Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011
-
- 25+ indlæg
Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011
Det blev til et enkelt spil idag, Førstehjælps spillet, hvor jeg fik seriøse smæk af kæresten (Omalley). Spillet er en avanceret form for ludo med førstehjælps spørgsmål, men hvis man ved lidt mere om førstehjælp end normalt, så ser man fejlene i spillet og svare mere avanceret end egentlig nødvendigt. Ofte er 1-1-2 svaret, hvor vi personligt ville gøre noget andet først.
Kan spilles af hele familien, da der også er børne spørgsmål. Det er en god måde, at få talt om hvad man gør, hvis der sker noget i familien eller rundt om på vejene med mere.
Ud af 10 point ville Førstehjælps spillet få 5 point (af mig).
Kan spilles af hele familien, da der også er børne spørgsmål. Det er en god måde, at få talt om hvad man gør, hvis der sker noget i familien eller rundt om på vejene med mere.
Jeg fik så også spillet Førstehjælps spillet, og er helt enig med Justaangel i vurderingen. Selvom vi finder nogle fejl (efter vores mening, og hvad vi har lært), så er det alligevel god gennemgang af førstehjælpen. Der er børne spørgsmål, voksenspørgsmål, selv spiler vi med at vi får læst spørgsmålet, og ingen svarmuligheder oplæst. Alt i alt en god og sjov måde at få gennemgået førstehjælpen, en del af spørgsmålene kan diskuteres (det giver uklarhed om svaret). Man kan godt svare anderledes end svaret på kortet, og stadig have rigtig. Spørgsmålene trækker noget ned, ideen trækker op.Justaangel wrote:Det blev til et enkelt spil idag, Førstehjælps spillet, hvor jeg fik seriøse smæk af kæresten (Omalley). Spillet er en avanceret form for ludo med førstehjælps spørgsmål, men hvis man ved lidt mere om førstehjælp end normalt, så ser man fejlene i spillet og svare mere avanceret end egentlig nødvendigt. Ofte er 1-1-2 svaret, hvor vi personligt ville gøre noget andet først.
Et middel spil der får 5 ud af 10 point fra mig også.
Det er kun 14 dage siden jeg fik genopfrisket min førstehjælp. Jeg er sygdomsbehandler i marinehjemmeværnet. Så havde nok en ret stor fordel, men kæresten kan så absolut også sin førstehjælp, så jeg fik da en del modstand, det var nok taktikken der til sidst blev afgørende.
-
- 25+ indlæg
Åh ja. Taktikken var også en stor del spillet. Der er jo fire brikker man skal have i mål først.Omalley wrote: Så havde nok en ret stor fordel, men kæresten kan så absolut også sin førstehjælp, så jeg fik da en del modstand, det var nok taktikken der til sidst blev afgørende.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Her til aften spillede Helle og jeg: Pickomino, Forbidden Island og Ra: The Dice Game. Forbidden Island er så meget simplere end Pandemic, at det er tæt på at være kedsommeligt og Ra: The Dice Game har irriteret mig de sidste par gange, vi har spillet det. Måske fordi jeg har tabt det
- men hvis jeg taber hver gang og får en dårlig oplevelse ud af det, er det måske også grund nok til at lade det ligge på hylden...

frouvne, administrator

- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Det er godt ved at være lidt tid siden jeg sidst har skrevet hvad jeg har spillet, så her kommer en lang række:
Søndag d. 2. var Larna, Lilli og jeg på besøg hos Consim. Jeg havde læst reglerne til Blood Bowl Team Manager, og Janne havde taget sit nye spil med. Jeg forsøgte at forklare reglerne til Allan og Janne, men jeg har senere fundet ud af at jeg lavede et par småfejl. Det endte med at Allan vandt, tæt forfulgt af Janne, medens jeg lå langt bagud. Man skal åbenbart sørge for at få nogle staff og team upgrades for overhovedet at have en chance for at vinde, og dem havde jeg ikke nogen af.
Bagefter introducerede Allan Quarriors for mig og Janne. Det var da et meget nuttet spil, men jeg synes at det er lidt fnidderet at man både skal se på terningerne, og på kortene for at se hvad de egentligt kan. Vi fik spillet tre spil, og så har jeg prøvet det nok til at afgøre at jeg ikke selv skal investere i det.
Til sidst spillede Lilli, Larna, Annemette og jeg Intrigo. Lilli vandt, og Annemette konstaterede at det ikke var et spil for hende.
Søndag d. 2. var Larna, Lilli og jeg på besøg hos Consim. Jeg havde læst reglerne til Blood Bowl Team Manager, og Janne havde taget sit nye spil med. Jeg forsøgte at forklare reglerne til Allan og Janne, men jeg har senere fundet ud af at jeg lavede et par småfejl. Det endte med at Allan vandt, tæt forfulgt af Janne, medens jeg lå langt bagud. Man skal åbenbart sørge for at få nogle staff og team upgrades for overhovedet at have en chance for at vinde, og dem havde jeg ikke nogen af.
Bagefter introducerede Allan Quarriors for mig og Janne. Det var da et meget nuttet spil, men jeg synes at det er lidt fnidderet at man både skal se på terningerne, og på kortene for at se hvad de egentligt kan. Vi fik spillet tre spil, og så har jeg prøvet det nok til at afgøre at jeg ikke selv skal investere i det.
Til sidst spillede Lilli, Larna, Annemette og jeg Intrigo. Lilli vandt, og Annemette konstaterede at det ikke var et spil for hende.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Onsdag d. 5. havde jeg lavet 6 tændstiksæsker parat til War Galley, som Jens, Eik og jeg skulle spille. Vi startede med tre forskellige skibe, og satte op for hver sin ende af bordet. Mit skib havde flest roere, og færrest krigere, Jens' skib var mest balanceret og Eiks skib havde færrest roere og flest krigere. Mit skib pegede mod Jens', men jeg startede med at ændre retning mod Eik, hvorefter jeg sejlede lige ind i en byge af pile afskudt fra hans krigere på skibet. Selvom jeg fik vædret hans skib, og skudt lidt med mine krigere, endte det alligevel med at mit skib sank først. Herefter var det Eik mod Jens, men da Eiks skib allerede havde taget skade, var det nærmest en selvfølge at Jens vandt. Fint lille spil, som jeg godt kunne spille et par gange mere for at afprøve andre taktiker. Jeg tror dog at det fungere bedre som 2-personers spil.
Vi sluttede af med 2 spil San Juan med udviddelse. Eik vandt det ene, og jeg vandt det andet.
Vi sluttede af med 2 spil San Juan med udviddelse. Eik vandt det ene, og jeg vandt det andet.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Onsdag d. 12. spillede Jens, Eik og jeg to spil Ticket to Ride Nordic Countries, og sluttede traditionen af med et spil San Juan med udviddelse. Det endet med at vi hver i sær vandt et spil den aften.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Fredag d. 14. var det så blevet tid til Viking-Con. Som sædvanlig skulle jeg holde min Chaos Marauders turnering, og da de skulle spille finalen, nåede jeg selv at spille 3 spil med nogle af dem der ikke kom i finalen. Endnu en gang var det en nybegynder det vandt finalen.
Om natten skulle vi spille Das Motorsportspiel. Vi var blevet flyttet til Nordregaardskolens aula, og det var maser af plads og nogle dejligt store borde. Men der var koldt, det trak og der kom ingen tilskuere, så det var lidt et minus. Det blev desærre kun til et indledende spil, med 8 spillere på hver af de tre oprindelige baner. De tre bedste fra hvert spil gik så videre til finalen. Jeg sluttede først på Nürgurgringen. Finalen skulle køres på Brno, som Jörg Broich netop havde designet. Jeg havde set på banen, men aldrig kørt på den. I første omgang var der flere spillere som brokkede sig over banen, men det gør de altid. De tre vinder slog terninger om 1.-3. position, de tre anden pladser slog om 4.-6. position, og de tre tredie pladser slog om 7.-9. position. Jeg slog dårligt og måtte derfor starte i 3. position. I løbet af spillet var jeg også nede og vende på en 4. plads, men da jeg formåede at spille hele spillet uden en eneste kørefejl, var jeg alligevel kommet på 1. pladsen og lå godt et slag foran de nærmeste. Men jeg bruget al for lang tid på et halvdårligt slag, og måtte springe over en omgang. Heldigvis viste det sig at det kun ville betyde at mine modstander kun kunne komme op på siden af mig, og jeg ville så flytte først og sandsynligvis vinde alligevel. Heldigvis slog de også dårlige slag, så der var slet ingen tvivl. Jeg susede over målstregen først, uden nogen kørefejl, og endelig kom den gule vindertrøje hjem hvor den hører til. Eferfølgende var alle spilleren meget tilfredse med banen, og synes at det var den bedste bane vi ind til videre har kørt på.
