringe ens point over styr. Lige som med Tomáš Holeks anden Essen-spil, Tea Garden, blander GG en række mekanismer, men helhedsindtrykket er alligevel underholdende og føles friskt.
Jeg glæder mig til at prøve hans sidste, SETI, ved lejlighed.
Derefter stod den på
Rock Hard 1977, hvor man er upcoming rock-musiker (ikke nødvendigvis stjerne) i 1977. Spiloplevelsen afhænger meget af øjnene, der ser, og ens forventninger til, hvad et euro skal gøre, er nok ret afgørende for, hvad man synes om det.
Spillet er designet af en tidligere rock-musiker, og ift. tema gør det vildt meget rigtigt. I bund og grund er det et worker placement-spil, men det er længe siden, jeg har set et euro med så godt integreret tema. Hver måned (= runde) i spillet har tre faser: dag, aften og "after hours", hvor man kan foretage sig noget - f.eks. hyre roadies, øve sig, give interviews, spille jobs på forskellige størrelse spillesteder mm. Synes man, at det er svært at få tiden til at slå til, kan man snuppe lidt candy (læs: stoffer) for at nå lidt ekstra, med risiko for at ende på hospitalet. I sidste fase kan man være flink og velopdragen og gå tidligt i seng og dermed starte næste runde - men det er lidt mere rock'n'roll at skrive en sang eller måske tage på natklub og have nogle mere eller mindre skæve (!) oplevelser. Man har også et job i starten, som man kan passe pligtskyldigt - for det giver smør på brødet - men man kan jo også skodde det og springe ud som autentisk, fattig musiker.
Og så jeg slet ikke nævnt spillerbrættet, som har forstærkerknapper til at måle evner, berømmelse og sange. Lækkert!
Der er en masse events i spillet, der alle er baseret på designerens egne oplevelser eller andre i branchen, og meget af det er ret skørt og meget
rock'n'roll. Det er tydeligt et spil, der er lavet med erfaring og begejstring for emnet. Så kan man engagere sig i temaet og hoppe med på spøgen, er der en sjov oplevelse i vente.
Men damn, der er meget tilfældighed ind imellem, og det kan godt føles lidt øv at bruge en masse tid på at planlægge noget, der så bliver snigløbet af et event-kort. Og så er jeg lidt i tvivl om langtidsholdbarheden, for der er nogle naturlige "kæder" i spillet om at tjene lidt penge, spille nogle småjobs, lave et demobånd, få en pladekontrakt og så spille de store jobs. Så rent spilmekanisk har det sine begrænsninger.
Vi sluttede aftenen med
Altay: Dawn of Civilization, af Paolo Mori og danske Ole Steiness. Spillet kombinerer deck building og area control med strømlinede regler, med nogle lidt asymmetriske starterdeck til de fire racer i spillet. En af racerne var oplagt at spille mere agressivt, og en af spillerne var derfor i risiko for at blive løbet over ende fra starten. Men han overlevede og kom stærkt igen ved at udvikle sin civilisation hurtigt.
Det blev lidt langt, og placeringerne på brættet blev også mindre dynamisk end forventet, men begge dele kan nok løses med et par spil mere under bæltet.
For at
søndag ikke skulle blive ren kold tyrker tog jeg to spil
Lost Cities med min datters kæreste, og vi vandt et hver, så det var fint
