Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017
Posted: Tue May 02, 2017 2:43 pm
Jeg har haft så travlt med at spille at jeg rent faktisk har glemt at skrive om det her, så jeg tror kun lige det bliver til nogle højdepunkter:
Slikbjerget blev testet sammen med to af mine døtre og det fungerede slet ikke. Tilbage i tænkeboksen med det. Jeg fik dog snakket med en anden spildesigner om det, og har nu noget der skal testes af.
Var til prototypedag i København, hvor jeg fik spillet:
Boss of Goons af Ole Steiness, deckbuilding i 1920'erne, produktion af alkohol og indtjening af penge. Fungerede rigtig godt.
Settlers af Daniel Skjold Pedersen, bosætning af Amerika, workermovement. Slet ikke dårligt
Monsters & Meeples af Ole Steiness, bagbuilding med meeples i fantasy univers. Personligt synes jeg der manglede et pres på spillerne.
Magic Mash Up, magic som brætspil.
De tre første var interessant, medens det tredje tydeligvis skulle udvikles yderligere.
Var på Fastaval, hvor jeg ud over at introducere mit eget Pizza Delivery fik mulighed for at spille:
Le Mans Team Manager af Morten Lund hvor vi dog kun nåede at afvikle 4 af de 24 timer, hvilket tog os lidt over 2 timer. En simulering af virkeligheden, men efter min mening var der ikke ret meget spil i det.
Holiday Resort af Kåre Storgaard som mest af alt mindede om 7 Wonders, bare ude ressourcer. Jeg vandt første spil overlegent på en strategi om at flyve turister til vores resorts, men i andet spil begyndte de andre også at gøre det, og så måtte jeg nøjes med en sidsteplads. Sjov lille filler, hvor der ikke er så meget a tænke over, men alligevel er et solidt spil bagved.
Snake Shadows af Jeppe Norsker, var mest af alt er et puzzle, og spildelen så bare er at gøre det hurtigere end alle de andre. Der er dog en catch-up mekanisme så de spillere der er forrest får sværere opgaver, men hvis man spiller mod nogen der ikke er gode til at tænke abstrakt og 3-dimensionelt så gør det ingen forskel. Personligt kan jeg godt lide det, men kan godt se at spildelen ikke er den stærkeste. Det skulle blive udgivet af Ultra PRO senere på året.
Bombemand af Jeppe Norsker, var et af spillene i Game Rush konkurrencen. Ikke det mest sindsoprivende, og igen noget med hurtigst at opdage mønstre. Spildelen var lidt tynd, men jeg oplevede dog ikke den endelige udgave.
Alcubierre af Morten Barklund om at rejse rundt i rummet og udforske planeter, samtidig med at man håndterede sine ressourcer via bagbuilding. Jeg forsøgte at tømme min pose, så jeg vidste hvad jeg ville trække, men alligevel lykkedes det mig at undgå at trække det jeg havde brug for gang på gang.
Planet Builder af Allan Kirkeby var endnu et spil fra Game Rush konkurrencen. Designet for 2-4 spillere og jeg prøvede det med 2 spillere hvor det fungerede helt fint.
Ugen efter påske var vi på Bornholm med mine forældre, så det blev til 5 gange Five Crowns, 5 gange Würfel Bohnanza og et spil Gigant Yatzy. Sidste spil resulterede i al for lang spiltid, og al for megen tilfældighed efter min mening.
I onsdags fik vi testet forskellige version af Ave Alea som er en terningudgave af Ave Caesar som Michael og jeg er begyndt at arbejde på. Foreløbig går det i to retninger, enten noget med terning-drafting, eller noget med terning-ressource-management. Masser af ting der fungerer og så noget der ikke helt fungerer, men det skal nok lykkedes på et tidspunkt.
Og så kom Djengis Con, hvor jeg fik spillet masser af nye spil:
Kanagawa om at male et japansk maleri, hvilket var en interessant oplevelse. Helt sikkert noget jeg godt kunne spille igen, men jeg tror dog ikke det lander i min spilsamling.
Arkham Horror: The Card Game var rigtig sjovt og interessant. Første scenarie klarede vi, og mente selv at det gik godt, så vi fortsatte med andet scenarie. Her gik det dog meget anderledes, vi løb rundt i byen for at forsøge at finde spor der kunne hjælpe os, men vi fik aldrig vores kort til at fungere, og det endte med at vi måtte flygte. Som spil synes jeg ikke det er noget særligt, men som et Cthulhu-fix var det helt fint, og jeg havde det fornøjeligt.
