Hvad har du spillet i dag? Juli 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2009

Post by Frouvne »

Race for the Galaxy kom på bordet et par gange i løbet af eftermiddagen. Først forsøgte jeg mig med en let men rigtig kedelig strategi, hvor jeg var stor-producent af developments. Herefter blev der produceret blå verdener, der producerede point for mig i stor stil.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote:Race for the Galaxy kom på bordet et par gange i løbet af eftermiddagen. Først forsøgte jeg mig med en let men rigtig kedelig strategi, hvor jeg var stor-producent af developments. Herefter blev der produceret blå verdener, der producerede point for mig i stor stil.
Tja, det første virkede ikke, det andet virkede i stor stil ...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Race for the Galaxy kom på bordet et par gange i løbet af eftermiddagen. Først forsøgte jeg mig med en let men rigtig kedelig strategi, hvor jeg var stor-producent af developments. Herefter blev der produceret blå verdener, der producerede point for mig i stor stil.
Spillet er åbenbart rigtig på vej ind i varmen hos os, for det nåede at ramme bordet endnu et par gange inden dagen var omme... :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag fik jeg for første gang prøvet Wasabi! med fire spillere. Indtrykket var noget bedre end med to spillere. Jeg tvivler stadig på, at det bliver et favoritspil, men rart at se, at det fungerede bedre med et forøget spillerantal.

Herefter blev der spillet Race for the Galaxy med tre spillere. Mine strategier er de seneste dage bleve en smule mere varierede og dermed kan noget tyde på, at spillet kan levere nogenlunde den vare, jeg på forhånd havde forventet. At det så tager mig længere tid end forventet, at komme overens med spillet, er så en anden sag... :oops:

Eftermiddagen bød også på lidt Air Hockey med min søn. Det er såmænd ikke fordi det overraskede mig, at spillet er kategoriseret som værende Outside the Scope of BGG men at det samme spil i en fire-spillers version godt kan have sit eget opslag, hvilket også gør sig gældende for en lang række andre Hockey-varianter, om det så er den ene eller den anden form for dexterity-spil, hvor der skal knipses eller på anden måde skydes med en puk (f.eks. det klassiske Stiga-Hockey spil, jeg spillede en del som barn), det overrasker mig. Følger man BGG's opslag om Game Criteria kan man dog også hurtigt se, at det ikke har været den letteste opgave at kaste sig over. I hvert tilfælde er man ikke sluppet særlig elegant fra den arbejdsopgave. :roll:

At jeg sluttede aftenen af med at spille tre spil Gogo's med min søn tør jeg næsten ikke nævne... for de indgår overhovedet ikke på BGG's lister - så de er vel udenfor-udenfor kategori! Gogo's fremstår på alle måder som det hyper-kommercielle produkt det er. Men efter at have spillet tre forskellige spil med dem, må jeg blankt erkende, at jeg var underholdt. Bevares, det hænger selvfølgelig sammen med, at det var en aktivitet, jeg foretog mig med min søn. Gogo's fungerer på mange måder som vi brugte glaskugler og spillene er små hurtige (primært) færdighedsbaserede spil. En formildende omstændighed var i øvrigt, at min søn har fået alle sine Gogo's foræret. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad man vil tillade sig at tage for produktet - men de griner nok af én, når man går ud af forretningen! :)
gogos.jpg
gogos.jpg (35.07 KiB) Viewed 5643 times
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Race for the Galaxy igen, denne gang fik vi prøvet den første udvidelse til også ...
Jeg synes, at det var glimrende med flere mål, som kunne give flere point, mens det tydeligvis ikke var gemalens kop te ...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Helle wrote:Race for the Galaxy igen, denne gang fik vi prøvet den første udvidelse til også ...
Jeg synes, at det var glimrende med flere mål, som kunne give flere point, mens det tydeligvis ikke var gemalens kop te ...
Måske. Måske ikke. P.t. har jeg nok at gøre med at holde tungen lige i munden, når jeg spiller grundspillet, så når Race for the Galaxy: The Gathering Storm introducerer yderligere seks-otte pointgivende kriterier, jeg skal holde øje med, hjælper det naturligvis ikke på situationen. Umiddelbart tør jeg dog ikke afvise dem som værende interessante, hvis de bliver anskuet i et lidt længere tidsperspektiv (hvor jeg er mere fortrolig med de allerede eksisterende kort). P.t. er jeg dog i tvivl om hvordan de nye pointgivende kriterier fungerer i forhold til spillets balance. Jeg kunne frygte, at det betyder, at dem der har, skal mere gives; dem der hurtigt får fem point får yderligere point herfor, dem der bygger militære verdener uden at betale kort for det får nu også point herfor etc. Det kan dog også være, at de i praksis kommer til at virke modsat, således at forstå at hvis jeg har gjort klar til at jeg kan bygge militære verdener, men ikke er så heldig at trække kort med militære verdener, så får jeg da i det mindste point for at have opnået muligheden for at bygge dem. Flere spil vil vise, om det er den ene eller den anden situation, der gør sig gældende, og da spillet trods alt virker veludført er det da nok det sidste, der vil vise sig i praksis.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag havde vi tvung... øhm inviteret qute/Anders og Morten til at komme forbi for at spille noget brætspil. Det blev først til en omgang Arkham Horror inkl. Dunwich-udvidelsen, og efter to runder, hvor det gik ganske glimrende, så ramte Cthulhus horror os, og ulykkerne ramlede om ørerne på os. Vi endte med at slås med The Great One - og tabte. Urgh.

Efter maden stod det på 3 x Dominion: Intrige. Jeg kan godt lide de nye kort, men jeg synes nu, at et par af angrebskortene er lige lovlig hidsige - i hvert fald til den pris, man betaler for dem.

Det blev også til en omgang Betrayal at House on the Hill, inden Anders smuttede hjem, og så fik vi bagefter spillet et enkelt spil Red November.

Aaah... godt med et brætspilsfix igen :)

Vi fik også spillet et par småspil under vores ferie i Frankrig i uge 29, men dem har jeg ikke fået registreret her. Sådan går det, når man dovner lidt ;)
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Sidste omgang før afrejse. Det blev til War of the Ring endnu en gang, og jeg måtte trække mig ud som taber med de "godes" side. Det så i lang tid rigtig håbløst ud for de gode, men i sidste ende havde jeg nok behøvet en tur mere for at få Frodo hele vejen igennem. Udvidelsen fungerer stadig fint (den ekstra terning fra Galadriel og Balrogen), men til gengæld er enterne samt de ekstra hære til de onde ret ubrugelige. Enterne i en sådan grad så vi prøver med en husregel næste gang (hvilket betyder at Gandalf the White ikke behøver at være spil for at kunne bruge sine Ent kort). Vi må se, om det virker.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Inspireret af Ted Cheathams video anmeldelse af The Chain Game spillede vi en improviseret udgave af spillet imens vi i eftermiddags spiste pandekager. Spillet virker som et solidt party game, der vil kunne appellere bredt. Om man behøver en fysisk udgave af spillet er jeg dog lidt mere skeptisk overfor.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg havde fornøjelsen af at have tøserne på besøg til en omgang brætspil, og efter behørigt at have mobbet Helle (men kun lidt - hun er en sart lille blomst ;)), introducerede jeg Roll Through the Ages.

Efter aftensmaden gav Helle en introduktion til Race for the Galaxy. Jeg har kun spillet det på Essen, hvor det skuffede en del. Det er et spil, jeg rigtig gerne vil holde af, men det er for solitaire til mig. Det var hyggeligt at sidde og nørkle med kort, selvom jeg ikke helt fik dem, jeg gerne ville have, men jeg havde lidt den samme følelse, som da jeg spillede det første gang i sin tid.

Sidste spil blev LOTR - samarbejdsspillet. Det gik helt forfærdeligt, så det var godt, vi ikke også have udvidelser med. Det må vi have næste gang :-)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Race for the Galaxy var på bordet med begge udvidelserne Race for the Galaxy: The Gathering Storm og Race for the Galaxy: Rebel vs Imperium. I princippet kan jeg godt lide ideen om, at man skal kunne angribe hinandens verdener. Udvidelserne er dog kommet lige lovlig hurtigt i spil efter min smag, da jeg endnu syntes jeg kæmper med langt mere basale strategier. Måske de vil fange an på lidt længere sigt, men lige nu kunne jeg blot godt tænke mig lidt mere rutine i grundspillet.

Lord of the Rings - The Confrontation: Deluxe Edition blev pakket ud og spillet. Da vi valgte at spille med grundsættet, var det svært på mig at få øje på fordelene ved en Deluxe-udgave. Større og mere kluntede brikker og en langt mere dyster grafik end i den originale udgave syntes jeg ikke pynter på spillet. Det skal selvfølgelig først stå sin endelige prøve, når vi en gang får prøvet nogle af de brikker, vi ikke hidtil har spillet med.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går var vores spillegruppe for en sjælden gangs skyld fuldtallig, hvilket affødte store kvaler om, hvad der skulle spilles. Vi lagde ud med Tempus. Det er længe siden, jeg har fået spillet det, og det er der nok en grund til. Grundlæggende er spillets koncept interessant nok, men det føles ret klaustrofobisk i starten, i og med at man skal bruge én af ens sølle tre actions på at rykke én brik ét felt. Det går laaaaangsomt med at komme ud over stepperne. Så den første halvdel af spillet er ærligt talt lidt tam. (Slutspillet, hvor man pludselig kan rykke meget langt, virker derimod unødigt kaotisk),
Idéen med, at alle spillere hele tiden indhenter hinanden teknologisk er sympatisk nok, men betyder også, at der ikke er et voldsomt stort spillerum til at udnytte de nye egenskaber, man opnår i hver æra.
Vi kunne godt have spillet mere agressivt, og det havde måske gjort en forskel?

Dernæst stod den på Fabrik der Träume, som jeg havde ikke prøvet før. Auktionsmekanismerne er ikke de mest interessante, man har set, men jeg hyggede mig fint med det. Som erklæret filmbuff med forkærlighed for ældre film var der bestemt ekstra underholdningsværdi i at sætte Charlton Heston til at spille med i Bambi, men samtidig er der så stort potentiale i temaet, at jeg godt kunne have ønsket mig et lidt mere ambitiøst spil. Det ville fx. være interessant med en scoringsmekanisme, der belønnede at man lavede filmen i den rette rækkefølge (dvs. starte med instruktør og skuespillere og slutte med musik).
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Sidder p.t. i sommerhus i Norge med svigermekanikken, og det er blevet til en del Catan Card Game, ghost Stories og et enkelt Ubongo. Dertil en række kortspil.

Det der Ghost Stories giver mig ellers røvfuld HVER gang.. men det gør det jo bare til en udfordring.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

netsapiens wrote:Sidder p.t. i sommerhus i Norge med svigermekanikken, og det er blevet til en del Catan Card Game, ghost Stories og et enkelt Ubongo. Dertil en række kortspil.

Det der Ghost Stories giver mig ellers røvfuld HVER gang.. men det gør det jo bare til en udfordring.
Jeg har spillet 2 gange på det lette niveau. Spiller du på normal?
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Det der Ghost Stories giver mig ellers røvfuld HVER gang.. men det gør det jo bare til en udfordring.
Det skal du ikke være ked af. Jeg har spillet 5-10 gange nu og det er heller ikke lykkedes mig at være med til at vinde over spillet. Til tider tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre... :roll:
frouvne, administrator

Image
Post Reply