Hvad har du spillet i dag? November 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

I aftes fik vi prøvet Evacuation og jeg har endnu ikke dannet mig en endelig mening om spillet. Spillets Setting er der i hvert tilfælde ikke noget i vejen med. Jeg finder ideen med at man skal overføre sit produktionsapparat fra en planet til en anden i det rette tempo så man på samme tid er i gang med at opbygge og afvikle yderst interessant. Jeg oplevede mine første ture som værende noget famlende og når der kun er fire år/runder, så er det en temmelig stor del. Men jeg må også sige, at designerens, Vladimír Suchý, øvrige spil, som jeg har spillet (20th Century, Underwater Cities og Praga Caput Regni) alle har efterladt lignende indtryk. Han vil rigtig meget - og nok lidt for meget. Underwater Cities skuffede mig ret meget, hvor imod Praga Caput Regni faktisk gav et par ret gode oplevelser. Men jeg behøvede ikke at eje det. Evacuation er i den bedre ende af skalaen og jeg er stadig lidt i tvivl om det er interessant nok til at det skal have en chance eller to mere. Generelt betragtet tror jeg dog ikke nogen af hans spil kommer til at indtage en plads på mine hylder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

I dag fik jeg spillet solo-spillet Solar Sentinels, der er det spil, der er inkluderet i 20 Strong. Og det er virkelig lovende for serien. Jeg var i hvert tilfælde solidt underholdt hele vejen i dette første spil. Og det på trods af at jeg ikke spillede med missioner, som det i reglerne foreslås man går udenom i de første spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Gunness »

Torsdag havde vi et par kammerater forbi til et 6-mands Forbidden Waters. FW er en skidesjov oplevelse - man kan altid diskutere, hvor meget spil der reelt er i det - og med både beskøjter (læs: tvebakker) og autentisk grog på bordet var stemningen på plads. Men med seks spillere bliver det godt nok noget langt. Og så er det i særklasse et spil, hvor man skal have det rette mindset. Tager man det meget alvorligt, falder det til jorden. Og tager man det for useriøst, bliver det ufokuseret og længden kan virkelig føles. Jeg synes dog, at vi nogenlunde ramte det rette leje.

I går havde fruen og jeg fundet go'e, gamle Caylus frem. Det er vist kun mit 2. spil de seneste 7-8 år. Det er på godt og ondt et ældre spil. Det gode er, at reglerne er enkle og strømlinede og med god interaktion (man kan lave nogle ret onde træk med provost'en). Det kedelige er, at ... det ser lidt kedeligt ud. Men det var en god anledning til at finde nogle af Stonemaiers realistiske ressourcer frem, så vi ikke kun skubbede farvede kuber rundt.
Det er dog længe siden, at jeg har prøvet det kun med to, og det føles ganske ok, men også en smule nulsums-agtigt. Det er langt bedre med flere spillere.

Og i dag prøvede vi 1902 Méliès igen. Der er ingen anmeldelser på BGG, og det er lidt synd, da jeg synes, at det er et fint, lille WP-spil.
Image
Ergo ville jeg lige prøve det en ekstra gang, inden jeg prøver at skrive noget klogt om det. Med to er det hurtigt og mindre kaotisk at planlægge filmoptagelserne, så det var et underholdende og tæt kapløb om at få stykket det færdige værk sammen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

I aftes var vi fire mand, der fik spillet Dead Reckoning. Jeg forsøgte med held at følge spillets flow og vi kom dermed til en ret hurtig afslutning uden at jeg nogensinde nåede at bygge en eneste opgradering på mit skib eller at opgradere et kort med militær (kanoner eller flag). Faktisk købte jeg i løbet af spillet kun tre opgraderinger af kort hvoraf de to så til gengæld var level 4. Som første-spiller udforskede jeg i løbet af mine første tre ture tre felter. Fik etableret mig på et par øer langt ude med fort på. Udviklede (stort set) kun tre kort og fik derfor hurtigt et super kort, der gav fire indflydelse på en ø plus yderligere to, der kunne være på et nabo-felt. Det gav mig mulighed for at kæmpe med om mange øer - også øer der var godt forsvaret uden militært at skulle kunne yde noget. I sidste ende gav det nogle fine anden-pladser som et supplement til de øer jeg selv havde forskanset mig på. Tematisk syntes jeg spillet fungerer rigtig fint og der er en stor tilfredsstillelse ved at ens kort hele tiden udvikler sig. Og jeg syntes faktisk ret hurtigt man føler, at man får effekten af de stærkere kort, som man dermed får glæde af igennem hele spillet, hvor andre spil ofte stopper lige så snart man syntes man begynder at få nogle seje muligheder. Uden sammenligning det bedste pirat-spil jeg har prøvet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Taibi »

Dead Reckoning har jeg også mange gange fortrudt, at jeg ikke hoppede med på. Mine tvivl har hele tiden gået på, om det er underholdende med kun 2 spillere. Jeg aner en bedring med den seneste udvidelse.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Sat Nov 25, 2023 12:00 pm Dead Reckoning har jeg også mange gange fortrudt, at jeg ikke hoppede med på. Mine tvivl har hele tiden gået på, om det er underholdende med kun 2 spillere. Jeg aner en bedring med den seneste udvidelse.
Henover året har jeg fået det spillet fire gange og det har alle gange været en fornøjelse, men det har altid været med tre eller fire spillere, så jeg kan ikke gøre dig meget klogere på det. Jeg har ikke undgået det med to spillere og kunne faktisk godt tænke mig at prøve det som sådan. Men noget af den intensitet der kommer fra at man ind imellem er tre eller fire skibe i samme felt og spændingen om hvorvidt man bliver angrebet vil selvfølgelig være dramatisk reduceret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Gunness »

^Jeg har kun prøvet Dead Reckoning med tre og fire spillere - men ville forvente, at det blev en lidt tam oplevelse med kun to.

Fruen og jeg fik Ark Nova med Marine Worlds på bordet i går. Det gik overraskende godt for os begge, men desværre ikke helt godt nok for mit vedkommende :D Jeg havde fået et opgraderet actionkort der kunne generere masser af penge, men jeg havde svært ved at skaffe dyr, jeg kunne bruge alle de penge på. Og så havde jeg svært ved at få landet de rigtige sponsoraftaler.
Vi var enige om, at de nye actionkort gør spillet meget bedre, og at vi lige skal være lidt skarpere på mulighederne i de forskellige vanddyr, for de blev helt sikkert ikke udnyttet nok.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Wed Nov 29, 2023 1:08 pm ^Jeg har kun prøvet Dead Reckoning med tre og fire spillere - men ville forvente, at det blev en lidt tam oplevelse med kun to. […]
Det tror jeg også men måske udvidelserne, der propper endnu mere tema ind, kan være med til at gøre det til en interessant oplevelse alligevel.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

Vi havde en meget afslappet spilleaften i aftes. Vi startede med et par spil Capital Lux 2: Generations. Det første spil var med den første opsætning og i det andet spil prøvede vi så en ny. Vi har tidligere holdt os til den samme men det var sjovt at se hvad det gjorde ved spillet at prøve noget nyt. Det var et helt andet spil ... på den gode måde. Det blev også til et par spil Sea Salt & Paper og endelig et enkelt spil The Shipwreck Arcana.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Wed Nov 29, 2023 1:08 pm Fruen og jeg fik Ark Nova med Marine Worlds på bordet i går. Det gik overraskende godt for os begge, men desværre ikke helt godt nok for mit vedkommende :D Jeg havde fået et opgraderet actionkort der kunne generere masser af penge, men jeg havde svært ved at skaffe dyr, jeg kunne bruge alle de penge på. Og så havde jeg svært ved at få landet de rigtige sponsoraftaler.
Vi var enige om, at de nye actionkort gør spillet meget bedre, og at vi lige skal være lidt skarpere på mulighederne i de forskellige vanddyr, for de blev helt sikkert ikke udnyttet nok.
Det er altså ikke okey at I spiller Ark Nova uden mig... ;)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Gunness »

I know, men du klager altid over afstanden :D
Vi har vel også en halv aftale om Rise of Moloch?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

I dag har Almost Innocent været på bordet af flere omgange. Jeg begynder at danne mig en smule overblik over nogle af de retninger spillet kan bevæge sig i. Det virker fortsat som et spændende koncept. Jeg er ikke helt tilfreds med mulighederne for at foretage noteringer ... men så må jeg jo overveje, om jeg selv vil lave en alternativ måde, man kan foretage notater på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Frouvne »

... inden dagen var omme havde vi spillet Almost Innocent 8 gange. Så mon ikke vi har spillet det mere end et halvt hundrede gange inden juleferien er overstået!? Det er et af de spil, jeg har været meget sikker på, at vi nok skulle spille meget, hvis det blot lige fik en chance. Det har det fået nu. Faktisk er jeg nok selv den der har haft sværest ved at finde et godt notationssystem, hvilket er helt essentielt, hvis spillet skal have en chance. Det tror jeg, vil kunne dræbe spillet for mange. Jeg har forsøgt mig med flere modeller, men må erkende at Helles notation gav et meget bedre overblik, så den har jeg luret på og arbejder videre med som et bedre udgangspunkt end det jeg selv var kommet frem til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2023

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Thu Dec 07, 2023 4:57 pm I know, men du klager altid over afstanden :D
Vi har vel også en halv aftale om Rise of Moloch?
Det må vi få lavet om på i det nye år. Vi har en hel aftale om Rise of Moloch. ;) :)
Image
Post Reply