Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Tobias »

Der er flere Origins på BGG. Er det denne du taler om?
Ja, det er den Origins jeg taler om :D
Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Tobias wrote:
Det er klart anbefalelsesværdigt, hvis man nyder spillet men ikke altid har en makker eller tre...
Hmm. Kunne være, at jeg skulle prøve at spille det solo. Det har jeg endnu ikke prøvet.
Hvordan håndterer du dissease? Bliver du altid ramt indtil din immunology er høj nok?
Ja - det kan være rigtig træls. I går blev jeg ramt 2 gange på 3 omgange - omend jeg også var heldig at få kortet mod lus og dermed steg til level 1 allerede i første runde... :D

Det er barsk, især det faktum at du ikke kan vende bunken har gjort at jeg i de senere era har svært ved at få de "rigtige" kort - eksempelvis fecundity decreases... :?
Robert wrote:Der er flere Origins på BGG. Er det denne du taler om?
Ja, undskyld, det er nemlig Origins: How We Became Human jeg taler om. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Fik prøvet Steam i går. En god oplevelse, selv om jeg tabte. Strømlinet, enkelt og velsmurt. Gode komponenter. Det tog 2½ time (standard version) med 5 spillere. Det eneste minus er at der ikke er ret meget "tøf tøf" over spillet - men det var der jo heller ikke over Age of Steam. Så jeg har skiftet Age of Steam ud med Steam på min ønskeliste.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Vi var i sommerhuset tirsdag, og medens vi ventede på at maden blev færdig sad Larna og raflede, så vi tog et spil Super Yatzy, noget som jeg ikke tror jeg har spillet de sidste 20 år. Det gik såmænd meget godt, lige indtil Larna slog en yatzy. Selvom det var med 2'ere, betød det alligevel at hun fik 112 point som jeg ikke fik. Slutresultatet blev da også at jeg endte på 357, medens Larna endt på 436. Så hvis ikke det havde været for den en yatzy...

Lars, nu oppe på 14 spil på 25 dage :cry:
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi fik Roma på bordet og det blev til to hurtige spil... så holder vi kvoten... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Onsdags spil
først et spil 5 personers agricola, som fungerede rigtigt fint !
lidt race for the galaxcy som afslutning.

og så blev det nye Blood Bowl Online downloadet i nat , ( mens jeg kiggede på skyer i 80 km højde - meget smukt).
og så er der ellers blevet spillet single player ! Er meget rusten så jeg er gået igang med en kampagne på easy niveau. Flot og brutalt stemningsfuldt og med net , lan, hotseat og singel player mode! Kan anbefales til tidliger blodbowl nerder og fans. Jeg tror det er rimeligt svært at gå til uden forkundskab!
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Onsdag blev der spillet Steam, hvilket er et spil, jeg naturligvis har set frem til. Det store spørgsmål var selvfølgelig om spillet kunne gøre sig bedre end Age of Steam. Umiddelbart er der nogle klare fremskridt; grafikken er flot, prispolitikken er blevet simplificeret, det er en langt bedre idé at det er antallet af links, der udløser point, måden økonomi og point håndteres på virker også umiddelbart logisk etc. Så alt i alt nogle klare forbedringer.

Stod spillet så prøven i praksis? På det punkt er jeg noget mere uafklaret. Vi havde et fem-mands spil og der blev trængsel om den centrale del af brættet, som der gerne skal blive. Her viste den opgraderede grafik sine svagheder; på mig kom brættet til at virke væsentligt mere uoverskueligt end ellers, da der var for mange synsindtryk at sortere imellem. Spilletiden var rimelig (omkring 2½ time så vidt jeg husker). For mig blev spillet dog temmelig atypisk i forhold til et almindeligt Age of Steam spil. Jeg mistænker bl.a. den manglende income reduction fra Age of Steam i at være skyld heri. Min oplevelse var i hvert tilfælde at komme til at styre spillet langt mere end de spil Age of Steam, jeg har spillet. Og det tegner desværre nok ikke godt for Steam, selvom der selvfølgelig kan have været tale om nogle tilfælde omstændigheder. Som spillet udviklede sig fik jeg præcist den aktion jeg ønskede i hver auktion og selvom disse fordele ikke blev brugt til at skabe en sejr, hvor jeg fuldkommen stak af, bev det brugt til at jeg i hvert tilfælde havde en oplevelse af at kontrollere spillet ved at sætte mit første bud så højt, at de fleste umiddelbart hoppede ud af auktionerne straks i de sidste tre eller fire auktionsrunder. At spillet udviklede sig sådan, hænger selvfølgelig sammen med, hvor konkurrencen på kortet var, hvilke kuber folk var interesseret i etc., så et andet spil vil selvfølgelig ikke udvikle sig på samme vis. Alligevel frygter jeg, at spillet måske pegede på en svaghed ved det nye Steam, jeg slet ikke i samme grad har oplevet ved Age of Steam.

En anden interessant ting ved det nye Steam er, at nye byer kommer ind med kuber på og at det fra spillets start er klart, hvilke kuber, der vil følge med. Ligeledes kan de byer der i forvejen er på brættet få nye kuber via en af de aktioner, der bortauktioneres og også disse kuber vælges blandt et antal på forhånd parrede kuber. Om det er godt eller skidt, har jeg stadig svært ved at vurdere. Det mindsker tilfældighederne men giver også endnu mere grund til AP.

Alt i alt virker det nye Steam som en variant af Age of Steam, som vi jo i forvejen er vant til. Der tilføjes nogle ting, som jeg umiddelbart finder attraktive (bl.a. simplificeringen af prispolitiken og at man tæller links) og der er nogle ting jeg nok er mindre begejstret for. Et udmærket spil. Førstehåndsindtrykket er dog, at det ikke er helt så intensivt som Age of Steam og der var i det konkrete spil et reelt problem med en runaway leader, der gjorde spillet mindre interessant end det ellers kunne have været.
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi fik El Caballero på bordet for første gang - rigtig spændende - det skal prøves igen henover weekenden.

Senere fik vi overtalt sønnike (eller var det omvendt) til tre spil Dead Man's Treasure.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går eftermiddags fik Lilli, Larna og jeg afprøvet Poison, et af vores nyindkøbte spil.

Det er et nemt lille kortspil, som maksimalt tager 10 minutter per omgang, og man spiller en omgang per spiller. Som med så mange andre Knizia spil, skal man enten have flest eller slet ingen point inden for flere forskellige kategorier. Der er tre forskellige slags trylledrikke i spillet, og den der får flest i en bestem slags, får lov til at smide alle sine flasker i den farve væk. Dertil kommer nogle giftflasker, som aldrig kan smides væk. Når runden slutter får man et point for hver flaske, og to pint for hver giftflaske, og det gælder om at have færrest point.

Det første spil gik rigt dårligt for mig. Selvom jeg fik lov til at smide masser af flasker væk, endte jeg alligevel med at have nogen til overs i en farve og nogle giftflasker. Efter første runde havde jeg 9, Larna 8 og Lilli 0 point. Efter anden runde havde jeg 18, Larna 8 og Lilli 2 point. Da spillet sluttede havde jeg 24, Larna 14 og Lilli 4 point. Surt...

Det krævede naturligvis en revance. Men den gik kun marginalt bedre. Efter første runde havde jeg 14 point, Larna 4 og Lilli 2. Efter anden runde havde jeg 19 point og Larna og Lilli havde begge 12 point. Jeg skulle altså bare ende med 0 point og de skulle hver have 8 eller flere point. Jeg fik 0 point i tredie runde, og Lilli fik 8, men Larna fik desværre kun 5 point. Så Larna vandt med 17 point, jeg fik 19 og Lilli fik 20. Og i vores familie siger vi som regel at andenpladsen jo bare er den første taber.

Spillet kommer i en kasse bestående af spillekort, og tre gryder (store papbrikker), men gryderne er komplet overflødige, og spillet er derfor ekstremt nemt at tage med på ferie, hvilket det naturligvis også skal.

