Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Frouvne »

I denne uge er der primært blevet spillet The Game, der er blevet fundet frem fra gemmerne. Onsdag var der dog lidt afveksling med Carnegie. Det var i spilgruppe-regi og der var stor forskel fra spillet en uge før. I denne uge endte alle med at få mange ressourcer hver gang der blev hentet folk hjem fra missioner. Så der skete langt mere på brættet og pointmarkøren endte da også noget længere oppe i dette spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Andrea »

Vi har lige haft en halvhjertet - eller måske kvarthjertet - omgang Gloomhaven: Jaws of the Lion. Det gik virkelig hurtigt galt, men måske var det meget godt, da den ene af parterne var ret uoplagt og frustreret over ikke at kunne huske reglerne (fordi vi spiller det for sjældent). Af samme grund står det nu på spisebordet, og så må vi se, om det trick virker denne gang...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Gunness »

Sidste uge fik Maibritt og jeg taget hul på Aeon Trespass: Odyssey. Her må jeg sige, at jeg er lykkelig over at have en livspartner, der ikke er bleg for at prøve noget nyt, herunder indviklede brætspil :) Og ingen tvivl om, at ATO er noget af en mundfuld - BGGs vægt-rating er lige nu på 4,70, og vi kommer normalt sjældent meget over 4 med de spil, vi prøver. Heldigvis er der en meget grundig tutorial (36 sider) med, der meget pædagogisk introducerer spillets vigtigste mekanismer.

Image

Jeg har aldrig spillet Kingdom Death: Monster, som ATO efter sigende låner en hel del fra, så jeg jan ikke sammenligne. Men det her er i hvert fald delvist en boss battler, delvist et udforskningsspil a la 7th Continent. Setting'en er en slags steampunk-version af græsk mytologi, hvor alle de klassiske guder er døde efter en katastrofe, og man nu skal kæmpe mod nogle gigantiske monstre, der truer menneskeheden. Dette gøres ved at kontrollere nogle mindre - men stadig enorme - væsner kaldet titaner.

Noget af tiden bruger man på at udforske kortet, finde ressourcer, udvikle ny teknologi og våben og tage på diverse eventyr. Og så kommer man ellers ind i de her store kampe, hvor finessen er, at ens evner og muligheder bliver stadigt vildere, jo tættere man er på at dø.

Image

Vi har fordelt tutorial'en ud over to dage, og er du sunshine, hvor er der meget at holde styr på :D Men man bliver holdt godt i hånden, og vi har fået en lille smule rutine i at få en runde til at køre. Ingen tvivl om, at det skal spilles en del gange i træk for at få det til at glide ordentligt. Men der er i hvert fald tonsvis af muligheder i denne græske sandkasse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Frouvne »

Onsdag havde spilgruppen fornøjelsen af at tage på besøg hos Gunness, der introducerede os til Dead Reckoning. Jeg har længe haft Dead Reckoning stående på hylderne, men har ikke rigtig kunnet tage mig sammen til at kaste mig ud i regellæsningen. Men forventningerne har hele tiden været høje og da man for nogen tid siden kunne kickstarte endnu en udvidelse støttede jeg da også den. Det var ventetiden værd. Jeg syntes der var rigtig mange ting, der tematisk fungerede selvom spillet er så Euro-agtigt som det er. Og så syntes jeg sandkasse-delen virkede ypperligt; jeg havde stor fornøjelse med at fintune mit eget skib og besætning selvom jeg aldrig havde fornemmelsen af at være med i kapløbet om at vinde spillet. Nu ser jeg frem til at læse reglerne selv og at komme i gang med et nyt spil. Evt. med at tilføje i hvert tilfælde den første udvidelse, så der kan blive sprøjtet endnu mere tema ind via udviklingsdelen. Stort tak for introduktionen til Gunness!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Gunness »

Selv tak, det var en fornøjelse at kunne introducere spillet og hærge de syv have (eller lidt af Caribien i hvert fald) i godt selskab :)
DR er lige akkurat så langt og med så mange regler, at det er kun fungerer rigtigt godt med "gamere".
Jeg er spændt på, hvad udvidelserne tilfører - har kun en enkelt, uåbnet stående fra første kampagne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Andrea »

Jeg var til fødselsdag i går, hvor et par af børnene fandt nogle kortspil frem. Jeg forbarmede mig og deltog i QuizZone Stories 2 samt Cards Against Humanity (som jeg stadig mener mest er rettet mod teenagere og fulde folk).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Sun Jan 29, 2023 8:59 am[...] samt Cards Against Humanity (som jeg stadig mener mest er rettet mod teenagere og fulde folk).
... det må jo have været det perfekte match med dig som "den-evige-teenager". :wink:

Vi har igen fundet Sea Salt & Paper frem og det er der derfor blevet spillet en masse spil af de seneste dage. Og så har vi spillet Saint Petersburg, der egentlig var fundet frem som afløser for Sea Salt & Paper, men som er lidt for langt til at udgøre et reelt alternativ. Man kunne dog godt mærke, at vi stadig har en del rutine i Saint Petersburg, der blev et meget lige spil, der først blev afgjort til allersidst.

Til formiddag havde vi sat os for at spille Dead Reckoning. Det var dog et større projekt at samle terningetårnet uden at det skulle lide skade, så det åd langt mere af forberedelsestiden end jeg havde forestillet mig. Vi endte dermed med kun at spille omtrent halvt igennem et spil, hvilket til gengæld så betød, at vi kunne behandle det som et læringsspil og dermed introducere hovedparten af reglerne undervejs, hvilket jeg sådan set tror er en rigtig fin måde at blive introduceret til spillet på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Gunness »

^Fedt med Dead Reckoning! Sig til, hvis du opdager flere fejl fra vores gennemspilning :lol:

Jeg var forbi Bastarden til Københavns Brætspilsfestival i en masse timer i går. Ud over en koncert og et Jakob Stegelmann-foredrag om aftenen var lokalerne stuvende fulde som altid. Der var Heat- og Combo Fighter-turneringer, men jeg spillede bare med div. kammerater. Det var nemmest at finde plads og ro til de mindre spil, så jeg fik spillet Tiny Epic Galaxies (første gang, det var overraskende godt), Splendor, Calico og 7 Wonders: Duel.
Virkeligt hyggelig dag, hvor jeg stødte på div. nørd-venner.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Jan 29, 2023 7:05 pm ^Fedt med Dead Reckoning! Sig til, hvis du opdager flere fejl fra vores gennemspilning :lol: [...]
Hæ, der skal nok have sneget sig nogle ind; de kan jo både være fejlagtigt formidlet men i høj grad også modtaget forkert. Jeg er ikke nået gennem reglerne endnu, men har da bemærket to ting, der ikke har stemt overens med det, jeg forstod. 1) Man kan godt bygge upgrades ovenpå skibets "starting effects", når de to tomme Hulls er fyldt op. 2) Så vidt jeg husker glemte vi at give point for Advancements på kortene, der giver 1 point pr. 2 Advancements på kortene eller alternativt sat til side.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Gunness »

^Det er korrekt med begge punkter. Det med achievements er en ren forglemmelse. Mht. upgrades kan jeg godt se det, men det er noget snørklet formuleret i reglerne, så det nævnes først allersidst, at man også kan bygge oven på starter-felterne. Men det giver god mening :)

Jeg var forbi et par kammerater i går, hvor vi lagde ud med Horrified. Spillet er baseret på monstre fra Universals filmkatalog, så her er alt fra Frankenstein og Dracula til den Usynlige Mand, som spillerne samarbejder om at fange. Inspirationen fra bl.a. Pandemic er ret tydelig, men her er ekstra elementer. Bl.a. nogle debile "villagers", der vader rundt og bliver dræbt af monstrene, hvis man ikke passer på dem og helst følger dem hen, hvor de gerne vil være. Desuden skal hvert monster bekæmpes på sin egen måde - i praksis føles måderne dog ikke voldsomt forskellige.
Sjovt tema og absolut tilforladeligt, men det mangler lige et lag ekstra for at gøre det rigtig interessant. At det pt. ligger nr. 167 på BGG er dog noget af en overraskelse.

Vi fortsatte med Verdant, seneste spil fra Flatout Games og meget lig i stil med deres tidligere succes'er, Cascadia og Calico. Så det er meget "multiplayer solitaire"-puzzle. Her skal man indrette et hjem med forskellige planter og værelser, man tager et "sæt" hver gang man har tur (som i Cascadia) og skal så prøve at placere det optimalt, så farver og lysforhold matcher bedst muligt.
Jeg synes, at jeg plejer at være nogenlunde altædende i forhold til temaer, selv om jeg er en smule allergisk over for middelalderkøbmænd med silke og krydderier samt kirkebyggerier - men at sætte små, nipsede potteplanter sammen med monokrome værelser tager alligevel kedsomheden til nye højder. Beth Sobel er populær grafiker, og jeg kan godt se, at der er en målgruppe for det her - det er bare ikke mig. Mekanisk fungerer det ok - der er nok af overvejelser om placering af kort og brikker, uden at man for alvor føler, at man bygger noget op, men at det her har krævet fem (!) krediterede designere er alligevel noget
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2023

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Sun Jan 29, 2023 2:13 pm ... det må jo have været det perfekte match med dig som "den-evige-teenager". :wink:
Haha! Godt nok har jeg ret dårlig humor, meeen jeg er mere til syrede puns a la Monty Python end Mick Øgendahl-humor ;)
Post Reply