Twilight Imperium d. 15/4 [Brønshøj]

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Det er hermed bekræftet: Han kommer ikke.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så kommer jeg bare forbi din adresse, Rune.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg forstår status således at jeg får gæster omkring kl. 15?

Hvis Stony checker den her tråd, så kan det være at Rune lige kan bekræfte at JA, det foregår i Stenløse (Ganløse godt nok) og at Allan, Rune og Runes unavngivne ven alle finder hertil ved fælles kraft.

Så kan vi jo spare den stakkels Stony en tur til Brønshøj :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Du får stort rykind kl 15. :)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Tak for spillet. Det var jo kæmpehyggeligt, og jeg vil afgjort være frisk på en gentagelse. Dog vil jeg være en stor fortaler for en variant der gør Imperial kortet mindre dominerende.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Jeg takker også for et godt spil. Jeg er bestemt med på at prøve at reducere imperial kortets værdi en anden gang, samt måske spille med nogle af de øvrige variantregler. Der er rigeligt med muligheder for at finde en tilfredsstillende balance.

Håber vi kan få det på bordet igen ved lejlighed.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Vi plejer at spille med, at det giver 2 point, hvis man har Mecatol Rex. Ellers giver det 1 point. Det udjævner spillet en del....og er også foreslået i FAQen.

Hvem vandt? :shock:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for en hyggeligt aften. Jeg blev bekræftet i, at det ikke er det ideelle spil for mig, men samtidig at jeg egentlig rigtig godt kan lide det. Det mangler bare lige et eller andet... Sammenlignet med et spil som Die Macher, der tidsmæssigt fylder mindt lige så meget, giver Twilight Imperium 3rd Ed. mig ikke samme intense oplevelse af konstant at være involveret. Nogle ekstra spil vil forhåbentlig skære en del i spilletiden og samtidig gøre os skarpere i valg af teknologier etc.
Drix wrote:Vi plejer at spille med, at det giver 2 point, hvis man har Mecatol Rex. Ellers giver det 1 point. Det udjævner spillet en del....og er også foreslået i FAQen. [...]
Den løsning blev også foreslået efterfølgende... Selv er jeg normalt ikke for meget for at justere på regler... men det kan nok være svært at komme udenom i dette tilfælde. Rart ville det være, hvis der er dele af udvidelsen, der giver en officiel løsning på problemet.
Drix wrote:[...] Hvem vandt? :shock:
Rune! :evil: Fair nok! Han kom langt foran og der var ikke noget at stille op. I dette spil var han dog også den garvede spiller. Håber ikke at du havde satset for meget på Stony, Drix! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Hvor lang tid brugte I?

Hvilke 'ting' havde I med? (ekstra ting altså)

Ændringen, jeg nævnte, er officiel fra Fantasy Flight.

Der ernye Strategy-kort med i udvidelsen (læs om den :wink: )... så nye sammensætninger kan dannes.

Jeg satser aldrig mere end jeg har råd til at miste :wink:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det var Rune der løb med sejren. Og det kan man ikke sige så meget til. Det var fortjent.

Jeg fik tiltusket mig en andenplads. Men det lykkedes mig så også at redde Imperial to gange, før Rune satte sig på det igen, og ved hjælp af et actionkort sikrede sig at han ville få det i turen efter også. Og så var spillet i mine øjne reelt afgjort.
Det var så spillets præmisser, og det var ens for alle. Jeg synes bare det giver en lidt bitter eftersmag, når et rimelig langvarigt spil i den grad bliver påvirket af noget så banalt. Jeg vil i hvert fald sætte pris på om de taktiske manøvrer på brættet havde haft mere at sige.

Efter at have læst på de officielle varianter, var jeg klar over at Imperial er overpowered, og jeg rev den derfor ud af Runes hænder ved først givne lejlighed. Hvis de øvrige også havde været obs på det fra start, havde vi dels nok fået et victory-point mæssigt mere afbalanceret spil, og så havde spillets længde nok også nemt varet en time eller to mere.

Med færre point at hente på Imperial, ville jeg nok også have fået mere glæde af at være den eneste der havde opnået den tekniske knowhow til at lave War Suns. Så skulle jeg dælme bringe dommedag til mine fjenders dørtrin. :twisted:

Tidsmæssigt kom vi først igang med spillet omkring kl. 17.00, og klokken var vist lige passeret 22.00 da vi erklærede spillet for afgjort, og derfor undlod at gå igennem den sidste tur, idet vi ikke kunne hindre Rune i at få sit tiende victorypoint.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Den officielle Imperial variant lyder som følger (citat fra variant-oversigten) :

Primary Ability:
Imperial Claim
Choose either a) or b).
a) If you control Mecatol Rex, immediately gain 1 victory
point. Also, regardless of your control of Mecatol Rex, during
the upcoming Status Phase, you may qualify for any
number of Public Objective Cards (but must still meet the
individually stated requirements of each card).
b) You may choose to execute the secondary ability of the
Imperial Strategy Card (at no cost). No other player may
execute this secondary ability this game round.
(Secondary Ability remains unchanged).

Det er også dette strategikort der er inkluderet i udvidelsen som et alternativ (foruden de hvide strategi-kort).

2-1 point varianten blev også diskuteret. Den forærer dog stadig det ene point uden at spilleren behøver at gøre noget for det - jeg kan sådan set godt lide at man ifølge den ovenstående version af kortet SKAL kvalificere sig til alle point.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg var en LILLE smule skuffet over spillet som det forløb. Jeg havde forventet flere alliancer, trusler, handlinger mellem spillerne. Jeg synes ikke der var så gevaldigt mange veje til sejr, som jeg havde håbet på.
Mekanikker til diplomati som udveksling eller køb/salg af teknologier, eller evt. rumskibe kunne være interessante.
Jeg sad eksempelvis det meste af spillet uden en eneste trade good og kun en trade agreement, hvilket gjorde at jeg havde meget få strenge at spille på i forbindelse med diplomati. Da fire ud af fem spillere samtidig havde fået militære magter, så virkede trusler heller ikke gevaldigt godt.
Mere politik, og flere love kunne også være sjovt. Jeg synes slet ikke politikken kom i spil.

Det taktiske element virkede til gengæld RIGTIG godt. Der var masser af taktiske beslutninger, som havde markant indflydelse på spillet, men man skal mindst spille et par gange for at få en klar indsigt i hvordan man aktiverer systemer optimalt. Jeg tror Rune var den eneste spiller der ikke på et eller andet tidspunkt prøvede at flytte enheder ud af et tidligere aktiveret system, eller at aktivere systemer blot for at finde ud af at man ikke kunne bygge som forventet, eller lignende.

Udover selve spillet vil jeg godt sige tak til alle gæsterne for god ro og orden :) Jeg hyggede mig gevaldigt, og var glad for alligevel at kunne deltage i 11. time.
Jeg håber at alle kom godt hjem, og vil gerne lige høre om folk generelt set kunne tænke sig at komme igen en anden gang? Nu bor jeg jo et stykke væk, men hvis folk ikke havde de store problemer med at komme hjem kunne jeg jo godt invitere en anden gang.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Hmm.....umiddelbart lyder det til, at I har meget at opdage mht. taktikker og spillets muligheder endnu... så glæd jer til det :D

Brugte I Leaders og/eller Domain Counters?

...og ja...hvis ikke man er obs på 8'erens værdi, giver det de spillere, der er det, en god fordel. Meeeen......der findes en del måder, hvorpå der kan stikkes kæppe i hjulet...eller grus i maskineriet....bl.a. Actionkorts... 8)
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Drix wrote:der findes en del måder, hvorpå der kan stikkes kæppe i hjulet...eller grus i maskineriet....bl.a. Actionkorts... 8)
Hvis man overhovedet får dem. Jeg kan kun mindes et kort i aftes der kunne sætte en "kæp i hjulet" i den henseende, og det trak Rune selv, og han brugte det naturligvis til at sikre sig selv Imperial kortet i endnu en runde.

Jeg fik så et kort som tillod mig at duplikere et kort fra discard-pile, og derved kunne jeg i princippet kopiere Rune's kort, men jeg fik det for sent til - i den henseende - at kunne gøre en forskel.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Præcis.

Udover de muligheder du nævner er der et par stykker mere... men det sjove er jo selv at opdage kombinationerne.

Og det jeg kan li' ved TI er, at det aldrig er det samme spil, og til dags dato (efter mere end 20-30 spil) er der stadig muligheder, der ikke er udforsket. DET er kvalitet :wink:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
Post Reply