Lars
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Larsine wrote:
Spillet kommer i en kasse bestående af spillekort, og tre gryder (store papbrikker), men gryderne er komplet overflødige, og spillet er derfor ekstremt nemt at tage med på ferie, hvilket det naturligvis også skal.

Lars
Men vil du sige at spillet er godt?
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Helle wrote:Men vil du sige at spillet er godt?
Godt nok til at det skal med. Efter to spil, med 3 deltagere, ligger min vurdering på mellem 6 og 7 på BGG skalaen, og til den pris jeg gav for det (kr. 55,-) er det godt nok. Tro mig jeg har betalt lang mere for spil der var meget dårliger, og det har også betydning i min vurdering, selvom det ikke rigtig burde.

Man kan sagtens begynde at spille mere taktisk end vi gjorde, specielt med 4 eller flere spillere, for så er alle kortene med i spillet. Med 3 spillere deler man ud til 4 spillere, men den sidste bunke tages fra, og man ved derfor ikke helt hvilke kort der er med i spillet.

Efter ferien skal I nok høre om spillet holder.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

I eftermiddags er der blevet spillet Heli Hopper med familiens yngste. Han har her til aften introduceret en veninde til spillet og de har så spillet et par spil og i øvrigt leget med komponenterne.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg havde besøg i dag af nogle meget veloplagte gæster, og dagens første udfordring blev Lunch Money, som vi meget passende spillede lige inden frokost. Det er et forholdsvist hurtigt, light kortspil, som måske ikke er så elegant rent spilteknisk, men har et godt tema og er ok som en afveksling.

Efter frokost kom Battlestar Galactica på bordet. En af spillerne havde ikke prøvet det før, så der skulle lige en regelforklaring til. På en eller anden mystisk måde vandt den onde toaster dog... tsktsktsk!

Inden aftensmaden blev det til et glædeligt gensyn med Betrayal at House on the Hill - det er godt nok længe siden, jeg har spillet det, men det er nu stadig (u)hyggeligt :-) Vi trak det scenarie, som var det allerførste, jeg prøvede i sin tid, nemlig scenarie 30.

Resten af aftenen stod på et andet dejligt gensyn - Fury of Dracula. Vampyren fik presset vampyrjægerne en del, så kampen blev rimelig lige - meeen blodsugeren måtte bide i støvet til sidst. Det spil må jeg helt bestemt spille igen snart.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Andrea wrote:Jeg havde besøg i dag af nogle meget veloplagte gæster, og dagens første udfordring blev Lunch Money, som vi meget passende spillede lige inden frokost. Det er et forholdsvist hurtigt, light kortspil, som måske ikke er så elegant rent spilteknisk, men har et godt tema og er ok som en afveksling.

Efter frokost kom Battlestar Galactica på bordet. En af spillerne havde ikke prøvet det før, så der skulle lige en regelforklaring til. På en eller anden mystisk måde vandt den onde toaster dog... tsktsktsk!

Inden aftensmaden blev det til et glædeligt gensyn med Betrayal at House on the Hill - det er godt nok længe siden, jeg har spillet det, men det er nu stadig (u)hyggeligt :-) Vi trak det scenarie, som var det allerførste, jeg prøvede i sin tid, nemlig scenarie 30.

Resten af aftenen stod på et andet dejligt gensyn - Fury of Dracula. Vampyren fik presset vampyrjægerne en del, så kampen blev rimelig lige - meeen blodsugeren måtte bide i støvet til sidst. Det spil må jeg helt bestemt spille igen snart.
Suk .... var det Lise, der var en ond toaster?
Så skal jeg lade hende høre for det på arbejde i morgen!!!!!!
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

På dagens Valby-Con blev jeg først introduceret til Tribune, og det var virkelig en fornøjelse (selv om jeg tabte stort). Senere blev det til hyggelige gensyn med Cutthroat Caverns og Pandemic.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Post Reply