BGG

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

BGG

Post by Frouvne »

Jeg kan mærke at mit forbrug af Boardgamegeek er dalet en del de senere år. Jeg tror fortsat jeg besøger siden dagligt, men det er mest til overblik over hvad der er nyt og til afklaring af regelspørgsmål jeg bruger den. Research af spil foregår meget via Youtube for mit vedkommende. Det foregik tidligere på Boardgamegeek, hvor jeg også fik meget inspiration fra andre brugere særligt igennem Geeklists, som jeg aldrig besøger mere. Jeg kom til at tænke på om det mest er fordi jeg er et andet sted i min spilmæssige udvikling eller om det er Boardgamegeek der har udviklet sig i en retning, der åbenbart ikke matcher mine behov nær så godt som tidligere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: BGG

Post by Andrea »

Jeg prøver at huske at logge de (alt for få) spil, jeg får spillet, men ellers bruger jeg sjældent BGG. Jeg bruger det dog stadig til research ind imellem, hvis jeg hurtigt skal have en idé om hvilken type spil, et givent brætspil/kortspil er.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: BGG

Post by Gunness »

Jeg bruger stadig BGG flittigt, men som Allan har måden nok ændret sig. Forummet er stadig uundværligt til både anmeldelser, regler og overordnede overvejelser som spillet (Er det her godt til mig? Hvordan er det i forhold til X? etc etc.), og især i forhold til de mange sponsorerede og meget professionelle video-reviews er det rart med nogle mere ærlige tekst-anmeldelser, som man hurtigt kan skimme igennem.

Men på et overordnet plan synes jeg, at sitet er på vej væk fra en "græsrodstilgang" til en mere kommerciel vinkel, hvor de reklamedefinansierede spil fylder for meget. Deres censurstil i debatterne er problematisk.
Og deres video-indhold ud over anmeldelser.... åh gud altså. Jeg har tidligere brokket mig over tendensen i Papsnak, men gør det også gerne her: Al ære og respekt for, at de gerne vil ud til et bredere publikum og understøtte diversiteten - men der må simpelthen være nogle bedre alternativer end fjogehovederne Brothers Murph, Candice Harris, hvis ordforråd mestendels består af "Wow!", "Awesome!" og den slags - og nyeste tilføjelse, Our Family Plays Games, hvor den ene halvdel mest bare sidder og råber "Yeah!" og "Let's do this!" på moderat skræmmende vis. Holy smoke, hvor jeg synes det er skidt.

@Andrea: Jeg smed 20 kroner efter BG Stats for et par år siden, og det er altså en fornøjelse til at logge spil. Data sync'es med BGG, men man behøver ikke at gå ind på sitet for at logge.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: BGG

Post by Taibi »

Jeg kan kun anbefale BG Stats, selvom prisen er dobbelt så høj på Android, og ens iOS køb ikke kan konverteres.

Ift. BGG, så bruger jeg det primært til at logge spil, og til at læse anmeldelser, regelforvirring og tjekke, hvad mine geekbuddies siger om spillene. Jeg må erkende, at det ikke er et sted, hvor jeg deltager aktivt. Der var en periode, hvor jeg var aktiv på VGG, og også hvor jeg var med i en Geek Chat gruppe på BGG. Dog måtte jeg indse, at jeg hellere ville spille spil end diskutere dem online på ugentlig basis.

Jeg vil også give Gunness ret i, at det er blevet endnu mere kommercielt. På årets første dag smider jeg $25, så jeg kan fjerne alle reklamerne. Deres videoer ser jeg ikke længere, og slet ikke deres Essen videoer. Der er så mange muligheder på YT, hvor det er mere interessant. Jeg tænker, at det at gud og hver mand har sin egen kanal gør, at vi næsten drukner i information.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: BGG

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote: Mon Jan 01, 2024 3:03 pmMen på et overordnet plan synes jeg, at sitet er på vej væk fra en "græsrodstilgang" til en mere kommerciel vinkel, hvor de reklamedefinansierede spil fylder for meget. Deres censurstil i debatterne er problematisk.
De har været over-the-top kommercielle i nogle år efterhånden (jeg brokkede en del i 2020 på BGG kan jeg huske, i forbindelse med indførelsen af sitets nye forside).

I 2019 stoppede jeg også med at supporte sitet financielt, og det var min utilfredshed med deres censurstil der fik mig til det.

Nu om dage bruger jeg mest BGG til spil-research, til at logge spil, og jeg hænger lidt ud i OG guildet (da den type spil passer bedre til min smag end mainstream BGG)...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: BGG

Post by Mikkel »

Jeg bruger bestemt også BGG meget mindre end for år tilbage.

Nu bruger jeg BGG til at hente playeraids eller læse brugernes anmeldelser af spil.
Det som jeg nok bruger BGG mest til, det er efter at jeg har spillet et spil for første gang eller er ved at læse regler til et spil, så hopper jeg ind i "rules" under spillet forum. Her får jeg som regel be- eller afkræftet regelspørgsmål. Og ellers får jeg de her "aaahh, på den måde..." oplevelser når scroller ned igennem rules sektionen.

Videoer ser jeg kun via Youtube.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: BGG

Post by Gunness »

Åh ja, player aids - de er faktisk grunden til, at jeg er begyndt at støtte Esoteric Order of Gamers/Peter Gifford via Patreon. Fordi han i årevis har lagt så utroligt meget arbejde i at lave pæne og anvendelige player aids. Da han kogte Aeon Trespass' 80 sider ned til otte, tænkte jeg "Det må jeg hellere støtte".

Nå, sidespring. Hvis der i dette lille, lukkede forum er enighed om, at BGG ikke er så sjovt, som det plejede at være, udløser det i hvert fald et par åbenlyse spørgsmål:

1. Hvorfor er det gået sådan?
2. Hvad er løsningen?

Min egen personlige teori om nr. 1 er, at der jo bare er kommet voldsomt mange flere penge i hobbyen. Og Aldie og co. har jo lagt en masse gratis arbejde i det i de første år, så det er nok ikke så overraskende, at de på et tidspunkt har tænkt, at de gerne ville tjene på det. At sitet nu er så styret af kommercielle interesser, er dog både trist og uheldigt.
De mange penge i hobbyen betyder også, at målgruppen har ændret sig fra meget niche til mere mainstream. Og for ikke at komme til at skræmme nogen væk (og dermed også træde annoncører etc. over tæerne), bliver al ansats til debat modereret ihjel. Hvilket så ironisk nok måske ender med at skræmme deres oprindelige kernepublikum væk.

Hvilket fører mig til nr. 2: Jeg tror ikke, at BGG kommer til at sadle om. Uden at vide det formoder jeg, at deres forretning går ganske udmærket. Deres seneste "supportdrive" nåede interessant nok ikke sit mål, men der kommer nok stadig masser af reklamepenge ind. Og hvis de taber én fra "den gamle garde" på gulvet, gør det nok ikke så meget fra deres perspektiv, hvis vedkommende erstattes af fem mainstream-brugere.

Så hvad er alternativet? Jeg følger løseligt Reddits brætspilsdel, hvor der debatmæssigt er højt til loftet. Men jeg synes stadig, at deres struktur er noget uoverskuelig, og derfor bruger jeg det ikke så meget. Jeg kan heller ikke se, at BGG bliver erstattet mht. regelspørgsmål, filer og den slags.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply