Hvad har du spillet i dag? November 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

I går klarede vi os igennem det andet scenarie i Andor: The Family Fantasy Game og i dag det tredje. Der er ikke voldsom meget variation, men i og med det spilles med familiens yngste, er det jo meget hyggeligt. Nu mangler vi kun det sidste scenarie og så må vi se, hvor meget spiltid det får derefter. Efter dagens spil tog vi Can't Stop frem og tog også et spil af det. Jeg syntes det er et solidt spil, så der er en grund til at kunne kalde det en klassiker. Men der må ikke være for meget nedetid og min datter var ikke nær så opmærksom, som jeg kunne ønske, da hun jo lige havde været igennem et andet spil. Så det var nok en fejldisposition at finde det frem på det tidspunkt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Andrea »

I går havde gemalen og jeg fornøjelsen af at kigge forbi familien Frouvne og blive introduceret til et par brætspil.

Vi lagde ud med Roll Camera! - et sjovt og rimelig simpelt samarbejdsspil med et tema, der er fint indarbejdet i gameplayet. Vi fik grinet en del undervejs men undrede os også over, hvordan man kan lave en superb film i det spil! Måske man skal øve sig lidt... :lol:

Aftenens andet spil var Seize the Bean, hvor hver spiller har en kaffebar. Jeg kom straks til at tænke på de computerspil, hvor man har en madstand og skal fodre en hastigt voksende stime af kunder. Og var notorisk bange for at løbe tør for råvarer, så jeg preppede, mens de andre var mere modige og holdt døren åben for flere gæster. Det kunne betale sig - altså at få flere kunder - hvilket jo ikke er specielt overraskende. Men jeg troede også, at spillet var lidt længere, så jeg kunne nå at indhente dem. Well, well - hvad ved jeg om at brygge kaffe :roll:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

For nyligt modtog jeg Four Humours, som er "et bluff- og deduktionsspil om de fire temperamenter (kolerisk, sangvinsk, melankolsk og flegmatisk) - inspireret af fangernes dilemma." Det har vi nu fået spillet et par gange.

Spillerne er læger i middelalderen og skal behandle patienter med fire slags medicin. Hver patient kan tåle to slags medicin. Medicinen er i form af nogle potions, man trækker op af en pose og lægger på et kort med 2-5 patienter.
Finten ved mekanismen er, at der er hakkeorden blandt medicinen. Den stærkeste medicin, kolerisk (vist som et sværd) vinder hele kortet, men kun hvis der ikke er andre sværd. Er der det, er vinderen i stedet sangvinsk (hjerter).... men kun hvis der er mindst to af dem. Går det heller ikke, er det præcis to melankolske bøger, der tager stikket hjem. I værste fald er det de flegmatiske timeglas, der tager sejren.

Image

Vinder man et af rundens fire kort, må man placere de(n) vindende potion(s) ind på spillets "bræt", hvor man har forskellige mål om at have et antal potions forskellige steder. Sådan lidt area control-agtigt.

Jeg backede det især på tema og det pseudomiddelalderlige artwork, men også med håbet om, at mekanismerne ville holde.
Og første indtryk er da heldigvis, at det skal vi nok få en del sjov ud af. Der går ret meget "Hvis jeg lægger A, så regner hun nok med, at jeg lægger B, så derfor lægger hun C"-psykologi i den. Ved flere spillere lægger regelhæftet op til, at man kan forhandle og bluffe i større stil, og det kunne jeg godt forestille mig - med den rette spillegruppe.

Image

Reglerne har desværre (as always, Kickstarter) nogle huller og uklarheder, men designeren har været hurtigt til at hjælpe og svare på BGG. Og så har der været en del ballade om de medfølgende potion-holdere i plastic, der skal beskytte de små tokens men er lidt af en hovedpine at tage i brug. Så stort er problemet nu heller ikke.

Four Humours er ikke et spil, der går over i historien (no pun intended), men som hurtigt, lille bluffspil med originalt tema er det godkendt.
Last edited by Gunness on Fri Nov 18, 2022 4:12 pm, edited 2 times in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Fri Nov 18, 2022 4:03 pm Jeg backede det især på tema og det pseudomiddelalderlige artwork, men også med håbet om, at mekanismerne ville holde.
Og første indtryk er da heldigvis, at det skal vi nok få en del sjov ud af. Der går ret meget "Hvis jeg lægger A, så regner hun nok med, at jeg lægger B, så derfor lægger hun C"-psykologi i den. Ved flere spillere lægger regelhæftet op til, at man kan forhandle og bluffe i større stil, og det kunne jeg godt forestille mig - med den rette spillegruppe.
Jeg blev ret mystificeret, da jeg begyndte at læse din beskrivelse, for det er da godt nok et usædvanligt tema (hvilket på mange måder er godt - men nok også et tema, der gør det svært at nå bredt ud). Jeg skulle lige til at spørge ind til, hvad der fik dig til at købe det, men det havde du heldigvis allerede skrevet :)

Det lyder som et interessant eksperiment. Desværre ikke noget for mig (da jeg haaader bluff i brætspil), men fedt at folk bliver ved med at tænke i nye baner!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

Det er pænt nørdet, men heldigvis er det grafiske arbejde virkeligt godt, med en masse små puns og sjove detaljer :)

Jeg kan vildt godt lide originale temaer, og så hjælper det nok også, at jeg har læst historie og var mest interesseret i middelalderen.
Nu ved jeg ikke, hvad det er, der gør, at du hader bluff i spil. Men man kan jo lade være med at tale og lyve rundt om bordet, og så i stedet køre det udelukkende på at prøve at regne ud, hvad der er bedst for de andre at gøre.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Fri Nov 18, 2022 4:26 pm Jeg kan vildt godt lide originale temaer, og så hjælper det nok også, at jeg har læst historie og var mest interesseret i middelalderen.
Nu ved jeg ikke, hvad det er, der gør, at du hader bluff i spil. Men man kan jo lade være med at tale og lyve rundt om bordet, og så i stedet køre det udelukkende på at prøve at regne ud, hvad der er bedst for de andre at gøre.
Det er helt klart lyve-delen, jeg ikke bryder mig om. Nu er jeg jo også rollespiller, hvor jeg intet problem har med backstabberi (for der spiller man netop en rolle), men der er f*ndeme ikke nogen, der skal prøve at lave en aftale med mig i virkeligheden og så snyde mig :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

Jeg har haft et par helt fornuftige brætspilsdage i denne uge. Onsdag var Stony forbi og vi lagde ud med Crokinole, der er en af mine absolutte favoritter. Dernæst kom Seize the Bean på bordet. Det var to meget forskellige strategier, der var i spil ... og det var ikke min, der førte til sejr. Vi sluttede af med Splendor Duel, som da er ganske hyggeligt, men som jeg syntes i de første spil har trukket lidt længere ud end jeg syntes det kan tåle.

Torsdag var der så besøg af Andrea og Jens og her kom der i første omgang Roll Camera!: The Filmmaking Board Game på bordet. Jo flere gange jeg får det spillet jo mere tematisk oplever jeg det. Og det bærer en stor del af oplevelsen. Vi spillede også Seize the Bean og jeg havde egentlig frygtet, at det godt kunne trække lidt for meget ud med fire spillere. Men det var intet problem. Sjovt at se nogle meget forskelligartede strategier folde sig ud. Det spil syntes jeg bliver mere og mere interessant for hver gennemspilning. Og jeg bliver da også nysgerrig på de mange kort, der slet ikke har været i spil endnu. Det bliver jeg nødt til at prøve nogle flere gange.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Andrea »

I dag har vi været forbi et vennepar, der skulle 'udsættes', for Tales from the Loop, som vi købte i sommers. I samarbejdsspillet er man nogle svenske børn, der lever i en lidt alternativ udgave af vores virkelighed (noget med robotter, der går omkring), hvor man skal løse en række opgaver og stadig huske at lave lektier og nå hjem inden aftensmaden, så ens forældre ikke giver en stuearrest. Tematisk fungerede det ganske fint, men vi syntes, at det var overraskende svært at komme omkring på kortet (ved ikke, om vi var uheldige eller måske havde misforstået noget), og da måden at løse opgaver på er ret heldbaseret (da man skal have mindst én sekser ved et slag med x antal terninger), så blev det lige lovlig tilfældigt i forhold til min smag. Så, jeg tror lige, vi må tjekke reglerne en ekstra gang og evt. indføre en husregel, næste gang vi spiller det.

Efter aftensmaden nåede vi en omgang Wingspan. Det er nu et ganske fint spil, og jeg kan godt lide, at der er flere forskellige strategier, man kan gå efter.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

Søndag spillede vi et par spil My First Castle Panic med den yngste. Det er faktisk en rigtig fin udgave af spillet - men også meget simpel. Så senere på eftermiddagen fandt vi det originale Castle Panic frem og spillede det. Det er et rigtig godt spil og tænker, at vi er tæt på, at det skal overtage pladsen for børneudgaven. Men helt er førstnævnte vist ikke udtjent for os endnu, da det er så meget lettere tilgængeligt ...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

Mandag eftermiddag til et skolearrangement for den yngste blev der både spillet en Finders keepers! variant med nogle af børnene og SET med et par voksne.

De seneste dage har jeg gjort forarbejdet ved at læse regler og se nogle videoer for at sætte mig ind i Tarawa 1943. Til formiddag fik jeg så muligheden for at prøve det. Spillet har rygte for at være meget barskt ligesom invasionen var og det syntes jeg da nok, man får at føle. Efterhånden som bataljonerne har været under pres mister de Cohesion. Jeg var rimelig heldig med mine Cohesion-tjek, der kan føre til at bataljonerne bliver Exhausted. Udover det syntes jeg ikke, jeg var specielt heldig med mine terningeslag. Det lykkedes mig alligevel at rydde øen og opnå en Moderate Victory. Der var mange interessante beslutninger undervejs. Absolut et af de mere interessante solo-spil jeg har prøvet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

I aftes kom Brazil: Imperial på bordet. Hver spiller udvikler sin egen civilisation med produktionsenheder, opbygger hære, forfiner sin teknologi (paintings), udforsker omgivelserne m.m. En opskrift der er hørt mange gange før. Det fungerede alt andet lige rigtig fint. De milepæle der skulle opnås kunne man hele tiden fornemme at man nærmede sig selvom de fra starten så meget uopnåelige ud. Kortet gav plads til at man kunne leve i fredelig sameksistens ... men det skete naturligvis ikke. Det var heldigvis mest de to andre spillere, der kom op at toppes, hvilket gav mig lidt lettere arbejdsbetingelser ... en klassisk akilleshæl ved den type spil, når man er tre spillere. Men alt i alt efterlod spillet et godt indtryk.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

Jeg har vist sovet i timen.... Brazil: Imperial har intet at gøre med Mac Gerdts klassiker, vel? Designeren er i alt fald en anden.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Nov 24, 2022 2:51 pm Jeg har vist sovet i timen.... Brazil: Imperial har intet at gøre med Mac Gerdts klassiker, vel? Designeren er i alt fald en anden.
Intet ... men det kan være, at det sælger lidt på den oplagte misforståelse! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

I formiddagens spil Tarawa 1943 var første bølge på Red Beach 1 udslettet allerede inden jeg kom i gang. Ingen tvivl om, at held/uheld betyder meget i dette spil. Men på den anden side er det interessante vel også, hvordan man forvalter den situation, man er havnet i. Det lykkedes kun meget langsomt at få fodfæste på Red Beach og tropperne var så meget decimeret inden vi var på plads, at en sejr var meget svær at få øje på i horisonten.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Frouvne »

Nu har jeg haft 5-Minute Dungeon stående uspillet på en hylde i flere år. Med julefrokost-sæsonen i udsigt tænkte jeg, at det kunne være en kandidat til at blive brugt i den sammenhæng og det skulle derfor testes idag. Jeg tror generelt godt at vi kan lide denne type spil, hvor der kommer lidt stress på og man samtidig samarbejde i processen. Vi spillede det fire gange i træk - så det må vel siges at være godkendt.
frouvne, administrator

Image
Post Reply