Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Larsine »

Søndag var der et par kusiner på besøg, og efter diverse lege og lidt spil på computeren, spurgte de om jeg ville spille "noget rigtigt", og det ville jeg selvfølgelig.

Det blev først til et spil Poison. Jeg ladge godt ud med 0 point i første runde, men det holdt ikke ved og jeg overhalede desværre Lilli der vandt spillet i stor stil.

Herefter spillede vi en gang No Merci!. Det gik rigtig godt, og jeg endte faktisk med +2 point. Jeg tror det er første gang jeg har oplevet at der er en spiller der ikke er endt med negative point.

Lars
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Så fik jeg spillet det nyanskaffede Conflict of Heroes: Storms of Steel! - Kursk 1943 med Kenny.
Det blev til 2 spil af "Firefight 1", der er det mest grundlæggende. Og jeg vandt da begge gange :)

Har altid elsket at læse reviews, se billeder, læse regler og glæde mig til krigsspil.. men når jeg så først har spillet dem har de alligevel aldrig fænget helt. Af eksempler på det kan nævnes Friedrich, Hannibal, AMDT:japan in chaos, Tide of Iron, Ancients.

Det her var til at gå til da reglerne er opbygget så man kun skal læse 1/5 af dem for at gå igang med de første par missioner. Så vi havde næsten ingen regelopslag undervejs og det blev som sagt til 2 spil. Til sammenligning nåede vi aldrig at spille åbningsscenariet til Tide of Iron færdigt trods 2 forsøg (ikke nok tid til at blive færdige)
Derudover var Kursk her utroligt nemt at sætte op (igen i modsætning til Tide of Iron, der var et mindre mareridt på det område)
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

En omgang "Throu the ages" blev det til, men man når ikke så langt med 4 spillere og 3 timer til rådighed. :(
Danny

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

MesterLars wrote:Så fik jeg spillet det nyanskaffede Conflict of Heroes: Storms of Steel! - Kursk 1943 med Kenny.
Det blev til 2 spil af "Firefight 1", der er det mest grundlæggende. Og jeg vandt da begge gange :)

Har altid elsket at læse reviews, se billeder, læse regler og glæde mig til krigsspil.. men når jeg så først har spillet dem har de alligevel aldrig fænget helt. Af eksempler på det kan nævnes Friedrich, Hannibal, AMDT:japan in chaos, Tide of Iron, Ancients.

Det her var til at gå til da reglerne er opbygget så man kun skal læse 1/5 af dem for at gå igang med de første par missioner. Så vi havde næsten ingen regelopslag undervejs og det blev som sagt til 2 spil. Til sammenligning nåede vi aldrig at spille åbningsscenariet til Tide of Iron færdigt trods 2 forsøg (ikke nok tid til at blive færdige)
Derudover var Kursk her utroligt nemt at sætte op (igen i modsætning til Tide of Iron, der var et mindre mareridt på det område)
Sjovt, havde det på samme måde med det første conflict of heroes spil. Jeg har ikke spillet ToI efterfølgende, da det simpelthen er for langsomt at stille op :) det er dog noget lettere at overtale en ikke gamer til at spille med de brikker end med chits spil.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

I går fik jeg spillet seks spil Bakugan Battle Brawlers og i dag yderligere seks. Jo mere vi får spillet det, desto venligere stemt bliver jeg overfor det. Der er dog stadig lang vej til at jeg kommer til at holde af det.

Til aften fik vi spillet: Risk Express, to spil Schotten-Totten og Ingenious: Travel Edition. Sidstnævnte er et udmærket spil - men det virker nu en smule tarveligt i rejseudgaven.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Onsdag fik jeg endeligt spillet et af de spil jeg købte i forbindelse med at GermanGames holdt op med at forhandle spil, nemlig Submarine.

Jeg havde hørt at det ikke skulle være så godt, så jeg forventede ikke det store.

Første spil var med Eik, Carsten og Anton, og der gik selvfølgelig tid med at få forstået reglerne. Egentligt er de meget simple, idet man blot skal flytte sit overfladeskib, og aktivere de ubåde der befinder sig under det. Det var dog tydeligt at det var vores første spil, for vi fordelte vores ubåde væsentligt anderledes i forhold til andet spil. Jeg tror nok jeg vandt, selvom jeg kom til at bruge en joker i samme tur som jeg fiskede den op, og det fandt vi ud af at man vist nok ikke må.

I andet spil havde vi skiftet Anton ud med Michael, som var kommet da vi var ca. halvvejs gennem første spil. Starten blev anderledes, idet alle ubådene lå i de to øverste lag, noget vi i det mindste havde lært af første spil. Selvom Eik og jeg begge tog en skat som Michael havde brug for for at kunne vinde, endte det alligevel med at Michael vandt på at tømme en kolonne for skatte, og have flere jokere end os andre, men det var tæt løb.

Ikke et dårligt spil, men nok heller ikke et der komme op blandt mine favoritspil. det bedste er at jeg nu har fået givet det en rating (6) på BGG.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Torsdag var jeg nødt til at blive hjemme og ordne vores vandseng som havde fået et lille hul.

Det betød at jeg var hjemme da Lilli kom hjem fra skole, og inden hun skulle til gymnastik nåede vi lige et spil Flowerpower. Et spil som Lilli ikke havde prøvet før, men hun fangede det hurtigt. Hun fik endda to bed som gav hende 4 point, medens jeg kun havde et enkelt. Heldigvis for mig var der flere andre blomster hvor jeg scorede mere end Lilli gjorde. Det endte med at jeg vandt med 4 point.

Hver gang jeg spiller et af Kosmos 2-spiller spil kommer jeg i tanke om hvor gode de er, og får lyst til at spille dem noget mere. der er bare for mange spil i min samling til at man kan nå dem alle :-)

Lars
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Ja, så blev det et 4-spillers Colosseum, hvor jeg tog sejren i sidste omgang med en ordentlig omgang løver og soldatter samt at få rykket et par konsulerne ind i min arena. Ganske fornøjeligt.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

I går spillede vi et par spil Klondike med Severin og en legekammerat, der var forbi til overnatning .... Dagen i dag har budt på en række lidt lettere spil med barn/børn... herunder Fluch der Mumie, Keltis, Djunschel og Heck Meck ...

Severin og jeg havde også fundet Star Wars Epic Duals frem, men figurerne trækker så meget til leg, at vi aldrig nåede til selve spillet....

Jeg har helt undgået Bakugan de sidste par dage, da min mand er gået ind i det med liv og sjæl og i følge sønnike er ved at starte en bakugan samling, har købt et ekstra ds-spil og de snakker om portal og egenskabskort hen over morgenmad, frokost og aftensmad ... suk ....
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Så var der Brædtspils weekend i sommerhus i tisvilde!

Torsdag tog vi 3 mand høj op og åbnede for vandet og fik hytten varmet op!

Vi fik spillet King of Siam for første gang, og det virker faktisk som et fint lille spil
Hermagor var et andet nyt spil, som da nok kommer på bordet igen.

Fredag aften dukkede der 3 mand mere op og vi kastede vi os over Acquire og Powergrid
Lørdag mens nogen handlede blev det til Puerto Rico, som i weekendens anledning var blevet foræret til sommerhuset.

Undervejs blev det også til en hel del dominion med udvidelser.

Lørdag aften da vi nåede vi op på 8 mand, blev det først til Curling på fakkel oplyst sø, med hjemme lavede sten af plastik dunke, fejning og take outs.
Og så tilbage til irish coffe og en lang og ond nats spils RoboRally.

Søndagens oprydning blev suplereret med nogle helt skøre dominion setups! F.eks et med kun 2 og 3 aktion kort, og intet GULD.

En god blandning af nye spil ,gamle klassikere i en utrolig velllykket weekend, hvor det lykkedes at holde alle aktive det meste af tiden , uden downtime, eller tid udenfor, hvor man venter på at andre blev færdige. Og først og fremmets en bunke spil hvor de fleste er velegnede til at nogle er gamle rotter, og andre spiller dem for første gang.
Image
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

I dag var der 2-personers spilledag, og det blev til halvanden håndfuld spil.

1 x Space Dominion: Vi startede op til en omgang hjemmelavet ”Space Dominion”, der faktisk fungerede særdeles godt. Min medspiller, som er meget fascineret af Dominion, har fremstillet sin egen sci-fi udgave, hvor han har ændret alle de ting ved dominion, som vi synes kunne være bedre. Der er lækre billeder på kortene, 34 forskellige typer udover standardkortene at vælge imellem og noget mere interaktion. Mekanikken og grundreglerne er helt det samme, men kortenes muligheder er nogle andre (i hvert fald de fleste af kortene). Spillets setting er en lidt anden, og jeg må sige at det grundlæggende bare fungerer! Jeg synes faktisk (uden at have aktier i projektet) at det fungerer bedre end det konventionelle dominion. Måske får spillet et lidt mere velklingende navn på et tidspunkt, for det vil blive spillet meget mere af os.

1 x Siena: Så havde vi fat i mit Siena spil for første gang. Ideen med at spille på et ”rigtigt” maleri kan jo få de fleste til at synes, at det lyder lidt spændende. Jeg tror det er en ganske bevist finte af designerne, at lokke spillere med det lidt alternative koncept. Virkeligheden er, at Siena har en lidt irriterende spilleplade, der åbenlyst mangler felter - men fancy, det er den. En farve kuber, som er forskellige afhængig af HVOR de ligger på spillepladen, gør det ikke mindre irriterende, for spørgsmål som ”De to kuber der ligger her - hvad er det for nogle?” vil høres flere gange i spillet. Man savner de mange forskelligfarvede kuber fra spil som Caylus. Måske skulle man simpelt hen skaffe sig nogle forskelligfarvede kuber til Siena?! Men når nu jeg har brokket færdig over Sienas mangler, så skal jeg da skynde mig at understrege, at jeg var meget positivt overrasket over spillets dynamiske flow og udvikling undervejs. En ørkenvandring i den kedelige regelbog gav os en hård start, men da spillet først kom i gang, strøg det derudaf. Der er mange finurlige handler og mekanismer man skal holde styr på, men i bund og grund fungerer det godt og kan anbefales! Jeg tabte stort fordi min modspiller fik lokket adskillige kunstnere til sig inde på kroen, men det var en god dyst.

2 x Warriors: Jeg blev introduceret til det underlige spil kaldet Warriors. Fine illustrationer og interessante regler for de forskellige tropper prægede spillet. Uheldigvis var kampmekanikken meget lig Risks, som jeg ikke er stor fan af. Spillet skulle dog vise sig at være usædvanligt hurtigt. Der var ganske få kamprunder, vist nok tre, og de var meget hurtigt afviklet – måske fordi vi kun var to spillere. Vi spillede det to gange – anden gang med fem kamprunder. Det gjorde spillet lidt bedre (især fordi jeg også vandt anden gang!). I virkeligheden et rimeligt fint spil men lidt underligt pga. det meget hurtige og voldsomme forløb.

2 x Die Pyramiden des Jaguar: Jeg var den eneste der havde prøvet det før og tabte da også begge spil :s Pyramiden er et godt lille spil, der åbenbart er nemt at lære (eller også er jeg bare dårlig til det!). Begge spil varede kun en pyramiderunde, idet der blev rykket meget på pointstien pga at mange jaguarsten kom i spil.

