Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Frouvne »

qute wrote:[...] Hvem fik du lokket til at spille? [...]
I december måned havde jeg lejlighed til at forære min svoger ca. 100 figurer, nogle regler, terninger og en spilleplade. Og nu ser det ud til, at jeg måske har fået lokket ham i fælden! :twisted:
frouvne, administrator

Image
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Idag blev det to 3-player Chicago Express og én gang 3-player Through the Ages.

Det var en stor succes med to så gode spil på bordet. Desværre tabte jeg alle tre spil, så der er lidt taktik der skal finpudses.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har spillet Puerto Rico rigtigt mange gange efterhånden, men jeg mestrer stadig kun én strategi ordentligt. Så da jeg ankom i KBK og fik tilbudt den femte og sidste plads i spillet, var det naturligvis den strategi jeg måtte forsøge at følge, hvis det kunne lade sig gøre. Og med en blanding af nye og erfarne spillere omkring bordet, fik jeg faktisk lov til det: Så en factory, harbor, wharf, og to (!) bemandede store bygninger senere, kunne det ikke overraske nogen at jeg endte med flest points.

PR er et godt spil, og der er ikke noget at sige til at det har været kongen på BGG så længe. Den stærke afhængighed af hvem der sidder efter hvem, skurrer dog lidt nu om dage, hvor vi har set mange spil hvor det slet ikke er så udtalt.

Dernæst fik jeg (endnu en gang) mit Chicago Express på bordet. Denne gang med 6 spillere, og set i bakspejlet er det måske lige en spiller eller to for mange for min smag. Men sjovt var det! Jeg klarede mig hæderligt, men vinderen var på et helt andet plan. Sjovt nok var det New York Central (det grønne selskab) der nåede Chicago, mens det ellers normalt eftertragtede Pennsylvania Railroad (rød) stallede totalt.

Til sidst blev det til et gensyn med Stone Age, som er et spil jeg er lidt ambivalent over for. Nu var det et stykke tid siden jeg sidst havde prøvet det, så jeg havde fået blod på tanden igen, men allerede inden vi var færdige med spillet var jeg i gang med at konkludere at der godt måtte gå noget tid igen inden næste gang - for det er altså lidt et spil hvor man laver det samme og det samme og det samme hele tiden...

Det jeg lavede hele tiden var at køre min landbrugsproduktion op, og (som den eneste) samle grønne kort. Jeg tror jeg huntede 1-2 gange hele spillet, og endte med 6 meeples. Med 6 bygninger, 64 points i grønne kort (et sæt på 8 forskellige), samt omkring 60 points i andre kort, var der ikke så meget at snakke om, hvad udfaldet af spillet angik. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I dag er det blevet til 5 spil.

Lilli har været syg, og var nødt til at tage endnu en dag hjemme, og jeg fik tjansen med at "passe" hende. Det betød bl.a. at vi fik spillet 4 spil Dominion. 2 spil med to forskellige sæt. Jeg vandt de første to spil. Først stort og bagefter knebent. Men i de næste to spil tog Lilli gevaldigt hævn, og jeg blev på det nærmeste udtværet.

Her til aften kom Eik og Carsten, og vi spillede Betrayal at House on the Hill. Det blev heldigvis et scenarie som jeg ikke har prøvet før, selvom jeg har spillet 35 spil med 30 forskellige scenarier.

Carsten var den onde, og Eik og jeg troede at han nemt ville få os ned med nakken. Men det tog lang tid, dels på grund af nogle heldige slag, og på grund af et medical kit. Først døde Carsten, dernæst døde jeg, og til sidst fik Eik løst opgaven, så Eik og jeg vandt.

Desværre tog det så lang tid, at vi ikke kunne nå mere.

Lars
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

5 spil Dominion blev det til.

Jeg synes jeg er ved at forståhvordan hvert kort kan bruges mere og mere.
Utroligt spil :P
Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

1 x Brass på web - sjovt men man taber endnu mere overblikket her...
3 x Lascaux - No Thanks om hulemalerier, det er rimeligt...
Jesper Rugård Jensen
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Her til aften lykkedes det mig, at "få ram på" et af spillene, på min hitliste over spil der skal spilles i det nye år. Så nu kan After the Flood stryges. 9 to go. :-)
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Dagen har budt på Ricochet Robots med min søn. Det var en fornøjelse at se ham blive grebet af spillet og at se hvor godt han klarede sig på trods af at det var hans første møde med spillet. Til aften blev der så spillet After the Flood, der var et udmærket 3-spillers spil, der takket være kamp-delen har tilføjet tilpas meget kaos til at man ikke behøver at sidde længe og analysere hvert eneste træk.
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Jeg fik spillet monuments i et 3 spiller spil. Udemærket kortspil, men jeg havde overhoved ikke noget overblik, så hvorfor jeg vandt ved jeg ikke. Det skal absolut prøves igen. Kvaliteten på kortene modsvarer dog ikke 350,- i salgspris. 250,- max. havde været mere på sin plads.

