To nye (for mig) spil kom på bordet i KBK i går: Først stod den på
Container, Valley Games' rendyrkede spil om udbud og efterspørgsel. Spillerne producerer varer, som de
andre spillere så kan købe og placere i deres varehuse. Disse varer kan andre spillere (end den der har varehuset) så sejle deres skib hen og købe, hvorefter de kan transportere varerne ud til den centrale ø, hvor en blind bidding runde afgøre hvem der ender med varerne...! Vinderen er spillerne med flest penge til sidst, og varer på ens del af den centrale ø udgør normalt en væsentlig del af den score (der er fem slags varer, og hver spiller har en hemmelig oversigt over hvad hver slags vare er værd for netop ham).
Jeg formåede en andenplads, til trods for at jeg til slut kun havde to containere på min ø (!), men til gengæld havde tjent rigtigt godt i løbet af spillet. Det var dog ikke nok til at udfordre vinderen, som med et bjerg af containere - godt fordelt i typer i forhold til den måde han fik points for dem - løb fra os alle sammen.
Ligesom f.eks.
Chicago Express er
Container et spil hvor spillet blot sætter et grundlæggende framework op, og det er spillerne selv der bestemmer hvordan spillet skal udvikle sig: Skal det være hurtigt eller langsomt, pengerigt eller -fattigt, osv. På grund af dette gav Container et klart indtryk af at være skrøbeligt: Spillerne
skal simpelthen vide hvad de foretager sig, og en spiller eller to kan godt med dårligt spil knække spillet for alle spillerne.
Container er sådan et slags spil, som jeg egentlig ville forvente at synes godt om, men jeg er nu lidt uafklaret efter min første erfaring med det, og tror egentlig jeg syntes spillet var mere
interessant end egentligt underholdende. To ting irriterede mig ved spillet: Dels den hemmelige værditabel som hver spiller havde, og som gjorde det overordentligt svært at gøre andet end at skyde i blinde, når man ville overveje hvad varer var værd for de andre. Godt nok kunne man med tiden se et mønster i hvilke typer varer de anskaffede sig, men der var stadig stor usikkerhed involveret. Den anden ting jeg ikke kunne lide var blind bidding-runderne når man skulle sælge varer. Dels er det en mekanisme jeg generelt ikke bryder mig meget om, og her bidrog den til at gøre auktionerne temmelig kaotiske.
Så, det var vældigt interessant at prøve, men jeg er ikke overbevist om at det er noget jeg bryder mig om. Fik jeg nævnt at jeg har et eksemplar i shrinkwrap, og endnu ikke har besluttet om det skal forblive indpakket eller ej?
Efter Container kom en (relativ) nyhed på bordet:
Carson City. Som med
Homesteaders er det et spil om at opbygge en by i det vilde Vesten, men der holder sammenligningerne så også op.
Carson City er nemlig et godt, gammeldags worker placement-eurogame, med lidt også-godt-gammeldags role selection iblandet: Over fire runder vælger spillerne først en rolle og placerer derefter deres cowboys dels på aktions-felter på brættet, og dels på felter på det kort der udgør størstedelen af brættet. Spillerne kan på den måde erhverve sig penge, pistoler, grunde, bygninger og meget mere. Bygninger giver indkomst og bidrager til at man kan købe endnu flere ting. Overskydende penge kan spillerne forsøge at veksle til points i løbet af spillet (igen ved at vælge nogle specielle aktionsfelter), og til slut veksles alle ens penge til points, og ens slutscore (hvor de bygninger man ejer også indgår) udregnes.
Som et tematisk twist, og noget i modstrid med den type spil vi ellers har med at gøre, indeholder
Carson City terninger! Og ikke alene det, der er også en særdeles direkte form for interaktion, idet man kan placere sine cowboys på andre folks bygninger (i håb om at stjæle en del af deres indkomst) eller på aktionsfelter som andre allerede har taget. Og står flere spilleres cowboys på samme felt, skal der en skudduel til at afgøre hvem der får lov til at forblive der. Og det held som dette indfører kan hurtigt vende op og ned på de ellers meget analytiske planer man måtte sidde med.
Carson City er også et spil med mange muligheder for varianter: Bagsiden af brættet er et landskab med en flod, så man har to kort at vælge imellem. De enkelte rollekort har også to sider med hver deres funktion, så der er endnu en variant. Så er der en terningløs variant, hvor man i stedet får tildelt nogle talbrikker i starten af spillet, og endelig er der sågar en "alle på en gang" variant (a la Ice Towers!) hvor man ikke spiller efter tur, men blot placerer cowboys lige når man har lyst til det. Puha...!
Jeg syntes
Carson City var rigtigt underholdende, og ret tematisk af et eurogame at være. Et par af de andre klagede over heldfaktoren fra terningduellerne, men det var ikke noget jeg selv så som et problem (men jeg blev selvfølgelig heller ikke offer for de store terning-katastofer)! Jeg glæder mig da til at spille det igen.