Historisk quiz

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Det er da slet ikke umuligt at jeg husker forkert, men jeg mener bestemt at errindre at Amun førhen gik under navnet Imn.
Imn (eller "ímn", hvis det skal være helt korrekt) er bare transliterationen af de hieroglyffer, Amuns navn skrives med. Her, lad mig se om ikke jeg kan copy/paste noget fra nettet...

Image

Sivbladet til venstre er et yodh-tegn, som translitereres som í. Tegnet øverst til højre (som, så vidt jeg husker, forestiller et spillebræt med brikker på, set fra siden!) er det biliterale "mn", mens zigzag-stregen er et "n". N'et understøtter her bare mn'et, så totalt ender man med transliterationen "ímn".

(Bemærk også, at et gudenavn normalt vil have et determinativ stående til sidst, som ikke har nogen lydværdi i sig selv, men som viser hvad for en type ting ordet handler om. Som f.eks. determinativet for en siddende gud, som set sidst her i glyfferne for Amun-Re:)

Image
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Det lyder rigtig interessant! Er der tilfældigvis skrevet nogle bøger om emnet, som ikke nødvendigvis er tykke og tørre? :wink:
Stephen Quirke's "Ancient Egyptian Religion" er en (relativt) lettilgængelig bog om (you guessed it) ægyptisk religion.

En stadig ikke så tyk, men til gengæld megatør bog er Erik Hornung's "Conceptions of God in Ancient Egypt - The One and the Many". Den har bl.a. et kapitel hvor sammensmeltningen (eller "syncretism", som jeg nu kan se det hedder ;)) af guder behandles.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Imn (eller "ímn", hvis det skal være helt korrekt) er bare transliterationen af de hieroglyffer, Amuns navn skrives med. Her, lad mig se om ikke jeg kan copy/paste noget fra nettet...
Du har sikkert ret. Du har uden tvivl læst mere på emnet end jeg har. :)

Jeg har nok bare fejlfortolket det, da jeg læste om sammenhængen mellem navnene.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Imn (eller "ímn", hvis det skal være helt korrekt) er bare transliterationen af de hieroglyffer, Amuns navn skrives med. Her, lad mig se om ikke jeg kan copy/paste noget fra nettet...
Det der er herrenørdet - hvor er det fedt! :D
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jens_Hoppe wrote:
Stony wrote:Det er da slet ikke umuligt at jeg husker forkert, men jeg mener bestemt at errindre at Amun førhen gik under navnet Imn.
Imn (eller "ímn", hvis det skal være helt korrekt) er bare transliterationen af de hieroglyffer, Amuns navn skrives med. Her, lad mig se om ikke jeg kan copy/paste noget fra nettet...

Image
Ha ha, må melde mig enig med Andrea: Mega nørdet - på den fede måde.
Læser du på uni eller er det "bare" en fritidsinteresse?
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

qute wrote:Ha ha, må melde mig enig med Andrea: Mega nørdet - på den fede måde.
Læser du på uni eller er det "bare" en fritidsinteresse?
Jeg holder pause nu, men har i en årrække taget kurser på Åbent Universitet. Faget er Nærorientalsk Arkæologi, men jeg har (som bachelor-tilvalgskurser) taget og bestået kurserne Middelægyptisk A, B og C (som er dem, der i hieroglyf-sammenhæng er relevante).

A og C kurserne havde skriftlige eksaminer; man får en række hieroglyf-tekster og skal, bevæbnet med en ordbog, oversætte til dansk på en sådan måde at man viser at man forstår de grammatiske konstruktioner der er brugt.

B-eksamen var den sejeste: 1 times mundtlig eksamen, hvor man kommer op i et par kendte tekster, og uden hjælpemidler skal oversætte og diskutere grammatikken i teksterne. Den længste time i mit liv, cirka. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg har redigeret det oprindelige indlæg med besvarelser og nogle kilder.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Image
Vidunderlig nørdet! 8) Vi andre blev med et trylleslag fuldkommen normaliseret! :lol:
frouvne, administrator

Image
Post Reply