Hvad har du spillet i dag? Februar 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Hehe, jeg synes skam også, at spillet er lidt svært at overskue her i starten, men jeg kan også mærke, at der er nogle solide mekanismer, der lige skal læres, så vil meget falde på plads. Og herefter virker det virkelig som et elegant spil.
Jeg vil medgive, at man kan lukke og slukke for spillet ret hurtigt (ved at æde rejerne), men det kan vist sjældent betale sig. Og man kan evt. lave en house rule på det punkt.

Jeg er også bare helt solgt mht. temaet - ikke flere paladser og andre bygninger, der skal bygges op og ned. Næ, larver og rejer, det er der fremtid i :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Gunness wrote:Hehe, jeg synes skam også, at spillet er lidt svært at overskue her i starten, men jeg kan også mærke, at der er nogle solide mekanismer, der lige skal læres, så vil meget falde på plads. Og herefter virker det virkelig som et elegant spil.
Jeg vil medgive, at man kan lukke og slukke for spillet ret hurtigt (ved at æde rejerne), men det kan vist sjældent betale sig. Og man kan evt. lave en house rule på det punkt.

Jeg er også bare helt solgt mht. temaet - ikke flere paladser og andre bygninger, der skal bygges op og ned. Næ, larver og rejer, det er der fremtid i :)
Jo, det kunne betale sig, at få spillet sluttet hurtigt, hvilket ikke var et plus ...
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Helle wrote:Jo, det kunne betale sig, at få spillet sluttet hurtigt, hvilket ikke var et plus ...
Det er jo op til dine medspillere at sørge for, at det ikke kan betale sig. Det har de forskellige muligheder for.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Gunness wrote: Det er jo op til dine medspillere at sørge for, at det ikke kan betale sig. Det har de forskellige muligheder for.
Vi var bare flinke ved Helle - hun trængte til at vinde lidt ;)

(og så ikke et ord om, at jeg ikke havde lagt mærke til, at hun var ved at slutte spillet...)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Andrea wrote:
Gunness wrote: Det er jo op til dine medspillere at sørge for, at det ikke kan betale sig. Det har de forskellige muligheder for.
Vi var bare flinke ved Helle - hun trængte til at vinde lidt ;)

(og så ikke et ord om, at jeg ikke havde lagt mærke til, at hun var ved at slutte spillet...)
Ja, flinke mennesker, god opbakning, hvis man har haft en kedelig dag på job...
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag igen, og dermed spilleaften. Nu har jeg heller ikke spillet siden fredag, så jeg var ved at have abstinenser.

Michael havde overarbejde, så han var ikke sikker på om han kom, og Eik var den eneste der dukkede op til kl. 20. Vi bestemte os for at fortsætte vores Memoir'44 kamp. Vi var nået til scenarie 4 Point-Du-Hoc.

Vi var begge overbevist om at tyskerne ville få gevaldigt klø, men det skulle naturligvis ikke forhindre os i at spille scenarier. Jeg fik rollen som tysker, medens Eik spillede allieret.

Eik fik dårlige kort til at starte med, som betød at han kun kunne flytte få enheder, og flere gange var nødt til at spille kort der påvirkede højre flanke, hvor han slet ikke havde nogle enheder. Mit problem var at han stort set ikke angreb, og derfor brugte jeg det meste tid på at skyde hans ene enhed som kunne nås af mit artilleri, men det gav i det mindste et point (1-0). Langt om længe kom han over bakken og angreb. Han fik 2 af mine enher, men jeg fik endnu en af hans enheder (2-2). Herefter fik han spillet Behind Enemy Lines kortet, som betød at han fik indtaget det ene skovfelt som gav et point (2-3). Han stod til at tage det andet felt næste runde. Men jeg havde heldigvis Counter-Attack, så jeg kunne flytte en af min enheder hen på det andet skovfelt. Runden efter blev hans enhed udryddet af mit infanteri og artilleri (3-3). Jeg havde nu en reel mulighed for at udrydde en enhed mere og dermed vinde, men Eik havde samlet kort og spillede Their Finest Hour, og fik aktiveret 3 enheder, som jeg ikke kunne stoppe. Han fik derved det sidste point og vandt 3-4. Ikke en så overbevisende sejr som vi havde forventet.

I medens vi spillede dukkede Michael op, så vi fik aldrig spillet scenariet med mig som allieret, men det har vi til gode.

I stedet for spillede vi Colosseum. Vi spilled med Intense Auction reglerne, som hverken Eik eller Michael havde prøvet før. Eik var ved at løbe tør for penge, og brugte det meste af spillet på at klage over hvor dårligt det gik. Alligevel så han nu ret glad ud til sidst, for han scorede 92 point for Isis Afslørede Hemligheder. Michael sluttede med 89 for Venus' Heste Kavalkade. Jeg måtte nøjes med 86 point for De Legendarisk Løvejægere. Surt når jeg ellers syntes at jeg lå ret godt inden sidste runde.

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Tobias lagde cola, slik og elektricitet til fem (?) omgange LoTR Confrontation. Det tog en del forsøg inden Frodo fandt vej til bjerget, men det lykkedes dog til sidst. Sjovt spil, som jeg dog tror passer mindre i konens smag end jeg troede oprindeligt, nu hvor jeg har prøvet det.

Derefter et spil Roma, som iflg. Tobias "også er et hurtigt lille spil".. men det var det så ikke for os, da slaget bølgede frem og tilbage, uden at kunne finde en vinder. Så kl. 23.30 gav vi fortabt, og blev enige om at enten var der for meget held i kortene eller også burde vi lige læse reglerne igen :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

netsapiens wrote:Tobias lagde cola, slik og elektricitet til fem (?) omgange LoTR Confrontation. Det tog en del forsøg inden Frodo fandt vej til bjerget, men det lykkedes dog til sidst. Sjovt spil, som jeg dog tror passer mindre i konens smag end jeg troede oprindeligt, nu hvor jeg har prøvet det.

Derefter et spil Roma, som iflg. Tobias "også er et hurtigt lille spil".. men det var det så ikke for os, da slaget bølgede frem og tilbage, uden at kunne finde en vinder. Så kl. 23.30 gav vi fortabt, og blev enige om at enten var der for meget held i kortene eller også burde vi lige læse reglerne igen :)
Altså, hvor var det godt, at du fik reddet verden og Frodo. Jeg har faktisk været ret begejstret for spillet, omend det er længe siden, at det har været på bordet - det kunne være, at det skulle det igen ... men først skal jeg altså have gemalen lokket til noget mere Hazienda ... :D
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Det skal hastigt siges at det var Tobias der reddede verden... i fjerde forsøg :)
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

netsapiens wrote:Det skal hastigt siges at det var Tobias der reddede verden... i fjerde forsøg :)
Det andet ville du alligevel ikke have siddende på dig? ;)
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Det skal hastigt siges at det var Tobias der reddede verden...
Frodo havde brug for oprejsning efter at jeg havde kastet ham for fødderne af en uvenlig Balrog spillet før.
enten var der for meget held i kortene eller også burde vi lige læse reglerne igen
Efter at have læst reglerne gennem igen må jeg konstaterer, at vi spillede "by the numbers", hvilket derfor ikke kan tillægges den lange spilletid.
Jeg vil give dette spil en ekstra chance grundet de mange positive anmeldelser.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

I går lagde vi ud med Bruno Faiduttis Mission: Red Planet, der flere steder beskrives som en krydsning mellem Citadels og El Grande. Der indeholder i alt fald både nogle kort med hemmelige identiteter og en række områder på Mars, der skal koloniseres.
Fra starten var jeg helt og aldeles solgt på temaet, der lugter lidt af steam punk - spillet handler om en række firmaer, der kæmper om at kolonisere Mars i den victorianske periode. Spillet veksler hele tiden mellem to faser: nede på jorden skal man prøve at få losset sine austronauter på de rigtige rumskibe, og oppe på Mars gælder det om at dominere de enkelte områder med fleste mulige astronauter inden hver af de tre scoringsrunder.
Begge faser kan påvirkes med de ni rolle-kort, man sidder med på hånden, og som i store træk fungerer som i Citadels.

Efter første spil må jeg konstatere, at spillet er ganske sjovt, og at temaet holder hele vejen - men at M: RP også er mindst lige så kaotisk (hvis ikke mere) som jeg havde læst. Særligt i sidste fase ruller det potentielt set ind med point, men der er så mange muligheder for at sabotere dette, at det gør planlægning meget vanskelig. I sig selv er det ikke noget problem, men spillet er nok en smule for langt til, at så meget kaos er gennemført sjovt. Anyway.... jeg var godt underholdt , og med lidt mere øvelse tror jeg spillet ville vinde en del.

Derefter stod den på League of Six - jeg savner stadig mere sammenhæng mellem de enkelte runder, men ellers er det et sjovt, lille spil.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Tobias wrote:Efter at have læst reglerne gennem igen må jeg konstaterer, at vi spillede "by the numbers", hvilket derfor ikke kan tillægges den lange spilletid.
Jeg vil give dette spil en ekstra chance grundet de mange positive anmeldelser.
Selv om spillet bølgede frem og tilbage, og vi aldrig rigtig kom nogen vegne, så var jeg hele tiden så presset at jeg troede at NU ville du vinde, men jeg fik det forpurret på målstregen igen og igen.
Så jeg er også klart frisk på at prøve det igen.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I dag blev det til en gang Bohnanza med min kone og mellemste datter.

Et interessant spil, med både mange handler hvor der blev presset, og andre gange hvor vi blev tvunget til at høste før vi havde lyst til det, blot for at plante noget som vi heller ikke havde lyst til. I løbet af de sidste par runder høstede jeg to gange og tjentet 4 penge på det, så jeg troede at det nok skulle gå. Da vi nærmede os sidste runde fik jeg handlet mig til 3 blå bønner og en øjebønne. Det passede fint da der sad en blå bønne forrest, efter fulgt af en øjebønne, 2 sikre point... Men det viste sig at Lea sluttede sin tur med at trække de sidste 3 kort i spillet, og jeg fik således aldrig den tur der skulle have givet mig disse to point.

Vi talte op, og det viste sig at jeg fik 25 point, det samme som min kone, men Lea fik 26 point...

Bare et kort mere i bunken og jeg ville have scoret 2 point mere, øv bøv :-(

Lars
Last edited by Larsine on Fri Feb 22, 2008 10:42 pm, edited 1 time in total.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Efter nogle dage hvor de mest sindsoprivende spiloplevelser var en række spil Sorte Per stod den i onsdags på Mission: Red Planet og League of Six.

Mission: Red Planet havde jeg ikke de store forventninger til på forhånd. Spillet trak for langt ud i forhold til, hvad det har at byde på. Men det skyldtes formentlig, at det var første gang for os alle. Spillet er en sær blanding af et area majority element - som jeg holder meget af - og hemmeligt valgte aktioner. For mig var spillet en hyggelig oplevelse men heller ikke meget mere... men i den rette sammenhæng tror jeg, det vil kunne vække stor fornøjelse.

League of Six har jeg prøvet et par gange før og har haft et meget positivt indtryk af. Dette indtryk blev bekræftet... alligevel tvivler jeg på, at spillet vil komme til at indgå i min spilsamling.
frouvne, administrator

Image
Post Reply