DipTool - når Diplomacy skal spilles via e-mail

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

DipTool - når Diplomacy skal spilles via e-mail

Post by Frouvne »

Diplomacy er et udmærket spil, at spille live - meeen skal man have fuldt udbytte af det, skal man være syv spillere og have det meste af et døgn til sin rådighed.

Det kan jo volde problemer i en forhastet hverdag og det er samtidig et eliminationsspil, så man kan være ude af spillet inden den første time er gået. Eller endnu værre: man kan efter en time være i en situation, hvor man har en brik tilbage, som man skal styre i de kommende otte timer uden udsigt til at få indflydelse på spillets gang.

Ikke overraskende tiltalte dette koncept ikke alle - men da spillet i øvrigt har utrolig mange kvaliteter, fandt man hurtigt en løsning på problemet: at spille spillet som korrespondance-spil, hvor spillerne indbyrdes sendte breve til hinanden og til en gamesmaster, der opsamlede folks træk og udsendte resultaterne af de enkelte træk.

I dag kan dette ske langt mere effektivt via internettet og en god ressource i denne sammenhæng er DipTool.

DipTool kan anvendes til at udveksle træk - men det er dog aldrig lykkedes mig, at sætte det op til den funktion. Jeg har i stedet brugt det som dommer for trækkene, så man har en 'uvildig' til at træffe afgørelserne, da det i nogle tilfælde kan blive en smule kompliceret. Endvidere er DipTool en emminent ressource til at analysere spillebrættet og afprøve forskellige strategier.

DipTool kan stærkt anbefales og er ganske gratis! 8)

Link:
http://www.hagenah.de/diptool
Last edited by Frouvne on Sun Nov 05, 2006 12:51 am, edited 1 time in total.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Jeg kan varmt anbefale jDip som "judge" og til afprøvning af egne idéer. Også gratis

http://jdip.sourceforge.net/

- Boris
Post Reply