1 x Dracula: Jeg har spillet dracula nogle gange med kæresten, men har utroligt nok aldrig vundet! I dag havde jeg mere held - men det var jo også en anden modstander, som ikke havde prøvet det før. Jeg var Van Helsing og var lykkeligvis ikke bare skarp til at huske kortene jeg havde kigget på, men også utilgiveligt heldig. Jeg vandt på, at min modstander mistede sin sidste energy cube efter at have tabt til den ene vampire hunter efter den anden og sågar ved en enkelt lejlighed have sat tænderne i mit crucifix. Dracula måtte rejse hjem med uforrettet sag!
Senest spillet:

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Fredag blev der i ventetiden til årets anden julefrokost (der er nogle hængepartier fra sidste år) mulighed for lidt brætspil. Tre spil Lost Cities var rigeligt til at vise, at det nok ikke længere er så interessant. Tre spil Hive formåede til gengæld at vise, at der endnu er liv i den gamle traver.

Lørdag blev der spillet Klondike med børnene. Godt lille spil, der dog nok helst skal spilles af lidt flere - og måske også gerne nogle flere voksne!

Søndag blev det til fire spil Keltis: Das Kartenspiel. Det er et interessant alternativ til Schotten-Totten - om det er bedre end dette, må tiden vise, men jeg er sikker på, at vi nok skal få presset nogle spil ud af det. Det blev endvidere til to spil Bakugan Battle Brawlers, samt Fluch der Mumie, Pickomino og endelig Dschungel, som jeg ikke havde prøvet før. I virkeligheden viste det sig nærmest at være en variant over Memory, men uden det samme pres på ens hukommelse, som et almindeligt Memory. Jeg var ikke imponeret over reglerne og er ikke sikker på, at det kommer på bordet igen.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Carsten wrote:1 x Space Dominion: Vi startede op til en omgang hjemmelavet ”Space Dominion”, der faktisk fungerede særdeles godt. Min medspiller, som er meget fascineret af Dominion, har fremstillet sin egen sci-fi udgave, hvor han har ændret alle de ting ved dominion, som vi synes kunne være bedre. Der er lækre billeder på kortene, 34 forskellige typer udover standardkortene at vælge imellem og noget mere interaktion. Mekanikken og grundreglerne er helt det samme, men kortenes muligheder er nogle andre (i hvert fald de fleste af kortene). Spillets setting er en lidt anden, og jeg må sige at det grundlæggende bare fungerer! Jeg synes faktisk (uden at have aktier i projektet) at det fungerer bedre end det konventionelle dominion. Måske får spillet et lidt mere velklingende navn på et tidspunkt, for det vil blive spillet meget mere af os.
Mon ikke du skulle få nogen udenforstående til at teste det? F.eks. på onsdag :-)

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
Carsten wrote:1 x Space Dominion: Vi startede op til en omgang hjemmelavet ”Space Dominion”, der faktisk fungerede særdeles godt. Min medspiller, som er meget fascineret af Dominion, har fremstillet sin egen sci-fi udgave, hvor han har ændret alle de ting ved dominion, som vi synes kunne være bedre. Der er lækre billeder på kortene, 34 forskellige typer udover standardkortene at vælge imellem og noget mere interaktion. Mekanikken og grundreglerne er helt det samme, men kortenes muligheder er nogle andre (i hvert fald de fleste af kortene). Spillets setting er en lidt anden, og jeg må sige at det grundlæggende bare fungerer! Jeg synes faktisk (uden at have aktier i projektet) at det fungerer bedre end det konventionelle dominion. Måske får spillet et lidt mere velklingende navn på et tidspunkt, for det vil blive spillet meget mere af os.
Mon ikke du skulle få nogen udenforstående til at teste det? F.eks. på onsdag :-)

Lars
Eller sende et anmelder-eksemplar til en af landets førende hjemmesider om brætspil! :D
frouvne, administrator

Image
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

Jeg skal give forlagene videre. Det er ikke mig, der er designer :o

Men måske kunne jeg tiltuske mig en kopi...
Senest spillet:

Image
Post Reply