Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Robert »

Barbarossa har ellers et interessant - og ret sjældent - tema. Der er ikke mange spil der fanger middelalderen op.
Men scoren på BGG er ganske dårlig, og det ser ikke umiddelbart ud til at være et rent krigsspil.

Edit: Der er kun to billeder på BGG - det ene viser kortet. Ugh. Ser ud som Sagas i middelaldertema. Hvis man vil prøve et krigsspil findes der helt klart bedre alternativer. Spørg Bugge - han er ekspert på området.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag fik jeg spillet en omgang Arkham Horror inkl. udvidelsen Curse of the Dark Pharaoh, hvor vi vandt ret overbevisende. Bagefter blev det til to omgange Unspeakable Words.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Onsdag var spilgruppen en smule reduceret, så vi startede ud med at spille Symbioz to mand. Symbioz er et super-abstrakt spil og så har det alligevel et tema, der virker for mig; væsner der slås for deres overlevelse i noget, der sikkert skal tænkes at være en ur-sump. Målet i spillet er at få oversvømmet områder med det laveste led i fødekæden i sin egen spillerfarve. Disse plantevækster kan kun spredes sig til andre område via formering og kan kun strømme til områder med mindre densitet end det de kommer fra. Endvidere er der planteædere, der formerer sig så længe der er føde, hvilket både kan være modspillerens og egne planter. Så snart der ikke er mere føde uddør de. Det samme gælder for kødæderne. Spillet kan spilles af 2 til 4 spillere, men mit gæt er, at 2 spillere er det absolut dårligste spillerantal. Havde vi været klar over, hvor aggressive vi skulle have været, havde spillet nok udformet sig anderledes, men det er ikke et spil, jeg vil vende tilbage til i 2 spillers versionen - til gengæld kunne jeg rigtig godt tænke mig at prøve det med 3 eller 4 spillere. Spilletiden blev omkring en halv time - den anslåede spilletid er omkring 3 timer - så vi gik helt sikkert glip af mange af spillets finuere nuancer denne gang.

Lord of the Rings: The Confrontation kom på bordet og det var som altid en fornøjelse. Spillet blev meget tæt men beklageligvis blev Frodo fanget i en fælde og de mærke kræfter sejrede.

Endelig kom The Speicherstadt på bordet og det syntes jeg stadig er et sympatisk lille spil. Ikke noget stort men absolut noget, der er værd at vende tilbage til.

Torsdag spillede jeg tre spil Bakugan Battle Brawlers med min søn. Jeg kan godt se, at det er et spil, jeg skal presse mig selv til at spille for tiden og det er kun fordi hans interesse er så stor, at jeg kan finde motivationen til det. Fredag fulgte vi op med endnu et spil og nogle af hans personlige varianter.

Lørdag og søndag har vi i forbindelse med måltider haft Verdens lande og flag i spil. Der er udfordringer til alle familiens medlemmer.
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Yucata kan godt være lettere vanedannende.

Jeg har de sidste aftener siddet og skiftet imellem de forskellige brætspil som jeg har gang i. Nogle af spillene kan man få forholdsvis hurtigt overstået, hvis spillets øvrige deltagere også er online.

Jeg har de sidste par dage fået spillet (og afsluttet)
Hey! Thats my Fish
Just 4 Fun Colors
Maori
Masons ( x3 )
Oregon
Rosenkönig ( x2 )
Saint Petersburg ( x2 )
Vikings

...og jeg har stadig gang i en masse andre spil. Jeg ligger konstant på en cirka 20 åbne spil. :)

( Der er så nogle af disse spil, der går meget trægt, fordi nogle personer er meget lang tid om deres træk. )
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Stony wrote:Nogle af spillene kan man få forholdsvis hurtigt overstået,
Hvorfor spille, hvis det blot er noget der skal overstås?
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Søndag fik jeg prøvet Fairy Tale, der var langt mindre kompliceret, end jeg har gået og bildt mig ind. Måske er det heller ikke helt så interessant, som jeg havde håbet. Det er dog svært at bedømme, da vi spillede det to spillere og det er sat til at kunne spilles af 3 til 5.

Mandag kom Fairy Tale igen på bordet, men også denne gang med to spillere. Så endnu er det for tidligt at bedømme spillet. Det glæder mig dog at se draft-delen i et spil og alene det gør det interessant i mine øjne. Også New York Central kom på bordet og det er min fornemmelse, at det er endnu mere interessant, end jeg i første omgang kunne gennemskue. Også dette spil spillede vi kun 2 spillere på trods af, at det er for 3 til 5. Det gjorde det givetvis mindre interessant - men interessant var det nu alligevel. Vi prøvede også et enkelt spil Flicochet - førstehåndsindtrykket var ikke overbevisende, men det er absolut ikke et spil, jeg ville gå af vejen for at prøve igen.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Fik spillet Blood Bowl og Runewars.

Runewars var 2-player, men jeg havde mere styr på spillet nu. The undead mod elverne. The undead vandt under min ledelse :D
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

I søndags havde vi besøg af David, samt Stefan og hans kæreste Julie. Da Stefans kæreste er britisk, og de bor i England, snakkede vi en masse engelsk. Hans kæreste er først lige blevet hooked på brætspil, og vil gerne spille en masse med ham, så vi tog en god gang 2-personers (og spil der egner sig som 2-personers) spil.

Vi startede ud med at spille Mystery Rummy: Jack The Ripper, hvor Julie lagde hård ud, og så ud til at vinde. Jeg fik dog sneget mig foran, og vandt spillet til sidst - dog nok fordi vi valgte at stoppe spillet, da David dukkede op midt i det det.

Efter det delte vi os op, så de kunne prøve så mange spil som muligt. Julie og jeg spillede et spil Fjords, som hun vandt med 19 point...pinligt, pinligt, pinligt! Imens spillede Kamilla, Stefan og David et spil Finca. Det lader til, at 2- og 3-personers oplevelsen af Finca er meget forskellig, da spillet pludseligt virkede meget aggressivt. Pludselig passer udvidelsen godt til spillet igen, tror jeg :-)

Vi tog os et scenarie Last Night on Earth, da det også et et super 2-personers, og man rent faktisk kan være 5 (som vi var). Vi tog et scenarie, hvor heltene skulle have benzin og nøgler, og gå hen til en bil for at stikke af. Da 3 af heltene ikke havde deres start-sted, skulle de trække et kort i starten af spillet. Den ene helt fik en gang benzin. Da spillet gik i gang, startede den eneste helt, der var i et hus, med at lede i huset...og fandt nøglerne! For ikke at have verdens hurtigste og kedeligste spil, valgte vi at få et ekstra scenarie: dræb 15 zombier.
Heltene spillede rigtig godt, og fik på 12 runder dræbt de zombier, der var nødvendige, for at vinde, og på næstsidste runde fik de vundet spillet.

Julie skrev navnene, på de spil vi havde spillet, ned - og måtte derefter smutte for at nå et fly til England. Efter en tre timers hygge med aftensmad og gåtur, fik jeg overtalt David og Kamilla til at prøve Beowulf: The Movie Board Game. Spillet har ligget i flere måneder, uden at blive spillet, da temaet nok er et turn-off for rigtig mange. Det er dog en skam, for spillet er faktisk ret så godt. Det er lidt skak-agtigt i strategien, og temaet kunne ikke være mere ligegyldigt. Spillet er et retheme af Knizias "Kingdoms", hvis det siger noget til nogen.

Til sidst sluttede vi aftenen af med et spil Good Cat Bad Cat, som er et gratis spil, der er blevet trykt af Artscow under sidste deal de havde (så jeg fik 2 sæt kort (108 kort) for $10.) Kvaliteten var rimelig god på kortene, så det var super. Spillet var faktisk også ret så godt. Har lavet en anmeldelse af det på BGG, hvor jeg gav det 7/10 stjerner, hvis man bare tager det som det er - et filler spil
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK de sidste par tirsdage har jeg stiftet bekendtskab med en håndfuld (for mig) nye spil:

Macao. Yikes. Mekanisk sådan nogenlunde velfungerende, men samtidig fuldstændigt kønsløst og bare dødkedeligt. Det er også så utematisk, at temaet nærmest modarbejder ens forståelse for spillet. Masser af fiddly skubben trækuber frem og tilbage de sidste par ture. Ressourcehjuls-mekanismen, hvor man skal vælge mellem at modtage få ressourcer hurtigt, eller mange senere, er faktisk ret cool, omend tilfældigheden med terningerne gør planlægning ret umulig. Resten af spillet, inklusive hele myriaden af næsten-ens-men-så-alligevel-ikke kort er bare ... zzzzz ... Stefan Feld når han er værst, IMHO.

. Hmm, snedigt skruet sammen. Jeg er absolut ikke en fan af trick-taking kortspil, men Mü var nu meget underholdende for hvad det er. Sådan lidt bridge/whist-agtigt (hvor man byder på hvor mange points man kan tage hjem i stik), men med sjove twists: Idéen med at Chief selv vælger sig en makker, f.eks. Hele systemet med to trumfer (som hver kan være et tal eller en farve!) var fascinerende, men også enormt forvirrende (vi spillede ikke en eneste hånd hvor der ikke var talrige spørgsmål til den ene erfarne spiller om hvad der kunne slå hvad...). Så, ikke min type spil, men af et spil som ikke er min type, var det nu meget sjovt. ;)

Peloponnes. Interessant lille auktions/ressource spil. Mit eksemplar er blevet spillet en del i KBK og er ret populært, og nu fik jeg så også mulighed for at prøve det! :) Temaet er oldtidens Grækenland, og spillet inkluderer både indsamling af ressourcer, befolkning der skal brødfødes, auktioner, land og bygninger, naturkatastrofer, og alt sammen kan spilles på under en time. Lidt tørt og minimalistisk, bevares, men ganske underholdende. Absolut noget jeg vil vende tilbage til.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Vi har den seneste uge fået spillet to spil Cyclades (4-player)
Det foregår i fordums tid i det nuværende Grækenland - hvor man ved at ofre til guderne og til de mytologiske væsner prøver at sikre sig så mange fordele til at kunne besidde de to "Metropolis'er", der skal til for at vinde spillet.
Første spil var lidt famlende hvor jeg til sidst vandt ved at erobre 2 dårligt beskyttede metropoliser fra de andre ved hjælp fra 2 mytologiske væsner.
Andet spil var vi alle mere opmærksomme på væsener og de stærke kombo'er der ligger derude. Og det blev et meget mere intenst og tæt spil. En spiller vandt bagfra ved at erobre min dårligt beskyttede Metropolis ved hjælp fra Pegasus. Og selv kunne bygge nummer 2 ved hjælp af fire filosoffer.
Et spil, hvor alle er med til sidste runde, og med god table talk lir (forsøger at overbevise de andre hvorfor man selv står absolut svagest på brættet :)). Tror kun det blir bedre når folk kan spillet og forstår at forsvare sig mod kombo'erne. (og lader være med at bygge en Metropolis, som en anden nemt kan erobre)
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Macao. Yikes. Mekanisk sådan nogenlunde velfungerende, men samtidig fuldstændigt kønsløst og bare dødkedeligt. [...] Stefan Feld når han er værst, IMHO. [...]
Øv, det var ellers et af de få Spiel '09-spil, jeg endnu har stående på listen over spil, der skal prøves. Noget kunne tyde på, at jeg skal få læst lidt mere op på det og måske revidere nødvendigheden af at prøve det.

Onsdag spillede vi Perikles, der som vanligt bød på en masse terning-slag. Vi fik endvidere prøvet Fairy Tale med fire mand. Det er væsentlig mere interessant end med to spillere, som jeg ellers kun har fået prøvet det med. Det mangler dog et eller andet for at blive rigtig interessant...
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Øv, det var ellers et af de få Spiel '09-spil, jeg endnu har stående på listen over spil, der skal prøves. Noget kunne tyde på, at jeg skal få læst lidt mere op på det og måske revidere nødvendigheden af at prøve det.
Du skal da klart prøve det. Spillet er blevet godt modtaget af mange, og det er jo ikke alle der finder Stefan Feld's spil lige så hovedrystende kedelige som jeg gør. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Fk prøvet Age of Steam / St. Lucia to gange hos Bugge onsdag aften. Ganske god AoS variant for to (men jeg vandt godt nok også begge gange).
Vi prøvede også Atlanteon to gange, nu da jeg havde brugt penge på det, men det var noget af et flop. Heldigvis tog det næsten ingen tid at spille.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi havde qute, Morten samt Mortens kæreste på besøg i dag, og efter at have grillet fik vi spillet en omgang Small World samt to omgange Zooloretto - og man kan faktisk trashtalke en del, når man spiller dette nuttede spil. Især når der kører Gramsespektrum i baggrunden... ;)
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Vi spillede et spil Caylus i går (første gang for alle 3). Jesus, det er et fedt spil. Meget mere kan der ikke siges om det. Nåh jo, jeg vandt på en aggressiv "favour-til-5-point mange gange" taktik.

Bagefter spillede vi kvart spil Talisman (måske mindre) 2nd edition, fordi jeg gerne ville prøve det. Det vil jeg ikke igen foreløbigt :-)

Så tog vi et halvt spil Nottingham, men var meget trætte, og skulle nå det sidste S-tog hjem.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply