Hvad har du spillet i dag? Juli 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2009

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Det skal du ikke være ked af. Jeg har spillet 5-10 gange nu og det er heller ikke lykkedes mig at være med til at vinde over spillet. Til tider tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre... :roll:
Altså, nu må I lige... :)
Det kan man sagtens på Easy-niveau.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:I går var vores spillegruppe for en sjælden gangs skyld fuldtallig, hvilket affødte store kvaler om, hvad der skulle spilles. [...]
Ja, det store meta-spil trak virkelig tænder ud denne aften! :lol:
Gunness wrote:[...] Vi lagde ud med Tempus. Det er længe siden, jeg har fået spillet det, og det er der nok en grund til. Grundlæggende er spillets koncept interessant nok, men det føles ret klaustrofobisk i starten, i og med at man skal bruge én af ens sølle tre actions på at rykke én brik ét felt. [...]
Også et spil der tænder ambivalente følelser hos mig. Til spillets fordel taler dog at det er så ligetil som det er og med en meget acceptabel spilletid beholder det pladsen i samlingen.
Gunness wrote:[...] Dernæst stod den på Fabrik der Träume, som jeg havde ikke prøvet før. Auktionsmekanismerne er ikke de mest interessante [...]
Når det drejer sig om auktionsmekanismen i Fabrik der Träume må jeg erklære mig yderst uenig med Gunness; jeg anser auktionsmekanismen i Fabrik der Träume for at være en af de mest interessante og velfungerende, jeg er stødt på. Endvidere syntes jeg også at selvom temaet naturligvis er tyndt og påklistret formår det at fungere og at gøre et i forvejen godt spil endnu, endnu bedre! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Torsdag eftermiddag og aften var sat af til brætspil. Vi lagde hårdt ud med Martin Wallaces Waterloo. Spillet endte desværre med at blive en frustrerende oplevelse. En stor del af frustrationen kommer utvivlsom fra et regelhæfte, der i mine øjne mangler enten et afsnit med en god begrebsforklaring eller et godt opslagsværk - og hvorfor ikke tilføje begge dele! :) Inkarnerede krigsspillere ville formentlig grine en vis legemsdel i laser, hvis de blev indviet i hvilke dele af spillet, der frustrerede mig, men i mine øjne gjorde tabel- og regelopslag til en oplevelse jeg godt kunne have været foruden. Jeg tror stadig, at Martin Wallace med Waterloo har kreeret et udmærket spil, men er ikke sikker på, at jeg vender tilbage. Desværre.

Efter Waterloo kastede vi os over Race for the Galaxy og det gled anderledes glat. Min modstander, der først fornyligt blev introduceret for spillet og da under lidt kaotiske omstændigheder (midt i et legeland for børn) var meget opsat på at spille og genspille spillet, så det blev til tre gode spil.

Min modstander var også tidligere blevet overfladisk introduceret til Dominion, så det måtte i spil igen og vi friskede reglerne op med tre-fire spil med grundspillet.

Vi har i en periode spillet en del spil M:tG sammen og har derfor talt om Blue Moon, som jeg for år tilbage introducerede ham for uden den store succes. Vi fandt spillet frem og spillede et par hurtige spil med Hoax og Vulca. Spillet har naturligvis langt fra den dybde, som M:tG kan præstere - men det har også sine fordele!

Jeg greb lejligheden til at finde Zèrtz frem. Som det gerne går, når man introducerer nye folk til det spil, blev det en meget ulige kamp. Dog tror jeg ikke jeg fik skræmt min modstander fra at kunne vende tilbage til spillet.

Afslutningsvis blev der ytret ønske om igen at få Dominion på bordet. Denne gang fandt vi også udvidelsen Dominion: Intrigue frem og vi afsluttede dermed dagen med 4-5 spil med forskellige kortkombinationer.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Efter et par gode spilledage bød fredagen på en hviledag før det igen går løs i week-enden! :) Et enkelt spil Race for the Galaxy blev det dog til, så formen kan holdes ved lige.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Andrea wrote:
Frouvne wrote: Det skal du ikke være ked af. Jeg har spillet 5-10 gange nu og det er heller ikke lykkedes mig at være med til at vinde over spillet. Til tider tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre... :roll:
Altså, nu må I lige... :)
Det kan man sagtens på Easy-niveau.
Efter nu at have spillet med Andrea og set hvad deres strategi er, forstår jeg bedre, at man kan komme sejrrigt ud af et møde med Ghost Stories. Deres strategi er i al sin simpelhed at spille efter reglerne... :roll: Vi har derimod spillet med at Circle of Prayer giver en i rabat på den farve Tao token, der ligger på den, hvor reglerne udtrykkeligt siger: "All the ghosts of the color of the Tao token on this tile have their resistance reduced to 1 during exorcism."
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Efter nu at have spillet med Andrea og set hvad deres strategi er, forstår jeg bedre, at man kan komme sejrrigt ud af et møde med Ghost Stories. Deres strategi er i al sin simpelhed at spille efter reglerne... :roll: Vi har derimod spillet med at Circle of Prayer giver en i rabat på den farve Tao token, der ligger på den, hvor reglerne udtrykkeligt siger: "All the ghosts of the color of the Tao token on this tile have their resistance reduced to 1 during exorcism."
*hehe*
Du har ret - og så alligevel ikke :)
For vi spillede efter regelbogen i går, men den er der fejl i! Jens sad og læste om det, da vi kom hjem i går aftes, og det er meningen, at der skal stå 'reduced by 1 during exorcism'. Og det gør det jo unægtelig noget sværere... I det hele taget er en del af sværhedsgraden ved det spil at gennemskue og huske reglerne.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Andrea wrote:
Frouvne wrote: Efter nu at have spillet med Andrea og set hvad deres strategi er, forstår jeg bedre, at man kan komme sejrrigt ud af et møde med Ghost Stories. Deres strategi er i al sin simpelhed at spille efter reglerne... :roll: Vi har derimod spillet med at Circle of Prayer giver en i rabat på den farve Tao token, der ligger på den, hvor reglerne udtrykkeligt siger: "All the ghosts of the color of the Tao token on this tile have their resistance reduced to 1 during exorcism."
*hehe*
Du har ret - og så alligevel ikke :)
For vi spillede efter regelbogen i går, men den er der fejl i! Jens sad og læste om det, da vi kom hjem i går aftes, og det er meningen, at der skal stå 'reduced by 1 during exorcism'. Og det gør det jo unægtelig noget sværere... I det hele taget er en del af sværhedsgraden ved det spil at gennemskue og huske reglerne.
Så skal jeg hilse og sige, at I får det noget sværere. For mig var det i hvert tilfælde en helt anden spiloplevelse at spille det efter regelhæftets regler... og ikke kun til det bedre. Men det virker stadig for svært med de intenderede regler, dog uden at det har skræmt mig helt væk fra spillet.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Så skal jeg hilse og sige, at I får det noget sværere. For mig var det i hvert tilfælde en helt anden spiloplevelse at spille det efter regelhæftets regler... og ikke kun til det bedre. Men det virker stadig for svært med de intenderede regler, dog uden at det har skræmt mig helt væk fra spillet.
Jep - vi spillede jo i sin tid også med den regel, for sådan havde jeg lært det på et con-arrangement, men da vi læste reglerne, kunne vi se, at vi så havde spillet det forkert - og det viser sig nu, at det havde vi ikke! (undskyld til udefrakommende læsere - nu blev det megaknudret :))
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg har bl.a. introduceret Ghost Stories på en GG-con, og jeg har taget min regelviden med fra Essen, hvor jeg blev introduceret for spillet på standen. Så jeg vil gætte på at jeg har lært reglerne som de var tænkt, og ikke som de er blevet oversat til i regelhæftet. Men nu har jeg også tidligere prøvet at få introduceret reglerne for Perikles (af Martin Wallace for at det ikke skal være løgn), hvor der var en regel der blev spurgt ind til på BGG, som jeg forsøgte at redegøre for, som jeg nu engang havde lært det. Og det viste sig at være forkert.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg har bl.a. introduceret Ghost Stories på en GG-con, og jeg har taget min regelviden med fra Essen, hvor jeg blev introduceret for spillet på standen. Så jeg vil gætte på at jeg har lært reglerne som de var tænkt, og ikke som de er blevet oversat til i regelhæftet. Men nu har jeg også tidligere prøvet at få introduceret reglerne for Perikles (af Martin Wallace for at det ikke skal være løgn), hvor der var en regel der blev spurgt ind til på BGG, som jeg forsøgte at redegøre for, som jeg nu engang havde lært det. Og det viste sig at være forkert.
I dette tilfælde viste det sig jo så heldigvis også, at de regler du havde lært i Essen (og dermed har inficeret en del GG-brugere med) viste sig at være korrekte omend ikke i overensstemmelse med regelhæftet. :)
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

For mig er sommerferien altid en spilfattig periode, men lidt blev det dog til. Lidt Genial, det som altid bliver godt modtaget, og et par spil Airships. Sidstnævnte er ikke noget stort spil, men dog nok min favorit blandt de terningbaserede spil der er kommet de senere år. Jeg er tilsyneladende også hovedrystende dårlig til det, men det er ok. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Tidligere på måneden blev det i KBK regi til et møde med Matagot's spil fra sidste år, Giants. Temaet er noget så eksotisk som Maoi (dvs. kæmpestatue) -byggeri på Påskeøen. Med hjælp fra en række worker meeples (deriblandt en høvding og en troldmand) bydes på retten til at fremstille de forskellige statuer der er til rådighed hver tur, og overskydende meeples bruges til at anlægge ruter hen over øen, fra stenbrudet til statuens endelige placering. Et andet sted på øen kan man desuden producere "hatte" (sten til at lægge på hovedet af statuerne) og statuer er til slut points værd for spillerne, baseret på hvor statuen er placeret (jo længere væk fra stenbrudet jo bedre). Der er mulighed for at rydde øen for skov, hvilket giver en temporær bonus på transport af statuerne.

En interessant mekanisme er at man kan bruge alle spilleres arbejdere til at transportere statuer med, men at spillerne samtidigt får VP når andre bruger deres arbejdere.

Spillet virkede ikke helt fejlfrit (som jeg ofte siger, kunne det sikkert godt have brugt et par måneder i Knizias hænder ;)), men til trods for en del uenighed omkring bordet om spillets fortræffeligheder (eller snarere, mangel på samme), syntes jeg nu det var ganske godt. Spil der involverer produktion og transport af varer - selv af noget så meningsløst som kæmpe stenstatuer ;) - er lige noget for mig. Desuden virkede sammenhængen mellem tema og mekanismer meget helstøbt, hvilket i mine øjne altid er en bonus.

Jeg var svært skuffet over Matagot's spil fra året før, Utopia, men Giants kunne jeg meget bedre lide. Om jeg synes det er helt så godt som Khronos er svært at sige...
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Dagens kommentar fra min smukke kone, som hiver de seks Cthulhu figurer op af pakken og udbryder: "Der er syltede agurker med"
Små frøer! Efter sigende har adskillige franskmænd forsøgt at spise deres eksemplarer!

I betragtning af hvad de faktisk bliver brugt til, må man sige at den del af spillet er temmelig over-produced... Men cool er de selvfølgelig. :)
What are you, like 80?
Post Reply