Om natten skulle vi spille Das Motorsportspiel. Vi var blevet flyttet til Nordregaardskolens aula, og det var maser af plads og nogle dejligt store borde. Men der var koldt, det trak og der kom ingen tilskuere, så det var lidt et minus. Det blev desærre kun til et indledende spil, med 8 spillere på hver af de tre oprindelige baner. De tre bedste fra hvert spil gik så videre til finalen. Jeg sluttede først på Nürgurgringen. Finalen skulle køres på Brno, som Jörg Broich netop havde designet. Jeg havde set på banen, men aldrig kørt på den. I første omgang var der flere spillere som brokkede sig over banen, men det gør de altid. De tre vinder slog terninger om 1.-3. position, de tre anden pladser slog om 4.-6. position, og de tre tredie pladser slog om 7.-9. position. Jeg slog dårligt og måtte derfor starte i 3. position. I løbet af spillet var jeg også nede og vende på en 4. plads, men da jeg formåede at spille hele spillet uden en eneste kørefejl, var jeg alligevel kommet på 1. pladsen og lå godt et slag foran de nærmeste. Men jeg bruget al for lang tid på et halvdårligt slag, og måtte springe over en omgang. Heldigvis viste det sig at det kun ville betyde at mine modstander kun kunne komme op på siden af mig, og jeg ville så flytte først og sandsynligvis vinde alligevel. Heldigvis slog de også dårlige slag, så der var slet ingen tvivl. Jeg susede over målstregen først, uden nogen kørefejl, og endelig kom den gule vindertrøje hjem hvor den hører til. Eferfølgende var alle spilleren meget tilfredse med banen, og synes at det var den bedste bane vi ind til videre har kørt på.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Lørdag d. 15. startede med at Lilli skulle afholde sin Zooloretto turnering. Jeg elsker Zooloretto, og ville meget gerne spille det oftere en jeg gør, og gerne med de forskellige udviddelser. Her var der dog tale om et spil uden udviddelser. Lilli og jeg havde lavet et point system, hvor man fik point efter pladsering i de to indledende spil (6-4-3-2-1), og de 5 med flest point gi til et finalespil. Larna kom på et hængende hår i finalen, hvor hun endte på en delt førsteplads. Lilli ver derfor nødt til at se på de indledende spil, og det endet med at Larna vandt turneringen, og dermed familiens anden gule trøje.
Heftefter skulle Lilli, Larna, Lae og jeg deltage i Igel Ärgern turneringen. Men Asger som stod for turnerinen kom til at lave en fejl da han opdelte os til andet spil, som betød at kun en af vinderne af første spil kunne vinde turneringen
Så stod det på Set, hvor vi igen alle fire spillede med. Det lykkedes for mig og Lea at komme i finale sammen med Carsten, så det var en ren Sorø finale. Men som forventet lykkedes det Lea at trumle os andre, og hun vandt familien tredie gule trøje. Jeg måtet selv nøjes med en tredie plads.
Jeg skulle spille med i Warhammer: Invasion, hvor også Carsten skulle spille med. Carsten har selv spilet, og mente selv at han havde en ret god chance for at vinde. Men efter en særdeles dårlig og uinspirerende regelgennemgang, som jeg tror jeg kunne gøre bedre uden at kende spillet, blev vi bedt om at sætte os sammen med en anden spiller. Jeg kom til at spille med en som heller ikek kendte spillet, så det var lidt op ad bakke. Men det lykkedes for mig at vinde begge mine spil, og endda med ret gode point efter det pointsystem som turneringslederen havde indført. Carsten vandt også begge sine spil, men det ene af dem vandt han på at få modstanderen til at løbe tør for kort, og det gav ikek menge point i systemet. det endet med at jeg fik en tredieplads, men det var kun første og anden pladsen der skulle spille en finale.
Både Carsten og jeg synes dog at det er dårligt når pointsystemet til at afgøre finaledeltagerne, bygger på at man skal vinde på en bestemt måde, dår der er flere forskellige strategier som alle kan føre til sejr
Medens jeg spillere Warhammer: Invasion, spillede Lilli og Larna Can't Stop, og det lykkedes for Lilli at komme i finalen, hvor hun tværede alle sine modstandere fuldstændigt ud, og derved hentede familiens fjerde gule trøje hjem
Lørdagen sluttede af med at Larna og jeg spillede Carcassonne, hvor der igen var en mangelfuld regelgennemgang. Specielt fordi turneringslederen ikke havde styr på hvilken version af reglerne vi spillede efter. Det endet med at være første udgaven, hvor små byer kun giver 2 point, og markreglen er nærmest umulig at tælle op. Desværre var der kun et indledende spil, selvom der var masser af tid, og så gik de tre bedst i finalen. Til gengæld endte jeg med at komme i seng allerede kl. 1.15
Heftefter skulle Lilli, Larna, Lae og jeg deltage i Igel Ärgern turneringen. Men Asger som stod for turnerinen kom til at lave en fejl da han opdelte os til andet spil, som betød at kun en af vinderne af første spil kunne vinde turneringen

Så stod det på Set, hvor vi igen alle fire spillede med. Det lykkedes for mig og Lea at komme i finale sammen med Carsten, så det var en ren Sorø finale. Men som forventet lykkedes det Lea at trumle os andre, og hun vandt familien tredie gule trøje. Jeg måtet selv nøjes med en tredie plads.
Jeg skulle spille med i Warhammer: Invasion, hvor også Carsten skulle spille med. Carsten har selv spilet, og mente selv at han havde en ret god chance for at vinde. Men efter en særdeles dårlig og uinspirerende regelgennemgang, som jeg tror jeg kunne gøre bedre uden at kende spillet, blev vi bedt om at sætte os sammen med en anden spiller. Jeg kom til at spille med en som heller ikek kendte spillet, så det var lidt op ad bakke. Men det lykkedes for mig at vinde begge mine spil, og endda med ret gode point efter det pointsystem som turneringslederen havde indført. Carsten vandt også begge sine spil, men det ene af dem vandt han på at få modstanderen til at løbe tør for kort, og det gav ikek menge point i systemet. det endet med at jeg fik en tredieplads, men det var kun første og anden pladsen der skulle spille en finale.
Både Carsten og jeg synes dog at det er dårligt når pointsystemet til at afgøre finaledeltagerne, bygger på at man skal vinde på en bestemt måde, dår der er flere forskellige strategier som alle kan føre til sejr

Medens jeg spillere Warhammer: Invasion, spillede Lilli og Larna Can't Stop, og det lykkedes for Lilli at komme i finalen, hvor hun tværede alle sine modstandere fuldstændigt ud, og derved hentede familiens fjerde gule trøje hjem

Lørdagen sluttede af med at Larna og jeg spillede Carcassonne, hvor der igen var en mangelfuld regelgennemgang. Specielt fordi turneringslederen ikke havde styr på hvilken version af reglerne vi spillede efter. Det endet med at være første udgaven, hvor små byer kun giver 2 point, og markreglen er nærmest umulig at tælle op. Desværre var der kun et indledende spil, selvom der var masser af tid, og så gik de tre bedst i finalen. Til gengæld endte jeg med at komme i seng allerede kl. 1.15

- Foppwin
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Hej Allan,Frouvne wrote:Her til aften spillede Helle og jeg: Pickomino, Forbidden Island og Ra: The Dice Game. Forbidden Island er så meget simplere end Pandemic, at det er tæt på at være kedsommeligt og Ra: The Dice Game har irriteret mig de sidste par gange, vi har spillet det. Måske fordi jeg har tabt det- men hvis jeg taber hver gang og får en dårlig oplevelse ud af det, er det måske også grund nok til at lade det ligge på hylden...
Har du prøvet at spille Forbidden Island med knægten?
Danny

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 839 times
Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har spillet FI en del gange med min datter, fra hun var 6 år af. Jeg er tilbøjelig til at give Allan ret. Da nyhedens interesse først havde fortaget sig, begyndte spillet hurtigt at virke ekstremt mekanisk og meget lidt tematisk (til trods for de lækre komponenter), og hun er ikke synderligt interesseret i at spille det mere (her et år efter).Foppwin wrote:Hej Allan,
Har du prøvet at spille Forbidden Island med knægten?
Selv om det er fint at begrænse mulighederne i et familiespil, kan det også blive for meget af det gode: der er ofte ét enkelt valg i FI, der er det indlysende rigtigte, og derfor bliver spillet let en smule uengagerende.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Ja, det har jeg. Hans engagement var størst, da han udtænkte en variant, der tematisk og mekanisk passede så fint ind, at vi anvendte den. Han har været fint underholdt, men jeg tror dog, at også han har syntes at Pandemic var sjovere. Jeg regner i øvrigt med at introducere et par af hans kammerater for det på hans skole indenfor den nærmeste fremtid for at se, hvad de siger til den type spil.
frouvne, administrator

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
I går havde vi en af spillekammeraterne på besøg, og her blev det tid til en omgang Toppo, en omgang Vinci og en omgang Snow Tails, hvor alle for første gang oplevede at få skade-kort - men der blev også kørt vildt henover snetoppen 

- Larsine
- 2500+ indlæg
Under lørdagens Viking-Con kom jeg forbi Viking-Con Junior, hvor min kone opholdt sig. Der var masser af gang i maleriet og spilleriet, og jeg blev lokket til at deltage i en gang Kakerlakensuppe. Vi var tre voksne og en pige på ca. 7 år. Den ene voksne var først til at komme af med sine kort, men personligt synes jeg han snød, idet han kiggede på sit næste kort inden han havde tur. Men jeg var nummer to til at komme af med mine kort, hvorefter det var far mod datter, og datteren selvfølgelig udspillede faderen. Et sjovt lille spil, som sikkert vil passe fint efter en middag med en flaske vin eller to.
Søndag d. 16. skulle Larna, Lilli og jeg spille Ave Caesar. Det gik meget godt for Larna, og rigtig dårligt for mig. Men ingen af os kom i finalen, så det endte med at vi kørte tidligt hjem fra Viking-Con. Faktisk tror jeg aldrig før at jeg har været hjemme kl. 15 efter en Viking-Con.
Søndag d. 16. skulle Larna, Lilli og jeg spille Ave Caesar. Det gik meget godt for Larna, og rigtig dårligt for mig. Men ingen af os kom i finalen, så det endte med at vi kørte tidligt hjem fra Viking-Con. Faktisk tror jeg aldrig før at jeg har været hjemme kl. 15 efter en Viking-Con.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Fredag d. 7. var Rune, Henrik og Martin på besøg, og vi skulle som sædvanlig spille Battlestar Galactica med Pegasus udviddelsen. Larna blev inviteret til at spille med, selvom hun aldrig havde prøvet BSG før. Det startede meget fredeligt, og allerede i min første tur fik jeg lov til at kigge på et loyalitetskort, og kiggede på Runes som viste at han spillede en toaster. Men inden jeg kunne gøre mere, skyndte han sig at flyve ud i rummet, og "skyde" efter nogle af de angribende Cylons. Men det lykkedes os at hoppe væk fra dem, og Rune var derfor på hangar dækket. I min næste tur flyttede jeg mig ned på hangar dækket, og da jeg spillede Sharon "Boomer" Valerii, trak min pistol og skød Runes character. 1-0 til menneskene. Efter Runes tur, var det Henriks anden tur, og da han spillede Karl "Helo" Agathon, var det hans første rigtige tur. Han landede på hangar dækket, steg ud af sin Raptor, og afslører at også han er en Cylon. 1-1... Det blev et langt spil, og mennesken var ekstremt tæt på at tabe, men til sidst lykkedes det at komme afsted fra New Caprica, selvom flere af vores resourcer var helt nede på 1. Et rigtig godt spil.
Bagefter spillede vi San Juan med udviddelsen, hvor jeg tværede de andre fuldstændig af bordet. 42 point til mig, 33 til Martin, 29 til Rune og 28 til Henrik.
Bagefter spillede vi San Juan med udviddelsen, hvor jeg tværede de andre fuldstændig af bordet. 42 point til mig, 33 til Martin, 29 til Rune og 28 til Henrik.