Fzzzt!

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 12592
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re
Location: 2900
Contact:

Fzzzt!

Post by Frouvne » Fri Jan 11, 2019 3:48 pm

Fzzzt!

Tony Boydells kortspil Fzzzt! fra 2009 er et auktionsspil med en indbygget deckbuilding-mekanisme. Spillerne er mekanikere, der i takt med at nye robotter forlader transportbåndet fra fabrikken forsøger at få kontrol over de mest attraktive af disse ved at vinde de auktioner, de indgår i. Ved samtidigt at erhverve sig produktionsenheder, hvor de dårligste robotter kan sættes i sving med noget nyttigt, forsøger mekanikerne hele tiden at optimere tilgangen af og udbyttet af robotter.

I Fzzzt! starter hver spillet med et kort, der symboliserer den mekaniker, de er, samt tre robotter. I første omgang kan disse kort anvendes til at byde på de robotter og maskiner, der kommer til syne på det transportbånd bestående af 8 kort, der udgør de 8 kort, der et af gangen vil blive bortauktioneret i spillets første runde. Mekanikeren har en værdi af 0 (nul!) imens de tre startrobotter har en værdi på h.h.v. 1, 2 og 3 (de små lyn i kortets øverste venstre hjørne). Det er muligt at byde flere kort i samme auktion. Har man ikke flere kort på hånden er man ude af auktionerne indtil de øvrige spillere ligeledes er løbet tør for kort eller at den aktuelle runde afsluttes. Man skal byde og bud pålydende 0 er lovlige bud. Det er dog ikke altid en fordel, da der undertiden er kort, man ikke er interesseret i at få på hånden.

I stedet for robotter dukker der med mellemrum produktionsenheder op, der bortauktioneres på samme vis. Produktionsenheder lægges synligt for alle på bordet og er mærket med et eller flere symboler og et pointantal, der henviser til den pointsum man får for hvert sæt af kort med pågældende symboler man har samlet ved spillets afslutning. Eller alternativt den pointstraf man får, hvis man ikke lykkes med at samle mindst et sæt af robotter med matchende symboler.

Imellem spillets runder er det tilladt at lægge en robot med et matchende symboler på hver produktionsenhed. Hermed har man mulighed for at tynde sit deck ud, så man forøger chancen for at trække attraktive kort, når man før den næste runde trækker 6 kort fra sin på ny blandede bunke af erhvervede robotter.

Efter fem runder afsluttes spillet med en optælling af point. De fleste robotter har et lille tal under deres bud-værdi, der angiver deres point-værdi – for nogle er der desværre tale om en negativ værdi. Summen af disse lægges til de point der opnås ved hjælp af de erhvervede produktionsenheder efter at så mange robotter som muligt afslutningsvis er fordelt på disse. Fødes en produktionsenhed med flere sæt af de ønskede ressourcer, kan den godt give point flere gange og får den ingen sæt giver den negative point.
frouvne, administrator

Image

Post Reply