Hvad har du spillet i dag? Juni 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2010

Post by Gunness »

Helle wrote:Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor bolden ligger på min banehalvdel hele tiden? Og hvorfor er det, at terningen skal afgøre om der bliver scoret? Og hvorfor findes der et spil, hvor tællesystemet er så kontraintuitivt, at man ikke kan finde ud af at tælle ... suk!
Der er så meget, kvinder ikke forstår?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Stakkels Gunness. Du virker noget underkuet :lol:
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Næh, højst lidt pseudodiplomatisk :wink:
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Gunness wrote:
Helle wrote:Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor bolden ligger på min banehalvdel hele tiden? Og hvorfor er det, at terningen skal afgøre om der bliver scoret? Og hvorfor findes der et spil, hvor tællesystemet er så kontraintuitivt, at man ikke kan finde ud af at tælle ... suk!
Der er så meget, kvinder ikke forstår?
Nu er jeg jo ikke den eneste, der piver, når man ikke helt kan få skovlen under et spil....

Men der er masser af spil, hvor jeg ikke vinder og ikke helt kan greje, hvordan man klarer sig godt, men hvor jeg forstår mekanismerne og ideen. Altså har ideer om, hvordan jeg kan påvirke spillet - det her virker næsten bare tilfældigt og ikke særligt intuitivt. Jeg kan ikke se mine muligheder.

Men måske har du ret - kvinder forstår nok bare ikke fodbold - og hvilken undskyldning skal vi så tilskrive mændene, når de sidder og piver over kontraintuitive spil og manglende handlemuligheder?
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det er ikke kun en dame-ting. Jeg synes Streetsoccer er en kedsommelig affære. Og slår du højt, scorer du. Slår du lavt, scorer du ikke. Der er selvfølgelig også nuancer, man langt hen ad vejen, holder den betragtning vand. Så jeg synes ligeså godt man kan reducere spillet til en gang plat-eller-krone. Den der har ret vinder 1-0. Næste spil.
Sidst spillet:
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Helle wrote:Nu er jeg jo ikke den eneste, der piver, når man ikke helt kan få skovlen under et spil....
...
Men måske har du ret - kvinder forstår nok bare ikke fodbold - og hvilken undskyldning skal vi så tilskrive mændene, når de sidder og piver over kontraintuitive spil og manglende handlemuligheder?
Det var jo heldigvis sagt med et glimt i øjet. Jeg er ikke i tvivl om, at spillet er dårligt, men citatet lå jo bare lige til højrebenet, om man så må sige ;)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Jeg er ikke i tvivl om, at spillet er dårligt [...]
Det tillader jeg mig så at være. Der er et betragteligt held-element, men hver spiller har minimum 25 terningeslag, så sandsynligheden for at den ene kun slår højt og den anden lavt er begrænset. Endvidere drejer spillet sig ikke kun om at losse langt med bolden men også at positionere sig dels så man er klar til egne angreb, men også så man sørger for at den anden spiller må løbe udenom ens egne mænd for at nå frem til bolden. Jeg vil slet ikke argumentere for, at det er et fantastisk spil, men jeg mener bestemt det har sine klare kvaliteter.
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Vi havde besøg af David i går, og som altid betyder det at vi skal spille og/eller designe spil :-)

Vi startede med at spille Davids nye, hemmelige spilprojekt. Det er et kortspil, der faktisk fungerer rigtig godt, og er så simpelt at det er til at spille og forklare, men samtidig har nok taktik til at være udfordrende. David og jeg delte en sejr i første spil, og Kamilla vandt andet spil; vi spillede desuden 2 forskellige varianter, for at se hvad vi bedst kunne lide.

Efter det, tog vi et spil Stormfulde Højder, et dansk spil udgivet af Zentropa. Idéen bag spillet er ganske sjov, men det ændrer ikke på, at spillet ender med at blive 100% race. Her vandt jeg spillet lige foran David.

Da vi havde spillet Stormfulde Højder diskuterede vi nogle af vores spilprojekter, og sluttede derefter aftenen af med et spil Thurn & Taxis; det er altså et rigtig godt spil, men min forlovede og jeg får aldrig taget os sammen til at spille det, så det var dejligt at spille det igen. David vandt her med 32 point; jeg havde 29 og Kamilla 28. Jeg startede spillet ud med at måtte discarde en rute, hvilket nok kostede mig sejren. Kamilla sluttede af med at glemme, at hun skulle lægge et kort, før hun kunne afslutte en rute, og det kostede hende sejren der.

Alt i alt en produktiv aften.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Brichs wrote:Efter det, tog vi et spil Stormfulde Højder, et dansk spil udgivet af Zentropa. Idéen bag spillet er ganske sjov, men det ændrer ikke på, at spillet ender med at blive 100% race. Her vandt jeg spillet lige foran David.
Jeg ved at Zebtropa har udgivet et par spil, men jeg husker ikke dette som værende et af dem?
Så vidt jeg husker var min udgave udgivet af de to designere selv.

Jeg ser også nu at der må have været mindst to udgaver af spillet, hvilket er utroligt for et så kedeligt spil. Men det viser jo blot hvor ulandsagtigt Danmark er når det kommer til brætspil.

Mit eksemplar i sort/hvid og meget abstrakt. Ikke med de kitchede illustrationer man kan på BGG. Jeg solgte spillet i 1999 til redaktøren af det amerikanske tidsskrift GAMES, da han gerne ville have et dansk designet spil i sin samling - og da han samtidig var fra Skotland fandt han også titlen tiltalende. :wink:
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Ja, der står i hvert fald Zentropa Entertainment på forsiden.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Brichs wrote:Ja, der står i hvert fald Zentropa Entertainment på forsiden.
Interessant. Er forsiden ellers magen til den der er på BGG (og i din signatur)?
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Image
Stort set

Farverne på brikkerne ser ud til at være lidt mere afdæmpede på min, end det andet billede på BGG
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Er Zentropa-etiketten påklistret? - eller ser det bare sådan ud?
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Ja, den sidder klistret ovenpå resten af klistermærket :-)
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Mandag blev det første spil af det nyligt indkøbte Supernova fra Valley Games. Jeg er egentlig ikke den store tilhænger af Sci-Fi spil, men det lød besnærende simpelt, og grafikken af Mike Doyle var for en gangs skyld til at holde ud at kigge på.

Spillet var et udmærket udforsknings- og erobringsspil, men nok for langtrukkent for min smag. Og så er der mere erobring end udforskning. Men reglerne var enkle, og kun i mindre grad generet af ubesvarede spørgsmål - når man som jeg har været fornuftig og hentet de seneste mange rettelser på nettet.

Spillet bliver nok aldrig en favorit, men kan nok tåle at blive hentet frem en gang imellem.
Image
Post Reply