Hvad har du spillet i dag? August 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Vi har haft lidt tørke på brætspilsfronten, men i dag fik vi da Black Orchestra på bordet. Det var rart at få et fuldt spil, så man kunne få en fornemmelse af hvornår der skal være fokus på hvad. Vi endte med at få prøvet et plot, men det blev et noget forkølet forsøg og det slog da også gruelig galt selvom vi havde fået den militære support helt i bund og ikke selv var synderlig omgærdet af mistanke. Jeg glæder mig til endnu et par forsøg jeg gætter ikke på at spillet bliver i samlingen meget udover en håndfuld spil eller to, hvis ikke mit indtryk ændres radikalt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Sun Aug 20, 2023 3:28 pm Vi har haft lidt tørke på brætspilsfronten, men i dag fik vi da Black Orchestra på bordet. Det var rart at få et fuldt spil, så man kunne få en fornemmelse af hvornår der skal være fokus på hvad. Vi endte med at få prøvet et plot, men det blev et noget forkølet forsøg og det slog da også gruelig galt selvom vi havde fået den militære support helt i bund og ikke selv var synderlig omgærdet af mistanke. Jeg glæder mig til endnu et par forsøg jeg gætter ikke på at spillet bliver i samlingen meget udover en håndfuld spil eller to, hvis ikke mit indtryk ændres radikalt.
... vi gav det lige et forsøg til her til aften. Det så væsentligt mere fordelagtigt ud for os og så fejlede vi alligevel. Næste kort var et raid fra Gestapo, der førte mig fængslet hvormed spillet endte...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Fredag fik Maibritt og jeg prøvet Lawyer Up (igen). Jeg synes, at spillet flød godt her ved anden gennemspilning, og at jeg havde bedre styr på tilfældighederne i kortene. Fruen var ikke helt så overbevist - første spil - så nu må vi se, hvor længe det overlever.

Søndag aften kom vi videre med The Light in the Mist - én opgave fik vi relativt hurtigt knækket koden til, mens en anden, hvor vi skulle finde ligheder og forskelle mellem forskellige symboler gav så store udfordringer, at vi måtte udskyde den til en anden dag.

I går var jeg så forbi en lokal kammerat for at prøve Barcelona, der handler om om- og udbygningen af den spanske by i midten af 1800-tallet. Spillerne er arkitekter, der via et sindrigt action selection-system skal bygge sporvogne, købe bygninger, opgradere scoringsmuligheder og meget mere. Disse handlinger vælges ved at trække to borger-tokens op af en pose og placere disse på et vejkryds på spillepladen. Når ovenstående actions er udført, skal man - hvis muligt - bruge nogle af disse borgere til at konstruere boliger til dem.

Image

Der er ret meget at holde styr på og mange måder at score point på. Og mange point at score. Jeg tror, at jeg fik næsten 50 point i en enkelt runde, hvilket gør det lidt svært at vurdere værdien af enkelte træk. Valget af handlinger er sjovt, og der er gode muligheder for at blokere og genere sine medspillere, så ikke noget multiplayer solitaire her.
Rent visuelt er spillet på den ene side ret imponerende, selv om jeg ikke er vild med den meget pastelfarvede farvepalette. Men det bliver også hurtigt en smule uoverskueligt, og jeg er glad for, at vi kun var to spillere.
Det må hellere blive prøvet en gang mere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Fredag aften blev der spillet lidt. Vi lagde blødt ud med Sea Salt & Paper. Bagefter fandt vi Crokinole frem. Efter nogle spil fandt vi en passende måde at indføre et handicap på, der gjorde spillet lidt sjovere for os begge. Vi fandt også 8-ball discene frem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Lørdag havde vi gæster og der kom Crokinole igen på bordet. Jeg fik både spillet 1 v 1 og fire-spillers, hvor vi spillede parvist. Sidstnævnte syntes jeg i øvrigt fungerer rigtig godt og oftest er ret skægt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Mandag havde vi spilledag i vores beboerforening. Jeg fik introduceret to til Gugong, og det blev en intens kamp, hvor jeg igen prøvede med noget jade, og det fungerede ikke så godt denne gang. Men det er rart at se, hvordan spillets forskellige elementer klikker her efter nogle gennemspilninger.

I går havde jeg en kammerat på besøg - først til Lawyer Up, hvilket blev til et meget jævnbyrdigt opgør. Det er på tide at få prøvet nogle af de andre scenarier.
Herefter fik vi lokket min frue med til Meadow, som jeg som den eneste ikke havde prøvet før. I don't know.... temaet er hyggeligt og det er vældigt pænt. Men jeg synes, at det hele endte med at virke ret tilfældigt. Det var svært at planlægge ret meget, for der var en pæn sandsynlighed for, at de rette kort var blevet snuppet før man havde tur igen, og at de ønskede bonuskort kom, når man mindst kunne bruge dem.
Men jeg kan se, at en del af mine Geekbuddies taler pænt om det, så jeg må havde misset noget.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Både mandag, tirsdag og onsdag har Crokinole igen været på bordet. Onsdag prøvede vi Crokinole Imperium. Det var måske ikke helt så sjovt, som jeg havde håbet, men det får en til at prøve nogle skud man ellers ikke ville gøre. Så jeg kan godt se potentialet i det. Jeg tror dog ikke det udligner mulighederne for at vinde ... måske snarere det modsatte. Og det var måske heller ikke det jeg havde håbet. Vi fik også forsøgt os med Black Orchestra. Desværre var udfaldet det samme som de forrige gange; et fejlslagent attentat. Faktisk blev vi anholdt før attentatforsøget denne gang. Nå, men jeg tror nu stadig at jeg vil give det et forsøg eller to. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lykkes med et plot.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Wed Aug 30, 2023 10:42 am Herefter fik vi lokket min frue med til Meadow, som jeg som den eneste ikke havde prøvet før. I don't know.... temaet er hyggeligt og det er vældigt pænt. Men jeg synes, at det hele endte med at virke ret tilfældigt. Det var svært at planlægge ret meget, for der var en pæn sandsynlighed for, at de rette kort var blevet snuppet før man havde tur igen, og at de ønskede bonuskort kom, når man mindst kunne bruge dem.
Men jeg kan se, at en del af mine Geekbuddies taler pænt om det, så jeg må havde misset noget.
Du skal tage Meadow som et hygge eller wind down spil. Sådan et man bare chiller med og nyder det flotte artwork. Jeg elsker det, men som spiloplevelse kan det føles meget taktisk og tilfældigt; husk dog reglen med at bruge 2 kort som et valgfrit ikon.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Jeg har det fint med hyggespil, men når det bliver så langt som det her, ville jeg foretrække bare lidt mere kontrol. Men det er nok en temperamentssag :)

Efter et par spil Hive med den yngste i går fik jeg endelig høvlet lidt på min nytårsforsæt-liste i dag. The Ratcatcher er et solospil, hvor man er rottefænger, der skal indfange rotter og samle magisk ost (!) inden de irriterende dyr spiser for mange stykker ost.
Ens rottefænger har nogle unikke evner, og derudover kan man låse op for diverse forbedringer undervejs, og rækkefølgen i det er formentlig ret vigtig for at kunne vinde.
De små gnavere findes i hele fem varianter, nogle der bare vil æde ost, nogle der angriber dig, nogle der spawner nye dyr, mini-bosser og endelig den rigtige boss. De breder sig hastigt ud over brættet, og man skal være god til at administrere spredningen og evt. inddæmme den med fælder, så man ikke bliver løbet over ende.

Image

Det lyder måske pussenusset, men visuelt er det ret "gritty" og stemningsfuldt, og det er i hvert fald drønsvært! Ens livspoint forsvinder som parmesan i en rotterede, især når bossen er i nærheden, og formår man ikke at styre rotterne i den rigtige retning, er der hurtigt et uoverskueligt antal.
Spillet er desværre ikke godt hjulpet af sine regler, der stadig i 2. udgave er noget diffuse, men med hjælp fra BGG tror jeg, at jeg er ved at have styr på dem.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply