- Spil 19.jpg (70.47 KiB) Viewed 8881 times
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island er fyldt op med de udvidelsesting, det er muligt at få fat i. Selvom spillet på flere områder ikke er så strømlinet og elegant som man kunne ønske, så betyder det intet for mig. Det er et samarbejdsspil med masser af charme og oceaner af tema ... så har jeg ikke noget problem med ind imellem at måtte definere en regel undervejs. Og netop fordi det er et samarbejdsspil, så har de fleste også et afslappet forhold til reglerne, så det opfatter jeg ikke en gang som et problem selvom jeg går ud fra, at der stadig er en regel eller to, der ikke er helt på plads efter 10+ spil. Det er et af de helt centrale spil i min samling. Fantastisk.
Mage Knight Board Game har jeg heller ikke styr på reglerne til. Jeg får helt sved på panden, hver gang jeg ser kassen. Blev introduceret til det på DjengisCon for nogle år siden og det var på mange måder en intimiderende oplevelse. Jeg tror dog stadig på, at der er mageløse oplevelser i spillet og da det efter sigende egner sig fortræffeligt til solo-spil fortsætter jeg med at gå i terapi for at få rystet førstehåndsindtrykket af mig og håber at kunne vende tilbage til det en dag.
Hawaii var et stort hit i en kort periode for et par år siden, hvor det blev spillet en del. Det er formentlig et af de spil, der ville nyde godt af at samlingen blev trimmet, så det var lettere at få øje på for det var både let tilgængeligt og alligevel dybt nok til at det hver gang efterlod et godt indtryk. Et af de spil det er let at introducere folk til og som har en spilletid som gør at folk også vender tilbage efter introduktionen.
Trajan har sjovt nok udviklet sig til at være mit favoritspil blandt Felds spil. Han har lavet mange gode spil og jeg er kortvarigt blevet begejstret for flere. Temaerne er dog så papirstynde, at jeg sjældent har set mig tilbage efter hans spil, når jeg har spillet dem tilpas meget til at nyhedens interesse har fortaget sig. Men
Trajan er undtagelsen. Det har været en fornøjelse hver gang og for mig er en stor del af fornøjelsen forbundet med den Mancala-mekanisme som mange andre er blevet skræmt væk af.
Tre spil med rum-tema:
Eminent Domain,
Alien Frontiers og
Target Earth.
Eminent Domain havde en forfriskende rytme. Bevares, det var ikke noget stort spil, men det ærgrer mig egentlig lidt, at det aldrig blev spillet mere end det gjorde.
Alien Frontiers blev spillet en del en overgang men udvidelsestingene fik jeg aldrig prøvet. Det var absolut et helt fint terningespil i den kategori, hvor man føler, at man løbende kan få mere kontrol over sine muligheder, så man ikke fuldkommen underlægger sig terningernes lunefuldhed.
Target Earth er det aldrig lykkedes mig at få på bordet. En underlig størrelse med et fantastisk tema. Desværre har opsætningen virket lidt fiddly og så er det ikke kommet på bordet de par gange, jeg har taget mig sammen til at læse op på det. Og så bliver det desværre bare sværere og sværere... Men et samarbejdsspil, hvor man skal forsvare jorden imod Aliens kan da kun blive en succes.
Imellem rumspillene var et Reiner Knizia hæfte presset ind:
Hollywood Lives. Det lyder besnærende men det er nok tvivlsomt om det nogensinde bliver realiseret.
Yomi fik jeg spillet en gang eller to. Et af de spil man skal have en makker som man kan spille ti hurtige spil med, så man lige kan få en fornemmelse af spillets rytme. Jeg tror bestemt spillet er dybere end det sten-saks-papir-koncept man først får øje på. Men om jeg får det spillet ved jeg ikke. Det kom i en iOS-version, men det tiltrækker mig ikke selvom det kunne være en måde at blive overbevist om spillets muligheder og / eller mangler.
Word on the Street er et ordspil. Jeg blev interesseret i det grundet et andet spil fra samme udgiver,
Backseat Drawing. Tilgangen er tilsvarende forfriskende og det er et godt på et ordspil med lidt løsere tøjler (læs: sjovere) end de gængse. Det er kun blevet spillet et par gange, men det er et spil, jeg kunne finde på at anvende som et party-game.
Glory to Rome er et fantastisk spil. Meget mere er der ikke at sige om det. Selvom denne version er pænere end den originale tror jeg dog den forlader samlingen, da jeg stadig foretrækker den gamle tegneserie-agtige udgave, som så mange elskede at hade.
Old Town og
Schinderhannes er to deduktionsspil. De er o.k. uden at være fantastiske. Skal på et tidspunkt have valgt hvilket der skal blive her (eller om det måske i stedet skal være
Cafe Melange af samme designer). De minder så meget om hinanden, at jeg ikke har behov for dem begge ... sidstnævnte er nyere og var vist lidt mere elegant, men så kom der en solo-udvidelse til førstnævnte, der valget lidt sværere...