Månedens spiloplevelse januar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Frouvne »

Så er endnu en måned lagt bag os og der blev faktsik spillet en del. Det var dog ikke meget nyt, der kom på bordet i denne måned. Det var til gengæld en stor fornøjelse at få nogle gamle kendinge på bordet: Coloretto, Fauna og No Thanks!. En lidt nyere ting men ligeledes en fornøjelse var: Project L. Blandt de få nyheder udmærkede Sky Team sig men månedens oplevelse må være: Spirit Island.


Crokinole - 15
Crokinole Cards - 15
Sky Team - 13
Sea Salt & Paper - 7
Klumpeduns - 6
Faraway - 4
Spirit Island - 3
PitchCar - 2
Project L - 2
Ankh: Gods of Egypt - 1
Coloretto - 1
Fauna - 1
Libertalia: Winds of Galecrest - 1
No Thanks! - 1
Order Overload: Cafe - 1
Split Personality - 1
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Gunness »

Sky Team - 6
Aeon Trespass: Odyssey - 3
Order Overload: Cafe - 2
Rise of Tribes - 2
Vienna Connection - 2
Ankh: Gods of Egypt - 1
Evenfall - 1
Faraway - 1
Heat: Pedal to the Metal - 1
The Light in the Mist - 1
Overseers - 1

Ikke den bedste måned, men der var især en enkelt spilledag, der trak statistikken i vejret. Blandt de nye spil var Ankh bestemt interessant og noget, jeg gerne vil prøve igen. Jeg plejer ikke at have større succes med at lokke nogen til småspil/fillers a la Faraway, men måske denne her kan gøre det. Interessant scoringsmekanisme og et spil, der vist skalerer godt.
Ud over det var Vienna Connection et godt eksempel på en anden type detektivspil. Månedens oplevelse må dog stadig være Aeon Trespass, hvor jeg endelig føler, at vi er ved at have styr på reglerne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jeppe
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 128
Joined: Tue Jun 06, 2006 1:03 pm
Location: Roskilde
Been thanked: 19 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Jeppe »

Jeg får ikke skrevet så tit på dette forum, så jeg vil fortælle lidt, om de spil, som jeg har spillet indenfor de sidste par måneder.

Thunder Road: Vendetta
Det nok mest spillede spil i den forgangne periode. Det er ræs fra den ene ende til den anden, hvor hver spiller har 3 biler af 3 forskellige størrelser. Undervejs kan man så skyde sin modstanders biler eller skubbe dem ud i rabatten…så de enkelte biler kan udgå af spillet. Der er bestemt en hel masse held i det, hvor ens bil bliver kastet rundt mellem begivenhedskort og terningeslag, men det er utrolig hæsblæsende og man skrifter mellem at være foran og kan så lige på stregen blive skudt af modstanderen eller blive ramt af en vragdel af hans ødelagte bil.

Heat: Pedal to the Metal
Mens Thunder Road: Vendetta er temmelig uforudsigelig, så er Heat det mere kontrollerede. Det er bestemt et fantastisk spil, men jeg fedter stadig lidt rundt i, hvad man kan i hver tur – så sent som i sidste weekend, så lærte vi af en prof, at vi ikke havde spillet det helt rigtigt.

Pokemon
Min søn på 18 er ramt af dette i den sidste tid og kan nu bruge dagevis på at se på kort og sammensætte sine dæk, som består af i alt 60 kort. Jeg holder mig til at få ét af hans færdige dæk og så glæder jeg mig over, at jeg kan få noget tid sammen med ham. Spillet fungerer ved, at man sætter én af sine Pokemons i front og resten er så ”på bænken”. Når man har fået lagt tilstrækkelig meget energi under sin aktive Pokemon, så kan den enten tage liv fra modstanderen eller have forskellige effekter. Den enkelte Pokemon kan også udvikle sig op til flere gange (hvis man har kortet) og dermed blive meget bedre. Man kan bestemt spille godt og mindre godt, men det handler også om at flippe mønter, trække et godt kort og naturligvis også om, at have tid og penge til at anskaffe sig de rigtige kort – og det kan hurtigt blive dyrt…men altså, hvilken hobby koste ikke penge?

Mist over Carcasonne
Nu er min søn godt nok lige hoppet på Pokemon, men ellers har hele min familie været mest til selvskabspil eller samarbejdsspil. Dette er et samarbejdsspil og selvom jeg aldrig har brudt mig særlig meget om Carcasonne, så synes jeg, at det her er rigtig sjovt. Hver gang der bliver lagt en brik med tåge, så kommer der spøgelser ind på brættet og dem kan man enten fjerne ved at tågen bliver afsluttet (i lighed med en by) eller ved at bruge sine point fra en scoring til at fjerne spøgelserne.

Hard to get
Dette er et samarbejdsspil. I lighed med Codenames, så lægges der 16 kort ud, hvoraf ét skal gættes af resten af spillerne. I Codenames skal man selv finde på et ord, som kan give medspillerne en íde om, hvilke ord der skal fjernes, men i dette spil trækker man blot et kort ad gangen, som har to muligheder fx ”stærk eller svag”, ”våd eller tør”. Det fungerer virkelig godt, fordi man virkelig skal mærke efter og bruge sin intuition, fx er Harry Potter ”våd eller tør”?

Wavelength
Endnu et samarbejdsspil og endnu engang noget om intuition, men også om at være på bølgelængde med sine medspillere – vi havde fx en snak om i hvilken grad ”ring i næsen” er ”traditionelt eller radikal”. Det er ret sjovt og jeg er overrasket over, hvor ofte det er muligt at sige blot ét ord og så få sine medspillere til at sætte en viser lige på det rigtige punkt.

Fun Facts
Her får man et spørgsmål, fx ”Fra 0-100, hvor meget bekymrer du dig om, hvad andre mennesker tænker om dig?” og så skal alle i hemmelighed skrive sin score og spillerne skal forsøge at rangdele alle deltagerne. Det giver altid en interessant snak om deltagernes svar. Trumfen må være, at min spilhadende mor på 80 år sagde, at det var sjovt.

The Crew
Samarbejdsspil igen, igen og det er altid et hit.

Machi Koro
Spiller det med min 19 årige nevø, når jeg besøger ham og vi hygger os med at slå terninger, tjene penge og bygge vores by op. Et engine builder spil, som jeg stadig synes holder.

Hint – Figurer, lyde, tale mime
Min kone og datter er vilde med dette og jeg må da også indrømme, at det sætter gang i selskabet, når vi har gæster eller når vi sidder alle 4 en lørdag aften og ikke lige har mere at sige.

Spellbook
Da min kammerat og jeg meldte os som aktive til Vikingcon, så blev vi spurgt, om vi ville præsentere dette. Det er et engine builder spil i lighed med Kvaksalver, men nok med lidt mere kontrol og dermed lidt mere gamers game. Jeg er nu nok mere til Kvaksalver, som bare skaber noget mere larm og følelsesudladninger.

Bordfodbold
Altså når Klask og Crokinole er på BGG, så burde bordfodbold da også...måske. I hvertfald så sætter det altid gang i vores stuer. Det starter som regel med et tøvende svar med, at vi da lige kan tage et par bolde, men hver eneste gang, så går der få minutter før alle står og råber.
Last edited by Jeppe on Sun Feb 04, 2024 11:46 am, edited 2 times in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Frouvne »

Dejligt at høre fra dig, Jeppe. Mist over Carcasonne var også en stor succes hos os. Det var en stor overraskelse at se denne drejning på spillet, men den fungerer! Heat: Pedal to the Metal kunne jeg ikke se charmen i. Det kan jeg til gengæld i Thunder Road: Vendetta. Ja, der er masser af held - men det er sjov og ballade!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Taibi »

Ja, det kan vel ikke være nogen overraskelse at månedens oplevelse for os var... Ark Nova m. Marine Worlds. :D

Vi endte med at få det spillet 50 gange i løbet af januar.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2024

Post by Gunness »

Fedt med rapporten, Jeppe! Vi har haft en masse sjov ud af Wavelength. Det er næsten mere en aktivitet end et spil, og det kræver lidt af deltagerne at få det til at lette (jeg har prøvet et par gange, hvor det faldt helt til jorden) - men især til større grupper, hvor der kan opstå noget diskussion, er det ret sjovt.

Og så er det da forfriskende at høre om nogen, der faktisk får spillet med deres Pokemon-kort :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply