Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

:lol:

Vidste jeg ville trigger Gunness med den beskrivelse.

Spillet var virkelig mekanisk godt, men temaet ikke det mest flamboyante. :)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Jep, munke giver mig tics :lol:

Vi havde spilleaften i vores boligforening i tirsdags. Det er kun en gang om måneden, men vi har efterhånden fået etableret det ret godt, og der er både gengangere og nye deltagere hver gang. Jeg havde forgæves prøvet at lokke med Evenfall ved sidste arrangement, men denne gang var der et par frivillige. Det hjælper heller ikke, at spillet er lidt svært at forklare (noget med magi og engine building og combos og multi-use kort - det er svært at opsummere ved en kort præsentation).

Men det var en succes. Folk boksede i starten lidt med, at ens kort kan placeres ikke mindre end fire forskellige steder og gør forskellige ting hvert sted. Men som med de andre gange, jeg har prøvet det, bliver det mere og mere tydeligt, hvordan kortene kan påvirke hinanden. Der blev tænkt virkeligt grundigt, og det betød så, at vi alle sluttede meget tæt på hinanden. Virkeligt godt spil!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften fik jeg indledningsvis en kort introduktion til Legacy of Yu. Det var jeg ikke selv faldet over og jeg syntes det så interessant nok ud til at det kunne være værd at få prøvet. Herefter fandt vi Sky Team frem, som jeg i øvrigt lige havde fået opgraderet nogle af komponenterne til. Denne gang havde fået udvidet med også at skulle holde øje med benzinforbruget. Vi klarede os fint igennem, men det skulle ikke være gået meget galt for at vi havde været presset. Hovedspillet blev Spirit Island som bare er et fint spil. Vi virkede meget presset men vi havde en fin timing der gjorde at vi gik sejrrigt ud af spillet lige på det tidspunkt, hvor det ellers kunne være gået grueligt galt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Legacy of Yu er rent solospil, ikke? Du må gerne fortælle lidt mere om det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Jan 18, 2024 3:59 pm Legacy of Yu er rent solospil, ikke? Du må gerne fortælle lidt mere om det.
Ja, det er rent solo. Jeg skal nok fortælle lidt mere, hvis jeg ender med at få det på bordet. Jeg har lånt et eksemplar, så hvis jeg skal spille det, bliver det indenfor de kommende uger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Jeg er lidt spændt på, hvordan det fungerer. Jeg synes, at de af hans øvrige spil jeg har prøvet, er begyndt at køre lidt i samme rille - så et rent solospil er da noget nyt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by zfire »

Jeg prøvede noget nyt og tog i en semi-lokal brætspilsklub som blandt andet har åben 1 gang om måneden.

Første spil der kom på bordet var The Last Kingdom Board Game(som ikke var medbragt af mig), som handler om at danerne og saxerne kæmper om England, hvor hver person så er en person fra Netflix serien og kan løbende skifte alliance mellem de 2. De 2 factions kæmper så om 5 forskellige regioner som bliver scoret en for en(og så igen i en anden 'runde'), hvor det kun er dem som er allieret med den vindende faction som scorer point(alt efter hvor langt op et track man er med den faction). Selve turene består i actions som enten koster action kort eller action tokens, problemet er så bare at man kun har 7 kort og begrænset antal action tokens til *alle* regionerne bliver scoret(som de gør når alle siger pass i streg), så man skal være meget forsigtig med hvad man bruger på hver scoring.
Jeg var en dame der havde nemt ved at stige i tracks, så jeg satte mig for at gå all in på danerne og ikke skifte alliance en eneste gang. Det viste sig så at være en vindende strategi lige i det her spil(vandt med over 50% flere point end anden pladsen), da de andre ikke formåede at indse at det nok havde været bedst alle at gå imod danerne da jeg scorede 4-5 point per daner i stedet for de andre som scorede 2-3 point.
Sjovt nok spil, men ikke noget jeg ville gå ud og købe.

Næste spil blev Vaalbara(heller ikke medbragt af mig) som er i stil med Citadels, aka man spiller et kort med en initiativ værdi og en special ability. Her bestemmer initiativ værdien i hvilken rækkefølge man draftede lande kort, som scorede på forskellige måder. Efter 9 runder(man spiller 9 kort ud af 12 totalt) vinder den med flest point.
Et fint filler spil, hvor det dog nok bliver bedre når man kender de forskellige abilities på kortene bedre.

Jeg introducerede herefter Faraway som jeg netop har fået ind af døren. Her sidder man med 3 kort og spiller hver runde en af dem, over totalt 8 runder. Kortene har så forskellige karakteristikker(nummer, ikoner, scoring conditions, farver og dag/nat), og det specielle er så at man scorer i omvendt rækkefølge af den man spillede kortene i, så det sidste kort kun kigger på den selv, næst sidste kigger på den selv og sidste kort osv. Hvis man spiller et højere nummer kort end sit sidst spillede kort, så får man lov til at trække specielle små kort hvis karakteristikker tæller med fra første kort(men scorer først til sidst). Efter man har spillet kort drafter man et kort fra et åbent display alt efter hvilket nummer kort man spillede(lavest tager først). Efter 8 runder slutter spillet og man scorer sine point.
Simple nok regler men alligevel en del at tænke over, da man altid gerne vil spille et højere kort end sidst(da de små kort generelt er gode), men samtidig kan det gode kort fra displayet været væk før ens tur hvis man spiller høje kort. Kan lidt godt forstå hypen.