Terraforming Mars var vi tre nybegyndere og en erfaren rotte (eller Hoppe). Det fungerede rigtig fint for mig i lang tid, men da først Hoppes myrer begyndte at æde mine bakterier, og jeg ikke fik noget der kunne erstatte det gik det hele i stå og jeg endte langt bagefter de andre. Helt sikkert et spil som jeg gerne spiller igen.
Flamme Rouge: Grand Tour kom til at bestå af 3 etaper, hvoraf jeg vandt den ene etape med begge mine ryttere, og formåede at vinde holdkampen. Desværre var det ikke min rytter der fik den gule trøje, idet den gik til en rytter der ikke engang havde vundet en enkelt etape. Flamme Rouge bliver bedre for hver gang jeg spiller det.
Clank: A Deck-Building Adventure var et sjovt spil baseret på deckbuilding. Arbejd dig ned i en dungeon under borgen, stjæl skatte, og stjæl dragens skatte hvis du tør. Jo flere af dragen skatte du stjæler og jo mere larm du laver jo større er chancen for at dragen opdage dig. Tør du blive længere tid en de andre, eller flygter du som en kujon. Rigtigt fornøjeligt, og så hjælper det jo når man vinder spillet.
Sagrada var en god lille filler med terning-drafting, hvor man skulle placere terninger efter bestemte mønstre. Jeg fik en drømmestart, og endte da også med at vinde.
Mansions of Madness. Second Edition var OK, men slet ikke så sjovt som jeg havde håbet på. Det mindede mig lidt om Betrayal at House on the Hill, men bare ikke lige så sjovt, eller lidt om Arkham Horrer: The Card Game, men mere indviklet. Det var OK underholdning, men levede slet ikke op til den hype det har fået.
Derudover blev det også til 2 spil Betrayal at House on the Hill, 3 spil San Juan inkl. udvidelser, 3 spil Ave Caesar, 1 spil Flamme Rouge og et spil Colt Express.
Om eftermiddagen tog jeg til Danish Indy Games from Fastaval på Bastard Cafe, hvor jeg fik fremvist Pizza Delivery og Jumping Frog, samt snakket med andre designere og dommere fra Fastaval. Derudover fik jeg spillet Dværge og Diamanter af Sofie Støvelbæk som jo blev nomineret til bedste brætspil. Et helt solidt og fornuftigt spil.
Slikbjerget blev testet sammen med to af mine døtre og det fungerede slet ikke. Tilbage i tænkeboksen med det. Jeg fik dog snakket med en anden spildesigner om det, og har nu noget der skal testes af.
Var til prototypedag i København, hvor jeg fik spillet:
Boss of Goons af Ole Steiness, deckbuilding i 1920'erne, produktion af alkohol og indtjening af penge. Fungerede rigtig godt.
Settlers af Daniel Skjold Pedersen, bosætning af Amerika, workermovement. Slet ikke dårligt
Monsters & Meeples af Ole Steiness, bagbuilding med meeples i fantasy univers. Personligt synes jeg der manglede et pres på spillerne.
Magic Mash Up, magic som brætspil.
De tre første var interessant, medens det tredje tydeligvis skulle udvikles yderligere.
Var på Fastaval, hvor jeg ud over at introducere mit eget Pizza Delivery fik mulighed for at spille:
Le Mans Team Manager af Morten Lund hvor vi dog kun nåede at afvikle 4 af de 24 timer, hvilket tog os lidt over 2 timer. En simulering af virkeligheden, men efter min mening var der ikke ret meget spil i det.
Holiday Resort af Kåre Storgaard som mest af alt mindede om 7 Wonders, bare ude ressourcer. Jeg vandt første spil overlegent på en strategi om at flyve turister til vores resorts, men i andet spil begyndte de andre også at gøre det, og så måtte jeg nøjes med en sidsteplads. Sjov lille filler, hvor der ikke er så meget a tænke over, men alligevel er et solidt spil bagved.
Snake Shadows af Jeppe Norsker, var mest af alt er et puzzle, og spildelen så bare er at gøre det hurtigere end alle de andre. Der er dog en catch-up mekanisme så de spillere der er forrest får sværere opgaver, men hvis man spiller mod nogen der ikke er gode til at tænke abstrakt og 3-dimensionelt så gør det ingen forskel. Personligt kan jeg godt lide det, men kan godt se at spildelen ikke er den stærkeste. Det skulle blive udgivet af Ultra PRO senere på året.
Bombemand af Jeppe Norsker, var et af spillene i Game Rush konkurrencen. Ikke det mest sindsoprivende, og igen noget med hurtigst at opdage mønstre. Spildelen var lidt tynd, men jeg oplevede dog ikke den endelige udgave.
Alcubierre af Morten Barklund om at rejse rundt i rummet og udforske planeter, samtidig med at man håndterede sine ressourcer via bagbuilding. Jeg forsøgte at tømme min pose, så jeg vidste hvad jeg ville trække, men alligevel lykkedes det mig at undgå at trække det jeg havde brug for gang på gang.
Planet Builder af Allan Kirkeby var endnu et spil fra Game Rush konkurrencen. Designet for 2-4 spillere og jeg prøvede det med 2 spillere hvor det fungerede helt fint.
Ugen efter påske var vi på Bornholm med mine forældre, så det blev til 5 gange Five Crowns, 5 gange Würfel Bohnanza og et spil Gigant Yatzy. Sidste spil resulterede i al for lang spiltid, og al for megen tilfældighed efter min mening.
I onsdags fik vi testet forskellige version af Ave Alea som er en terningudgave af Ave Caesar som Michael og jeg er begyndt at arbejde på. Foreløbig går det i to retninger, enten noget med terning-drafting, eller noget med terning-ressource-management. Masser af ting der fungerer og så noget der ikke helt fungerer, men det skal nok lykkedes på et tidspunkt.
Og så kom Djengis Con, hvor jeg fik spillet masser af nye spil:
Kanagawa om at male et japansk maleri, hvilket var en interessant oplevelse. Helt sikkert noget jeg godt kunne spille igen, men jeg tror dog ikke det lander i min spilsamling.
Arkham Horror: The Card Game var rigtig sjovt og interessant. Første scenarie klarede vi, og mente selv at det gik godt, så vi fortsatte med andet scenarie. Her gik det dog meget anderledes, vi løb rundt i byen for at forsøge at finde spor der kunne hjælpe os, men vi fik aldrig vores kort til at fungere, og det endte med at vi måtte flygte. Som spil synes jeg ikke det er noget særligt, men som et Cthulhu-fix var det helt fint, og jeg havde det fornøjeligt.
Terraforming Mars var vi tre nybegyndere og en erfaren rotte (eller Hoppe). Det fungerede rigtig fint for mig i lang tid, men da først Hoppes myrer begyndte at æde mine bakterier, og jeg ikke fik noget der kunne erstatte det gik det hele i stå og jeg endte langt bagefter de andre. Helt sikkert et spil som jeg gerne spiller igen.
Flamme Rouge: Grand Tour kom til at bestå af 3 etaper, hvoraf jeg vandt den ene etape med begge mine ryttere, og formåede at vinde holdkampen. Desværre var det ikke min rytter der fik den gule trøje, idet den gik til en rytter der ikke engang havde vundet en enkelt etape. Flamme Rouge bliver bedre for hver gang jeg spiller det.
Clank: A Deck-Building Adventure var et sjovt spil baseret på deckbuilding. Arbejd dig ned i en dungeon under borgen, stjæl skatte, og stjæl dragens skatte hvis du tør. Jo flere af dragen skatte du stjæler og jo mere larm du laver jo større er chancen for at dragen opdage dig. Tør du blive længere tid en de andre, eller flygter du som en kujon. Rigtigt fornøjeligt, og så hjælper det jo når man vinder spillet.
Sagrada var en god lille filler med terning-drafting, hvor man skulle placere terninger efter bestemte mønstre. Jeg fik en drømmestart, og endte da også med at vinde.
Mansions of Madness. Second Edition var OK, men slet ikke så sjovt som jeg havde håbet på. Det mindede mig lidt om Betrayal at House on the Hill, men bare ikke lige så sjovt, eller lidt om Arkham Horrer: The Card Game, men mere indviklet. Det var OK underholdning, men levede slet ikke op til den hype det har fået.
Derudover blev det også til 2 spil Betrayal at House on the Hill, 3 spil San Juan inkl. udvidelser, 3 spil Ave Caesar, 1 spil Flamme Rouge og et spil Colt Express.
Om eftermiddagen tog jeg til Danish Indy Games from Fastaval på Bastard Cafe, hvor jeg fik fremvist Pizza Delivery og Jumping Frog, samt snakket med andre designere og dommere fra Fastaval. Derudover fik jeg spillet Dværge og Diamanter af Sofie Støvelbæk som jo blev nomineret til bedste brætspil. Et helt solidt og fornuftigt spil.