Derefter kom Burg Appelzell på bordet, og hvem sagde det var et børnespil.
Der var krig på kniven fra start, men sjovt var det.

Tilsidste blev det til et enkelt spil Dominion. Nu er jeg oppe på 55 registreret spil. det er dog immer væk en del.
Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Vi fik endelig spil på bordet igen igår, omend det kun blev til det ene spil Carcassonne - Hunters and Gatherers. En overlegen sejr til mig da jeg fik nasset mig ind på konens enge... 185 - 60 lød den på... normalt plejer det at være inden for 5-10 point maks. :?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I går skulle der familiehygges med et brætspil. Vi fandt Can't Stop! frem men det syntes den unge mand var for kedeligt, da vi var nået halvvejs... og det er det vel egentlig også... Så fik han lov til at vælge et spil og det blev Cluedo. Det øgede graden af hygge betragteligt at få det på bordet. Og rart at se at den nyeste generation også vil have deduktionsspil på bordet.
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Efter at posten (og toldvæsenet!) bragte mig lyserøde pyramider Icehouse har jeg fået spillet en del spil Treehouse og Volcano. Treehouse er væsentligt sjovere end jeg troede, nemt og hurtigt og lidt gambler agtigt. Ikke de store valg man skal foretage sig men bare lige for et hurtigt spil er også okay.
Jesper Rugård Jensen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Søndag morgen startede med et spil Cluedo, da Severin på eget initiativ havde sat spillet op på spisebordet inden vi andre nåede ud af sengen.

Dagen bød på min ilddåb indenfor M:tG. De seneste dage havde jeg forberedt mig en smule ved bl.a. at spille nogle online-tutorials. Dagens spil tog udgangspunkt i et sæt Duel Decks: Jace vs. Chandra. De første to spil var imellem disse decks og begge spil blev vundet med det aggressive Chandra-deck. Derefter fandt min modspiller sit gamle favorit-deck frem og det blev til et langt og meget spændende spil mod Jace-decket. Få kort før spillet så ud til at blive afgjort til Jaces fordel, da modspillerens deck var ved at løbe tør, fik han mulighed for at blande sin graveyard ind i sit library og dermed vendte krigslykken. Herefter kom favorit-decket op imod Chandra-decket i fire meget korte spil, hvor Chandra løb af med sejren i dem alle. Dagen blev afsluttet med yderligere to spil mellem Jace og Chandra, der endte med en sejr til hvert deck. Wow! Sikken et spil! Det er da på høje tid, at jeg har fået øjnene op for det! :D
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Søndag var lidt af en afslapningsdag, hvor der heldigvis også blev tid til at spille spil.

Lilli havde en veninde, Kristine, på besøg, og efter frokst blev vi alle 6 enige om at spille. Vi snakkede lidt om Colloseum (med den ekstra 6. spiller fra BGG), men endte på Igel Ärgen.

Det var lang tid siden vi sidst havde spillet, og endnu længere tid siden vi havde spillet 6 spillere. Det blev et intenst spil, hvor der flere gange så ud til at flere forskellige spiller ville vinde. Lea stod meget lang fremme, og Lilli var ligeledes med helt fremme i lang tid. Det endt dog med at Lisa vandt for første gang nogen siden (hun har ellers tendens til at ende i hullerne). Larna kom på en anden plads, jeg blev nr. 3, Lea nr. 4, Lilli nr. 5 og Kristine blev sidst.

Herefter spillede jeg, Lisa, Lilli og Kristine Mamma Mia. Det gik rigtig godt i min først runde og jeg kom af med 4 pizzaer. Lilli kom ikke af med en eneste og var godt utilfreds. Men anden runde ændrede totalt på dette. Lilli fik afsat 5 pizzaer, medens jeg ikke fik afsat en eneste. Tredie runde blev den afgørende. Desværre ikke til min fordel. Lilli og Lisa havde solgt lige mange pizzare, men Lilli havde flere ingredienser, så hun vandt, et flot comeback fra en rigtig dårlig start. Jeg havde solgt lige så mange pizzaer som Kristine, men havde også flere ingredienser tilbage, så jeg blev nr. 3.

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:...Wow! Sikken et spil! Det er da på høje tid, at jeg har fået øjnene op for det!
Det første fix er, som bekendt, gratis :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply