Hvad har du spillet i dag? April 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

April er startet glimrende for mit vedkommende.
Fredag spillede Maibritt og jeg Awkward Guests med vores datter - indtil videre har vi højst spillet på 3. sværhedsgrad (Easy), men jeg er i alt fald klar til at skrue op, så der også kan være medskyldige.
I går armerede vi to voksne os med et par fantastiske Amaretto Sour, og så gik vi ellers i gang med Spirit Island. Det er 4½ år siden jeg har prøvet det sidst, så alle strategiske erfaringer var komplet glemt. Men på mirakuløs vis gik det - øen var ved at ved at blive oversvømmet af explorers hen mod slutningen, men det lykkedes os at få terror level op på level tre, så vi kun skulle udradere alle cities fra øen. Det begyndte at se en smule sort ud, så det var vist det rette tidspunkt at få lukket på :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Sun Apr 03, 2022 4:39 pm I går armerede vi to voksne os med et par fantastiske Amaretto Sour, og så gik vi ellers i gang med Spirit Island. Det er 4½ år siden jeg har prøvet det sidst, så alle strategiske erfaringer var komplet glemt. Men på mirakuløs vis gik det - øen var ved at ved at blive oversvømmet af explorers hen mod slutningen, men det lykkedes os at få terror level op på level tre, så vi kun skulle udradere alle cities fra øen. Det begyndte at se en smule sort ud, så det var vist det rette tidspunkt at få lukket på :)
Det er nemlig meget vigtigt at få lidt alkohol indenbords, når man skal Spirit Island - deraf navnet! :P
(ok, den her pandemi har ikke gjort noget godt for min humor...)

Anyway. Jeg har et mål om så vidt muligt at få spillet brætspil mindst én gang om ugen i år. Da vi ikke havde nogle spilaftaler i sidste uge, så fik jeg hustlet mig til en omgang Clever i går med gemalen. Og det spil gik alt for hurtigt! Jeg mente ellers, det varede længere tid, men jeg syntes slet ikke, at jeg nåede alt det, jeg ville. Hm. Helt klart for længe siden vi har spillet det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

^Jeg spillede Spirit Island igen i går, denne gang i en ganske alkoholfri version. Måske var det derfor, vi tabte? :lol:
Min medspiller havde ikke prøvet det før, så vi kom lidt usikkert fra start med for meget Blight på brættet. Det begyndte at se lysere ud hen mod slutningen, og vi var tæt på at fjerne den sidste City fra brættet og dermed vinde. Men desværre ikke tæt nok. Ikke mere Blight på lager og spillet var dermed tabt. Buh!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Andrea »

Vi var forbi familien Gunness for at prøve et nyt piratspil, Dead Reckoning! Yarrrrh! Af et piratspil var det dog ret fredeligt, hvilket selvfølgelig mest var vores eget valg, men det var vældig hyggeligt at nulre rundt på havkortet, opgradere besætning og skovle penge ind. Hele deckbuildingen fungerede godt, og jeg synes, at de delvist gennemsigtige kort var en god idé - og så gav det lidt Gloom-vibes på den gode måde :)

Klart et spil, der bør spilles igen!
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Andrea »

Vi havde en ven på besøg i går til brætspil. Den første time gik dog mest på Copenhell-snak, inden vi fik fundet nogle småspil frem (nogen var lidt detharværetenlanguge-trætte). Det blev til tre omgange Red7, to omgange TEN samt en omgang Clever!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

Fredag var der øl og brætspil med nogle kolleger på vores lokale ølbar. Desværre var der gået lidt koks i vores pladsreservation, så bordpladsen var trang og mit medbragte Captain Sonar blev desværre ikke til noget. Men tre spil Wavelength var nu hyggeligt nok og passende til de fysiske rammer og støjniveau :)

Vores datter er meget begejstret for Sherlock Holmes: Consulting Detective, så da hun havde en veninde på besøg her til aften, skulle denne naturligvis introduceres til et mysterium. Vi spillede alle sammen Case 7, der handler om en stakkels bankmand, der har fået knust kraniet af ukendte årsager. Det er klart en af de bedre sager, og vi var heldigvis vågne nok til at opdage, at vi måske skulle kigge lidt bagud i historien ;) Vi fik relativt hurtigt fat på hovedplottet og undgik de værste vildspor, og der blev udformet nogle ret vilde teorier efterhånden.
Der var vanen tro et spørgsmål til sidst, der ikke havde noget som helst med noget at gøre, men ellers fik vi for en sjælden gangs skyld alle svarene rigtigt. Og det til trods for en ret dum fejl (= mangel) i min Ystari-udgave.

Sherlock er et spil, vi gemmer og nyder ved særlige lejligheder, og på nær en enkelt sag har jeg udelukkende haft vildt gode oplevelser med det. Vi har kun to sager tilbage, og så er jeg spændt på, om Jack the Ripper-boksen kan leve op til originalen.

Det var tredje dag i træk med spil og en planlagt spilleaften mandag - jeg klager ikke :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

I går havde vi en bekendt på besøg, og jeg besluttede mig for at få indviet mit Lost Ruins of Arnak.
Jeg ved sgu snart ikke... når jeg kigger på dets rating på BGG, og hvor relativt højt mine BGG-buddies har vurderet det, tænker jeg, at jeg burde være mere begejstret end jeg er. Måske skulle man bare have været der, da det var på Hotness-listen?
Måske er jeg især overrasket over, at det ligger #2 på Family-toplisten. For selv om temaet er fedt, føltes det i praksis bare som at sidde og konvertere forskellige ressourcer til andre ressourcer, og at vinde over et "monster"/guardian ved at smide flere ressourcer efter det. Et familiespil som Clank! fungerer supergodt, fordi der er noget spænding over det. Det her virkede bare tørt. Men pænt og tilgængeligt er det da, og der er da også nogle interessante overvejelser om, hvordan man bedst bruger sine ressourcer.
Så noget undervældende første indtryk, men det skal selvfølgelig prøves igen :)

Vi rundede af med nogle runder Red7.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Tue Apr 12, 2022 10:46 am I går havde vi en bekendt på besøg, og jeg besluttede mig for at få indviet mit Lost Ruins of Arnak.
Jeg ved sgu snart ikke... når jeg kigger på dets rating på BGG, og hvor relativt højt mine BGG-buddies har vurderet det, tænker jeg, at jeg burde være mere begejstret end jeg er. Måske skulle man bare have været der, da det var på Hotness-listen?
Måske er jeg især overrasket over, at det ligger #2 på Family-toplisten. For selv om temaet er fedt, føltes det i praksis bare som at sidde og konvertere forskellige ressourcer til andre ressourcer, og at vinde over et "monster"/guardian ved at smide flere ressourcer efter det. Et familiespil som Clank! fungerer supergodt, fordi der er noget spænding over det. Det her virkede bare tørt. Men pænt og tilgængeligt er det da, og der er da også nogle interessante overvejelser om, hvordan man bedst bruger sine ressourcer.
Så noget undervældende første indtryk, men det skal selvfølgelig prøves igen :)

Vi rundede af med nogle runder Red7.
Vi har været meget begejstrede for Lost Ruins of Arnak ... og er det for den sags skyld stadig. Også selvom det ikke længere ligger på Hotness-listen! :lol: Illustrationerne er rigtig flotte og også temmelig tematiske. Men jeg er sådan set enig i, at det er et spil, der i bund og grund handler om at samle og konvertere ressourcer. Og der skinner temaet på ingen måde igennem. Til gengæld er det et rigtig solidt workerplacement og deckbuilding, samle ressourcer og konverter-spil. Og det står stærkt i min bog. Men er man blevet grebet af illustrationernes Indiana Jones-stemning, kan jeg da godt forstå, hvis det virker lidt tamt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

April har indtil nu været en tam oplevelse. Der er blevet spillet lidt: Trivial Pursuit: Genus Edition, Dinosaur Tea Party og Rory's Story Cubes. Alt sammen hyggelige spil, når det er sammen med den unge generation. The Ravens of Thri Sahashri har også været luftet. Og i anledning af at familiens yngste er begyndt at gå til fægtning fandt vi Knizias En Garde frem. Ved første øjekast virkede det måske lidt simpelt, men jeg kan godt se, at positionering og overblik over hvilke kort der allerede er gået, kan have mere betydning end vi måske lidt gjorde brug af i vores spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Neumann »

Her til aften prøvede jeg for første gang firehændigt Ære til Rom i selskab med datter, søn og svigersøn. Datteren færdiggjorde et par små skrammelbygninger og lukkede derefter spillet med en katakombe, inden nogle af os andre nåede at komme ordentligt i gang med noget som helst. Men som introduktion til de to jomfruelige spillere var det fint nok, og vi er spærret inden med hinanden et par dage endnu, så der er håb om en lille omkamp snart igen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

I aftes kom Dune: Imperium på bordet. Da vi desværre endnu en gang var reduceret i mandtal spillede vi med en AI-spiller. Det fungerede rigtig fint. Det giver lidt uforudsigelighed, men på den gode måde. Selvfølgelig er det ærgerligt, når den blokerer én, men jeg tror det ville være endnu mere ærgerligt, hvis man ikke havde den usikkerhed. Jeg tror, det ville blive alt for Euro-agtigt og der ville gå AP i den. Vi havde et spil, hvor der hele tiden var mange af de lidt dyrere kort til salg ... og i hvert tilfælde stort set ikke andre kort til 1 penge end Yueh, som man trods alt gerne vil købe. Et spil der vil vinde ved flere gennemspilninger, er jeg ret overbevist om. Så det er jo bare om at komme i gang... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Jonezy »

Min kæreste er total non-gamer, men hun er som regel stadig frisk på at spille noget i Ticket to Ride kategorien eller lettere.

I går var hun så frisk på at indvie Namiji sammen med mig og det var en stor succes. Namiji er en slags efterfølger til Tokaido, hvor man i stedet for at være på pilgrimsrejse i Japan, nu er fiskere, som skal fange fisk og krebsdyr. Begge spil er enormt smukke med Naïade artwork og gameplay, som de fleste herinde nok vil finde for simpelt og kedeligt. Men det er perfekt med en non-gamer som min kæreste og med noget mindfulness musik i baggrunden bliver det helt zen agtigt. Vi nåede 5 spil.

Som en sidebemærkning til jer der kender Tokaido synes jeg, at Namiji er noget lettere. Man starter heller ikke med en special ability, men får nogle når man går i dok undervejs. Man samler fisk ind på et 3x4 grid og den puzzle er meget sjov, da man prøver at samle samme farve eller samme slags fisk i rækker og kolonner (der er 3 farver og 4 slags fisk). Tokaido handler ofte på godt og ondt om at lande på feltet der giver penge; hvilket giver en form for dynamik og lokker spillere til at tage store spring frem på brættet; det har man slet ikke med Namiji.

Så alt i alt er Namiji en flot, men også meget let oplevelse. Perfekt til non-gamers, men nok en lidt for tynd kop thé til de noget mere hærdede brætspillere.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Neumann »

Som håbet fik vi en ny 4-mands Ære til Rom op at stå over middag. Denne gang fik vi afsluttet spillet ved at tømme kortbunken, hvorefter svigersøn kunne konstatere, at det betaler sig at fylde i boksen. Han endte på 25 points mod mine 18, og mine to efterkommer lå og rodede nede på en 12-13 stykker. Ære til os. :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Andrea »

I går aftes kastede vi os ud i en omgang Exit - The Pharaoh's Tomb. Hvis man har spillet et par Exit-spil, så kender man efterhånden en del af deres tarvelige tricks, så den del havde vi styr på. Til gengæld prøvede jeg for første gang at savne lidt mere flavour tekst. Det skyldes sikkert, at det her var et af de første Exit-spil, der blev udgivet, så der havde der ikke ansat romanforfattere til at fylde spillene med alenlange og til tider ret fjollede tekster... ;) Udmærket spil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

^Haha, "tarvelige tricks" er vist meget dækkende for mit indtryk af serien :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply