Brætspil og (big) business

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Brætspil og (big) business

Post by Gunness »

For kort tid siden kom det frem, at den svenske Embracer-koncern, der bl.a. ejer Asmodee og en bunke computerspil-firmaer, havde en gigantisk gæld og ville splitte sig op i tre selskaber. Asmodee, der ellers er en god forretning, ville blive udsplittet som sit eget selskab og overtage Embracers gæld på ca. 7 milliarder kr.

Nu tænker du måske "Ja ja ja, hvis jeg havde lyst til at læse Børsen, ville jeg nok abonnere på dén avis. Jeg er komplet ligeglad med store, dumme svenske firmaer og corporate takeovers". Men måske er det ikke helt ligegyldigt alligevel som almindelig brætspiller

Firmaer, der opkøber andre firmaer, er ikke ligefrem noget nyt syn, men som en del nok ved, har Asmodee i stor stil været på shoppetur de seneste år. Udgivere som Fantasy Flight, Catan Studio, Z-Man, Plan B, Days of Wonder, Space Cowboys, Lookout Games, Repos og mange flere er landet i deres indkøbskurv. Og det betyder, at mange store og små titler er i deres katalog. Så når de for nogle dage siden annoncerede, at de ville skrue op for deres priser, påvirker det os, der køber retailspil. Og når de måske, måske ikke risikerer at ryge på røven pga. en kæmpegæld, kan det også påvirke en masse af de firmaer, de har opkøbt.
Selv venter jeg pt. på bl.a. Dark Quarter, et app-drevet spil fra Lucky Duck Games, der også lige er blevet opkøbt. Hvad betyder det for app-supporten, hvis deres nye ejer en dag lukker og slukker?

Mit spørgsmål: Er det godt eller skidt for vores hobby, at spilfirmaer konsoliderer sig? Betyder det bedre spil, bedre priser og mere stabile finanser - eller er det sundere med fri konkurrence og flere udgivere, der faktisk er interesseret i brætspil og ikke bare i at please deres aktionærer?
Personligt tænker jeg i hvert fald, at selv om crowdfunding er udskældt mange steder, har det en berettigelse blandt kæmpe corporations, der i stigende grad bare ser pap og plastic som endnu en indtægtskilde blandt mange. Også selv om crowdfunding omfatter store firmaer som CMON, der slet ikke burde være der længere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14672
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 679 times
Contact:

Re: Brætspil og (big) business

Post by Frouvne »

Jeg har løbende - med en vis bekymring - hørt om Asmodees opkøb. Den sidste udvikling kendte jeg dog ikke til. De mange små firmaer betød mange forskelligartede profiler og man vidste nogenlunde hvad man kunne forvente fra en bestemt udgiver lidt i stil med at man ved hvad man kan forvente fra en designer. Jeg er slet ikke i tvivl om, at økonomien nok ikke har været overvældende god særlig mange steder. Men det har måske også været med til at gøre produkterne mindre kommercielle og dermed mere drevet frem af nogle mere ædle dyder. Men det har nok været svært at være både designer men nok også producent som fuldtidsbeskæftigelse. I hvert tilfælde for de små firmaer. Og det er jo heller ikke uden problemer. En fiasko kan således undergrave hele ens projekt. I min verden er der ingen tvivl om, at der praktisk talt ikke er nogen fordele for os som forbrugere ved at så store koncerner køber alle andre op. Men om en niche som vores på lang sigt alene kan støtte sig op ad ildsjæle, der tilsidesætter karriere og sætter penge over styr for at de kan få lov til at udgive spil de lægger hjerteblod i er nok også lidt naivt at tro. Man kunne blot have håbet, at professionaliseringen havde haft nok flere interesserede opkøbere, så man var endt op med en række måske lidt større og mere rentable selskaber.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Brætspil og (big) business

Post by Jens_Hoppe »

Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg sgu nok lidt ligeglad.

I min optik udgives der alligevel alt for mange spil og alt for mange ligegyldige spil i disse år, så en eller anden form for crash i branchen tror jeg ikke ville gøre noget. Det er jo ikke fordi vi, som forbrugere, mangler spil...

Jeg har også altid opfattet det aktuelle niveau i spilbranchen som en boble, der må briste før eller senere. Måske er det det, vi snart kommer til at opleve? Ideen med at vi brætspillere bare er forbrugere, der skal blive ved med at købe, købe, købe nyt hele tiden, har altid gået mig på (ikke mindst fordi det påvirker, hvilke typer af spil der bliver produceret). Så bring on the apocalypse, jeg har spil nok i min atomsikre bunker. :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Re: Brætspil og (big) business

Post by Gunness »

^Der bliver afgjort udgivet for mange spil, og det er jo nok spørgsmålet, hvor længe branchen kan holde til det. Men overordnet set kan jeg ikke se, at der skulle være en boble. Den globale omsætning er vokset fra ca. 7 millarder dollars i 2017 til 12 (!) milliarder i 2023, og iflg. de projektioner, jeg har set, er der ikke noget der tyder på, at udviklingen vender lige foreløbig.

Sagen er vel også bare, at brætspil er blevet (relativt) meget mere mainstream. Mange af de spil, der er storsællerter i disse år, har jeg svært ved at se lyset i, men der er tydeligvis et stort publikum til dem. Det kan godt være, at vi mere nørdede typer synes, at 117 varianter af de samme simple mekanismer er komplet ligegyldigt, men hvis de kan samle folk rundt om bordene ude i de små hjem, har det vel også sin berettigelse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1336
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Brætspil og (big) business

Post by Bugge »

Flere spil til folket. Jeg kan altid bruge et til ... :shock:

Vores hobby, for mit vedkommende i små 50 år, og så tæller jeg ikke engang Matador, Derby, Stratego, Ny Finans, Risk, Afrikas Stjerne osv. tiden med, er bare (heldigvis) udviklet sig til noget stort, og når det sker bliver konkurrencen større blandt udgiverne, og så igen må man forvente, at der er nogen som ryger bagud (ligesom det er i de brætspil vi spiller :wink: ).

Og det gamle ordsprog "den enes død, den andens brød" gælder også her. Behovet er der jo, så når en går ned kommer der bare en ny.

Så sorry Jens, forvent ikke der kommer færre brætspil på markedet, hvis Asmodee stiller træskoene. Det er bare den nye grådige verden, hvor de megarige laver "kreativ bogføring" for at slippe af med gæld, og skider på investorerne. Mit frygtløse gæt er, at det bliver Embracer selv, der laver et nyt gældfrit brætspil firma, til at fylde behovet.

I rest my case 8)

Søren
Post Reply