Til sidst introducerede jeg Santiago som jeg har skrevet om før. Igen et rigtigt godt play, hvor der var masser af samarbejde, højt humør og en del afpresning i forhold til hvor kanalerne skulle ligge. Jeg endte dog på en delt sidste plads, men det skal ikke trække fra ;). Det er dog klart bedst 5, og jeg ville ikke spille det under 4.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

^The Last Kingdom er et sjovt projekt. Jeg bliver altid lidt skeptisk med spil, der er baseret på en tv-serie eller lignende, da det godt kan lugte lidt af cash grab. Men samtidig er John D. Clair designer på det her, og han er da et nogenlunde velanskrevet navn. Hmmm... lidt nysgerrig blev jeg da :)

Og det lyder også til, at man er nødt til at anskaffe sig et Faraway - når det bliver en smule nemmere at købe :)

Jeg fik spillet nogle gange Sky Team i weekenden med hhv. kone og søn. I sidste spil smed vi en af de sværere lufthavne på, hvilket gjorde det til en mere interessant udfordring. Men jeg tror stadig, at vi skal have nogle af udvidelsesmodulerne med.
Anyway - sjovt, lille co-op :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Mon Jan 22, 2024 10:24 am[…] Og det lyder også til, at man er nødt til at anskaffe sig et Faraway - når det bliver en smule nemmere at købe :)

Jeg fik spillet nogle gange Sky Team i weekenden med hhv. kone og søn. I sidste spil smed vi en af de sværere lufthavne på, hvilket gjorde det til en mere interessant udfordring. Men jeg tror stadig, at vi skal have nogle af udvidelsesmodulerne med.
Anyway - sjovt, lille co-op :)
Faraway er også på vej hertil og så blev Sky Team også luftet i weekenden, da jeg introducerede min søster til det. Vi startede derfor med det første scenarie, hvilket er fint til en introduktion. Men det var alt for nemt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Basisscenariet *er* nemt, men man kan let justere sværhedsgraden med en af de lufthavne, hvor der dukker fly op undervejs, eller flyet skal være tiltet til den ene side.
Hvor har du bestilt Faraway fra? Så det i en fransk webshop med nogle heftige shipping-gebyrer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by zfire »

Gunness wrote: Mon Jan 22, 2024 10:24 am ^The Last Kingdom er et sjovt projekt. Jeg bliver altid lidt skeptisk med spil, der er baseret på en tv-serie eller lignende, da det godt kan lugte lidt af cash grab. Men samtidig er John D. Clair designer på det her, og han er da et nogenlunde velanskrevet navn. Hmmm... lidt nysgerrig blev jeg da :)

Og det lyder også til, at man er nødt til at anskaffe sig et Faraway - når det bliver en smule nemmere at købe :)
Yeah det var bestemt ikke bare et cash grab, dog en lille irritation er at der er brugt billeder fra tv serien hvor det blandt andet er et problem på alliance tracks, da det var svært at skælne mellem hinanden da det hele bare var billeder af personer. Det ville også være en fordel at male baserne på minis så man nemt kan skælne mellem leaders og heroes(da de alle har special abilities).

Jeg kan sagtens anbefale Philibert hvor man pt kan få Faraway på fransk(det er sproguafhængigt), da det faktisk er billigt i fragt selvom det kommer fra Frankrig(4€ til et Post Nord udleveringssted).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Det er også via Philibert jeg bestilte det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Taibi »

Vi holder fast i Ark Nova m. Marine Worlds.

I dag fik vi spillet yderligere 2 spil med en sejr til hver. Vivi fik fornøjelsen af at sejre i spil 400.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

400 - wow!
Begynder spillet at nærme sig en udløbsdato, eller er der langt liv i det endnu? Der må vel også være andre spil, der tigger og beder om opmærksomhed :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Taibi »

Gunness wrote: Mon Jan 22, 2024 9:36 pm 400 - wow!
Begynder spillet at nærme sig en udløbsdato, eller er der langt liv i det endnu? Der må vel også være andre spil, der tigger og beder om opmærksomhed :)
Slet ikke - jeg ser frem at nå 500 spil. 8)

Jeg vil dog sige, at der da er et bredt udvalg af spil, som jeg også gerne vil prøve. Vores mentale tilstand de sidste par år gør, at vi foretrækker det vi kender. Og så gør det ikke noget, at vi bare er godt underholdt med Ark Nova. Udvidelsen har givet nyt liv, og så kan jeg læse, at der er endnu en udvidelse undervejs. Så, jeg tænker, at vi faktisk godt kan begynde at sælge ud af samlingen. :lol:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply