Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

På vores datters foranledning fik vi Forbidden Island på bordet. Det bliver lidt en optimeringsøvelse og vi havde det alt for let hvorfor dette blev endnu tydeligere i dag. Jeg har tidligere skaffet mig af med spillet og det er ikke mig, der har genanskaffet det. Men når det så er sagt er det sikkert et fint introduktionsspil til genren og sikkert et lettere skridt på vejen mod Pandemic for min datter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Andrea »

Det blev søreme til en omgang dragezoo ... æh Wyrmspan ... igen i går :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Dagen blev indledt med at par spil Sea Salt & Paper. Sjovt nok - og meget tilfredsstillende - syntes jeg faktisk at spillet er blevet endnu mere interessant af den lille udvidelse. Det har taget lidt tid at få det forhold til den - men det har jeg nu.

I løbet af formiddagen har jeg sammen med min datter spillet os igennem det første scenarie i Arkeis. Man føler sig i den grad hensat til en film med Indiana Jones. Der er dog et eller andet der ikke helt stemmer ... skarabæerne er mekaniske. Men den udvikling forventninger jeg vil udfolde sig endnu mere i løbet af spillet, når jeg ser på de medfølgende komponenter. Det var et introduktionsscenarie, så vi blev holdt en del i hånden. Af samme grund til det lidt længere tid, da det samtdig introducerede os til reglerne.

Ved frokosttid fandt vi udvidelsen Arkeis: The Jewel of the Cult frem og spillede den. Jeg havde heldigvis læst lidt på lektien, hvilket udgiveren har gjort til en mere vanskelig opgave end nødvendigt. Men denne udvidelse skal spilles før man går i gang med det egentlige spil (*SPOILER* da der introduceres endnu en karakter, man kan tage med i spillet). Det har været en barsk start. Jeg har primært fået to positive effekter, der giver mig en ekstra terning, når jeg angriber, samt kan ignorere det slag der giver mig selv mest skade og da det er min primære opgave at angribe er det rigtig fint. Til gengæld har jeg fået fem traumer, man også tager med fra spil til spil, så jeg mister en af to aktioner, hvis jeg ikke står sammen med en medspiller, ikke selv kan åbne døre, altid skal slå en terning der giver skade om m.m. Så et par positive effekter - men ikke helt opvejet af de negative effekter. Nå, jeg har forhåbninger om at vi på et senere tidspunkt kommer til at kunne fjerne dem - forhåbentlig går der ikke for lang tid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Til formiddag tog jeg sammen med min datter på endnu en arkæologisk mission i Arkeis. De første to spil har givet en del skrammer og dem bar vi med i dag. Og det var med til at øge sværhedsgraden en del. Selvom der denne gang ikke var nær så mange fjender som i de forrige spil, var vi i den grad presset. Grundet mine traumer var jeg nødt til at følge tæt i hælene på min datter og undervejs fik jeg endnu flere traumer, der bl.a. betød at jeg hver gang gik igennem en dør bankede hovedet imod og påførte mig en skade. Temaet føltes stærkt i dag og vi var nødt til at prioritere hvilke rum vi ville undersøge, så vi ikke skulle løbe tør for ilt. Med held og hårdt arbejde nåede vi akkurat ud af bygningen før vores held og ilten løb ud. Der blev bidt mange negle de sidste runder, hvor alting gerne skulle gå op i en højere enhed.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Gunness »

Tak for omtalerne af Arkeis! Jeg må hellere få det på bordet :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Jeg startede dagen roligt ud med et Knizia-børnespil: Mmm!

Lidt impulsivt fik vi arrangeret en spilledag. Vi startede med to spil Triqueta, som jeg ikke før havde hørt om. Grundmekanismen er velkendt fra Coloretto, der er et spil vi vender tilbage til med års mellemrum. Triqueta er uden sammenligning lækrere udført. Det fungerede dog ikke nært så godt med to spillere. Det kunne være interessant at se, hvordan det fungerer med andre spillerantal. Herefter kastede vi os over War of the Ring: The Card Game, som jeg kun har hørt positive anmeldelser af. Jeg er ret sikker på, at fuld fornøjelse af dette spil forudsætter et langt bedre kendskab til kortene, så jeg er ikke klar til at komme med en egentlig vurdering. Hobitterne fik en meget vanskelig tur. Jeg vil meget gerne prøve det igen og se om det folder sig ud. Og om ikke andet vil det da være værd også at give Co-op og fire spillers versionen en chance. Jeg rystede nederlaget af mig under et spil Crokinole og så tog vi fat på The Battle of Versailles. Her var jeg om muligt lige så meget på hælene, men under spillet fik jeg afklaret det regel-spørgsmål jeg sad tilbage med efter sidste spil. Så nu håber jeg, at det hele glider, når jeg lige får skimmet reglerne igennem en ekstra gang. Aftenen blev sluttet af med Yinsh. Ikke den værste måde at slutte en aften på!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Onsdag holdt vi spilleaften med indlagt påskefrokost. Her blev der spillet Mille Fiori, som jeg har haft holdt lidt øje med. Solidt spil der var meget abstrakt men som jeg bestemt gerne vender tilbage til. Blueprints of Mad King Ludwig var til gengæld ikke min kop the. Jeg havde det stort set på samme måde da jeg prøvede Castles of Mad King Ludwig. Og så sluttede vi aftenen af med Triqueta, der som forventet fungerede langt bedre med tre spillere end med to. Jeg holder mig til mit Coloretto, men Triqueta er da langt lækrere og et spil jeg helt sikkert gerne prøver igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Dagen er kommet godt i gang. På sengekanten blev der spillet nogle spil Spot it! og derefter MicroMacro: Crime City. Da vi kom op spillede vi et par spil Sea Salt & Paper; først uden udvidelsen og siden med. Derefter stod den på Fluch der Mumie og så introducerede vi hende for Pandemic. Nu spiller vi The Ravens of Thri Sahashri imens vi venter på at dagens bagværk bliver bagt færdigt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Thu Mar 28, 2024 8:39 amBlueprints of Mad King Ludwig var til gengæld ikke min kop the. Jeg havde det stort set på samme måde da jeg prøvede Castles of Mad King Ludwig.
Bezier Games har da i hvert fald fået en del ud af den skøre konge, men at konceptet skulle være bæredygtigt har jeg svært ved at se :)

Maibritt og jeg har været en (tog)tur i Wien, så der blev pakket et par meget små spil til rejsen. Splendor Duel er lånt fra biblioteket og er blevet spillet tre gange. Overraskende godt. Standard Splendor siger mig ikke ret meget, men Duel-udgaven er mere taktisk, hurtigere og bare generelt mere interessant. Vi havde også taget Essen-indkøbet Make 10 med igen, men heller ikke her anden gang har det været den helt store succes.

En lille sidehistorie - til sommer skal vi på krydstogt i det græske øhav, med en afstikker til den romerske ruinby Efesos på den tyrkiske kyst. Byen blev udgravet af østrigere omkring år 1900, og de hev (naturligvis) en masse genstande med sig hjem. Det er der et lille, men vældigt interessant museum for i Wien.
Blandt de udgravede genstande er et utroligt velbevaret spillebord. Det kan desværre kun bruges til at spille en tidlig variant af backgammon, men til gengæld er det af massiv sten og vejer formodentlig over et halvt ton. Lige til at tage under armen, når man skal besøge vennerne :D

Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Fri Mar 29, 2024 3:37 pm Dagen er kommet godt i gang. På sengekanten blev der spillet nogle spil Spot it! og derefter MicroMacro: Crime City. Da vi kom op spillede vi et par spil Sea Salt & Paper; først uden udvidelsen og siden med. Derefter stod den på Fluch der Mumie og så introducerede vi hende for Pandemic. Nu spiller vi The Ravens of Thri Sahashri imens vi venter på at dagens bagværk bliver bagt færdigt.
... vi sluttede dagen af med et spil Kvaksalver.

I dag er det indtil nu blevet til syv spil Sea Salt & Paper. Nu bliver der dog også truet med, at det skal sættes væk for en tid...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Gunness »

I dag var jeg forbi Tobias, der plejede at være aktiv herinde, og han var så flink at smide Black Rose Wars: Rebirth på bordet. Som jeg forstår det, er det stort set en v1.5 af det originale BRW - der er pudset på regler og spilletid, men ellers er der ikke ændret det store.

Image

Det var en fornøjelse - stadig til den lange side, men en fornøjelse. Spillet er en blanding af deck building og area control, hvor man som troldmænd flintrer rundt på brættet, fremmaner monstre og tager kontrol over de enkelte områder. Og så lige lærer spells inden for seks forskellige klasser med hver deres styrker og svagheder. BGGs vægt siger 3,65, men ud over en halv million ikoner var spillet heldigvis ret intuitivt. Der er masser af spændende taktiske valg, og forskellige strategier for at booste sin karakter, og så er det bare sjovt at kæmpe mod hinanden. Det skader heller ikke, at produktionen er vildt flot.

Image

Vi endte meget tæt, og jeg ser frem til at prøve det igen - gerne med flere spillere, så der bliver endnu mere interaktion.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Andrea »

Vi var til påskefrokost hos svigerfamilien, som gerne ville introducere os for et lille nyt spil, de havde købt. Samarbejdsspillet Hard to Get er et hurtigt lille spil, som minder lidt om Codenames - men hvor én spiller kender 'vinderordet', og de andre skal prøve at gætte det. Designet af boksen er lidt gangsteragtigt, hvilket er ret misvisende for selve spillet. Men gameplayet er simpelt, og der opstår nogle ret sjove diskussioner undervejs, når man skal prøve at finde frem til det rigtige ord. Det spil kan vi sagtens spille igen :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2024

Post by Frouvne »

Det har også været en dag i påskefrokosternes tegn her. Det forhindrede os dog ikke i både at starte og afslutte dagen med That's Pretty Clever!, som vi gerne ville teste om kunne bruges som det go-to spil vi periodevis har. Det var sjovt at få på bordet igen og det er et godt spil. Men der er så lidt interaktion at det slet ikke tjerner det formål vi gerne vil have et spil til. Så vi må på jagt igen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply