Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Så, jeg tænker, at vi faktisk godt kan begynde at sælge ud af samlingen. :lol:
Haha, iflg. din BGG-profil er der da også lidt at tage af :D

Men det er jo fint, at man får en masse ud af sit spil!

Jeg har fået spillet mit lånte eksemplar af Sky Team nogle flere gange de seneste dage. Det gør sig rigtig godt som hurtig, men intens oplevelse.
Grundspillet er for begrænset (og nemt), men nu har vi både leget med praktikanter, vind og brændstoflæk.
Vind-modulet er absolut det mest interessante indtil videre - hvis man ikke får drejet sit fly væk fra startpositionen, har man alt for meget medvind -> man flyver for hurtigt -> man brager ind i de mange foranliggende fly. Men hvis man drejer for meget, styrter flyet ned. Absolut en interessant puzzle.

Jeg er imponeret over, hvor meget tematik et lille modul som det her tilføjer - men efter otte spil indtil videre er jeg også ved at se begrænsningerne. Sky Team er fantastisk som filler eller intro til samarbejdsspil, men man løber hurtigt ind i, at der ikke er ret mange fornuftige muligheder på éns tur. Der skal lægges fire terninger, og de to af dem skal placeres på hhv. motor og drej. Det giver ikke det vilde råderum. Men for hvad det er, er det absolut godt design.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by zfire »

Jeg tog i den semi-lokale brætspilsklubs normale spilledag i går og endte med at spille følgende:

El Grande - Jeg har kun 1 gang spillet det før, online i 2021, så der var ikke meget jeg kunne huske, men det er jo ikke det tungeste spil. Til gengæld så skulle jeg lige vende mig til at det var på dansk :lol:
Anyway vi endte med at lade en løbe lidt væk med det, da kongen det meste af spillet var lokaliseret nede i sydspanien(ikke min beslutning, kongen var rimelig populær at tage). Så det endte med en tredje plads ud af fem så ikke det værste resultat. Kan godt forstå det er en klassiker og jeg var også okay fornøjet, men area control er ikke min yndlingsgenre så det ville aldrig være noget jeg selv gik ud og købte.

Senators - En af de fem tog hjem og jeg hev herefter Senators frem. Det er et auktionsspil med et par forskellige slags auktioner i(lidt ligesom Modern Art, men alligevel ret anderledes). Hver spillers tur starter med at der vendes et event kort som ofte er en slags auktion for at vinde en senator(VP i spillet), efter det kan spilleren så vælge en action ud af 3 forskellige.
Første action er at starte en auktion, hvor der vendes et kort fra 4 forskellige decks, alle andre spillere byder derefter på skift en gang og til sidst kan den nuværende spiller så vælge enten at betale højeste bud til den spiller eller vælge at den spiller skal betale højeste bud til nuværende spiller for det kort(så her er det lukket økonomi).
Anden action er at 'extort' et kort for hver anden spiller, her tilbyder man et penge beløb for at købe kortet af den anden spiller, her har den anden spiller så valgmuligheden at betale det beløb for at beholde kortet eller sælge kortet for det beløb(igen lukket økonomi).
Tredje action er at 'cash out', for ja hvad skal man bruge de kort man køber til. De er 1-9 af 6 forskellige ressourcer(og special ability kort), som kan bruges i cash out hvor de kan veksles til penge hvis man har tre ens type ressourcer eller 3 ens tal, man får så penge 1 til 1 alt efter værdien af de kort, og en bonus på 15 hvis man har en sekventiel række af ens type kort. Efter man har fået penge kan man så købe senatorer(VP) for 10 penge stykket.
Spillet slutter så efter en hvis mængde event kort er vendt.
Jeg kunne rigtigt godt lide det, da det som jeg også havde forventet var ret 'brutalt', da man på den ene side altid gerne vil købe VP for sine penge, men det er ikke en god idé at være lavt på penge, da man så ikke kan byde på det man har brug for i auktioner, ej heller kunne forsvare sine kort ved extorts. Samtidig kan man også gøre det dyrt for andre spillere at beholde deres kort hvis man ved at de ligger klar til at at cash out en sekventiel række(ressource kort kan dog kun extortes en gang, da kort man får via auktion er public og efter kort har været extortet en gang bliver de private og kun public kort kan extortes). Det er nok bedst med 4(føler jeg i hvert fald efter 1 spil).
Det blev lidt en lang smørre :lol:
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

I sidste weekend tog jeg i sommerhus med to gamle studiekammerater. Planen var at spille Ticket to Ride Legacy: Legends of the West igennem.

Planen lykkedes og vi fik spillet Ticket to Ride Legacy igennem. Vidste på forhånd at der var 12 spil i det, så vi havde slæbt en masse andre spil med også, da vi tænkte 12 spil Ticket to Ride ikke kunne tage så lang tid. Men det tog alligevel hele fredag aften og hele lørdagen at komme igennem. :lol:

Det var i det store og hele en god oplevelse. Der var flere gode twists på det klassiske Ticket to Ride gameplay og det var spændende at åbne op for nye muligheder og nye regler. Men det bliver også hurtigt en del at holde styr på, selv med et simpelt spil som Ticket to Ride og man skal holde tungen i munden med at åbne for de rigtige ting på de rigtige tidspunkter. Tror jeg egentlig her efter at have reflekteret lidt må erkende at legacy konceptet nok ikke er så meget mig, da det kræver tid, er ret fiddly og mister genspilnings værdien ved gennemførelse. Ville have hygget mig lige så meget ved at spille nogle af de klassiske og nogle af de nyere Ticket to Ride spil tror jeg. Men nu har jeg og gutterne et minde og bliver nok sjovt at hive vores version frem om et års tid og mindes vores gennemspilning.

Efter 1,5 dag med Ticket to Ride sluttede vi af søndag med 3 spil Marvel United (3 spil, fordi det tog os 3 forsøg at nakke 'baby bossen' Red Skull :lol: ). Marvel United er et hurtigt og simpelt samarbejdsspil (som Dice Tower elsker) og jeg var egentlig ret underholdt. Skal have testet om jeg kan bruge det til at hygge med kæresten.

Vi sluttede med en omgang helt klassisk Splendor. Det design holder jo bare og er helt eminent simpelt, men erkender også at de fleste mere hærdede gamers finder det lidt kedeligt. Jeg er dog fint underholdt.

Hyggelig weekend.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

SU&SS var høfligt sagt ikke så glade for TtR Legacy - det var for fiddly og tog for få chancer - men i det rette selskab og den rette tilgang lyder det som en hyggelig weekend :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Har fået prøvet et par spil Faraway for lige at få reglerne under huden. Det vil jeg se frem til at få prøvet med lidt flere spillere. Fik også lige støvet PitchCar af, der ikke er blevet spillet i meget lange tider.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Familien Gunness havde inviteret til brætspil i går og hovedspillet for mit vedkommende blev Ankh: Gods of Egypt, som jeg blot har spillet en enkelt gang før. Selvom vi var fem spillere syntes jeg at spillet bevægede sig fremad i et fint tempo. Og det er jo et spil, der er fyldt med slag og magtpositioner der bevæger sig frem og tilbage. Spillet endte som mit første spil også gjorde med at dem der havde ligget bagest efter at blive samlet i en faktion, hvilket er noget der sker i den sidste tredjedel af spillet helt overtog spillet. Afslutningen virkede om muligt mere hæsblæsende end starten af spillet. Hvis det er en generel tendens tænker jeg dog at det tager en del ud af oplevelsen med spillet.

Så kom Faraway på bordet. Den plan jeg forsøgte at skabe omkring mine første to kort lykkedes og min score blev væsentlig bedre end i mine to første spil. Det var bare ikke nok. Et hyggeligt lille spil.

Aftenen blev indledt med Libertalia: Winds of Galecrest. Et spil i den lette ende. Bluff fylder nok lige lovlig meget efter min smag - særligt fordi det nok er en af de ting jeg holder mindst af i spil. Men med en øl i hånden fungerer det dog.

Når jeg siger spil der fungerer fint syntes jeg dog det meste blegner i forhold til de to klassikere Coloretto og No Thanks!, der begge kom på bordet. De er spækket med svære valg af masser af spiller-interaktion gennem disse valg. En god påmindelse om at man ikke hele tiden skal kigge efter det nye skinnende men i stedet huske at kigge tilbage på det man ved der fungerer og bringer glæde.

For mit vedkommende sluttede aftenen med Order Overload: Cafe. Et spil jeg nok burde hade fordi jeg er så utroligt dårlig til det. Men underholdningsværdien i at blive konfronteret med hvor fantastisk ringe man kan være til et spil kan åbenbart også noget.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Ja, jævnfør ovenstående spillede jeg sør'me også brætspil i går, men ikke kun de samme.

Jeg lagde også ud med Ankh, som jeg gerne har villet prøve i lang tid. Generelt har jeg ikke altid været lige imponeret over CMON's output, men lige præcis Eric Langs spil har gjort det rigtigt godt, så jeg ville gerne se, hvad sidste spil i hans løse trilogi kunne. Absolut et spændende første forsøg. Der er nogle interessante mekanismer ift. area control, især hvordan områderne bliver opdelt, og de forskellige guders kræfter påvirker spillet. Det var dog også vanen tro noget af et monster at stille op og pakke ned.

Herefter fik jeg prøvet Faraway, som jeg også selv lige har modtaget. Sjovt, lille puzzlespil, hvor man lige skal vende opgaven nogle gange i hovedet for at få det til at klikke.

Efter aftensmaden fik jeg prøvet Heat for første gang. Absolut et positivt bekendtskab med rigtigt god pace, især for et spil med seks spillere. Det var relativt let at gå til, og vi havde det sjovt. Klar forbedring ift. Flamme Rouge.

Vi fulgte op med Overseers, som jeg holder meget af som bluff-/deduktionsspil. Med den rette gruppe spillere - og det var det bestemt i går - er det sjovt at anklage og blive anklaget, og det kan man få meget ud af.

Som rosinen i pølseenden tog vi to gange Order Overload: Cafe - det er virkelig ikke noget, man skal spille mange gange i træk, eller når man er træt, men som hurtig gang hygge kan det noget :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

Jeg har gamet lidt.

I søndags tog jeg hul på at lære Mani Marvel United. Det gik godt; vi tævede Red Skull i første forsøg med Iron Man og Black Widow. Vi skal nok lige have spillet en del mere før jeg ved om det kan blive et hygge spil for os, da jeg alphaede den ret meget her i første omgang.

I går var jeg så hos Jesper og spille Gunness' yndlings tema, da vi sendte munke i klostre for at få fat i vinduer til vores katedral i Monasterium. Det er faktisk noget af en brainburner af et resource management spil med en ret original action selection mekanik. Man har 6 terninger, med een i sin egen farve; så ruller man på skift sine terninger og placerer alle af en slags værdi ud på dens værdi's aktion felt. På den måde styrer man fælles hvilke aktioner, der er adgang til og hvor stærke de er. Næste fase må man vælge op til 3 terninger på et aktion felt og lave den handling op til 3 gange. Det giver sikkert ingen mening, men det er altså en ret original og interessant måde at vælge sine aktioner på. Føler der lidt hidden gem potentiale her.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Vi har spillet Spirit Island til aften. Det var i Horizons of Spirit Island-udgaven og umiddelbart tænker jeg, at man får rigtig meget spil for pengene, hvis man køber det. Det skal ikke afholde en fra at vælge den originale udgave men hvis man ikke helt har mod på at kaste sig over det eller skal have fat i en en mere økonomisk overkommelig gave, er det ikke en dum ide at starte der. Vi sluttede af med Sky Team, hvor vi denne gang hev en Intern med ombord. Det gjorde jo næsten bare det hele endnu nemmere, så jeg tror vi er klar til en sværere kategori næste gang.
frouvne, administrator

Image
Post Reply