Hvad har du spillet i dag? Marts 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2012

Post by Robert »

maxell wrote:Robert var så sød at bruge sin mandag aften hjemme hos os og introducere Agricola for mig.
Jeg havde en skjult agenda: Jeg ville gerne spilel Agricola :twisted:
PS. Du ringer bare til Helle hvis du skal bruge flere tricks til Skyrim ;)
Det skal jeg huske. Hvordan finder i frem til den skjulte funktionalitet? Prøver I jer frem eller er der noget dokumentation et sted?
Last edited by Robert on Tue Mar 27, 2012 11:39 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

det har været en travl uge, så jeg begynder helt tilbage ved forrige mandag, hvor vi holdt RoboRally-aften.
Da man hos Torben Ussing blot kører igennem så mange plader som muligt, bliver der ikke talt point. Og det er jo mere eller mindre tilfældigt hvem der pt. ligger i spidsen når vi beslutter at stoppe spillet, så en egentlig vinder kan heller ikke kåres. Men vi har det sjovt, og det er jo det vigtigste! 10/10

Tirsdag var Jesper fraværende, så vi andre 3 mødtes først kl. 19, og lagde ud med mine mine to nye amerikanske kortspil. Først spillede vi Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at the Mt. Skullzfyre, som er et kaotisk og underholdene spil, hvor alle samtidig sammensætter en trylleformel bestående af op til 3 kort. Når alle har valgt bliver de kastet i rangfølge, således at de korte, hurtige men mindre spells kastes først, og de største og dermed mest potente kastes sidst. Det gælder om at slå hinanden ihjel, så det hjælper ikke at have et kraftfuldt spell, hvis man når at dø inden man bliver færdig med at udråbe de magiske ord!
3 mand er er formentlig lige i underkanten af hvad spillet kan klare (man kan være op til 6), men vi var da alligevel glimrende underholdt. Første (trold)mand med to live på samvittigheden vinder spillet! 6/10

Det andet kortspil fra samme forlag er Locke & Key, som er baseret på en tegneserie der kører i New York Times, og som skulle være både uhyggelig og underholdende. Tegningerne er i hvert fald gode, og kortene er rigtig flotte - især nøglerne, som alle er belagt med metalfolie. Spillet er meget simpelt, men ganske underholdene. man hjælpes om at samle modstand mod de væmmelige væsener, men samtidig er det kun de to bedste deltagere, som (normalt) får noget ud af modstanden. Spillet slutter når kortbunken er tom, og så er det blot at tælle sine pointkort sammen. Fint spil, hvis man ikke kræver det store. 7/10

Endelig sluttede vi aftenen af med 2x Dominion med Hinterlands og Governor. 9/10

Søndag var jeg jo så hjælper på Spilfestivalen, og der havde jeg travlt hele dagen med at forklare regler til 2 spil: Discworld og Hawaii. Sidstnævnte fik jeg også sneget mig med i to gange. En rigtig hyggelig dag!

Og så var vi 6 mand som i går kunne fejre færdiggørelsen af min Dominion-kuffert med 7x Hinterlands+Alchemy. Jeg vandt de tre, så det var en god aften :D 10/10
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Tog Agricola med på arbejde i dag. Vi var tre, hvoraf den ene havde spillet det een gang før. Men hun skal bruge lidt tid til at lære spillene at kende, så vi tog Family varianten igen. Det gik for så vidt fint, men jeg tager det ikke med derud igen. Agricola belønner dem der tænker sig om, men man er nødt til at kende spillet godt for at kunne tage de rigtige beslutninger. Deltagerne på arbejde skifter en del - der er en pulje på op mod 10 interesserede, og der kommer ca 4 hver gang. Vi sluttede så af med 2 gange Ticket to Ride - det var perfekt til lejligheden.

Næste gang tror jeg at jeg vil fokusere på Railways of the World serien - jeg vil selv gerne spille dem og de er let tilgængelige for uøvede. Jeg kunne godt tænke mig at fokusere på det samme spil på arbejde i en periode for at give folk en chance for at komme lidt i dybden med eet spil.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet Ora et Labora i går - det almindelige to-spillerscenarie.

Mit første indtryk er at det er et udmærket spil, som sjovt nok minder mig endnu mere om Homesteaders end om dets naturlige forgængere (colaen og le havre): Ressourceproduktion og -konvertering til den store guldmedalje, og en række bygninger som tilføres spillet i grupper på udvalgte tidspunkter (og hvor ankomsten af de seneste bygninger sparker slutspillet i gang, hvor fokus flyttes fra produktions- og infrastrukturopbygning til ren pointgenerering).

Sjovt var det i hvert fald. Jeg var nok mere imponeret af Agricola da jeg første gang prøvede det, men dermed ikke sagt at O&L ikke også har kvaliteter. Skal jeg kritisere noget må det primært være at spillet virker så "fiddly": Der er meget der skal gøres på forskellig vis afhængigt af antallet af spillere; kort skal sorteres fra, den rigtige rondeldims skal findes, med to-spiller spillet skal man gudhjælpemig også lige lave lidt om på spilreglerne (en anden spilsekvens). Selvfølgelig skal spillet forsøges designet, så det fungerer lige godt med alle det antal spillere man vil understøtte, men i mine øjne er det et dårligt tegn hvis der skal ændres så meget, bare fordi man tilfører spillet en spiller mere.

Så, måske ikke en klassiker, men mindre kan heldigvis gøre det!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Hammeren »

Igår fik jeg spillet et solo spil Arkham Horror, kan godt mærke der nok skal nogle flere solo spil til før jeg er helt klar til at tage styring i et fler spiller spil.
Men et godt spil er det, med et tema jeg elsker.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Jeg fik Selvfølgelig skal spillet forsøges designet, så det fungerer lige godt med alle det antal spillere man vil understøtte, men i mine øjne er det et dårligt tegn hvis der skal ændres så meget, bare fordi man tilfører spillet en spiller mere.
Det er en af årsagerne til min begrejstring for Hawaii: Alt bliver sat op på samme måde uanset om du 2, 3 4 eller 5 spillere, og ikke en eneste regel ændres, trækkes fra eller lægges til. Og alligevel fungerer spillet perfekt i alle 4 'modes'. Kun spillernes egne taktiske overvejelser kræver en mindre justering! 8)
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg fik Selvfølgelig skal spillet forsøges designet, så det fungerer lige godt med alle det antal spillere man vil understøtte, men i mine øjne er det et dårligt tegn hvis der skal ændres så meget, bare fordi man tilfører spillet en spiller mere.
Det er en af årsagerne til min begrejstring for Hawaii: Alt bliver sat op på samme måde uanset om du 2, 3 4 eller 5 spillere, og ikke en eneste regel ændres, trækkes fra eller lægges til. Og alligevel fungerer spillet perfekt i alle 4 'modes'. Kun spillernes egne taktiske overvejelser kræver en mindre justering! 8)
Jeg er ret glad for begge spil der diskuteres her, og vil sige at Hawaii som udgangspunkt er mindst lige så fiddly som O&L, da der er en del håndtering af brikker imellem hver runde. Hawaii er et genialt spil mht. skalering, da det er placeringen af felterne som har størst indflydelse (lige med den undtagelse at jo længere du er nede i turrækkefølgen får du flere frugter, så lidt justering er der Mik :-)), hvor O&L er en nedkogt version af Le Havre(samme production chain der skal opbygges uden det pokkers mad som der skal fokuseres på, til andet end at bygge huse i settle fasen), og skal slet ikke sammenlignes med Agricola i min bog.

Men ja der er lidt sorting i starten af et spil O&L, men det er der også i Agricola hvis man skal sortere de forskellige decks fra hinanden, hvis man ikke ønsker at spille med nogle af kortene. Men hvad fanden har de tænkt på med de to dials som sættes sammen med en plastik dims som nærmest ikke er til at skille ad igen, men hvis man spiller et andet antal spiller skal det gøres, og selve pilen kan også vendes på to måder!!
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Oseali wrote: Hawaii er et genialt spil mht. skalering, da det er placeringen af felterne som har størst indflydelse (lige med den undtagelse at jo længere du er nede i turrækkefølgen får du flere frugter, så lidt justering er der Mik :-)
Jamen, den er fuldstændig den samme uanset hvor mange du spiller med: Antallet er frugter er lig med din placering i turrækkefølgen.
Eneste regel at huske er startspilleren ikke får en frugt. Og det får han naturligvis ikke, fordi bonussen er givet for at nedbringe fordelen ved at starte. Men jeg tror såmænd ikke at der ville ske det store hvis man kom til at give startspilleren en frugt også...

Og naturligvis skal spillet sættes op hver gang man spiller det, men den form for fiddliness er jo umulig at undgå i et brætspil. Jeg tolkede Jens' anke som værende varierende fidldiness afhængig af antallet af spillere eller set-up.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Tirsdag aften begyndte med et hyggeligt gensyn med Stefan Dorra's Amazonas (Kosmos 2005).
Det er længe siden at det sidst har været på bordet, og anledningen var at det er en type spil lidt i stil med Santa Cruz.

Vi mente at kunne huske reglerne, men undervejs stødte vi alligevel på flere ting som vi absolut ikke genkendte.
Så måske har vi efter flere års forsinkelse fundet ud af at spille efter de rigtige regler!?! :shock:

Eivind kunne tydeligvis huske spillet bedst, for han byggede løs og havde stort set altid penge, medens Jesper og jeg kæmpede med blot at holde skindet på næsen. Fint gensyn! 8/10

Aftenens hovedspil var genudgivelsen af Wiz-War fra FFG. Har spillet Tom Jolly's original engang for et kvart århundrede siden, men købte det aldrig - selvom det sjovt. Jeg har aldrig rigtig kunnet lide elimineringsspil, og det gamle spil var en temmelig primitiv sag.

Elimieringen kom vi rundt om ved at spille en variant på BGG, hvor man blot fortsætter med en ny troldmand. Det gjorde dog spillet til en noget langstrakt affære med en tydelig "efter lederen!"-virkning, som heller ikke er ønskværdig. Så næste gang bliver kravene simplificeret lidt mere. Jeg vil hellere spille samme spil to gange efter hinanden, end at sidde og halvkede sig under et enkelt langt.

Desuden begik jeg en pinlig fejl som fik spillet til gå m-e-g-e-t langsomt. Jeg vidste fra starten at der var to begrænsninger på hvor mange kort man måtte spille, men kunne kun huske den første. Og i stedet for at lede efter reglen, håbede jeg på at jeg ville kunne huske den i løbet af spillet. Det kunne jeg også - men da vi næsten færdige!
Og det viste sig at være reglen om at man kunne booste sit fly. Så spillet ville have været noget mere interaktivt og sjovere med den rigtige regel. Derfor ingen rating denne gang.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Vi har til aften haft 1960: The Making of a President på bordet. Det var Helles første møde med spillet og vi nøjedes derfor med nogle intro-runder, men umiddelbart lyder det ikke som om, hun er blevet skræmt bort, så forhåbentlig ser det snarligt lidt mere spilletid.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Lørdag aften startede Helle og jeg et spil 1960: The Making of a President. Indtil vi kom til debatterne var min fornemmelse, at det gik rimelig fint for min kandidat, Nixon. Debatterne løb dog helt af sporet på trods af at jeg havde initiativet og syntes at have lagt nogle helt fornuftige kort tilside til lejligheden. Her afbrød vi spillet med den hensigt at afslutte det søndag.
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

På månedens sidste dag var vi inviteret til at prøve de nye Champion decks til WoW: the trading card game. Det var en sjov oplevelse - jeg har ikke spillet Noget trading card game før, sådan rigtigt, men har spillet WoW, så det var en spændende oplevelse. Spillet er godt oversat til et kortspil, og jeg glæder mig til at prøve det.

Efter aftensmaden satte vi os og byggede nogle decks fra de gamle serier, og gik op imod Onyxia. Rigtig sjovt, men RIGTIG svært.

På onsdag skal jeg så lære Magic... Det bliver interessant også :-)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag skulle jeg have spillet Memoir'44 med Eik, men han fik desvære arbejde. I stedet for blev det til et spil 7 Wonders incl. Leaders med Lilli og Larna. det var første gang vi spillede med Leaders. Jeg fik nogle der gjorde det billiget at købe hos mine modstandere, og jeg endte da også med mange penge. Men ikke nok til at det gjorde en forskel. Larna vandt, efterfulgt af Lilli og mig sidst.

Fredag aften skulle jeg have spillet med nogle venner, men en efter en faldt de alle sammen fra. I stedet for blev det til endnu et spil 7 Wonders incl. Leaders sammen med Lilli og Larna. Jeg startede med en Leader der gjorde alle fremtidige ledere gratis, men desværre var de fremtidig ledere ikke specielt gode. Jeg endte da også på en sidsteplads med kun 48 point. Larna scorede 48 point i de grønne kort alene, og 71 point i alt. Lilli endte med 68 point.

Lørdag udfordrede Lilli mig et spil Dracula. Det blev til 2 sejre for mig, et som Van Helsing og et som Dracula.
Post Reply