Hvad har du spillet i dag? Marts 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Da jeg første gang stiftede bekendtskab med Civilization en gang i starten af 80'erne, var det sjovt nok også på en sommerhustur med nogle venner. Jeg havde lige købt spillet, og brændte efter at få det prøvet - og det var selvfølgelig en succes. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

En udpræget succes var det desværre ikke.
Det er et meget ambivalent forhold jeg har fået til det.
Jeg er vild med de meget fine mekanismer, temaet og det historiske men desværre brød jeg mig ikke om handelsfasen. Den var lidt bøvlet og tog alt for lang tid.
Vi blev ikke færdige da en af spillerne blev fejet af banen. Ikke af os men af spillets fordeling af ”katastrofe” kort. Ved et tilfælde fik han 3 i træk, hvilket stort set udslettede ham. Derpå besluttede vi at stoppe og kaste os over noget andet.
Det skal prøves igen men der skal helt sikkert være max tid på handelsfasen.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det lyder lidt som min første erfaring med Civilization. Og vi kom så frem til at man eventuelt måtte forsøge at planlægge antallet af sine byer, for på den måde at undgå at blive ramt af katastrofer.

Så lukkede jeg øjnene, og forsøgte at se det for mig:

"Ifølge vores beregninger, kan vi vælge at rive Babylon ned. Derved vil det næste jordskælv blive rykket langt vestpå, og formodentligvis ramme Rom istedet."

Jeg fandt den mekanisme tilpas søgt til at jeg ikke brød mig om den. Og jeg var generelt ikke imponeret nok over Civilization, til at jeg ønskede at bruge den fornødne mængde tid på at prøve det igen.

Men som med så meget andet: Different strokes for different blokes. Hvis Civilization er det folk tænder på, så god fornøjelse. :)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Tobias wrote:En udpræget succes var det desværre ikke.
Det er et meget ambivalent forhold jeg har fået til det.
Jeg er vild med de meget fine mekanismer, temaet og det historiske men desværre brød jeg mig ikke om handelsfasen. Den var lidt bøvlet og tog alt for lang tid.
Vi blev ikke færdige da en af spillerne blev fejet af banen. Ikke af os men af spillets fordeling af ”katastrofe” kort. Ved et tilfælde fik han 3 i træk, hvilket stort set udslettede ham. Derpå besluttede vi at stoppe og kaste os over noget andet.
Det skal prøves igen men der skal helt sikkert være max tid på handelsfasen.
Mange spiller med en timer i handelsfasen - ellers kan den fase være en stor tidsrøver. Alligevel er det ikke unormalt, at de senere ture i spillet tager meget lang tid hver - en halv til en hel time, nogen gange.

Mht. 3 calamities er det da sådan, at en enkelt spiller højst kan blive primært offer for 2 calamities pr. tur, og får han flere trækkes der lod om hvilke 2 han reelt udsættes for. * 2 kan selvfølgelig også være slemt nok... :)

*: Jeg kan ikke udelukke at jeg blander Civ sammen med Advanced Civ her, men jeg tror det nu ikke.

Lige i Civ er det jo umuligt for en spiller at blive udslettet helt, da han automatisk favoriseres når der skal findes en kandidat til civil war.

Det lyder som om vi skal prøve et hurtigt spil en tirsdag i KBK på et tidspunkt... ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Det kunne være fint med et par timer i kbk. Du siger bare til :wink:
højst kan blive primært offer for 2 calamities pr. tur
Det var 3 ture i træk (Tror det var earthquake, Flood og famine). Godt nok går famine mere ud over de andre men da han lå ned i forvejen, var det dødsstødet. Yderligere fik han derved mindre ressourcer end os andre.
Det kan godt være, at han kunne rejse sig igen men vi havde spillet i 6 timer, så det var på tide at stoppe.
Post Reply